Oficinas para exercício do texto: o papel da residência pedagógica na formação do professor de língua portuguesa
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Muiraquitã (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.ufac.br/index.php/mui/article/view/4821 |
Resumo: | We analyze the pedagogical practice developed during the Argumentation Workshop, an experience related to the context of the Pedagogical Residence – Portuguese Language Center. For that, the progression of writing component of two of the most assiduous participants of the workshop are evaluated, which embodies the preparation for the production of the dissertative-argumentative type, used in the essay of the Exame Nacional do Ensino Médio (Enem). Methodologically, an experience report combined with a qualitative analysis of the student's performance is presented. Our corpus is composed of eight excerpts extracted from the weekly productions of the workshop and our analysis covers the parameters recommended by competences II and III of Enem. From a theoretical perspective, Kleiman (2006), Moita Lopes (2006) and Bunzen (2006) are considered. Hence, the overall training of future teachers is the essence of what the Pedagogical Residency program provides, developing in the residents the observation about their own teaching action which it is revealed as a reflexive mean. |
id |
UFAC-1_127f1ae059496b034cf47c7d078ed72b |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/4821 |
network_acronym_str |
UFAC-1 |
network_name_str |
Muiraquitã (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Oficinas para exercício do texto: o papel da residência pedagógica na formação do professor de língua portuguesaWorkshops for exercising the text: the role of the pedagogical residence in the training of the portuguese language teacher Residência pedagógica. Língua portuguesa. Enem.Pedagogical residence. Portuguese language. Enem.We analyze the pedagogical practice developed during the Argumentation Workshop, an experience related to the context of the Pedagogical Residence – Portuguese Language Center. For that, the progression of writing component of two of the most assiduous participants of the workshop are evaluated, which embodies the preparation for the production of the dissertative-argumentative type, used in the essay of the Exame Nacional do Ensino Médio (Enem). Methodologically, an experience report combined with a qualitative analysis of the student's performance is presented. Our corpus is composed of eight excerpts extracted from the weekly productions of the workshop and our analysis covers the parameters recommended by competences II and III of Enem. From a theoretical perspective, Kleiman (2006), Moita Lopes (2006) and Bunzen (2006) are considered. Hence, the overall training of future teachers is the essence of what the Pedagogical Residency program provides, developing in the residents the observation about their own teaching action which it is revealed as a reflexive mean.Objetiva-se uma análise sobre a prática desenvolvida ao longo da Oficina de Argumentação, experiência relativa ao contexto da Residência Pedagógica – Núcleo Língua Portuguesa. Para isso, avalia-se o desempenho e a progressão da escrita de duas das participantes mais assíduas da oficina, que desenvolveu a preparação para a produção do tipo dissertativo-argumentativo, exigido na redação do Exame Nacional do Ensino Médio (Enem). Metodologicamente, apresenta-se relato de experiência aliado a uma análise qualitativa do desempenho das estudantes. Nosso corpus é composto de oito trechos extraídos das produções semanais da oficina e nossa análise pauta-se nos parâmetros preconizados pelas competências II e III do Enem. Do ponto de vista teórico, considera-se Kleiman (2006), Moita Lopes (2006) e Bunzen (2006). Em síntese, a formação inicial e continuada de futuros professores está na essência do que prevê o programa Residência Pedagógica, desenvolvendo nos residentes a observação sobre sua própria ação-docente, a qual é revelada como meio reflexivo.Nepan Editora2021-11-22info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufac.br/index.php/mui/article/view/482110.29327/210932.9.2-26Muiraquitã: Revista de Letras e Humanidades; v. 9 n. 2 (2021): Dossiê Temático Linguagens, Educação e Diversidades2525-59241807-1856reponame:Muiraquitã (Online)instname:Universidade Federal do Acre (UFAC)instacron:UFACporhttps://periodicos.ufac.br/index.php/mui/article/view/4821/3439Araujo, MyllenaSouza, José