CONTRIBUIÇÕES DE STEPHEN BALL E COLABORADORES PARA O ESTUDO DE POLÍTICAS DE CURRÍCULO

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Silva, Rubia Carla Donda da
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Martins, Sandra Eli Sartoreto de Oliveira
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Communitas
Texto Completo: https://periodicos.ufac.br/index.php/COMMUNITAS/article/view/3373
Resumo: The text presents some theoretical formulations of English sociologist Stephen Ball which can contribute to the study of curriculum policies. It is a brief explanation on policy cycle approach and the theory of policy enactment pointing constructs that call on field researchers on educational policies to transcend the understanding that policies are impositions, something that “comes from the top”, that someone plans and writes, establishes a text, and another “implements”. To Ball and his collaborators, the professionals involved in policy interpretations and the materialization of those texts into practice, have equivalent power and importance compared to the other subjects and agents who took part in the discursive formulations and policy creation. Thus, they affirm that the creation of educational policies is a continuous process, inevitably marked by disputes between groups with conflicting interests, in which texts are repeated attempts to reinvent the practices, as well as practices constantly translate the recreation of the texts.
id UFAC-2_26e52d6f01204be7cba965775b8a4014
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/3373
network_acronym_str UFAC-2
network_name_str Communitas
repository_id_str
spelling CONTRIBUIÇÕES DE STEPHEN BALL E COLABORADORES PARA O ESTUDO DE POLÍTICAS DE CURRÍCULOEducacional policiesProduction of textsPolitica EducacionalProdução de TextosContexto das práticasPolíticas educativasProducción de textosContexto de la prácticaThe text presents some theoretical formulations of English sociologist Stephen Ball which can contribute to the study of curriculum policies. It is a brief explanation on policy cycle approach and the theory of policy enactment pointing constructs that call on field researchers on educational policies to transcend the understanding that policies are impositions, something that “comes from the top”, that someone plans and writes, establishes a text, and another “implements”. To Ball and his collaborators, the professionals involved in policy interpretations and the materialization of those texts into practice, have equivalent power and importance compared to the other subjects and agents who took part in the discursive formulations and policy creation. Thus, they affirm that the creation of educational policies is a continuous process, inevitably marked by disputes between groups with conflicting interests, in which texts are repeated attempts to reinvent the practices, as well as practices constantly translate the recreation of the texts.O presente texto apresenta algumas das formulações teóricas do sociólogo inglês Stephen Ball que podem contribuir para o estudo de políticas curriculares. Trata-se de uma breve explanação da “abordagem do ciclo de políticas” (policy cycle approach) e da “teoria da atuação” (theory of policy enactment), evidenciando constructos que convocam pesquisadores do campo de Políticas Educacionais a transcender a compreensão de que as políticas são imposições, algo que vem “de cima para baixo”, que alguém planeja e escreve, fixa em um texto, e outra pessoa “implementa”. Para Ball e colaboradores, os profissionais envolvidos no ato de interpretação da política e no ato de materialização dos textos em ações práticas, têm força e importância equivalentes em relação aos demais sujeitos e agentes que participam das formulações discursivas e da produção das políticas. Asseveram assim, que a produção de políticas educacionais é um processo ininterrupto e inevitavelmente marcado por disputas entre grupos com interesses conflitantes, na qual os textos são tentativas contínuas de reinvenção das práticas da mesma maneira que as práticas traduzem constante recriação dos textos.Editora da Universidade Federal do Acre - EDUFAC2020-05-29info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufac.br/index.php/COMMUNITAS/article/view/3373Communitas; v. 4 n. 7 (2020): BLACK MIRROR E EDUCAÇÃO; 386-395Communitas; Vol. 4 No. 7 (2020): BLACK MIRROR E EDUCAÇÃO; 386-395Revista Communitas; ##issue.vol## 4 ##issue.no## 7 (2020): BLACK MIRROR E EDUCAÇÃO; 386-3952526-5970reponame:Communitasinstname:Universidade Federal do Acre (UFAC)instacron:UFACporhttps://periodicos.ufac.br/index.php/COMMUNITAS/article/view/3373/2222Copyright (c) 2020 REVISTA COMMUNITASinfo:eu-repo/semantics/openAccessSilva, Rubia Carla Donda daMartins, Sandra Eli Sartoreto de Oliveira2020-06-11T12:05:06Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/3373Revistahttps://periodicos.ufac.br/revista/index.php/COMMUNITASPUBhttps://periodicos.ufac.br/revista/index.php/COMMUNITAS/oairevistas@ufac.br || rafael.goncalves@ufac.br2526-59702526-5970opendoar:2020-06-11T12:05:06Communitas - Universidade Federal do Acre (UFAC)false
