A classe hospitalar em território nacional: uma cartografia contemporânea

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Silva, Allan Kelisson Veríssimo da
Data de Publicação: 2019
Tipo de documento: Trabalho de conclusão de curso
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da Universidade Federal de Alagoas (UFAL)
Texto Completo: http://www.repositorio.ufal.br/handle/riufal/5474
Resumo: This text aims to study the hospital class and its geographic distribution in the Brazilian territory, known as a method of teaching, it is a right for the student who is hospitalized, unable to attend regular school. A brief reflection was made on the pedagogy undergraduate major in Brazil and how the continuing education has been important to enable the pedagogue proceeding in the hospital environment, having as scope the promotion of hospitalized student’s learning. The text is divided into two sections: the introduction, which makes a brief essay on Pedagogy from its inception to the pedagogue training to proceed in the hospital class, and in the second section we highlighted the hospital class in Brazil, identifying the States that effectively work with hospitals, clinics or institutions that have the hospital class; and the considerations. Lastly, we disseminated datafrom the World Health Organization (WHO) research, conducted in 2018 that studied the density of hospital beds per inhabitant, the document was entitled "Hospitals Scenario in Brazil - 2018", a partnership with the Brazilian Federation of Hospitals andthe National Health Confederation, published in May of 2018. This research supported our final considerations when we emphasized that the number of hospital class in Brazil is notoriously small when compared to the hospitals presented in the country.
id UFAL_3526790c653dcd173c32b00f9c171553
oai_identifier_str oai:www.repositorio.ufal.br:riufal/5474
network_acronym_str UFAL
network_name_str Repositório Institucional da Universidade Federal de Alagoas (UFAL)
repository_id_str
spelling A classe hospitalar em território nacional: uma cartografia contemporâneaClasse HospitalarFormação DocenteEducaçãoHospital ClassTeacher trainingEducationCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOThis text aims to study the hospital class and its geographic distribution in the Brazilian territory, known as a method of teaching, it is a right for the student who is hospitalized, unable to attend regular school. A brief reflection was made on the pedagogy undergraduate major in Brazil and how the continuing education has been important to enable the pedagogue proceeding in the hospital environment, having as scope the promotion of hospitalized student’s learning. The text is divided into two sections: the introduction, which makes a brief essay on Pedagogy from its inception to the pedagogue training to proceed in the hospital class, and in the second section we highlighted the hospital class in Brazil, identifying the States that effectively work with hospitals, clinics or institutions that have the hospital class; and the considerations. Lastly, we disseminated datafrom the World Health Organization (WHO) research, conducted in 2018 that studied the density of hospital beds per inhabitant, the document was entitled "Hospitals Scenario in Brazil - 2018", a partnership with the Brazilian Federation of Hospitals andthe National Health Confederation, published in May of 2018. This research supported our final considerations when we emphasized that the number of hospital class in Brazil is notoriously small when compared to the hospitals presented in the country.O presente texto tem por objeto de estudo a classe hospitalar e como ela está presente geograficamente em território nacional, entendido como modalidade de ensino por direito ao estudante que está em estado de internação, impossibilitado de frequentar a escolar regular. Para tal, foi feito uma breve reflexão sobre o curso de Pedagogia no Brasil e como a formação continuada tem sido importante para habilitar o pedagogo para sua atuação no ambiente hospitalar, tendo como escopo a promoção da aprendizagem do aluno em estado de internação. O texto está dividido em duas seções e as considerações, a introdução, que faz um breve ensaio sobre a Pedagogia desde sua efetivação até a formação do pedagogo para atuar na classe hospitalar, e na segunda seção iremos salientar a classes hospitalares no Brasil, identificando os Estados que atuam efetivamente com hospitais, clínicas ou instituições que têm a classe hospitalar. Por fim, difundiremos dados da pesquisa da Organização Mundial da Saúde – OMS, realizada em 2018 que estudou a densidade de leitos hospitalares por habitante, o documento foi intitulado como “Cenário dos Hospitais no Brasil” parceria com a Federação Brasileira de Hospitais e com a Confederação Nacional de Saúde, publicado em maio do mesmo ano. Pesquisa essa que sustentou nossas considerações finais quando destacamos que o número de classe hospitalar no Brasil é notoriamente pouco, quando comparado aos hospitais que o país possui.Universidade Federal de AlagoasBrasilCurso de PedagogiaUFALPrado, Edna Cristina dohttp://lattes.cnpq.br/8158728896858544Vilar, Edna Telma Fonseca e Silvahttp://lattes.cnpq.br/2805062227759643Santos, Inalda Maria doshttp://lattes.cnpq.br/3709372442003235Silva, Allan Kelisson Veríssimo da2019-07-18T12:58:40Z2019-07-18T12:58:40Z2019-05-29info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisapplication/pdfSILVA, Allan Kelisson Veríssimo da. A classe hospitalar em território nacional: uma cartografia contemporânea. 2019. 20 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura Plena em Pedagogia) - Centro de Educação, Curso de Pedagogia, Universidade Federal de Alagoas, Maceió, 2019.http://www.repositorio.ufal.br/handle/riufal/5474porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal de Alagoas (UFAL)instname:Universidade Federal de Alagoas (UFAL)instacron:UFAL2020-02-04T17:13:57Zoai:www.repositorio.ufal.br:riufal/5474Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.ufal.br/oai/requestri@sibi.ufal.bropendoar:2020-02-04T17:13:57Repositório Institucional da Universidade Federal de Alagoas (UFAL) - Universidade Federal de Alagoas (UFAL)false
