Cadeias de tensão: repertórios disciplinares de facções e do sistema em unidades de internação alagoanas

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Carvalho, Ada Rizia Barbosa de
Data de Publicação: 2021
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da Universidade Federal de Alagoas (UFAL)
Texto Completo: http://www.repositorio.ufal.br/handle/riufal/7796
Resumo: This paper deals with the tensions between disciplinary repertoires in Alagoas detention unities, mobilized in the institutional dynamics, by employees, and in the enunciations, performances and senses of belonging of young inmates to the symbols expressed by the abbreviations PCC and CV. This is the result of an ethnographic research. For this purpose, the dialogues established with adolescents and employees in the socio-educational system of Alagoas are used, aiming to embrace both perspectives and differentiate them. In addition, documents – institutional records – produced by employees in a period between 2004 and 2016 are also analysed. It is understood, through a figurative perspective of Eliasian inspiration, that the interactions between adolescents and employees – that are interconnected through the most varied positions in the detention unities and through their interlacing with the worlds of urban peripheries – make possible the mobilization constraints and pressures, of agencies and positions taken, which are evident both in disciplinary repertoires and in confrontations with them. It is argued that their positions and actions can only be understood in the interdependencies, in the mutual pressures of one another. In the system, institutional and criminal repertoires are inseparable, reproduce and feed back each other.
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spelling Cadeias de tensão: repertórios disciplinares de facções e do sistema em unidades de internação alagoanasTension prisons: disciplinary repertoires of factions and the system in detention unities of AlagoasSistema socioeducativo-Facções-AlagoasRepertórios disciplinaresSocio-educational systemDisciplinary repertoiresGangsStateCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::SOCIOLOGIAThis paper deals with the tensions between disciplinary repertoires in Alagoas detention unities, mobilized in the institutional dynamics, by employees, and in the enunciations, performances and senses of belonging of young inmates to the symbols expressed by the abbreviations PCC and CV. This is the result of an ethnographic research. For this purpose, the dialogues established with adolescents and employees in the socio-educational system of Alagoas are used, aiming to embrace both perspectives and differentiate them. In addition, documents – institutional records – produced by employees in a period between 2004 and 2016 are also analysed. It is understood, through a figurative perspective of Eliasian inspiration, that the interactions between adolescents and employees – that are interconnected through the most varied positions in the detention unities and through their interlacing with the worlds of urban peripheries – make possible the mobilization constraints and pressures, of agencies and positions taken, which are evident both in disciplinary repertoires and in confrontations with them. It is argued that their positions and actions can only be understood in the interdependencies, in the mutual pressures of one another. In the system, institutional and criminal repertoires are inseparable, reproduce and feed back each other.CAPES - Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível SuperiorEste trabalho se debruça sobre os tensionamentos entre repertórios disciplinares em unidades de internação alagoanas, mobilizados tanto nas dinâmicas institucionais, por parte de funcionários, quanto nas enunciações, performances e sensos de pertencimento de adolescentes internados aos símbolos expressos pelas siglas PCC e CV. Trata-se do resultado de uma pesquisa de orientação etnográfica. Para tanto, lança-se mão de diálogos estabelecidos com adolescentes e funcionários no sistema socioeducativo alagoano, visando abarcar ambas as perspectivas e diferenciá-las. Além disso, também são analisados documentos – prontuários institucionais – produzidos por funcionários em um período entre 2004 a 2016. Entende-se, por meio de uma perspectiva figuracional, de inspiração eliasiana, que as interações entre adolescentes e funcionários – que se interligam por meio das mais variadas posições nas unidades de internação e por seus entrelaçamentos com os mundos das periferias urbanas – tornam possível compreender as dinâmicas de constrangimentos e pressões, de agências e tomadas de posição, que se evidenciam tanto em repertórios disciplinares quanto em enfrentamentos contra estes. Argumenta-se que suas posições e ações só podem ser compreendidas nas interdependências, nas pressões mútuas de uns sobre outros. No sistema, os repertórios institucionais e das facções são inseparáveis, se reproduzem e retroalimentam.Universidade Federal de AlagoasBrasilPrograma de Pós-Graduação em SociologiaUFALRodrigues, Fernando de Jesushttp://lattes.cnpq.br/4624672840908277Telles, Vera da Silvahttp://lattes.cnpq.br/6004407980129154Feltran, Gabriel de Santishttp://lattes.cnpq.br/6789864439048444Bittencourt , João Batistahttp://lattes.cnpq.br/2206836838419488Carvalho, Ada Rizia Barbosa de2021-04-27T02:19:37Z2021-05-032021-04-27T02:19:37Z2021-02-17info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfCARVALHO, Ada Rízia Barbosa de. Cadeias de tensão: repertórios disciplinares de facções e do sistema em unidades de internação alagoanas. 2021. 206 f. Dissertação (Mestrado em Sociologia) - Instituto de Ciências Sociais, Programa de Pós-Graduação em Sociologia, Universidade Federal de Alagoas, Maceió, 2021.http://www.repositorio.ufal.br/handle/riufal/7796porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal de Alagoas (UFAL)instname:Universidade Federal de Alagoas (UFAL)instacron:UFAL2021-04-27T02:19:37Zoai:www.repositorio.ufal.br:riufal/7796Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.ufal.br/oai/requestri@sibi.ufal.bropendoar:2021-04-27T02:19:37Repositório Institucional da Universidade Federal de Alagoas (UFAL) - Universidade Federal de Alagoas (UFAL)false
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