Marketing esportivo no futebol alagoano : um estudo das estratégias dos dois maiores clubes do futebol alagoano no ano de 2019
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Tipo de documento: | Trabalho de conclusão de curso |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da Universidade Federal de Alagoas (UFAL) |
Texto Completo: | http://www.repositorio.ufal.br/handle/riufal/7820 |
Resumo: | Every day more sports clubs are seeing how important Marketing is to them. Sports Marketing is a segmentation of Marketing whose main function is to generate business opportunities in the world of sports and use sport as a tool for Marketing strategies. This study is based on the referred problem: to analyze the sports marketing strategies used by CRB and CSA, from the perspective of the four strategic pillars selected for the study, namely, fans, social networks, sports media and investors / sponsors. The objective of the work is to answer this question, and secondarily to identify the main characteristics of the CRB and CSA clubs, to map the sports marketing actions adopted by the clubs and also to identify the strategies (marketing and marketing) used by the clubs. The study highlights an area of marketing that has unique traits, compared to other areas of marketing, demonstrating and leading to the conclusion that marketing is one of the key pieces for the success of clubs. Football marketing is becoming increasingly important for clubs to increase and optimize revenue. CRB and CSA is no different, which is why the need for greater professionalization and a more conscious direction of how important marketing is in today's clubs' daily lives. |
id |
UFAL_9832e9555cbbb879cac374cbb3279086 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:www.repositorio.ufal.br:riufal/7820 |
network_acronym_str |
UFAL |
network_name_str |
Repositório Institucional da Universidade Federal de Alagoas (UFAL) |
repository_id_str |
|
spelling |
Marketing esportivo no futebol alagoano : um estudo das estratégias dos dois maiores clubes do futebol alagoano no ano de 2019Centro Sportivo AlagoanoClube de Regatas BrasilClubes esportivosFutebolMarketing esportivoClubsSoccerCNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::ADMINISTRACAOEvery day more sports clubs are seeing how important Marketing is to them. Sports Marketing is a segmentation of Marketing whose main function is to generate business opportunities in the world of sports and use sport as a tool for Marketing strategies. This study is based on the referred problem: to analyze the sports marketing strategies used by CRB and CSA, from the perspective of the four strategic pillars selected for the study, namely, fans, social networks, sports media and investors / sponsors. The objective of the work is to answer this question, and secondarily to identify the main characteristics of the CRB and CSA clubs, to map the sports marketing actions adopted by the clubs and also to identify the strategies (marketing and marketing) used by the clubs. The study highlights an area of marketing that has unique traits, compared to other areas of marketing, demonstrating and leading to the conclusion that marketing is one of the key pieces for the success of clubs. Football marketing is becoming increasingly important for clubs to increase and optimize revenue. CRB and CSA is no different, which is why the need for greater professionalization and a more conscious direction of how important marketing is in today's clubs' daily lives.Cada dia mais os clubes esportivos vem enxergando o quanto o Marketing é importante para os mesmos. O Marketing Esportivo é uma segmentação do Marketing que tem como principal função gerar oportunidades de negócios no mundo dos esportes e usar o esporte como uma ferramenta para as estratégias de Marketing. Este estudo se baseia na referida problemática: analisar as estratégias de marketing esportivo utilizadas por CRB e CSA, sob a ótica dos quatro pilares estratégicos selecionados para o estudo, quais sejam, torcedores, redes sociais, mídias esportivas e investidores/patrocinadores. O objetivo do trabalho é responder esse questionamento, e secundariamente identificar as principais características dos clubes CRB e CSA, mapear as ações de marketing esportivo adotadas pelos clubes e também identificar as estratégias (mercadológicas e de marketing) utilizadas pelos clubes. O estudo coloca em evidencia uma área do marketing que possui traços exclusivos, perante as demais áreas do marketing, demonstrando e levando a conclusão de que o marketing é uma das peças chaves para o sucesso dos clubes. O marketing no futebol se torna cada vez mais importante para os clubes para aumento e otimização das receitas. No CRB e CSA não é diferente, por isso a necessidade de maior profissionalização e um direcionamento mais consciente do quanto o marketing é importante no cotidiano atual dos clubes.Universidade Federal de AlagoasBrasilCurso de AdministraçãoUFALCarneiro, Carlos André Silvahttp://lattes.cnpq.br/7931904041108469Carneiro, Carlos André Silvahttp://lattes.cnpq.br/7931904041108469Oliveira, Rodrigo César Reis dehttp://lattes.cnpq.br/2448160679532667Costa, Carlos Everaldo Silva dahttp://lattes.cnpq.br/8129653810168271Santos, Arthur França dos2021-05-11T18:48:11Z2021-05-112021-05-11T18:48:11Z2020-08-13info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisapplication/pdfSANTOS, Arthur França dos. Marketing esportivo no futebol alagoano : um estudo das estratégias dos dois maiores clubes do futebol alagoano no ano de 2019. 2020. 72 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Bacharelado em Administração) - Faculdade de Economia, Administração e Contabilidade, Curso de Administração, Universidade Federal de Alagoas, Maceió, 2021.http://www.repositorio.ufal.br/handle/riufal/7820porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal de Alagoas (UFAL)instname:Universidade Federal de Alagoas (UFAL)instacron:UFAL2021-05-11T18:48:11Zoai:www.repositorio.ufal.br:riufal/7820Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.ufal.br/oai/requestri@sibi.ufal.bropendoar:2021-05-11T18:48:11Repositório Institucional da Universidade Federal de Alagoas (UFAL) - Universidade Federal de Alagoas (UFAL)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Marketing esportivo no futebol alagoano : um estudo das estratégias dos dois maiores clubes do futebol alagoano no ano de 2019 |
