Implantação de políticas públicas de ações afirmativas no contexto da UFAL: estudo de caso de 2005 a 2006
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2014 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da Universidade Federal de Alagoas (UFAL) |
Texto Completo: | http://www.repositorio.ufal.br/handle/riufal/1574 |
Resumo: | Education changes through time according to the socioeconomic and political context in relation to the society in which it therefore applies variable. The concept of education is a goal to achieve and Brazil has been making major investments in the area to raise their level of basic and higher education, however, still insufficient to show a real increase in international education development index. With so many differences Brazil has been investing in public policies, as a means of providing to reduce inequality, whether social, racial and gender order, giving the needy a new perspective on life. The public policy of affirmative action for admission to higher education are fair and necessary, represent part of the government's investment and at the same time raise a big difference in the quality and lack of elementary and secondary education of needy social layer in relation to the wealthy. Thus this dissertation shows how the implementation of quotas in the Federal University occurred, analyzing how this deployment is providing access to the upper level. Evidently the quota system is positive about many aspects both for the institution, and for the teachers and students. |
id |
UFAL_83818888aa29cd83bef75a642a8b8a5b |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:www.repositorio.ufal.br:riufal/1574 |
network_acronym_str |
UFAL |
network_name_str |
Repositório Institucional da Universidade Federal de Alagoas (UFAL) |
repository_id_str |
|
spelling |
Implantação de políticas públicas de ações afirmativas no contexto da UFAL: estudo de caso de 2005 a 2006Implemation of public policies of affirmative action in the context of UFAL: case study of the 2005 a 2006EducaçãoAções afirmativasSistemas de cotasUniversidade Federal de AlagoasProgramas de ação afirmativaEducationAffirmative actionQuota systemCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::SOCIOLOGIAEducation changes through time according to the socioeconomic and political context in relation to the society in which it therefore applies variable. The concept of education is a goal to achieve and Brazil has been making major investments in the area to raise their level of basic and higher education, however, still insufficient to show a real increase in international education development index. With so many differences Brazil has been investing in public policies, as a means of providing to reduce inequality, whether social, racial and gender order, giving the needy a new perspective on life. The public policy of affirmative action for admission to higher education are fair and necessary, represent part of the government's investment and at the same time raise a big difference in the quality and lack of elementary and secondary education of needy social layer in relation to the wealthy. Thus this dissertation shows how the implementation of quotas in the Federal University occurred, analyzing how this deployment is providing access to the upper level. Evidently the quota system is positive about many aspects both for the institution, and for the teachers and students.A Educação muda através do tempo de acordo com o contexto socioeconômico e político em relação à sociedade em que se aplica, portanto, variável. O conceito de Educação representa um objetivo a se alcançar e o Brasil, vem fazendo grandes investimentos na área para elevar seu nível de educação de base e superior, porém, ainda insuficientes para evidenciar um aumento real dos índices internacionais de desenvolvimento da educação. Com tantas diferenças o Brasil vem apostando nas políticas públicas, como meio de proporcionar a diminuição das desigualdades, seja de ordem social, racial e gênero, propiciando a população necessitada uma nova perspectiva de vida. A política pública das ações afirmativas de acesso ao ensino superior são justas e necessárias, representam parte dos investimentos do governo e ao mesmo tempo suscitam a grande diferença da qualidade e carência do ensino fundamental e médio da camada social carente em relação à abastada. Dessa forma a presente dissertação mostra como ocorreu a implantação das cotas na Universidade Federal, analisando como essa implantação está proporcionando o acesso ao nível superior. Evidentemente que o sistema de cotas é positivo sobre diversos aspectos tanto para a Instituição, quanto para o corpo docente e discente.Universidade Federal de AlagoasBrasilPrograma de Pós-Graduação em SociologiaUFALTavares, Breitner Luizhttp://lattes.cnpq.br/3044520631590589Santos, Pedro Henrique Simonardhttp://lattes.cnpq.br/0615985683640773Lima, João Vicente Ribeiro Barroso da Costahttp://lattes.cnpq.br/5278455249783896Santos, Marizângela Melo dos2017-02-21T17:00:08Z2017-02-132017-02-21T17:00:08Z2014-03-14info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfSANTOS, Marizângela Melo dos. Implantação de políticas públicas de ações afirmativas no contexto da UFAL: estudo de caso de 2005 a 2006. 2016. 92 f. Dissertação (Mestrado em Sociologia) – Instituto de Ciências Sociais, Programa de Pós Graduação em Sociologia, Universidade Federal de Alagoas, Maceió, 2014.http://www.repositorio.ufal.br/handle/riufal/1574porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal de Alagoas (UFAL)instname:Universidade Federal de Alagoas (UFAL)instacron:UFAL2019-01-09T21:37:37Zoai:www.repositorio.ufal.br:riufal/1574Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.ufal.br/oai/requestri@sibi.ufal.bropendoar:2019-01-09T21:37:37Repositório Institucional da Universidade Federal de Alagoas (UFAL) - Universidade Federal de Alagoas (UFAL)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Implantação de políticas públicas de ações afirmativas no contexto da UFAL: estudo de caso de 2005 a 2006 Implemation of public policies of affirmative action in the context of UFAL: case study of the 2005 a 2006 |