dc.title.none.fl_str_mv CONTRIBUIÇÕES DE STEPHEN BALL E COLABORADORES PARA O ESTUDO DE POLÍTICAS DE CURRÍCULO
title CONTRIBUIÇÕES DE STEPHEN BALL E COLABORADORES PARA O ESTUDO DE POLÍTICAS DE CURRÍCULO
spellingShingle CONTRIBUIÇÕES DE STEPHEN BALL E COLABORADORES PARA O ESTUDO DE POLÍTICAS DE CURRÍCULO
Silva, Rubia Carla Donda da
Educacional policies
Production of texts
Politica Educacional
Produção de Textos
Contexto das práticas
Políticas educativas
Producción de textos
Contexto de la práctica
title_short CONTRIBUIÇÕES DE STEPHEN BALL E COLABORADORES PARA O ESTUDO DE POLÍTICAS DE CURRÍCULO
title_full CONTRIBUIÇÕES DE STEPHEN BALL E COLABORADORES PARA O ESTUDO DE POLÍTICAS DE CURRÍCULO
title_fullStr CONTRIBUIÇÕES DE STEPHEN BALL E COLABORADORES PARA O ESTUDO DE POLÍTICAS DE CURRÍCULO
title_full_unstemmed CONTRIBUIÇÕES DE STEPHEN BALL E COLABORADORES PARA O ESTUDO DE POLÍTICAS DE CURRÍCULO
title_sort CONTRIBUIÇÕES DE STEPHEN BALL E COLABORADORES PARA O ESTUDO DE POLÍTICAS DE CURRÍCULO
author Silva, Rubia Carla Donda da
author_facet Silva, Rubia Carla Donda da
Martins, Sandra Eli Sartoreto de Oliveira
author_role author
author2 Martins, Sandra Eli Sartoreto de Oliveira
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Silva, Rubia Carla Donda da
Martins, Sandra Eli Sartoreto de Oliveira
dc.subject.por.fl_str_mv Educacional policies
Production of texts
Politica Educacional
Produção de Textos
Contexto das práticas
Políticas educativas
Producción de textos
Contexto de la práctica
topic Educacional policies
Production of texts
Politica Educacional
Produção de Textos
Contexto das práticas
Políticas educativas
Producción de textos
Contexto de la práctica
description The text presents some theoretical formulations of English sociologist Stephen Ball which can contribute to the study of curriculum policies. It is a brief explanation on policy cycle approach and the theory of policy enactment pointing constructs that call on field researchers on educational policies to transcend the understanding that policies are impositions, something that “comes from the top”, that someone plans and writes, establishes a text, and another “implements”. To Ball and his collaborators, the professionals involved in policy interpretations and the materialization of those texts into practice, have equivalent power and importance compared to the other subjects and agents who took part in the discursive formulations and policy creation. Thus, they affirm that the creation of educational policies is a continuous process, inevitably marked by disputes between groups with conflicting interests, in which texts are repeated attempts to reinvent the practices, as well as practices constantly translate the recreation of the texts.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-05-29
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufac.br/index.php/COMMUNITAS/article/view/3373
url https://periodicos.ufac.br/index.php/COMMUNITAS/article/view/3373
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufac.br/index.php/COMMUNITAS/article/view/3373/2222
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2020 REVISTA COMMUNITAS
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2020 REVISTA COMMUNITAS
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Editora da Universidade Federal do Acre - EDUFAC
publisher.none.fl_str_mv Editora da Universidade Federal do Acre - EDUFAC
dc.source.none.fl_str_mv Communitas; v. 4 n. 7 (2020): BLACK MIRROR E EDUCAÇÃO; 386-395
Communitas; Vol. 4 No. 7 (2020): BLACK MIRROR E EDUCAÇÃO; 386-395
Revista Communitas; ##issue.vol## 4 ##issue.no## 7 (2020): BLACK MIRROR E EDUCAÇÃO; 386-395
2526-5970
reponame:Communitas
instname:Universidade Federal do Acre (UFAC)
instacron:UFAC
instname_str Universidade Federal do Acre (UFAC)
instacron_str UFAC
institution UFAC
reponame_str Communitas
collection Communitas
repository.name.fl_str_mv Communitas - Universidade Federal do Acre (UFAC)
repository.mail.fl_str_mv revistas@ufac.br || rafael.goncalves@ufac.br
_version_ 1798313223577927680