Uma análise fenomenológica das relações discursivas dos alunos e o seu aprendizado do inglês como língua estrangeira.

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Fonseca, Ana Lúcia Simões Borges
Data de Publicação: 2009
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da Universidade Federal de Alagoas (UFAL)
Texto Completo: http://repositorio.ufal.br/handle/riufal/454
Resumo: The purpose of the present study was to analyze and interpret the meaning of the Being in Its everyday life at school and the way Its discursive relations within such a context might interfere in Its learning of the English language, by having Heidegger s Hermeneutic Phenomenology, together with the Discourse Analysis which studies speech in interaction, Ethnography, Ethnomethodology and Applied Linguistics, as the theoretical bases for such study. Taking into account that according to the phenomenological and qualitative research it is not possible to understand the human being without understanding the context in which their participants interpret their actions, feelings and thoughts and that the researcher s role who adopts an ethnographic and qualitative approach also aims at describing the beliefs and meanings of a given community, we analyzed the way such discursive relations and students experiences - who attended the PQD - in their everyday life at school might interfere in their learning of the English Language. The results which were achieved show that such relations do not exist in a social vacuum, based on homogeneous subjects who are not affected by the discursive practices in which they perform their roles and which constitute themselves and have, therefore, a decisive influence over the process of teaching and learning English as a Foreign Language.
id UFAL_0a4a71e9fb2074375de8c94661aad239
oai_identifier_str oai:www.repositorio.ufal.br:riufal/454
network_acronym_str UFAL
network_name_str Repositório Institucional da Universidade Federal de Alagoas (UFAL)
repository_id_str
spelling Uma análise fenomenológica das relações discursivas dos alunos e o seu aprendizado do inglês como língua estrangeira.A phenomenological analysis of students discursive relations and their learning of english as a foreign language.Teaching and learning of a foreign languageHeideggerPhenomenologyApplied linguisticsSpeech in interactionEnsino e aprendizagem de língua estrangeiraHeideggerFenomenologiaLinguística aplicadaFala em interaçãoCNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS::LINGUAS ESTRANGEIRAS MODERNASThe purpose of the present study was to analyze and interpret the meaning of the Being in Its everyday life at school and the way Its discursive relations within such a context might interfere in Its learning of the English language, by having Heidegger s Hermeneutic Phenomenology, together with the Discourse Analysis which studies speech in interaction, Ethnography, Ethnomethodology and Applied Linguistics, as the theoretical bases for such study. Taking into account that according to the phenomenological and qualitative research it is not possible to understand the human being without understanding the context in which their participants interpret their actions, feelings and thoughts and that the researcher s role who adopts an ethnographic and qualitative approach also aims at describing the beliefs and meanings of a given community, we analyzed the way such discursive relations and students experiences - who attended the PQD - in their everyday life at school might interfere in their learning of the English Language. The results which were achieved show that such relations do not exist in a social vacuum, based on homogeneous subjects who are not affected by the discursive practices in which they perform their roles and which constitute themselves and have, therefore, a decisive influence over the process of teaching and learning English as a Foreign Language.Objetivamos, com este estudo, analisar e interpretar o sentido do Ser no seu cotidiano escolar e o modo como as suas relações discursivas neste cotidiano poderiam afetar o seu aprendizado da Língua Inglesa, tendo como fundamentação teórica a Fenomenologia Hermenêutica Heideggeriana, juntamente com a análise do discurso que estuda a fala em interação, a Etnografia, a Etnometodologia e a Linguística Aplicada. Considerando que, de acordo com a pesquisa qualitativa e fenomenológica, não é possível compreender o ser humano sem entender o contexto no qual seus partícipes interpretam suas ações, seus sentimentos e pensamentos e que o papel do pesquisador que adota uma abordagem qualitativa e etnográfica também visa descrever as crenças e significados de uma determinada comunidade, procuramos analisar como essas relações discursivas e as experiências dos alunos do Projeto de Qualificação Docente no referido cotidiano poderiam afetar o seu desempenho no aprendizado da Língua Inglesa. Os resultados obtidos demonstram que tais relações, por inexistirem em um vácuo social, baseadas em sujeitos homogêneos os quais são imunes às práticas discursivas nas quais atuam e as quais os constituem - têm decisiva influência no processo de ensino e aprendizagem do Inglês como Língua Estrangeira.Universidade Federal de AlagoasBRLinguística; Literatura BrasileiraPrograma de Pós-Graduação em Letras e LinguísticaUFALTavares, Roseanne Rochahttp://lattes.cnpq.br/4961168921977877Lima, Walter MatiasLIMA, W. M.Silveira, Maria Inez MatosoSILVEIRA, M. I. M.Fonseca, Ana Lúcia Simões Borges2015-08-25T18:29:42Z2009-05-192015-08-25T18:29:42Z2009-02-16info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfapplication/pdfFONSECA, Ana Lúcia Simões Borges. A phenomenological analysis of students discursive relations and their learning of english as a foreign language.. 2009. 153 f. Dissertação (Mestrado em Linguística; Literatura Brasileira) - Universidade Federal de Alagoas, Maceió, 2009.http://repositorio.ufal.br/handle/riufal/454porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal de Alagoas (UFAL)instname:Universidade Federal de Alagoas (UFAL)instacron:UFAL2018-10-24T20:37:00Zoai:www.repositorio.ufal.br:riufal/454Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.ufal.br/oai/requestri@sibi.ufal.bropendoar:2018-10-24T20:37Repositório Institucional da Universidade Federal de Alagoas (UFAL) - Universidade Federal de Alagoas (UFAL)false
dc.title.none.fl_str_mv Uma análise fenomenológica das relações discursivas dos alunos e o seu aprendizado do inglês como língua estrangeira.