title |
Implantação de políticas públicas de ações afirmativas no contexto da UFAL: estudo de caso de 2005 a 2006 |
spellingShingle |
Implantação de políticas públicas de ações afirmativas no contexto da UFAL: estudo de caso de 2005 a 2006 Santos, Marizângela Melo dos Educação Ações afirmativas Sistemas de cotas Universidade Federal de Alagoas Programas de ação afirmativa Education Affirmative action Quota system CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::SOCIOLOGIA |
title_short |
Implantação de políticas públicas de ações afirmativas no contexto da UFAL: estudo de caso de 2005 a 2006 |
title_full |
Implantação de políticas públicas de ações afirmativas no contexto da UFAL: estudo de caso de 2005 a 2006 |
title_fullStr |
Implantação de políticas públicas de ações afirmativas no contexto da UFAL: estudo de caso de 2005 a 2006 |
title_full_unstemmed |
Implantação de políticas públicas de ações afirmativas no contexto da UFAL: estudo de caso de 2005 a 2006 |
title_sort |
Implantação de políticas públicas de ações afirmativas no contexto da UFAL: estudo de caso de 2005 a 2006 |
author |
Santos, Marizângela Melo dos |
author_facet |
Santos, Marizângela Melo dos |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Tavares, Breitner Luiz http://lattes.cnpq.br/3044520631590589 Santos, Pedro Henrique Simonard http://lattes.cnpq.br/0615985683640773 Lima, João Vicente Ribeiro Barroso da Costa http://lattes.cnpq.br/5278455249783896 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Santos, Marizângela Melo dos |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Educação Ações afirmativas Sistemas de cotas Universidade Federal de Alagoas Programas de ação afirmativa Education Affirmative action Quota system CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::SOCIOLOGIA |
topic |
Educação Ações afirmativas Sistemas de cotas Universidade Federal de Alagoas Programas de ação afirmativa Education Affirmative action Quota system CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::SOCIOLOGIA |
description |
Education changes through time according to the socioeconomic and political context in relation to the society in which it therefore applies variable. The concept of education is a goal to achieve and Brazil has been making major investments in the area to raise their level of basic and higher education, however, still insufficient to show a real increase in international education development index. With so many differences Brazil has been investing in public policies, as a means of providing to reduce inequality, whether social, racial and gender order, giving the needy a new perspective on life. The public policy of affirmative action for admission to higher education are fair and necessary, represent part of the government's investment and at the same time raise a big difference in the quality and lack of elementary and secondary education of needy social layer in relation to the wealthy. Thus this dissertation shows how the implementation of quotas in the Federal University occurred, analyzing how this deployment is providing access to the upper level. Evidently the quota system is positive about many aspects both for the institution, and for the teachers and students. |
publishDate |
2014 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2014-03-14 2017-02-21T17:00:08Z 2017-02-13 2017-02-21T17:00:08Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
SANTOS, Marizângela Melo dos. Implantação de políticas públicas de ações afirmativas no contexto da UFAL: estudo de caso de 2005 a 2006. 2016. 92 f. Dissertação (Mestrado em Sociologia) – Instituto de Ciências Sociais, Programa de Pós Graduação em Sociologia, Universidade Federal de Alagoas, Maceió, 2014. http://www.repositorio.ufal.br/handle/riufal/1574 |
identifier_str_mv |
SANTOS, Marizângela Melo dos. Implantação de políticas públicas de ações afirmativas no contexto da UFAL: estudo de caso de 2005 a 2006. 2016. 92 f. Dissertação (Mestrado em Sociologia) – Instituto de Ciências Sociais, Programa de Pós Graduação em Sociologia, Universidade Federal de Alagoas, Maceió, 2014. |
url |
http://www.repositorio.ufal.br/handle/riufal/1574 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Alagoas Brasil Programa de Pós-Graduação em Sociologia UFAL |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Alagoas Brasil Programa de Pós-Graduação em Sociologia UFAL |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da Universidade Federal de Alagoas (UFAL) instname:Universidade Federal de Alagoas (UFAL) instacron:UFAL |
instname_str |
Universidade Federal de Alagoas (UFAL) |
instacron_str |
UFAL |
institution |
UFAL |
reponame_str |
Repositório Institucional da Universidade Federal de Alagoas (UFAL) |
collection |
Repositório Institucional da Universidade Federal de Alagoas (UFAL) |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da Universidade Federal de Alagoas (UFAL) - Universidade Federal de Alagoas (UFAL) |
repository.mail.fl_str_mv |
ri@sibi.ufal.br |
_version_ |
1748233740807569408 |