INTERDISCIPLINARITÉ: LA DISCUSSION DU CONCEPT DE LIEU À TRAVERS LE ROMAN - "BOTAFOGO": DISCUTINDO O CONCEITO DE LUGAR POR MEIO DO ROMANCE “O CORTIÇO”

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Freitas, Rafael Alves de
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Silvan Borborema Araújo, José
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Communitas
Texto Completo: https://periodicos.ufac.br/index.php/COMMUNITAS/article/view/3311
Resumo: Interdisciplinarity is a reality that cannot be neglected by the teacher, because we go through a time in which such practice becomes necessary as a strategic pedagogical approach to bring the student closer to the knowledge process, while creating connections between different disciplines. In this sense, this article has the function of promoting through Aluísio Azevedo’s novel - "The Slum", an interdisciplinary possibility between Literature and Geography, having the concept of Place as theoretical reference for the critical discussions presented in the novel, as Azevedo exposes the reality lived by slum residents at Rio de Janeiro city by the end of the 19th century, and this can be seen from a different way through the Geography approach and the concept of Place that is presented here. For this, we seek a methodology that dialogues with the different views of some selected authors about the concept and how this category of analysis can be understood through the reading of the novel, where the Place achieves new meanings through production and reproduction of the characters by the space where they lived.
id UFAC-2_8363c096b2ff3b765e2e8724370d9b3b
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/3311
network_acronym_str UFAC-2
network_name_str Communitas
repository_id_str
spelling INTERDISCIPLINARITÉ: LA DISCUSSION DU CONCEPT DE LIEU À TRAVERS LE ROMAN - "BOTAFOGO": DISCUTINDO O CONCEITO DE LUGAR POR MEIO DO ROMANCE “O CORTIÇO”INTERDISCIPLINARITY: DISCUSSING THE CONCEPT OF PLACE THROUGH THE NOVEL - "THE SLUM": DISCUTINDO O CONCEITO DE LUGAR POR MEIO DO ROMANCE “O CORTIÇO”INTERDISCIPLINARIDADE NO ENSINO DE GEOGRAFIA: DISCUTINDO O CONCEITO DE LUGAR POR MEIO DO ROMANCE “O CORTIÇO”Interdisciplinarity. The Slum (The Cortiço). Education. Geography. Place.O Cortiço; Geografia; Literatura; Interdisciplinaridade; Ensino; Lugar.Interdisciplinarité. Botafogo (O Cortiço). Éducation. Géographie. Lieu.Interdisciplinarity is a reality that cannot be neglected by the teacher, because we go through a time in which such practice becomes necessary as a strategic pedagogical approach to bring the student closer to the knowledge process, while creating connections between different disciplines. In this sense, this article has the function of promoting through Aluísio Azevedo’s novel - "The Slum", an interdisciplinary possibility between Literature and Geography, having the concept of Place as theoretical reference for the critical discussions presented in the novel, as Azevedo exposes the reality lived by slum residents at Rio de Janeiro city by the end of the 19th century, and this can be seen from a different way through the Geography approach and the concept of Place that is presented here. For this, we seek a methodology that dialogues with the different views of some selected authors about the concept and how this category of analysis