title |
Marketing esportivo no futebol alagoano : um estudo das estratégias dos dois maiores clubes do futebol alagoano no ano de 2019 |
spellingShingle |
Marketing esportivo no futebol alagoano : um estudo das estratégias dos dois maiores clubes do futebol alagoano no ano de 2019 Santos, Arthur França dos Centro Sportivo Alagoano Clube de Regatas Brasil Clubes esportivos Futebol Marketing esportivo Clubs Soccer CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::ADMINISTRACAO |
title_short |
Marketing esportivo no futebol alagoano : um estudo das estratégias dos dois maiores clubes do futebol alagoano no ano de 2019 |
title_full |
Marketing esportivo no futebol alagoano : um estudo das estratégias dos dois maiores clubes do futebol alagoano no ano de 2019 |
title_fullStr |
Marketing esportivo no futebol alagoano : um estudo das estratégias dos dois maiores clubes do futebol alagoano no ano de 2019 |
title_full_unstemmed |
Marketing esportivo no futebol alagoano : um estudo das estratégias dos dois maiores clubes do futebol alagoano no ano de 2019 |
title_sort |
Marketing esportivo no futebol alagoano : um estudo das estratégias dos dois maiores clubes do futebol alagoano no ano de 2019 |
author |
Santos, Arthur França dos |
author_facet |
Santos, Arthur França dos |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Carneiro, Carlos André Silva http://lattes.cnpq.br/7931904041108469 Carneiro, Carlos André Silva http://lattes.cnpq.br/7931904041108469 Oliveira, Rodrigo César Reis de http://lattes.cnpq.br/2448160679532667 Costa, Carlos Everaldo Silva da http://lattes.cnpq.br/8129653810168271 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Santos, Arthur França dos |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Centro Sportivo Alagoano Clube de Regatas Brasil Clubes esportivos Futebol Marketing esportivo Clubs Soccer CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::ADMINISTRACAO |
topic |
Centro Sportivo Alagoano Clube de Regatas Brasil Clubes esportivos Futebol Marketing esportivo Clubs Soccer CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::ADMINISTRACAO |
description |
Every day more sports clubs are seeing how important Marketing is to them. Sports Marketing is a segmentation of Marketing whose main function is to generate business opportunities in the world of sports and use sport as a tool for Marketing strategies. This study is based on the referred problem: to analyze the sports marketing strategies used by CRB and CSA, from the perspective of the four strategic pillars selected for the study, namely, fans, social networks, sports media and investors / sponsors. The objective of the work is to answer this question, and secondarily to identify the main characteristics of the CRB and CSA clubs, to map the sports marketing actions adopted by the clubs and also to identify the strategies (marketing and marketing) used by the clubs. The study highlights an area of marketing that has unique traits, compared to other areas of marketing, demonstrating and leading to the conclusion that marketing is one of the key pieces for the success of clubs. Football marketing is becoming increasingly important for clubs to increase and optimize revenue. CRB and CSA is no different, which is why the need for greater professionalization and a more conscious direction of how important marketing is in today's clubs' daily lives. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-08-13 2021-05-11T18:48:11Z 2021-05-11 2021-05-11T18:48:11Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/bachelorThesis |
format |
bachelorThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
SANTOS, Arthur França dos. Marketing esportivo no futebol alagoano : um estudo das estratégias dos dois maiores clubes do futebol alagoano no ano de 2019. 2020. 72 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Bacharelado em Administração) - Faculdade de Economia, Administração e Contabilidade, Curso de Administração, Universidade Federal de Alagoas, Maceió, 2021. http://www.repositorio.ufal.br/handle/riufal/7820 |
identifier_str_mv |
SANTOS, Arthur França dos. Marketing esportivo no futebol alagoano : um estudo das estratégias dos dois maiores clubes do futebol alagoano no ano de 2019. 2020. 72 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Bacharelado em Administração) - Faculdade de Economia, Administração e Contabilidade, Curso de Administração, Universidade Federal de Alagoas, Maceió, 2021. |
url |
http://www.repositorio.ufal.br/handle/riufal/7820 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Alagoas Brasil Curso de Administração UFAL |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Alagoas Brasil Curso de Administração UFAL |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da Universidade Federal de Alagoas (UFAL) instname:Universidade Federal de Alagoas (UFAL) instacron:UFAL |
instname_str |
Universidade Federal de Alagoas (UFAL) |
instacron_str |
UFAL |
institution |
UFAL |
reponame_str |
Repositório Institucional da Universidade Federal de Alagoas (UFAL) |
collection |
Repositório Institucional da Universidade Federal de Alagoas (UFAL) |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da Universidade Federal de Alagoas (UFAL) - Universidade Federal de Alagoas (UFAL) |
repository.mail.fl_str_mv |
ri@sibi.ufal.br |
_version_ |
1748233730558787584 |