Contextualização do ensino de matrizes como ferramenta motivadora

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Mesquita, Newton Barros
Data de Publicação: 2017
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da Universidade Federal de Alagoas (UFAL)
Texto Completo: http://www.repositorio.ufal.br/handle/riufal/1780
Resumo: The presented study however it had as objective generality to stand out the importance of the job of the tools of remote sensing and digital processing of images in the process of teach-learning of matrices with the job of MatLab software. One is about a study of bibliographical matrix (whose given they had been extracted of books, published scientific articles in the Internet, monographs, theses, dissertations and electronic small farms that bring information regarding the subject in quarrel), which was in search of reply for the following guiding question: Which the importance of the job of the tools of remote sensing and digital processing of images in the process of teach-learning of matrices with the job of MatLab software? To the end of you analyze them bibliographical accomplished was possible to perceive that the learning tend if to distance of the teach-learning process that not to wake up we ourselves the taste for the learning of the boarded subjects in classrooms for the professors. Ahead of this reality, the carried through studies signal that the job of the tools mentioned above is of excellent importance when of the calculation of matrices, since it tends to awake in the pupil the taste for the learning process, therefore does not move away it from the technologies of the information.
id UFAL_773ec781baf7132ea890fcc3a4606259
oai_identifier_str oai:www.repositorio.ufal.br:riufal/1780
network_acronym_str UFAL
network_name_str Repositório Institucional da Universidade Federal de Alagoas (UFAL)
repository_id_str
spelling Contextualização do ensino de matrizes como ferramenta motivadoraContextualization of matrix teaching as a motivating toolMatemática – EnsinoEnsino e aprendizagemMatrizesSensoriamento remotoProcessamento digital de imagensMatricesRemote sensingDigital processingImagesCNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICAThe presented study however it had as objective generality to stand out the importance of the job of the tools of remote sensing and digital processing of images in the process of teach-learning of matrices with the job of MatLab software. One is about a study of bibliographical matrix (whose given they had been extracted of books, published scientific articles in the Internet, monographs, theses, dissertations and electronic small farms that bring information regarding the subject in quarrel), which was in search of reply for the following guiding question: Which the importance of the job of the tools of remote sensing and digital processing of images in the process of teach-learning of matrices with the job of MatLab software? To the end of you analyze them bibliographical accomplished was possible to perceive that the learning tend if to distance of the teach-learning process that not to wake up we ourselves the taste for the learning of the boarded subjects in classrooms for the professors. Ahead of this reality, the carried through studies signal that the job of the tools mentioned above is of excellent importance when of the calculation of matrices, since it tends to awake in the pupil the taste for the learning process, therefore does not move away it from the technologies of the information.Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível SuperiorO estudo ora apresentado teve como objetivo geral ressaltar a importância do emprego das ferramentas de sensoriamento remoto e de processamento digital de imagens no processo de ensino-aprendizagem de matrizes com o emprego do software MatLab. Trata-se de um estudo de cunho bibliográfico (cujos dados foram extraídos de livros, artigos científicos publicados na internet, monografias, teses, dissertações e sítios eletrônicos que trazem informações a respeito do tema em discussão), o qual foi em busca de resposta para a seguinte questão norteadora: Qual a importância do emprego das ferramentas de sensoriamento remoto e de processamento digital de imagens no processo de ensino-aprendizagem de matrizes com o emprego do software MatLab? Ao final das analises bibliográficas efetivadas foi possível perceber que os discentes tendem a se distanciar do processo de ensino-aprendizagem que não desperte nos mesmos o gosto pela aprendizagem dos assuntos abordados em salas de aula pelos docentes. Diante desta realidade, os estudos realizados sinalizam que o emprego das ferramentas acima mencionadas são de relevante importância quando do cálculo de matrizes, visto que tende a despertar no aluno o gosto pelo processo de aprendizagem, pois não o afasta das tecnologias da informação.Universidade Federal de AlagoasBrasilPrograma de Pós-Graduação em Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional - PROFMATUFALMelo, Vânio Fragoso dehttp://lattes.cnpq.br/9682146246826453Barbosa, Isnaldo Isaachttp://lattes.cnpq.br/8346517003296057Santos, Givaldo Oliveira doshttp://lattes.cnpq.br/2811899043438299Mesquita, Newton Barros2017-07-21T14:38:00Z2017-07-042017-07-21T14:38:00Z2017-05-03info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfMESQUITA, Newton Barros. Contextualização do ensino de matrizes como ferramenta motivadora. 2017. 68 f. Dissertação (Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional) – Instituto de Matemática, Programa de Pós Graduação em Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional, Universidade Federal de Alagoas, Maceió, 2017.http://www.repositorio.ufal.br/handle/riufal/1780porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal de Alagoas (UFAL)instname:Universidade Federal de Alagoas (UFAL)instacron:UFAL2019-12-05T17:16:18Zoai:www.repositorio.ufal.br:riufal/1780Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.ufal.br/oai/requestri@sibi.ufal.bropendoar:2019-12-05T17:16:18Repositório Institucional da Universidade Federal de Alagoas (UFAL) - Universidade Federal de Alagoas (UFAL)false
