A classe hospitalar em território nacional: uma cartografia contemporânea
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2019 |
Tipo de documento: | Trabalho de conclusão de curso |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da Universidade Federal de Alagoas (UFAL) |
Texto Completo: | http://www.repositorio.ufal.br/handle/riufal/5474 |
Resumo: | This text aims to study the hospital class and its geographic distribution in the Brazilian territory, known as a method of teaching, it is a right for the student who is hospitalized, unable to attend regular school. A brief reflection was made on the pedagogy undergraduate major in Brazil and how the continuing education has been important to enable the pedagogue proceeding in the hospital environment, having as scope the promotion of hospitalized student’s learning. The text is divided into two sections: the introduction, which makes a brief essay on Pedagogy from its inception to the pedagogue training to proceed in the hospital class, and in the second section we highlighted the hospital class in Brazil, identifying the States that effectively work with hospitals, clinics or institutions that have the hospital class; and the considerations. Lastly, we disseminated datafrom the World Health Organization (WHO) research, conducted in 2018 that studied the density of hospital beds per inhabitant, the document was entitled "Hospitals Scenario in Brazil - 2018", a partnership with the Brazilian Federation of Hospitals andthe National Health Confederation, published in May of 2018. This research supported our final considerations when we emphasized that the number of hospital class in Brazil is notoriously small when compared to the hospitals presented in the country. |
id |
UFAL_3526790c653dcd173c32b00f9c171553 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:www.repositorio.ufal.br:riufal/5474 |
network_acronym_str |
UFAL |
network_name_str |
Repositório Institucional da Universidade Federal de Alagoas (UFAL) |
repository_id_str |
|
spelling |
A classe hospitalar em território nacional: uma cartografia contemporâneaClasse HospitalarFormação DocenteEducaçãoHospital ClassTeacher trainingEducationCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOThis text aims to study the hospital class and its geographic distribution in the Brazilian territory, known as a method of teaching, it is a right for the student who is hospitalized, unable to attend regular school. A brief reflection was made on the pedagogy undergraduate major in Brazil and how the continuing education has been important to enable the pedagogue proceeding in the hospital environment, having as scope the promotion of hospitalized student’s learning. The text is divided into two sections: the introduction, which makes a brief essay on Pedagogy from its inception to the pedagogue training to proceed in the hospital class, and in the second section we highlighted the hospital class in Brazil, identifying the States that effectively work with hospitals, clinics or institutions that have the hospital class; and the considerations. Lastly, we disseminated datafrom the World Health Organization (WHO) research, conducted in 2018 that studied the density of hospital beds per inhabitant, the document was entitled "Hospitals Scenario in Brazil - 2018", a partnership with the Brazilian Federation of Hospitals andthe National Health Confederation, published in May of 2018. This research supported our final considerations when we emphasized that the number of hospital class in Brazil is notoriously small when compared to the hospitals presented in the country.O presente texto tem por objeto de estudo a classe hospitalar e como ela está presente geograficamente em território nacional, entendido como modalidade de ensino por direito ao estudante que está em estado de internação, impossibilitado de frequentar a escolar regular. Para tal, foi feito uma breve reflexão sobre o curso de Pedagogia no Brasil e como a formação continuada tem sido importante para habilitar o pedagogo para sua atuação no ambiente hospitalar, tendo como escopo a promoção da aprendizagem do aluno em estado de internação. O texto está dividido em duas seções e as considerações, a introdução, que faz um breve ensaio sobre a Pedagogia desde sua efetivação até a formação do pedagogo para atuar na classe hospitalar, e na segunda seção iremos salientar a classes hospitalares no Brasil, identificando os Estados que atuam efetivamente com hospitais, clínicas ou instituições que têm a classe hospitalar. Por fim, difundiremos dados da pesquisa da Organização Mundial da Saúde – OMS, realizada em 2018 que estudou a densidade de leitos hospitalares por habitante, o documento foi intitulado como “Cenário dos Hospitais no Brasil” parceria com a Federação Brasileira de Hospitais e com a Confederação Nacional de Saúde, publicado em maio do mesmo ano. Pesquisa essa que sustentou nossas considerações finais quando destacamos que o número de classe hospitalar no Brasil é notoriamente pouco, quando comparado aos hospitais que o país possui.Universidade Federal de AlagoasBrasilCurso de PedagogiaUFALPrado, Edna Cristina dohttp://lattes.cnpq.br/8158728896858544Vilar, Edna Telma Fonseca e Silvahttp://lattes.cnpq.br/2805062227759643Santos, Inalda Maria doshttp://lattes.cnpq.br/3709372442003235Silva, Allan Kelisson Veríssimo da2019-07-18T12:58:40Z2019-07-18T12:58:40Z2019-05-29info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisapplication/pdfSILVA, Allan Kelisson Veríssimo da. A classe hospitalar em território nacional: uma cartografia contemporânea. 2019. 20 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura Plena em Pedagogia) - Centro de Educação, Curso de Pedagogia, Universidade Federal de Alagoas, Maceió, 2019.http://www.repositorio.ufal.br/handle/riufal/5474porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal de Alagoas (UFAL)instname:Universidade Federal de Alagoas (UFAL)instacron:UFAL2020-02-04T17:13:57Zoai:www.repositorio.ufal.br:riufal/5474Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.ufal.br/oai/requestri@sibi.ufal.bropendoar:2020-02-04T17:13:57Repositório Institucional da Universidade Federal de Alagoas (UFAL) - Universidade Federal de Alagoas (UFAL)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