can be understood through the reading of the novel, where the Place achieves new meanings through production and reproduction of the characters by the space where they lived.A interdisciplinaridade é uma realidade que não pode ser negligenciada pelo professor, pois passamos por um momento em que tal prática se faz necessária como estratégia pedagógica a fim de aproximarmos o aluno do conhecimento que se deseja transmitir a ele, ao mesmo tempo em que se criam conexões entre diferentes disciplinas. Nesse sentido, este artigo tem a função de promover por meio do romance – “O Cortiço”, de Aluísio Azevedo, uma possibilidade interdisciplinar entre Geografia e Literatura, tendo o conceito de Lugar como referencial teórico para as discussões críticas presentes no romance, uma vez que Azevedo expõe uma realidade vivida por moradores de cortiços da cidade do Rio de Janeiro dos fins do século XIX e que podem ganhar novos olhares por meio da Geografia e do conceito de Lugar aqui trabalhado. Para tanto, buscamos uma metodologia que dialogasse com as diferentes visões de alguns autores selecionados acerca do referido conceito e como essa categoria de análise pode ser depreendida por meio de uma leitura do romance, onde o lugar ganha novos significados através da produção e reprodução dos personagens pelo espaço vivido por eles.Editora da Universidade Federal do Acre - EDUFAC2020-05-29info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufac.br/index.php/COMMUNITAS/article/view/3311Communitas; v. 4 n. 7 (2020): BLACK MIRROR E EDUCAÇÃO; 249-270Communitas; Vol. 4 No. 7 (2020): BLACK MIRROR E EDUCAÇÃO; 249-270Revista Communitas; ##issue.vol## 4 ##issue.no## 7 (2020): BLACK MIRROR E EDUCAÇÃO; 249-2702526-5970reponame:Communitasinstname:Universidade Federal do Acre (UFAC)instacron:UFACporhttps://periodicos.ufac.br/index.php/COMMUNITAS/article/view/3311/2213Copyright (c) 2020 REVISTA COMMUNITASinfo:eu-repo/semantics/openAccessFreitas, Rafael Alves deSilvan Borborema Araújo, José2020-06-11T12:05:06Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/3311Revistahttps://periodicos.ufac.br/revista/index.php/COMMUNITASPUBhttps://periodicos.ufac.br/revista/index.php/COMMUNITAS/oairevistas@ufac.br || rafael.goncalves@ufac.br2526-59702526-5970opendoar:2020-06-11T12:05:06Communitas - Universidade Federal do Acre (UFAC)false
dc.title.none.fl_str_mv INTERDISCIPLINARITÉ: LA DISCUSSION DU CONCEPT DE LIEU À TRAVERS LE ROMAN - "BOTAFOGO": DISCUTINDO O CONCEITO DE LUGAR POR MEIO DO ROMANCE “O CORTIÇO”
INTERDISCIPLINARITY: DISCUSSING THE CONCEPT OF PLACE THROUGH THE NOVEL - "THE SLUM": DISCUTINDO O CONCEITO DE LUGAR POR MEIO DO ROMANCE “O CORTIÇO”
INTERDISCIPLINARIDADE NO ENSINO DE GEOGRAFIA: DISCUTINDO O CONCEITO DE LUGAR POR MEIO DO ROMANCE “O CORTIÇO”
title INTERDISCIPLINARITÉ: LA DISCUSSION DU CONCEPT DE LIEU À TRAVERS LE ROMAN - "BOTAFOGO": DISCUTINDO O CONCEITO DE LUGAR POR MEIO DO ROMANCE “O CORTIÇO”
spellingShingle INTERDISCIPLINARITÉ: LA DISCUSSION DU CONCEPT DE LIEU À TRAVERS LE ROMAN - "BOTAFOGO": DISCUTINDO O CONCEITO DE LUGAR POR MEIO DO ROMANCE “O CORTIÇO”
Freitas, Rafael Alves de
Interdisciplinarity. The Slum (The Cortiço). Education. Geography. Place.
O Cortiço; Geografia; Literatura; Interdisciplinaridade; Ensino; Lugar.
Interdisciplinarité. Botafogo (O Cortiço). Éducation. Géographie. Lieu.
