Inserção do atendimento domiciliar na matriz curricular em odontologia: contribuição da pesquisa ação educacional

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Lopes, Franklin Regazzone Pereira
Data de Publicação: 2020
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da Universidade Federal de Alagoas (UFAL)
Texto Completo: http://www.repositorio.ufal.br/handle/riufal/7098
Resumo: Education in general and higher education must be in line with the reality experienced by the population. However, when analyzing Dentistry courses, there are gaps in curriculum development, especially in relation to professional training for the care of patients with special needs. Objective: to contribute to the insertion of home care in the curriculum of dentistry courses. Methodological path: This is an educational research-action with undergraduate students from the 10th period of the dentistry course in a supervised internship at a health unit in a municipality in the Northeast of Brazil, who were initially submitted to a semi-structured interview to identify the level of understanding of home dentistry. Then they participated in conversation circles with the internship team for guidance in the field of home dentistry in patients with disabilities. At the end of the internship, the participants were submitted to a second semi-structured interview to assess the intervention performed. For analysis of the interviews, the Content Analysis technique was adopted. Final considerations: The results demonstrate the possibility of inserting home care in the curricular matrix of Dentistry courses and the contribution of the internship to the future professional performance of the dental surgeon.
id UFAL_590e814b02af85f067c1ce830fc283bf
oai_identifier_str oai:www.repositorio.ufal.br:riufal/7098
network_acronym_str UFAL
network_name_str Repositório Institucional da Universidade Federal de Alagoas (UFAL)
repository_id_str
spelling Inserção do atendimento domiciliar na matriz curricular em odontologia: contribuição da pesquisa ação educacionalInsertion of home care in the curricular matrix in dentistry: research contribution to educational actionOdontologiaVisita domiciliarPessoas com deficiênciaCurrículoDentistryHome CareDisabled PersonsCurriculumCNPQ::CIENCIAS DA SAUDE::MEDICINAEducation in general and higher education must be in line with the reality experienced by the population. However, when analyzing Dentistry courses, there are gaps in curriculum development, especially in relation to professional training for the care of patients with special needs. Objective: to contribute to the insertion of home care in the curriculum of dentistry courses. Methodological path: This is an educational research-action with undergraduate students from the 10th period of the dentistry course in a supervised internship at a health unit in a municipality in the Northeast of Brazil, who were initially submitted to a semi-structured interview to identify the level of understanding of home dentistry. Then they participated in conversation circles with the internship team for guidance in the field of home dentistry in patients with disabilities. At the end of the internship, the participants were submitted to a second semi-structured interview to assess the intervention performed. For analysis of the interviews, the Content Analysis technique was adopted. Final considerations: The results demonstrate the possibility of inserting home care in the curricular matrix of Dentistry courses and the contribution of the internship to the future professional performance of the dental surgeon.A educação em geral e a de nível superior devem estar em consonância com a realidade vivenciada pela população. No entanto, numa análise dos cursos de Odontologia, observa-se a existência de lacunas na elaboração curricular, principalmente em relação à formação profissional para o atendimento de pacientes com necessidades especiais. Objetivo: contribuir para a inserção do atendimento domiciliar na matriz curricular dos cursos de odontologia. Percurso metodológico: trata-se de uma pesquisa-ação educacional com graduandos do décimo período do curso de odontologia em estágio supervisionado, numa unidade de saúde de um município do nordeste do Brasil, que foram submetidos, inicialmente, a uma entrevista semiestruturada para identificação do nível de entendimento sobre odontologia domiciliar. Em seguida, participaram de rodas de conversa com a equipe do estágio para orientações no campo da prática da odontologia domiciliar em pacientes com deficiência. Ao final do estágio, os participantes foram submetidos a uma segunda entrevista semiestruturada para avaliação da intervenção executada. Para análise das entrevistas, adotou-se a técnica de Análise de Conteúdo. Considerações finais: os resultados demonstram a possibilidade de inserção do atendimento domiciliar na matriz curricular dos cursos de Odontologia e a contribuição do estágio para a futura atuação profissional do cirurgião-dentista.Universidade Federal de AlagoasBrasilPrograma de Pós-Graduação em Mestrado Profissional em Ensino na SaúdeUFALVasconcelos, Maria Viviane Lisboa dehttp://lattes.cnpq.br/3808086791815875Pedrosa, Célia Maria Silvahttp://lattes.cnpq.br/6769901244041492Novaes, Izabel Maiahttp://lattes.cnpq.br/9167508019063742Lopes, Franklin Regazzone Pereira2020-08-12T00:20:50Z2020-07-312020-08-12T00:20:50Z2020-02-05info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfLOPES, Franklin Regazzone Pereira. Inserção do atendimento domiciliar na matriz curricular em odontologia: contribuição da pesquisa ação educacional. 2020. 46 f. Dissertação (Mestrado em Ensino na Saúde) – Faculdade de Medicina, Programa de Pós-Graduação em Ensino na Saúde, Universidade Federal de Alagoas, Maceió, 2020.http://www.repositorio.ufal.br/handle/riufal/7098porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal de Alagoas (UFAL)instname:Universidade Federal de Alagoas (UFAL)instacron:UFAL2020-08-12T00:24:08Zoai:www.repositorio.ufal.br:riufal/7098Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.ufal.br/oai/requestri@sibi.ufal.bropendoar:2020-08-12T00:24:08Repositório Institucional da Universidade Federal de Alagoas (UFAL) - Universidade Federal de Alagoas (UFAL)false
