Oficinas para exercício do texto: o papel da residência pedagógica na formação do professor de língua portuguesa

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Araujo, Myllena
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Souza, José Wellisten Abreu de, Silva, Antônio Barboza da
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Muiraquitã (Online)
Texto Completo: https://periodicos.ufac.br/index.php/mui/article/view/4821
Resumo: We analyze the pedagogical practice developed during the Argumentation Workshop, an experience related to the context of the Pedagogical Residence – Portuguese Language Center. For that, the progression of writing component of two of the most assiduous participants of the workshop are evaluated, which embodies the preparation for the production of the dissertative-argumentative type, used in the essay of the Exame Nacional do Ensino Médio (Enem). Methodologically, an experience report combined with a qualitative analysis of the student's performance is presented. Our corpus is composed of eight excerpts extracted from the weekly productions of the workshop and our analysis covers the parameters recommended by competences II and III of Enem. From a theoretical perspective, Kleiman (2006), Moita Lopes (2006) and Bunzen (2006) are considered. Hence, the overall training of future teachers is the essence of what the Pedagogical Residency program provides, developing in the residents the observation about their own teaching action which it is revealed as a reflexive mean.
id UFAC-1_127f1ae059496b034cf47c7d078ed72b
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/4821
network_acronym_str UFAC-1
network_name_str Muiraquitã (Online)
repository_id_str
spelling Oficinas para exercício do texto: o papel da residência pedagógica na formação do professor de língua portuguesaWorkshops for exercising the text: the role of the pedagogical residence in the training of the portuguese language teacher Residência pedagógica. Língua portuguesa. Enem.Pedagogical residence. Portuguese language. Enem.We analyze the pedagogical practice developed during the Argumentation Workshop, an experience related to the context of the Pedagogical Residence – Portuguese Language Center. For that, the progression of writing component of two of the most assiduous participants of the workshop are evaluated, which embodies the preparation for the production of the dissertative-argumentative type, used in the essay of the Exame Nacional do Ensino Médio (Enem). Methodologically, an experience report combined with a qualitative analysis of the student's performance is presented. Our corpus is composed of eight excerpts extracted from the weekly productions of the workshop and our analysis covers the parameters recommended by competences II and III of Enem. From a theoretical perspective, Kleiman (2006), Moita Lopes (2006) and Bunzen (2006) are considered. Hence, the overall training of future teachers is the essence of what the Pedagogical Residency program provides, developing in the residents the observation about their own teaching action which it is revealed as a reflexive mean.Objetiva-se uma análise sobre a prática desenvolvida ao longo da Oficina de Argumentação, experiência relativa ao contexto da Residência Pedagógica – Núcleo Língua Portuguesa. Para isso, avalia-se o desempenho e a progressão da escrita de duas das participantes mais assíduas da oficina, que desenvolveu a preparação para a produção do tipo dissertativo-argumentativo, exigido na redação do Exame Nacional do Ensino Médio (Enem). Metodologicamente, apresenta-se relato de experiência aliado a uma análise qualitativa do desempenho das estudantes. Nosso corpus é composto de oito trechos extraídos das produções semanais da oficina e nossa análise pauta-se nos parâmetros preconizados pelas competências II e III do Enem. Do ponto de vista teórico, considera-se Kleiman (2006), Moita Lopes (2006) e Bunzen (2006). Em síntese, a formação inicial e continuada de futuros professores está na essência do que prevê o programa Residência Pedagógica, desenvolvendo nos residentes a observação sobre sua própria ação-docente, a qual é revelada como meio reflexivo.Nepan Editora2021-11-22info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufac.br/index.php/mui/article/view/482110.29327/210932.9.2-26Muiraquitã: Revista de Letras e Humanidades; v. 9 n. 2 (2021): Dossiê Temático Linguagens, Educação e Diversidades2525-59241807-1856reponame:Muiraquitã (Online)instname:Universidade Federal do Acre (UFAC)instacron:UFACporhttps://periodicos.ufac.br/index.php/mui/article/view/4821/3439Araujo, MyllenaSouza, José Wellisten Abreu de Silva, Antônio Barboza da info:eu-repo/semantics/openAccess2021-12-01T01:11:47Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/4821Revistahttps://periodicos.ufac.br/revista/index.php/mui/indexPUBhttps://periodicos.ufac.br/revista/index.php/mui/oaimuiraquita.ppgli@ufac.br2525-59241807-1856opendoar:2021-12-01T01:11:47Muiraquitã (Online) - Universidade Federal do Acre (UFAC)false
dc.title.none.fl_str_mv Oficinas para exercício do texto: o papel da residência pedagógica na formação do professor de língua portuguesa
Workshops for exercising the text: the role of the pedagogical residence in the training of the portuguese language teacher
title Oficinas para exercício do texto: o papel da residência pedagógica na formação do professor de língua portuguesa
spellingShingle Oficinas para exercício do texto: o papel da residência pedagógica na formação do professor de língua portuguesa
Araujo, Myllena
Residência pedagógica. Língua portuguesa. Enem.
