RESISTIR NA (RE)EXISTÊNCIA: DECOLONIZANDO SABERES NA RELAÇÃO UNIVERSIDADE-ESCOLA-COMUNIDADE

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Zambrano, Cora Elena Gonzalo
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Reinoldes, Marina, Cruz, Karlla Andrea Leal
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Muiraquitã (Online)
Texto Completo: https://periodicos.ufac.br/index.php/mui/article/view/3787
Resumo: The aim of this text is to problematize the university-school-community relationship, encouraging the development of the professional and human potential of students and teachers in the three pillars: teaching, research and extension. From such bias, we also highlight the dialogical (CALVO AND FREITAS, 2011) and the decolonial relationship of knowledge (MIGNOLO, 2013; QUIJANO, 2005) of all the entities involved with a qualitative and interpretative approach, through bibliographic research and experience reports from researchers at three higher education institutions: UFMG, UNIFESP, and UERR. The discussions guide us towards a transformation of the subject of education focused on being present, according to Biesta (2017). Thus, we emphasize the theoretical view as a movement that dispenses with practice, whose practice resignifies theory, through the notion of dialogic that leads to the (re) construction of a university as an agency, which resists and (re) exists with the school and the society.
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spelling RESISTIR NA (RE)EXISTÊNCIA: DECOLONIZANDO SABERES NA RELAÇÃO UNIVERSIDADE-ESCOLA-COMUNIDADEEnsino-pesquisa-extensão. Dialogicidade. Decolonialidade. (Re) existência.The aim of this text is to problematize the university-school-community relationship, encouraging the development of the professional and human potential of students and teachers in the three pillars: teaching, research and extension. From such bias, we also highlight the dialogical (CALVO AND FREITAS, 2011) and the decolonial relationship of knowledge (MIGNOLO, 2013; QUIJANO, 2005) of all the entities involved with a qualitative and interpretative approach, through bibliographic research and experience reports from researchers at three higher education institutions: UFMG, UNIFESP, and UERR. The discussions guide us towards a transformation of the subject of education focused on being present, according to Biesta (2017). Thus, we emphasize the theoretical view as a movement that dispenses with practice, whose practice resignifies theory, through the notion of dialogic that leads to the (re) construction of a university as an agency, which resists and (re) exists with the school and the society.o objetivo deste texto é problematizar a relação universidade-escola-comunidade, incentivando o desenvolvimento do potencial profissional e humano de discentes e docentes nos três pilares: ensino, pesquisa e extensão. Nesse viés, destacamos ainda, a relação dialógica (CALVO E FREITAS, 2011) e decolonial dos saberes (MIGNOLO, 2013; QUIJANO, 2005) de todos os entes envolvidos. Com uma abordagem qualitativa e interpretativista, por meio de pesquisa bibliográfica e relatos de experiência das pesquisadoras em três instituições de ensino superior: UFMG, UNIFESP e UERR. As discussões nos guiam para uma transformação do sujeito da educação em presença, seguindo Biesta (2017). Assim, ressaltamos a visão teórica como movimento que prescinde da prática, cuja prática ressignifica a teoria, através da noção de dialogicidade que caminha para a (re)construção de uma universidade como agência, que resiste e (re)existe com a escola e com a sociedade.Nepan Editora2020-06-05info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufac.br/index.php/mui/article/view/378710.29327/210932.8.1-26Muiraquitã: Revista de Letras e Humanidades; v. 8 n. 1 (2020)2525-59241807-185610.29327/210932.8.1reponame:Muiraquitã (Online)instname:Universidade Federal do Acre (UFAC)instacron:UFACporhttps://periodicos.ufac.br/index.php/mui/article/view/3787/2384Copyright (c) 2020 MUIRAQUITÃ - REVISTA DE LETRAS E HUMANIDADESinfo:eu-repo/semantics/openAccessZambrano, Cora Elena Gonzalo Reinoldes, Marina Cruz, Karlla Andrea Leal2021-09-06T23:14:32Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/3787Revistahttps://periodicos.ufac.br/revista/index.php/mui/indexPUBhttps://periodicos.ufac.br/revista/index.php/mui/oaimuiraquita.ppgli@ufac.br2525-59241807-1856opendoar:2021-09-06T23:14:32Muiraquitã (Online) - Universidade Federal do Acre (UFAC)false
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