A phenomenological analysis of students discursive relations and their learning of english as a foreign language.
title Uma análise fenomenológica das relações discursivas dos alunos e o seu aprendizado do inglês como língua estrangeira.
spellingShingle Uma análise fenomenológica das relações discursivas dos alunos e o seu aprendizado do inglês como língua estrangeira.
Fonseca, Ana Lúcia Simões Borges
Teaching and learning of a foreign language
Heidegger
Phenomenology
Applied linguistics
Speech in interaction
Ensino e aprendizagem de língua estrangeira
Heidegger
Fenomenologia
Linguística aplicada
Fala em interação
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS::LINGUAS ESTRANGEIRAS MODERNAS
title_short Uma análise fenomenológica das relações discursivas dos alunos e o seu aprendizado do inglês como língua estrangeira.
title_full Uma análise fenomenológica das relações discursivas dos alunos e o seu aprendizado do inglês como língua estrangeira.
title_fullStr Uma análise fenomenológica das relações discursivas dos alunos e o seu aprendizado do inglês como língua estrangeira.
title_full_unstemmed Uma análise fenomenológica das relações discursivas dos alunos e o seu aprendizado do inglês como língua estrangeira.
title_sort Uma análise fenomenológica das relações discursivas dos alunos e o seu aprendizado do inglês como língua estrangeira.
author Fonseca, Ana Lúcia Simões Borges
author_facet Fonseca, Ana Lúcia Simões Borges
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Tavares, Roseanne Rocha
http://lattes.cnpq.br/4961168921977877
Lima, Walter Matias
LIMA, W. M.
Silveira, Maria Inez Matoso
SILVEIRA, M. I. M.
dc.contributor.author.fl_str_mv Fonseca, Ana Lúcia Simões Borges
dc.subject.por.fl_str_mv Teaching and learning of a foreign language
Heidegger
Phenomenology
Applied linguistics
Speech in interaction
Ensino e aprendizagem de língua estrangeira
Heidegger
Fenomenologia
Linguística aplicada
Fala em interação
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS::LINGUAS ESTRANGEIRAS MODERNAS
topic Teaching and learning of a foreign language
Heidegger
Phenomenology
Applied linguistics
Speech in interaction
Ensino e aprendizagem de língua estrangeira
Heidegger
Fenomenologia
Linguística aplicada
Fala em interação
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS::LINGUAS ESTRANGEIRAS MODERNAS
description The purpose of the present study was to analyze and interpret the meaning of the Being in Its everyday life at school and the way Its discursive relations within such a context might interfere in Its learning of the English language, by having Heidegger s Hermeneutic Phenomenology, together with the Discourse Analysis which studies speech in interaction, Ethnography, Ethnomethodology and Applied Linguistics, as the theoretical bases for such study. Taking into account that according to the phenomenological and qualitative research it is not possible to understand the human being without understanding the context in which their participants interpret their actions, feelings and thoughts and that the researcher s role who adopts an ethnographic and qualitative approach also aims at describing the beliefs and meanings of a given community, we analyzed the way such discursive relations and students experiences - who attended the PQD - in their everyday life at school might interfere in their learning of the English Language. The results which were achieved show that such relations do not exist in a social vacuum, based on homogeneous subjects who are not affected by the discursive practices in which they perform their roles and which constitute themselves and have, therefore, a decisive influence over the process of teaching and learning English as a Foreign Language.
publishDate 2009
dc.date.none.fl_str_mv 2009-05-19
2009-02-16
2015-08-25T18:29:42Z
2015-08-25T18:29:42Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv FONSECA, Ana Lúcia Simões Borges. A phenomenological analysis of students discursive relations and their learning of english as a foreign language.. 2009. 153 f. Dissertação (Mestrado em Linguística; Literatura Brasileira) - Universidade Federal de Alagoas, Maceió, 2009.
http://repositorio.ufal.br/handle/riufal/454
identifier_str_mv FONSECA, Ana Lúcia Simões Borges. A phenomenological analysis of students discursive relations and their learning of english as a foreign language.. 2009. 153 f. Dissertação (Mestrado em Linguística; Literatura Brasileira) - Universidade Federal de Alagoas, Maceió, 2009.
url http://repositorio.ufal.br/handle/riufal/454
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Alagoas
BR
Linguística; Literatura Brasileira
Programa de Pós-Graduação em Letras e Linguística
UFAL
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Alagoas
BR
Linguística; Literatura Brasileira
Programa de Pós-Graduação em Letras e Linguística
UFAL
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da Universidade Federal de Alagoas (UFAL)
instname:Universidade Federal de Alagoas (UFAL)
instacron:UFAL
instname_str Universidade Federal de Alagoas (UFAL)
instacron_str UFAL
institution UFAL
reponame_str Repositório Institucional da Universidade Federal de Alagoas (UFAL)
collection Repositório Institucional da Universidade Federal de Alagoas (UFAL)
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da Universidade Federal de Alagoas (UFAL) - Universidade Federal de Alagoas (UFAL)
repository.mail.fl_str_mv ri@sibi.ufal.br
_version_ 1748233747336003584