Pedagogical residence. Portuguese language. Enem.
title_short Oficinas para exercício do texto: o papel da residência pedagógica na formação do professor de língua portuguesa
title_full Oficinas para exercício do texto: o papel da residência pedagógica na formação do professor de língua portuguesa
title_fullStr Oficinas para exercício do texto: o papel da residência pedagógica na formação do professor de língua portuguesa
title_full_unstemmed Oficinas para exercício do texto: o papel da residência pedagógica na formação do professor de língua portuguesa
title_sort Oficinas para exercício do texto: o papel da residência pedagógica na formação do professor de língua portuguesa
author Araujo, Myllena
author_facet Araujo, Myllena
Souza, José Wellisten Abreu de
Silva, Antônio Barboza da
author_role author
author2 Souza, José Wellisten Abreu de
Silva, Antônio Barboza da
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Araujo, Myllena
Souza, José Wellisten Abreu de
Silva, Antônio Barboza da
dc.subject.por.fl_str_mv Residência pedagógica. Língua portuguesa. Enem.
Pedagogical residence. Portuguese language. Enem.
topic Residência pedagógica. Língua portuguesa. Enem.
Pedagogical residence. Portuguese language. Enem.
description We analyze the pedagogical practice developed during the Argumentation Workshop, an experience related to the context of the Pedagogical Residence – Portuguese Language Center. For that, the progression of writing component of two of the most assiduous participants of the workshop are evaluated, which embodies the preparation for the production of the dissertative-argumentative type, used in the essay of the Exame Nacional do Ensino Médio (Enem). Methodologically, an experience report combined with a qualitative analysis of the student's performance is presented. Our corpus is composed of eight excerpts extracted from the weekly productions of the workshop and our analysis covers the parameters recommended by competences II and III of Enem. From a theoretical perspective, Kleiman (2006), Moita Lopes (2006) and Bunzen (2006) are considered. Hence, the overall training of future teachers is the essence of what the Pedagogical Residency program provides, developing in the residents the observation about their own teaching action which it is revealed as a reflexive mean.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-11-22
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufac.br/index.php/mui/article/view/4821
10.29327/210932.9.2-26
url https://periodicos.ufac.br/index.php/mui/article/view/4821
identifier_str_mv 10.29327/210932.9.2-26
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufac.br/index.php/mui/article/view/4821/3439
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Nepan Editora
publisher.none.fl_str_mv Nepan Editora
dc.source.none.fl_str_mv Muiraquitã: Revista de Letras e Humanidades; v. 9 n. 2 (2021): Dossiê Temático Linguagens, Educação e Diversidades
2525-5924
1807-1856
reponame:Muiraquitã (Online)
instname:Universidade Federal do Acre (UFAC)
instacron:UFAC
instname_str Universidade Federal do Acre (UFAC)
instacron_str UFAC
institution UFAC
reponame_str Muiraquitã (Online)
collection Muiraquitã (Online)
repository.name.fl_str_mv Muiraquitã (Online) - Universidade Federal do Acre (UFAC)
repository.mail.fl_str_mv muiraquita.ppgli@ufac.br
_version_ 1754303642483032064