dc.title.none.fl_str_mv A classe hospitalar em território nacional: uma cartografia contemporânea
title A classe hospitalar em território nacional: uma cartografia contemporânea
spellingShingle A classe hospitalar em território nacional: uma cartografia contemporânea
Silva, Allan Kelisson Veríssimo da
Classe Hospitalar
Formação Docente
Educação
Hospital Class
Teacher training
Education
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
title_short A classe hospitalar em território nacional: uma cartografia contemporânea
title_full A classe hospitalar em território nacional: uma cartografia contemporânea
title_fullStr A classe hospitalar em território nacional: uma cartografia contemporânea
title_full_unstemmed A classe hospitalar em território nacional: uma cartografia contemporânea
title_sort A classe hospitalar em território nacional: uma cartografia contemporânea
author Silva, Allan Kelisson Veríssimo da
author_facet Silva, Allan Kelisson Veríssimo da
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Prado, Edna Cristina do
http://lattes.cnpq.br/8158728896858544
Vilar, Edna Telma Fonseca e Silva
http://lattes.cnpq.br/2805062227759643
Santos, Inalda Maria dos
http://lattes.cnpq.br/3709372442003235
dc.contributor.author.fl_str_mv Silva, Allan Kelisson Veríssimo da
dc.subject.por.fl_str_mv Classe Hospitalar
Formação Docente
Educação
Hospital Class
Teacher training
Education
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
topic Classe Hospitalar
Formação Docente
Educação
Hospital Class
Teacher training
Education
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
description This text aims to study the hospital class and its geographic distribution in the Brazilian territory, known as a method of teaching, it is a right for the student who is hospitalized, unable to attend regular school. A brief reflection was made on the pedagogy undergraduate major in Brazil and how the continuing education has been important to enable the pedagogue proceeding in the hospital environment, having as scope the promotion of hospitalized student’s learning. The text is divided into two sections: the introduction, which makes a brief essay on Pedagogy from its inception to the pedagogue training to proceed in the hospital class, and in the second section we highlighted the hospital class in Brazil, identifying the States that effectively work with hospitals, clinics or institutions that have the hospital class; and the considerations. Lastly, we disseminated datafrom the World Health Organization (WHO) research, conducted in 2018 that studied the density of hospital beds per inhabitant, the document was entitled "Hospitals Scenario in Brazil - 2018", a partnership with the Brazilian Federation of Hospitals andthe National Health Confederation, published in May of 2018. This research supported our final considerations when we emphasized that the number of hospital class in Brazil is notoriously small when compared to the hospitals presented in the country.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-07-18T12:58:40Z
2019-07-18T12:58:40Z
2019-05-29
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/bachelorThesis
format bachelorThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv SILVA, Allan Kelisson Veríssimo da. A classe hospitalar em território nacional: uma cartografia contemporânea. 2019. 20 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura Plena em Pedagogia) - Centro de Educação, Curso de Pedagogia, Universidade Federal de Alagoas, Maceió, 2019.
http://www.repositorio.ufal.br/handle/riufal/5474
identifier_str_mv SILVA, Allan Kelisson Veríssimo da. A classe hospitalar em território nacional: uma cartografia contemporânea. 2019. 20 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura Plena em Pedagogia) - Centro de Educação, Curso de Pedagogia, Universidade Federal de Alagoas, Maceió, 2019.
url http://www.repositorio.ufal.br/handle/riufal/5474
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Alagoas
Brasil
Curso de Pedagogia
UFAL
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Alagoas
Brasil
Curso de Pedagogia
UFAL
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da Universidade Federal de Alagoas (UFAL)
instname:Universidade Federal de Alagoas (UFAL)
instacron:UFAL
instname_str Universidade Federal de Alagoas (UFAL)
instacron_str UFAL
institution UFAL
reponame_str Repositório Institucional da Universidade Federal de Alagoas (UFAL)
collection Repositório Institucional da Universidade Federal de Alagoas (UFAL)
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da Universidade Federal de Alagoas (UFAL) - Universidade Federal de Alagoas (UFAL)
repository.mail.fl_str_mv ri@sibi.ufal.br
_version_ 1748233745793548288