dc.title.none.fl_str_mv Inserção do atendimento domiciliar na matriz curricular em odontologia: contribuição da pesquisa ação educacional
Insertion of home care in the curricular matrix in dentistry: research contribution to educational action
title Inserção do atendimento domiciliar na matriz curricular em odontologia: contribuição da pesquisa ação educacional
spellingShingle Inserção do atendimento domiciliar na matriz curricular em odontologia: contribuição da pesquisa ação educacional
Lopes, Franklin Regazzone Pereira
Odontologia
Visita domiciliar
Pessoas com deficiência
Currículo
Dentistry
Home Care
Disabled Persons
Curriculum
CNPQ::CIENCIAS DA SAUDE::MEDICINA
title_short Inserção do atendimento domiciliar na matriz curricular em odontologia: contribuição da pesquisa ação educacional
title_full Inserção do atendimento domiciliar na matriz curricular em odontologia: contribuição da pesquisa ação educacional
title_fullStr Inserção do atendimento domiciliar na matriz curricular em odontologia: contribuição da pesquisa ação educacional
title_full_unstemmed Inserção do atendimento domiciliar na matriz curricular em odontologia: contribuição da pesquisa ação educacional
title_sort Inserção do atendimento domiciliar na matriz curricular em odontologia: contribuição da pesquisa ação educacional
author Lopes, Franklin Regazzone Pereira
author_facet Lopes, Franklin Regazzone Pereira
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Vasconcelos, Maria Viviane Lisboa de
http://lattes.cnpq.br/3808086791815875
Pedrosa, Célia Maria Silva
http://lattes.cnpq.br/6769901244041492
Novaes, Izabel Maia
http://lattes.cnpq.br/9167508019063742
dc.contributor.author.fl_str_mv Lopes, Franklin Regazzone Pereira
dc.subject.por.fl_str_mv Odontologia
Visita domiciliar
Pessoas com deficiência
Currículo
Dentistry
Home Care
Disabled Persons
Curriculum
CNPQ::CIENCIAS DA SAUDE::MEDICINA
topic Odontologia
Visita domiciliar
Pessoas com deficiência
Currículo
Dentistry
Home Care
Disabled Persons
Curriculum
CNPQ::CIENCIAS DA SAUDE::MEDICINA
description Education in general and higher education must be in line with the reality experienced by the population. However, when analyzing Dentistry courses, there are gaps in curriculum development, especially in relation to professional training for the care of patients with special needs. Objective: to contribute to the insertion of home care in the curriculum of dentistry courses. Methodological path: This is an educational research-action with undergraduate students from the 10th period of the dentistry course in a supervised internship at a health unit in a municipality in the Northeast of Brazil, who were initially submitted to a semi-structured interview to identify the level of understanding of home dentistry. Then they participated in conversation circles with the internship team for guidance in the field of home dentistry in patients with disabilities. At the end of the internship, the participants were submitted to a second semi-structured interview to assess the intervention performed. For analysis of the interviews, the Content Analysis technique was adopted. Final considerations: The results demonstrate the possibility of inserting home care in the curricular matrix of Dentistry courses and the contribution of the internship to the future professional performance of the dental surgeon.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-08-12T00:20:50Z
2020-07-31
2020-08-12T00:20:50Z
2020-02-05
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv LOPES, Franklin Regazzone Pereira. Inserção do atendimento domiciliar na matriz curricular em odontologia: contribuição da pesquisa ação educacional. 2020. 46 f. Dissertação (Mestrado em Ensino na Saúde) – Faculdade de Medicina, Programa de Pós-Graduação em Ensino na Saúde, Universidade Federal de Alagoas, Maceió, 2020.
http://www.repositorio.ufal.br/handle/riufal/7098
identifier_str_mv LOPES, Franklin Regazzone Pereira. Inserção do atendimento domiciliar na matriz curricular em odontologia: contribuição da pesquisa ação educacional. 2020. 46 f. Dissertação (Mestrado em Ensino na Saúde) – Faculdade de Medicina, Programa de Pós-Graduação em Ensino na Saúde, Universidade Federal de Alagoas, Maceió, 2020.
url http://www.repositorio.ufal.br/handle/riufal/7098
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Alagoas
Brasil
Programa de Pós-Graduação em Mestrado Profissional em Ensino na Saúde
UFAL
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Alagoas
Brasil
Programa de Pós-Graduação em Mestrado Profissional em Ensino na Saúde
UFAL
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da Universidade Federal de Alagoas (UFAL)
instname:Universidade Federal de Alagoas (UFAL)
instacron:UFAL
instname_str Universidade Federal de Alagoas (UFAL)
instacron_str UFAL
institution UFAL
reponame_str Repositório Institucional da Universidade Federal de Alagoas (UFAL)
collection Repositório Institucional da Universidade Federal de Alagoas (UFAL)
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da Universidade Federal de Alagoas (UFAL) - Universidade Federal de Alagoas (UFAL)
repository.mail.fl_str_mv ri@sibi.ufal.br
_version_ 1748233734918766592