Uma abordagem de curvas no Ensino médio

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Vasconcelos, Cleverton da Silva
Data de Publicação: 2013
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da Universidade Federal de Alagoas (UFAL)
Texto Completo: http://www.repositorio.ufal.br/handle/riufal/6658
Resumo: An Approach of Curves in High School shows a screenplay that has as an aim to facilitate the student learning, making him/er to connect the taught content with his/er experience. For this, the chapter 1 approaches Math concepts that are prerequisites to comprehend the curves that will be exposed; the first one - and main concept - is the conception of Cartesian Plan, considering that the analytical part of the curves develops in this plan; then it is presented the distance between two points and the distance between point and straight; after that, the number “e” is given and, finally, the straight circular cone theory. In chapter 2, called Historic Context, as its own name indicates, brings us a synthesis from each related curves origin (the ellipse, the parabola, the hyperbole and the catenary). Chapters 3, 4, 5 and 6 speak of these curves in the previously mentioned order. In them, the forms of the curves are identified in people’s daily routine, for example, the ellipse form was observed in some objects inside important places and in nature; whereas the parabola form, besides being seen in some objects, was also observed in constructions and body launches; yet the hyperbole form, in nature and navigation system; finally, the catenary formin electrical grid and constructions. After that, each one of the chapters mentions how to get the geometrical drawing of the respective curve, in a simple way by using the following means: pencil, ruler, compass, paper, string, cuppingglassand rope. Chapter 6 was an exception. It is about the catenary, which was demonstrated by the “jump-rope” play. However, these last 4 chapters focus on the same subject: they develop the analytical concept of the curves in study by showing their respective definitions, elements, equations and application to fix the exposed theory as well.
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In chapter 2, called Historic Context, as its own name indicates, brings us a synthesis from each related curves origin (the ellipse, the parabola, the hyperbole and the catenary). Chapters 3, 4, 5 and 6 speak of these curves in the previously mentioned order. In them, the forms of the curves are identified in people’s daily routine, for example, the ellipse form was observed in some objects inside important places and in nature; whereas the parabola form, besides being seen in some objects, was also observed in constructions and body launches; yet the hyperbole form, in nature and navigation system; finally, the catenary formin electrical grid and constructions. After that, each one of the chapters mentions how to get the geometrical drawing of the respective curve, in a simple way by using the following means: pencil, ruler, compass, paper, string, cuppingglassand rope. Chapter 6 was an exception. It is about the catenary, which was demonstrated by the “jump-rope” play. However, these last 4 chapters focus on the same subject: they develop the analytical concept of the curves in study by showing their respective definitions, elements, equations and application to fix the exposed theory as well.Uma Abordagem de Curvas no Ensino Médio mostra um roteiro que tem como intuito facilitar a aprendizagem do aluno, fazendo com que este relacione o conteúdo trabalhado com sua vivência. Para tal, o capítulo 1 aborda conceitos matemáticos que são pré-requisitos para a compreensão das curvas que serão expostas; o primeiro - e principal conceito - é a concepção de plano cartesiano, visto que a parte analítica das curvas desenvolve-se neste plano; em seguida é apresentada a distância entre dois pontos e a distância entre ponto e reta; logo após, tem-se o número “e” e, por fim, a teoria de cone circular reto. Já o capítulo 2, intitulado de Contexto Histórico, como o próprio nome indica, traz uma síntese da origem de cada uma das curvas tratadas (a elipse, a parábola, a hipérbole e a catenária). Os capítulos 3, 4, 5 e 6 falam destas curvas na ordem citada precedentemente. Neles são identificadas as formas das curvas em situações do dia a dia das pessoas, por exemplo: a forma de uma elipse foi destacada em objetos, em locais importantes e na natureza; enquanto a forma da parábola, além de ter sido destacada em objetos, foi também em construções e em lançamento de corpos; já a forma da hipérbole, na natureza e em sistema de navegação; e finalmente, a forma da catenária, em rede elétrica e em construções. Após isso, cada um dos capítulos trata de como obter o desenho geométrico da curva em questão, de forma simples e utilizando os seguintes recursos: lápis, régua, compasso, papel, barbante, ventosa e corda. A exceção foi o capítulo 6 que trata da catenária, a qual foi obtida por meio da brincadeira de “pula-corda”. No entanto, estes 4 (quatro) últimos capítulos terminam enfocando o mesmo assunto: eles desenvolvem o conceito analítico das curvas em apreço, destacando as suas respectivas definições, seus respectivos elementos, suas equações, e aplicação para fixação da teoria exposta.Universidade Federal de AlagoasBrasilPrograma de Pós-Graduação em MatemáticaUFALMartinez Maza, Luis Guillermohttp://lattes.cnpq.br/6823139647303870Silva, Hilário Alencar dahttp://lattes.cnpq.br/1661480072159875Fernandes, Marco Antonio Nogueirahttp://lattes.cnpq.br/1679108265208610Vasconcelos, Cleverton da Silva2020-02-13T15:39:05Z2020-01-272020-02-13T15:39:05Z2013-08-10info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfVASCONCELOS, Cleverton da Silva. Uma abordagem de curvas no ensino médio. 2020. 76 f. 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