Marketing esportivo no futebol alagoano : um estudo das estratégias dos dois maiores clubes do futebol alagoano no ano de 2019

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Santos, Arthur França dos
Data de Publicação: 2020
Tipo de documento: Trabalho de conclusão de curso
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da Universidade Federal de Alagoas (UFAL)
Texto Completo: http://www.repositorio.ufal.br/handle/riufal/7820
Resumo: Every day more sports clubs are seeing how important Marketing is to them. Sports Marketing is a segmentation of Marketing whose main function is to generate business opportunities in the world of sports and use sport as a tool for Marketing strategies. This study is based on the referred problem: to analyze the sports marketing strategies used by CRB and CSA, from the perspective of the four strategic pillars selected for the study, namely, fans, social networks, sports media and investors / sponsors. The objective of the work is to answer this question, and secondarily to identify the main characteristics of the CRB and CSA clubs, to map the sports marketing actions adopted by the clubs and also to identify the strategies (marketing and marketing) used by the clubs. The study highlights an area of marketing that has unique traits, compared to other areas of marketing, demonstrating and leading to the conclusion that marketing is one of the key pieces for the success of clubs. Football marketing is becoming increasingly important for clubs to increase and optimize revenue. CRB and CSA is no different, which is why the need for greater professionalization and a more conscious direction of how important marketing is in today's clubs' daily lives.
id UFAL_9832e9555cbbb879cac374cbb3279086
oai_identifier_str oai:www.repositorio.ufal.br:riufal/7820
network_acronym_str UFAL
network_name_str Repositório Institucional da Universidade Federal de Alagoas (UFAL)
repository_id_str
spelling Marketing esportivo no futebol alagoano : um estudo das estratégias dos dois maiores clubes do futebol alagoano no ano de 2019Centro Sportivo AlagoanoClube de Regatas BrasilClubes esportivosFutebolMarketing esportivoClubsSoccerCNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::ADMINISTRACAOEvery day more sports clubs are seeing how important Marketing is to them. Sports Marketing is a segmentation of Marketing whose main function is to generate business opportunities in the world of sports and use sport as a tool for Marketing strategies. This study is based on the referred problem: to analyze the sports marketing strategies used by CRB and CSA, from the perspective of the four strategic pillars selected for the study, namely, fans, social networks, sports media and investors / sponsors. The objective of the work is to answer this question, and secondarily to identify the main characteristics of the CRB and CSA clubs, to map the sports marketing actions adopted by the clubs and also to identify the strategies (marketing and marketing) used by the clubs. The study highlights an area of marketing that has unique traits, compared to other areas of marketing, demonstrating and leading to the conclusion that marketing is one of the key pieces for the success of clubs. Football marketing is becoming increasingly important for clubs to increase and optimize revenue. CRB and CSA is no different, which is why the need for greater professionalization and a more conscious direction of how important marketing is in today's clubs' daily lives.Cada dia mais os clubes esportivos vem enxergando o quanto o Marketing é importante para os mesmos. O Marketing Esportivo é uma segmentação do Marketing que tem como principal função gerar oportunidades de negócios no mundo dos esportes e usar o esporte como uma ferramenta para as estratégias de Marketing. Este estudo se baseia na referida problemática: analisar as estratégias de marketing esportivo utilizadas por CRB e CSA, sob a ótica dos quatro pilares estratégicos selecionados para o estudo, quais sejam, torcedores, redes sociais, mídias esportivas e investidores/patrocinadores. O objetivo do trabalho é responder esse questionamento, e secundariamente identificar as principais características dos clubes CRB e CSA, mapear as ações de marketing esportivo adotadas pelos clubes e também identificar as estratégias (mercadológicas e de marketing) utilizadas pelos clubes. O estudo coloca em evidencia uma área do marketing que possui traços exclusivos, perante as demais áreas do marketing, demonstrando e levando a conclusão de que o marketing é uma das peças chaves para o sucesso dos clubes. O marketing no futebol se torna cada vez mais importante para os clubes para aumento e otimização das receitas. No CRB e CSA não é diferente, por isso a necessidade de maior profissionalização e um direcionamento mais consciente do quanto o marketing é importante no cotidiano atual dos clubes.Universidade Federal de AlagoasBrasilCurso de AdministraçãoUFALCarneiro, Carlos André Silvahttp://lattes.cnpq.br/7931904041108469Carneiro, Carlos André Silvahttp://lattes.cnpq.br/7931904041108469Oliveira, Rodrigo César Reis dehttp://lattes.cnpq.br/2448160679532667Costa, Carlos Everaldo Silva dahttp://lattes.cnpq.br/8129653810168271Santos, Arthur França dos2021-05-11T18:48:11Z2021-05-112021-05-11T18:48:11Z2020-08-13info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisapplication/pdfSANTOS, Arthur França dos. Marketing esportivo no futebol alagoano : um estudo das estratégias dos dois maiores clubes do futebol alagoano no ano de 2019. 2020. 72 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Bacharelado em Administração) - Faculdade de Economia, Administração e Contabilidade, Curso de Administração, Universidade Federal de Alagoas, Maceió, 2021.http://www.repositorio.ufal.br/handle/riufal/7820porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal de Alagoas (UFAL)instname:Universidade Federal de Alagoas (UFAL)instacron:UFAL2021-05-11T18:48:11Zoai:www.repositorio.ufal.br:riufal/7820Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.ufal.br/oai/requestri@sibi.ufal.bropendoar:2021-05-11T18:48:11Repositório Institucional da Universidade Federal de Alagoas (UFAL) - Universidade Federal de Alagoas (UFAL)false
