El currículo en la educación escolar indígena en Pernambuco: un análisis del Proyecto Político Pedagógico de las escuelas del pueblo Pankararu : uma análise do Projeto Político-Pedagógico das escolas do povo Pankararu
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Data de Publicação: | 2022 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Muiraquitã (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.ufac.br/index.php/mui/article/view/6105 |
Resumo: | This paper aims to discuss the curriculum role in the indigenous school education in Pernambuco. For this, we aim to analyze the Political-pedagogical Project of Pankararu. We observed that the traditional knowledge was subordinated by the State agency in charge of indigenous school education in the construction process of the indigenous intercultural curriculum in Pernambuco. However, indigenous people, especially Pankararu, keep resisting the attempts of the State agency not to recognize their particularities. They promote intercultural and differentiated experiences and appropriating the Political-pedagogical Project by adapting it to their specificities and demands. |
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El currículo en la educación escolar indígena en Pernambuco: un análisis del Proyecto Político Pedagógico de las escuelas del pueblo Pankararu : uma análise do Projeto Político-Pedagógico das escolas do povo PankararuCurriculum in the indigenous school education in Pernambuco: an analysis of the Political-pedagogical Project of Pankararu schoolO currículo na Educação Escolar Indígena em Pernambuco: uma análise do Projeto Político-Pedagógico das escolas do povo PankararuCurrículo indígenaEducação Escolar IndígenaPankararuProjeto Político-PedagógicoCurrículo indígenaeducación escolar indígenaPankararuProyecto Político PedagógicoIndigenous curriculumIndigenous school educationPankararuPolitical-pedagogical ProjectThis paper aims to discuss the curriculum role in the indigenous school education in Pernambuco. For this, we aim to analyze the Political-pedagogical Project of Pankararu. We observed that the traditional knowledge was subordinated by the State agency in charge of indigenous school education in the construction process of the indigenous intercultural curriculum in Pernambuco. However, indigenous people, especially Pankararu, keep resisting the attempts of the State agency not to recognize their particularities. They promote intercultural and differentiated experiences and appropriating the Political-pedagogical Project by adapting it to their specificities and demands.O objetivo do presente artigo consiste em refletir sobre o currículo no âmbito da Educação Escolar Indígena em Pernambuco, por meio da análise do Projeto Político-Pedagógico das escolas do povo Pankararu. Constatamos que, no processo de construção do currículo intercultural indígena em Pernambuco, os conhecimentos tradicionais foram subalternizados pelo órgão estadual responsável pela Educação Escolar Indígena neste estado. No entanto, os povos indígenas, particularmente o povo Pankararu, continuam resistindo às tentativas deste órgão de não reconhecer as suas especificidades, realizando experiências interculturais e diferenciadas e apropriando-se do Projeto Político-Pedagógico, ao adaptá-lo às suas especificidades e demandas.Nepan Editora2022-12-12info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufac.br/index.php/mui/article/view/610510.29327/210932.10.2-10Muiraquitã: Revista de Letras e Humanidades; v. 10 n. 2 (2022): Dossiê "EmDependênciasSeculares"2525-59241807-185610.29327/266889.10.2reponame:Muiraquitã (Online)instname:Universidade Federal do Acre (UFAC)instacron:UFACporhttps://periodicos.ufac.br/index.php/mui/article/view/6105/3934Ferreira, Isabelle Sedícias Nascimentoinfo:eu-repo/semantics/openAccess2022-12-17T16:21:53Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/6105Revistahttps://periodicos.ufac.br/revista/index.php/mui/indexPUBhttps://periodicos.ufac.br/revista/index.php/mui/oaimuiraquita.ppgli@ufac.br2525-59241807-1856opendoar:2022-12-17T16:21:53Muiraquitã (Online) - Universidade Federal do Acre (UFAC)false |
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