A classe hospitalar em território nacional: uma cartografia contemporânea |
title |
A classe hospitalar em território nacional: uma cartografia contemporânea |
spellingShingle |
A classe hospitalar em território nacional: uma cartografia contemporânea Silva, Allan Kelisson Veríssimo da Classe Hospitalar Formação Docente Educação Hospital Class Teacher training Education CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
title_short |
A classe hospitalar em território nacional: uma cartografia contemporânea |
title_full |
A classe hospitalar em território nacional: uma cartografia contemporânea |
title_fullStr |
A classe hospitalar em território nacional: uma cartografia contemporânea |
title_full_unstemmed |
A classe hospitalar em território nacional: uma cartografia contemporânea |
title_sort |
A classe hospitalar em território nacional: uma cartografia contemporânea |
author |
Silva, Allan Kelisson Veríssimo da |
author_facet |
Silva, Allan Kelisson Veríssimo da |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Prado, Edna Cristina do http://lattes.cnpq.br/8158728896858544 Vilar, Edna Telma Fonseca e Silva http://lattes.cnpq.br/2805062227759643 Santos, Inalda Maria dos http://lattes.cnpq.br/3709372442003235 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Silva, Allan Kelisson Veríssimo da |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Classe Hospitalar Formação Docente Educação Hospital Class Teacher training Education CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
topic |
Classe Hospitalar Formação Docente Educação Hospital Class Teacher training Education CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
description |
This text aims to study the hospital class and its geographic distribution in the Brazilian territory, known as a method of teaching, it is a right for the student who is hospitalized, unable to attend regular school. A brief reflection was made on the pedagogy undergraduate major in Brazil and how the continuing education has been important to enable the pedagogue proceeding in the hospital environment, having as scope the promotion of hospitalized student’s learning. The text is divided into two sections: the introduction, which makes a brief essay on Pedagogy from its inception to the pedagogue training to proceed in the hospital class, and in the second section we highlighted the hospital class in Brazil, identifying the States that effectively work with hospitals, clinics or institutions that have the hospital class; and the considerations. Lastly, we disseminated datafrom the World Health Organization (WHO) research, conducted in 2018 that studied the density of hospital beds per inhabitant, the document was entitled "Hospitals Scenario in Brazil - 2018", a partnership with the Brazilian Federation of Hospitals andthe National Health Confederation, published in May of 2018. This research supported our final considerations when we emphasized that the number of hospital class in Brazil is notoriously small when compared to the hospitals presented in the country. |
publishDate |
2019 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2019-07-18T12:58:40Z 2019-07-18T12:58:40Z 2019-05-29 |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/bachelorThesis |
format |
bachelorThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
SILVA, Allan Kelisson Veríssimo da. A classe hospitalar em território nacional: uma cartografia contemporânea. 2019. 20 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura Plena em Pedagogia) - Centro de Educação, Curso de Pedagogia, Universidade Federal de Alagoas, Maceió, 2019. http://www.repositorio.ufal.br/handle/riufal/5474 |
identifier_str_mv |
SILVA, Allan Kelisson Veríssimo da. A classe hospitalar em território nacional: uma cartografia contemporânea. 2019. 20 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura Plena em Pedagogia) - Centro de Educação, Curso de Pedagogia, Universidade Federal de Alagoas, Maceió, 2019. |
url |
http://www.repositorio.ufal.br/handle/riufal/5474 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Alagoas Brasil Curso de Pedagogia UFAL |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Alagoas Brasil Curso de Pedagogia UFAL |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da Universidade Federal de Alagoas (UFAL) instname:Universidade Federal de Alagoas (UFAL) instacron:UFAL |
instname_str |
Universidade Federal de Alagoas (UFAL) |
instacron_str |
UFAL |
institution |
UFAL |
reponame_str |
Repositório Institucional da Universidade Federal de Alagoas (UFAL) |
collection |
Repositório Institucional da Universidade Federal de Alagoas (UFAL) |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da Universidade Federal de Alagoas (UFAL) - Universidade Federal de Alagoas (UFAL) |
repository.mail.fl_str_mv |
ri@sibi.ufal.br |
_version_ |
1748233745793548288 |