dc.title.none.fl_str_mv Marketing esportivo no futebol alagoano : um estudo das estratégias dos dois maiores clubes do futebol alagoano no ano de 2019
title Marketing esportivo no futebol alagoano : um estudo das estratégias dos dois maiores clubes do futebol alagoano no ano de 2019
spellingShingle Marketing esportivo no futebol alagoano : um estudo das estratégias dos dois maiores clubes do futebol alagoano no ano de 2019
Santos, Arthur França dos
Centro Sportivo Alagoano
Clube de Regatas Brasil
Clubes esportivos
Futebol
Marketing esportivo
Clubs
Soccer
CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::ADMINISTRACAO
title_short Marketing esportivo no futebol alagoano : um estudo das estratégias dos dois maiores clubes do futebol alagoano no ano de 2019
title_full Marketing esportivo no futebol alagoano : um estudo das estratégias dos dois maiores clubes do futebol alagoano no ano de 2019
title_fullStr Marketing esportivo no futebol alagoano : um estudo das estratégias dos dois maiores clubes do futebol alagoano no ano de 2019
title_full_unstemmed Marketing esportivo no futebol alagoano : um estudo das estratégias dos dois maiores clubes do futebol alagoano no ano de 2019
title_sort Marketing esportivo no futebol alagoano : um estudo das estratégias dos dois maiores clubes do futebol alagoano no ano de 2019
author Santos, Arthur França dos
author_facet Santos, Arthur França dos
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Carneiro, Carlos André Silva
http://lattes.cnpq.br/7931904041108469
Carneiro, Carlos André Silva
http://lattes.cnpq.br/7931904041108469
Oliveira, Rodrigo César Reis de
http://lattes.cnpq.br/2448160679532667
Costa, Carlos Everaldo Silva da
http://lattes.cnpq.br/8129653810168271
dc.contributor.author.fl_str_mv Santos, Arthur França dos
dc.subject.por.fl_str_mv Centro Sportivo Alagoano
Clube de Regatas Brasil
Clubes esportivos
Futebol
Marketing esportivo
Clubs
Soccer
CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::ADMINISTRACAO
topic Centro Sportivo Alagoano
Clube de Regatas Brasil
Clubes esportivos
Futebol
Marketing esportivo
Clubs
Soccer
CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::ADMINISTRACAO
description Every day more sports clubs are seeing how important Marketing is to them. Sports Marketing is a segmentation of Marketing whose main function is to generate business opportunities in the world of sports and use sport as a tool for Marketing strategies. This study is based on the referred problem: to analyze the sports marketing strategies used by CRB and CSA, from the perspective of the four strategic pillars selected for the study, namely, fans, social networks, sports media and investors / sponsors. The objective of the work is to answer this question, and secondarily to identify the main characteristics of the CRB and CSA clubs, to map the sports marketing actions adopted by the clubs and also to identify the strategies (marketing and marketing) used by the clubs. The study highlights an area of marketing that has unique traits, compared to other areas of marketing, demonstrating and leading to the conclusion that marketing is one of the key pieces for the success of clubs. Football marketing is becoming increasingly important for clubs to increase and optimize revenue. CRB and CSA is no different, which is why the need for greater professionalization and a more conscious direction of how important marketing is in today's clubs' daily lives.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-08-13
2021-05-11T18:48:11Z
2021-05-11
2021-05-11T18:48:11Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/bachelorThesis
format bachelorThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv SANTOS, Arthur França dos. Marketing esportivo no futebol alagoano : um estudo das estratégias dos dois maiores clubes do futebol alagoano no ano de 2019. 2020. 72 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Bacharelado em Administração) - Faculdade de Economia, Administração e Contabilidade, Curso de Administração, Universidade Federal de Alagoas, Maceió, 2021.
http://www.repositorio.ufal.br/handle/riufal/7820
identifier_str_mv SANTOS, Arthur França dos. Marketing esportivo no futebol alagoano : um estudo das estratégias dos dois maiores clubes do futebol alagoano no ano de 2019. 2020. 72 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Bacharelado em Administração) - Faculdade de Economia, Administração e Contabilidade, Curso de Administração, Universidade Federal de Alagoas, Maceió, 2021.
url http://www.repositorio.ufal.br/handle/riufal/7820
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Alagoas
Brasil
Curso de Administração
UFAL
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Alagoas
Brasil
Curso de Administração
UFAL
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da Universidade Federal de Alagoas (UFAL)
instname:Universidade Federal de Alagoas (UFAL)
instacron:UFAL
instname_str Universidade Federal de Alagoas (UFAL)
instacron_str UFAL
institution UFAL
reponame_str Repositório Institucional da Universidade Federal de Alagoas (UFAL)
collection Repositório Institucional da Universidade Federal de Alagoas (UFAL)
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da Universidade Federal de Alagoas (UFAL) - Universidade Federal de Alagoas (UFAL)
repository.mail.fl_str_mv ri@sibi.ufal.br
_version_ 1748233730558787584