Questões de escrita em textos espontâneos produzidos por estudantes do PROEJA
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2012 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da Universidade Federal de Alagoas (UFAL) |
Texto Completo: | http://www.repositorio.ufal.br/handle/riufal/6245 |
Resumo: | This dissertation is proposed to identify and analyze peculiarities in texts produced by students from PROEJA, Campus Aracaju. The textual production is made up of notes, letters, life stories and opinion pieces, written without teacher guidance. In order to understand the students in this research, it is outlined in the first chapter the history of the deploying this type of education as well as the analysis of the social profile and emphasized the moment these students are exposed to the official language taught at IFS. The theoretical and methodological approach, in the second chapter, substantiates the work with the collective data, as well as individual data. Sociolinguistics is used to analyze the collective data giving the profile of the students involved. For singular data analysis, Evidential Paradigm (cf. Abaurre 1999, 2006) is used since the linguistic data collected not only represent the transposition of speech to writing, but mainly present singularities that give clues about the relationship of the individual with language. The study of speech / writing and individual/ language relationship, in the third chapter, shows that the episodes analyzed are representative of the linguistic variety of languages used by these individuals in their speaking group, but reveals, in a singular manner, the relationship that these individuals keep with the official language imposed upon them by the institution. |
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Questões de escrita em textos espontâneos produzidos por estudantes do PROEJAParticularities in texts produced by students from PROEJALingüística AplicadaProdução textual – SentidosCompreensão na leituraPROEJAApplied LinguisticsTextual Production - DirectionsReading ComprehensionCNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LINGUISTICAThis dissertation is proposed to identify and analyze peculiarities in texts produced by students from PROEJA, Campus Aracaju. The textual production is made up of notes, letters, life stories and opinion pieces, written without teacher guidance. In order to understand the students in this research, it is outlined in the first chapter the history of the deploying this type of education as well as the analysis of the social profile and emphasized the moment these students are exposed to the official language taught at IFS. The theoretical and methodological approach, in the second chapter, substantiates the work with the collective data, as well as individual data. Sociolinguistics is used to analyze the collective data giving the profile of the students involved. For singular data analysis, Evidential Paradigm (cf. Abaurre 1999, 2006) is used since the linguistic data collected not only represent the transposition of speech to writing, but mainly present singularities that give clues about the relationship of the individual with language. The study of speech / writing and individual/ language relationship, in the third chapter, shows that the episodes analyzed are representative of the linguistic variety of languages used by these individuals in their speaking group, but reveals, in a singular manner, the relationship that these individuals keep with the official language imposed upon them by the institution.Esta dissertação tem como proposta identificar e analisar questões de escrita em textos produzidos por estudantes do PROEJA do Campus Aracaju. Essa produção textual estudada é constituída por bilhetes, cartas, histórias de vida e textos opinativos, escritos sem a orientação do professor. Para situar os envolvidos desta pesquisa, é traçado, no primeiro capítulo, o histórico da implantação dessa modalidade de ensino, como também é feita a análise do perfil dos ingressos e historiado o encontro desses estudantes com a língua oficial ensinada pela instituição pesquisada. A fundamentação teórico-metodológica, no segundo capítulo, embasa o trabalho com os dados coletivos, assim como com os dados singulares. Para análise dos dados coletivos, recorro à Sociolinguística, tendo em vista o perfil dos estudantes envolvidos. Para análise dos dados singulares, recorro ao Paradigma Indiciário (cf. Abaurre 1999, 2006), visto que os dados linguísticos levantados e coletados não representam somente a transposição da fala para a escrita, mas apresentam, principalmente, singularidades que dão pistas da relação do sujeito com a língua. O estudo da relação fala/escrita e da relação sujeito/língua, no terceiro capítulo, mostra que os episódios linguísticos analisados são representativos da variedade linguística usada por esses sujeitos no seu grupo de fala, mas revela, de forma singular, a relação que esses sujeitos mantêm com a língua oficial que lhes é imposta pela instituição.Universidade Federal de AlagoasBrasilPrograma de Pós-Graduação em Letras e LinguísticaUFALFaria, Núbia Rabelo Bakkerhttp://lattes.cnpq.br/2601535662260389Costa, Januacele Francisca dahttp://lattes.cnpq.br/0804348161687349Ribeiro, Nadja Naira Aguiarhttp://lattes.cnpq.br/1524039490409323White, Marlúcia Alves Secundo2019-12-10T17:28:20Z2019-11-012019-12-10T17:28:20Z2012-06-08info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfWHITE, Marlúcia Alves Secundo. Questões de escrita em textos espontâneos produzidos por estudantes do PROEJA. 2019. 151 f. Dissertação (Mestrado em Linguística) – Faculdade de Letras, Programa de Pós Graduação em Letras e Lingüística, Universidade Federal de Alagoas, Maceió, 2012.http://www.repositorio.ufal.br/handle/riufal/6245porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal de Alagoas (UFAL)instname:Universidade Federal de Alagoas (UFAL)instacron:UFAL2019-12-10T17:29:36Zoai:www.repositorio.ufal.br:riufal/6245Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.ufal.br/oai/requestri@sibi.ufal.bropendoar:2019-12-10T17:29:36Repositório Institucional da Universidade Federal de Alagoas (UFAL) - Universidade Federal de Alagoas (UFAL)false |
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