title_short INTERDISCIPLINARITÉ: LA DISCUSSION DU CONCEPT DE LIEU À TRAVERS LE ROMAN - "BOTAFOGO": DISCUTINDO O CONCEITO DE LUGAR POR MEIO DO ROMANCE “O CORTIÇO”
title_full INTERDISCIPLINARITÉ: LA DISCUSSION DU CONCEPT DE LIEU À TRAVERS LE ROMAN - "BOTAFOGO": DISCUTINDO O CONCEITO DE LUGAR POR MEIO DO ROMANCE “O CORTIÇO”
title_fullStr INTERDISCIPLINARITÉ: LA DISCUSSION DU CONCEPT DE LIEU À TRAVERS LE ROMAN - "BOTAFOGO": DISCUTINDO O CONCEITO DE LUGAR POR MEIO DO ROMANCE “O CORTIÇO”
title_full_unstemmed INTERDISCIPLINARITÉ: LA DISCUSSION DU CONCEPT DE LIEU À TRAVERS LE ROMAN - "BOTAFOGO": DISCUTINDO O CONCEITO DE LUGAR POR MEIO DO ROMANCE “O CORTIÇO”
title_sort INTERDISCIPLINARITÉ: LA DISCUSSION DU CONCEPT DE LIEU À TRAVERS LE ROMAN - "BOTAFOGO": DISCUTINDO O CONCEITO DE LUGAR POR MEIO DO ROMANCE “O CORTIÇO”
author Freitas, Rafael Alves de
author_facet Freitas, Rafael Alves de
Silvan Borborema Araújo, José
author_role author
author2 Silvan Borborema Araújo, José
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Freitas, Rafael Alves de
Silvan Borborema Araújo, José
dc.subject.por.fl_str_mv Interdisciplinarity. The Slum (The Cortiço). Education. Geography. Place.
O Cortiço; Geografia; Literatura; Interdisciplinaridade; Ensino; Lugar.
Interdisciplinarité. Botafogo (O Cortiço). Éducation. Géographie. Lieu.
topic Interdisciplinarity. The Slum (The Cortiço). Education. Geography. Place.
O Cortiço; Geografia; Literatura; Interdisciplinaridade; Ensino; Lugar.
Interdisciplinarité. Botafogo (O Cortiço). Éducation. Géographie. Lieu.
description Interdisciplinarity is a reality that cannot be neglected by the teacher, because we go through a time in which such practice becomes necessary as a strategic pedagogical approach to bring the student closer to the knowledge process, while creating connections between different disciplines. In this sense, this article has the function of promoting through Aluísio Azevedo’s novel - "The Slum", an interdisciplinary possibility between Literature and Geography, having the concept of Place as theoretical reference for the critical discussions presented in the novel, as Azevedo exposes the reality lived by slum residents at Rio de Janeiro city by the end of the 19th century, and this can be seen from a different way through the Geography approach and the concept of Place that is presented here. For this, we seek a methodology that dialogues with the different views of some selected authors about the concept and how this category of analysis can be understood through the reading of the novel, where the Place achieves new meanings through production and reproduction of the characters by the space where they lived.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-05-29
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufac.br/index.php/COMMUNITAS/article/view/3311
url https://periodicos.ufac.br/index.php/COMMUNITAS/article/view/3311
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufac.br/index.php/COMMUNITAS/article/view/3311/2213
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2020 REVISTA COMMUNITAS
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2020 REVISTA COMMUNITAS
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Editora da Universidade Federal do Acre - EDUFAC
publisher.none.fl_str_mv Editora da Universidade Federal do Acre - EDUFAC
dc.source.none.fl_str_mv Communitas; v. 4 n. 7 (2020): BLACK MIRROR E EDUCAÇÃO; 249-270
Communitas; Vol. 4 No. 7 (2020): BLACK MIRROR E EDUCAÇÃO; 249-270
Revista Communitas; ##issue.vol## 4 ##issue.no## 7 (2020): BLACK MIRROR E EDUCAÇÃO; 249-270
2526-5970
reponame:Communitas
instname:Universidade Federal do Acre (UFAC)
instacron:UFAC
instname_str Universidade Federal do Acre (UFAC)
instacron_str UFAC
institution UFAC
reponame_str Communitas
collection Communitas
repository.name.fl_str_mv Communitas - Universidade Federal do Acre (UFAC)
repository.mail.fl_str_mv revistas@ufac.br || rafael.goncalves@ufac.br
_version_ 1798313223573733376