dc.title.none.fl_str_mv Contextualização do ensino de matrizes como ferramenta motivadora
Contextualization of matrix teaching as a motivating tool
title Contextualização do ensino de matrizes como ferramenta motivadora
spellingShingle Contextualização do ensino de matrizes como ferramenta motivadora
Mesquita, Newton Barros
Matemática – Ensino
Ensino e aprendizagem
Matrizes
Sensoriamento remoto
Processamento digital de imagens
Matrices
Remote sensing
Digital processing
Images
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA
title_short Contextualização do ensino de matrizes como ferramenta motivadora
title_full Contextualização do ensino de matrizes como ferramenta motivadora
title_fullStr Contextualização do ensino de matrizes como ferramenta motivadora
title_full_unstemmed Contextualização do ensino de matrizes como ferramenta motivadora
title_sort Contextualização do ensino de matrizes como ferramenta motivadora
author Mesquita, Newton Barros
author_facet Mesquita, Newton Barros
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Melo, Vânio Fragoso de
http://lattes.cnpq.br/9682146246826453
Barbosa, Isnaldo Isaac
http://lattes.cnpq.br/8346517003296057
Santos, Givaldo Oliveira dos
http://lattes.cnpq.br/2811899043438299
dc.contributor.author.fl_str_mv Mesquita, Newton Barros
dc.subject.por.fl_str_mv Matemática – Ensino
Ensino e aprendizagem
Matrizes
Sensoriamento remoto
Processamento digital de imagens
Matrices
Remote sensing
Digital processing
Images
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA
topic Matemática – Ensino
Ensino e aprendizagem
Matrizes
Sensoriamento remoto
Processamento digital de imagens
Matrices
Remote sensing
Digital processing
Images
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA
description The presented study however it had as objective generality to stand out the importance of the job of the tools of remote sensing and digital processing of images in the process of teach-learning of matrices with the job of MatLab software. One is about a study of bibliographical matrix (whose given they had been extracted of books, published scientific articles in the Internet, monographs, theses, dissertations and electronic small farms that bring information regarding the subject in quarrel), which was in search of reply for the following guiding question: Which the importance of the job of the tools of remote sensing and digital processing of images in the process of teach-learning of matrices with the job of MatLab software? To the end of you analyze them bibliographical accomplished was possible to perceive that the learning tend if to distance of the teach-learning process that not to wake up we ourselves the taste for the learning of the boarded subjects in classrooms for the professors. Ahead of this reality, the carried through studies signal that the job of the tools mentioned above is of excellent importance when of the calculation of matrices, since it tends to awake in the pupil the taste for the learning process, therefore does not move away it from the technologies of the information.
publishDate 2017
dc.date.none.fl_str_mv 2017-07-21T14:38:00Z
2017-07-04
2017-07-21T14:38:00Z
2017-05-03
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv MESQUITA, Newton Barros. Contextualização do ensino de matrizes como ferramenta motivadora. 2017. 68 f. Dissertação (Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional) – Instituto de Matemática, Programa de Pós Graduação em Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional, Universidade Federal de Alagoas, Maceió, 2017.
http://www.repositorio.ufal.br/handle/riufal/1780
identifier_str_mv MESQUITA, Newton Barros. Contextualização do ensino de matrizes como ferramenta motivadora. 2017. 68 f. Dissertação (Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional) – Instituto de Matemática, Programa de Pós Graduação em Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional, Universidade Federal de Alagoas, Maceió, 2017.
url http://www.repositorio.ufal.br/handle/riufal/1780
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Alagoas
Brasil
Programa de Pós-Graduação em Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional - PROFMAT
UFAL
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Alagoas
Brasil
Programa de Pós-Graduação em Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional - PROFMAT
UFAL
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da Universidade Federal de Alagoas (UFAL)
instname:Universidade Federal de Alagoas (UFAL)
instacron:UFAL
instname_str Universidade Federal de Alagoas (UFAL)
instacron_str UFAL
institution UFAL
reponame_str Repositório Institucional da Universidade Federal de Alagoas (UFAL)
collection Repositório Institucional da Universidade Federal de Alagoas (UFAL)
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da Universidade Federal de Alagoas (UFAL) - Universidade Federal de Alagoas (UFAL)
repository.mail.fl_str_mv ri@sibi.ufal.br
_version_ 1748233749852585984