LA DIOSA Y LA NOCHE E O CAVALO DE SANTO:: uma reflexão sobre dramaturgias negras sul-americanas
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2021 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Communitas |
Texto Completo: | https://periodicos.ufac.br/index.php/COMMUNITAS/article/view/4863 |
Resumo: | This paper intends to discuss black dramaturgy from South-American Pampa in the 21st century from the plays La diosa y la noche: el musical de Rosa Luna, written by the Afro-Uruguayan author Jorge Chagas, and Cavalo de Santo, by the Afro-gaucha playwright Viviane Juguero, which are perceived as powerful decolonial literary productions in the “Pampa scenic space”. This paper is going to present a brief relation between blackness and whiteness historically contextualized in this region of Latin America. Afterwards, the discussions on black theater through the Black Experimental Theater’s journey in Brazil and Independent Black Theatre in Uruguay in the last century as forerunners of black productions in these contexts are going to be presented. Next, the two cited plays are going to be analyzed through the collation based on a decolonial perspective and theoretical thinking from Literature, Theater, History and Sociology. Ultimately, the final considerations on this paper are going be debated. |
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LA DIOSA Y LA NOCHE E O CAVALO DE SANTO:: uma reflexão sobre dramaturgias negras sul-americanasTeatro Negro; Dramaturgia Negra; Decolonialidad; Sudamericano.Teatro Negro; Dramaturgia Negra; Decolonialidade; Sul-americanoBlack Theater; Black Dramaturgy; Decoloniality; South-AmericaThis paper intends to discuss black dramaturgy from South-American Pampa in the 21st century from the plays La diosa y la noche: el musical de Rosa Luna, written by the Afro-Uruguayan author Jorge Chagas, and Cavalo de Santo, by the Afro-gaucha playwright Viviane Juguero, which are perceived as powerful decolonial literary productions in the “Pampa scenic space”. This paper is going to present a brief relation between blackness and whiteness historically contextualized in this region of Latin America. Afterwards, the discussions on black theater through the Black Experimental Theater’s journey in Brazil and Independent Black Theatre in Uruguay in the last century as forerunners of black productions in these contexts are going to be presented. Next, the two cited plays are going to be analyzed through the collation based on a decolonial perspective and theoretical thinking from Literature, Theater, History and Sociology. Ultimately, the final considerations on this paper are going be debated.Este ensaio se propõe a refletir sobre a dramaturgia negra do pampa sul-americano, no século XXI, a partir das obras La diosa y la noche: el musical de Rosa Luna , do escritor afro-uruguaio Jorge Chagas (2018), e Cavalo de Santo, da dramaturga afro-gaúcha Viviane Juguero (2018), como produções literárias decoloniais potentes no “espaço cênico do Pampa”. Essa escrita inicialmente apresenta uma breve reflexão sobre a relação Negritude/Branquitude no contexto histórico dessa região da América Latina, posteriormente uma contextualização sobre o teatro negro através do trajeto do Teatro Experimental do Negro no Brasil e o Teatro Negro Independiente no Uruguai no século passado, enquanto precursores da cena negra. A seguir, são analisadas as obras citadas por meio de um cotejamento realizado com os aportes teóricos dos campos da literatura, teatro, história e sociologia, pautados pela perspectiva decolonial. Por fim, serão apresentadas as considerações finais sobre essa reflexão. Este ensayo propone reflexionar sobre la dramaturgia negra de la Pampa sudamericana, en el siglo XXI, a partir de las obras La Diosa y la Noche: el musical de Rosa Luna, del escritor afro-uruguayo Jorge Chagas, y Cavalo de Santo, de la dramaturga afro-gaucha Viviane Juguero, como potentes producciones literarias decoloniales en la “zona escénica de la pampa”. Este escrito presentará inicialmente una breve reflexión sobre la relación Negritud / Blanquitud en el contexto histórico de esta región de América Latina, luego una contextualización sobre el teatro negro a través de la trayectoria del Teatro Experimental do Negro en Brasil y el Teatro Negro Independiente en Uruguay en el siglo pasado, como precursores de la escena negra. A continuación, se analizarán las obras citadas mediante una comparación realizada con aportes teóricos de los campos de la literatura, el teatro, la historia y la sociología, guiados por la perspectiva decolonial. Finalmente, se presentarán las consideraciones finales sobre esta reflexión. Editora da Universidade Federal do Acre - EDUFAC2021-08-02info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufac.br/index.php/COMMUNITAS/article/view/4863Communitas; v. 5 n. 10 (2021): OS SABERES AUSENTES DA CIDADE LETRADA NO SÉCULO XXI; 169-181Communitas; Vol. 5 No. 10 (2021): OS SABERES AUSENTES DA CIDADE LETRADA NO SÉCULO XXI; 169-181Revista Communitas; ##issue.vol## 5 ##issue.no## 10 (2021): OS SABERES AUSENTES DA CIDADE LETRADA NO SÉCULO XXI; 169-1812526-5970reponame:Communitasinstname:Universidade Federal do Acre (UFAC)instacron:UFACporhttps://periodicos.ufac.br/index.php/COMMUNITAS/article/view/4863/2841Copyright (c) 2021 Communitashttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessFlores Piegaz, Acevesmoreno2021-08-02T21:25:44Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/4863Revistahttps://periodicos.ufac.br/revista/index.php/COMMUNITASPUBhttps://periodicos.ufac.br/revista/index.php/COMMUNITAS/oairevistas@ufac.br || rafael.goncalves@ufac.br2526-59702526-5970opendoar:2021-08-02T21:25:44Communitas - Universidade Federal do Acre (UFAC)false |
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