Wellisten Abreu de Silva, Antônio Barboza da info:eu-repo/semantics/openAccess2021-12-01T01:11:47Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/4821Revistahttps://periodicos.ufac.br/revista/index.php/mui/indexPUBhttps://periodicos.ufac.br/revista/index.php/mui/oaimuiraquita.ppgli@ufac.br2525-59241807-1856opendoar:2021-12-01T01:11:47Muiraquitã (Online) - Universidade Federal do Acre (UFAC)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Oficinas para exercício do texto: o papel da residência pedagógica na formação do professor de língua portuguesa Workshops for exercising the text: the role of the pedagogical residence in the training of the portuguese language teacher |
title |
Oficinas para exercício do texto: o papel da residência pedagógica na formação do professor de língua portuguesa |
spellingShingle |
Oficinas para exercício do texto: o papel da residência pedagógica na formação do professor de língua portuguesa Araujo, Myllena Residência pedagógica. Língua portuguesa. Enem. Pedagogical residence. Portuguese language. Enem. |
title_short |
Oficinas para exercício do texto: o papel da residência pedagógica na formação do professor de língua portuguesa |
title_full |
Oficinas para exercício do texto: o papel da residência pedagógica na formação do professor de língua portuguesa |
title_fullStr |
Oficinas para exercício do texto: o papel da residência pedagógica na formação do professor de língua portuguesa |
title_full_unstemmed |
Oficinas para exercício do texto: o papel da residência pedagógica na formação do professor de língua portuguesa |
title_sort |
Oficinas para exercício do texto: o papel da residência pedagógica na formação do professor de língua portuguesa |
author |
Araujo, Myllena |
author_facet |
Araujo, Myllena Souza, José Wellisten Abreu de Silva, Antônio Barboza da |
author_role |
author |
author2 |
Souza, José Wellisten Abreu de Silva, Antônio Barboza da |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Araujo, Myllena Souza, José Wellisten Abreu de Silva, Antônio Barboza da |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Residência pedagógica. Língua portuguesa. Enem. Pedagogical residence. Portuguese language. Enem. |
topic |
Residência pedagógica. Língua portuguesa. Enem. Pedagogical residence. Portuguese language. Enem. |
description |
We analyze the pedagogical practice developed during the Argumentation Workshop, an experience related to the context of the Pedagogical Residence – Portuguese Language Center. For that, the progression of writing component of two of the most assiduous participants of the workshop are evaluated, which embodies the preparation for the production of the dissertative-argumentative type, used in the essay of the Exame Nacional do Ensino Médio (Enem). Methodologically, an experience report combined with a qualitative analysis of the student's performance is presented. Our corpus is composed of eight excerpts extracted from the weekly productions of the workshop and our analysis covers the parameters recommended by competences II and III of Enem. From a theoretical perspective, Kleiman (2006), Moita Lopes (2006) and Bunzen (2006) are considered. Hence, the overall training of future teachers is the essence of what the Pedagogical Residency program provides, developing in the residents the observation about their own teaching action which it is revealed as a reflexive mean. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-11-22 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.ufac.br/index.php/mui/article/view/4821 10.29327/210932.9.2-26 |
url |
https://periodicos.ufac.br/index.php/mui/article/view/4821 |
identifier_str_mv |
10.29327/210932.9.2-26 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.ufac.br/index.php/mui/article/view/4821/3439 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Nepan Editora |
publisher.none.fl_str_mv |
Nepan Editora |
dc.source.none.fl_str_mv |
Muiraquitã: Revista de Letras e Humanidades; v. 9 n. 2 (2021): Dossiê Temático Linguagens, Educação e Diversidades 2525-5924 1807-1856 reponame:Muiraquitã (Online) instname:Universidade Federal do Acre (UFAC) instacron:UFAC |
instname_str |
Universidade Federal do Acre (UFAC) |
instacron_str |
UFAC |
institution |
UFAC |
reponame_str |
Muiraquitã (Online) |
collection |
Muiraquitã (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Muiraquitã (Online) - Universidade Federal do Acre (UFAC) |
repository.mail.fl_str_mv |
muiraquita.ppgli@ufac.br |
_version_ |
1754303642483032064 |