A colaboração da educação musical para crianças com transtorno e déficit de atenção e hiperatividade (TDAH)

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Oliveira, Dayane Regina Silva
Data de Publicação: 2020
Tipo de documento: Trabalho de conclusão de curso
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da Universidade Federal de Alagoas (UFAL)
Texto Completo: http://www.repositorio.ufal.br/handle/riufal/7469
Resumo: The research presented in this course conclusion work is linked to the line of researches Teacher Training, Processes and Practices in music education of the Contemporary Studies Group in Music Education (GECOM), in the Music Degree course at the Alagoas Federal University. It clarifies the symptoms of the disorder and attention deficit and hyperactivity and its subtypes, the main difficulties and consequences of the lack of treatment in the child's life and a mistake in the diagnosis, which must be done in a multidisciplinary way. The research was carried out through questionnaires investigating the performance of teachers in the face of hyperactive students, in addition to a bibliographic survey of research conducted in Brazil regarding musicalization and ADHD. It is hoped that this research will contribute to the information of educators in the music area, bringing suggestions for activities and clarifying that the student with ADHD is fully capable of developing themselves musically and also in other aspects of their lives, but making clear the difference between musical education and music therapy.
id UFAL_98ef64beb46352fab1d0465ec6714fcd
oai_identifier_str oai:www.repositorio.ufal.br:riufal/7469
network_acronym_str UFAL
network_name_str Repositório Institucional da Universidade Federal de Alagoas (UFAL)
repository_id_str
spelling A colaboração da educação musical para crianças com transtorno e déficit de atenção e hiperatividade (TDAH)The collaboration of musical education for children with disorder and attention deficit and hiperactivity (ADH)Educação musicalTranstorno do déficit de atenção com hiperatividadeEducação inclusivaMusic educationADHDInclusionCNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::ARTES::MUSICAThe research presented in this course conclusion work is linked to the line of researches Teacher Training, Processes and Practices in music education of the Contemporary Studies Group in Music Education (GECOM), in the Music Degree course at the Alagoas Federal University. It clarifies the symptoms of the disorder and attention deficit and hyperactivity and its subtypes, the main difficulties and consequences of the lack of treatment in the child's life and a mistake in the diagnosis, which must be done in a multidisciplinary way. The research was carried out through questionnaires investigating the performance of teachers in the face of hyperactive students, in addition to a bibliographic survey of research conducted in Brazil regarding musicalization and ADHD. It is hoped that this research will contribute to the information of educators in the music area, bringing suggestions for activities and clarifying that the student with ADHD is fully capable of developing themselves musically and also in other aspects of their lives, but making clear the difference between musical education and music therapy.A pesquisa apresentada neste trabalho de conclusão de curso está vinculada a linha de pesquisas Formação de professores, processos e práticas em educação musical do Grupo de Estudos Contemporâneos em Educação Musical (GECOM), no curso de Licenciatura em Música da Universidade Federal de Alagoas. Ela vem esclarecer os sintomas do transtorno e déficit de atenção e hiperatividade e seus subtipos, as principais dificuldades e consequências da falta de tratamento na vida da criança e de um equívoco no diagnóstico, que deve ser feito de maneira multidisciplinar. A pesquisa foi realizada através de questionários investigando a atuação dos professores diante os alunos hiperativos, além de um levantamento bibliográfico das pesquisas realizadas no Brasil referente à musicalização e TDAH. Espera-se que esta pesquisa contribua para a informação dos educadores da área de música, trazendo sugestões de atividades e esclarecendo que o aluno com TDAH é totalmente capaz de se desenvolver musicalmente e também em outros aspectos de sua vida, porem deixando clara a diferença entre educação musical e musicoterapia.Universidade Federal de AlagoasBrasilCurso de MúsicaUFALTeixeira, Ziliane Lima de Oliveirahttp://lattes.cnpq.br/7147192340583707Silva, Débora Borges dahttp://lattes.cnpq.br/3263967529219673Silva, José Guido Dantas Lessa dahttp://lattes.cnpq.br/4192383877843269Oliveira, Dayane Regina Silva2021-01-22T03:57:18Z2021-01-212021-01-22T03:57:18Z2020-09-28info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisapplication/pdfOLIVEIRA, Dayane Regina Silva. A colaboração da educação musical para crianças com transtorno e déficit de atenção e hiperatividade (TDAH). 2020. 43 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura em Música) - Instituto de Ciências Humanas, Comunicação e Artes, Universidade Federal de Alagoas, Maceió, 2021.http://www.repositorio.ufal.br/handle/riufal/7469porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal de Alagoas (UFAL)instname:Universidade Federal de Alagoas (UFAL)instacron:UFAL2021-01-22T03:58:23Zoai:www.repositorio.ufal.br:riufal/7469Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.ufal.br/oai/requestri@sibi.ufal.bropendoar:2021-01-22T03:58:23Repositório Institucional da Universidade Federal de Alagoas (UFAL) - Universidade Federal de Alagoas (UFAL)false
dc.title.none.fl_str_mv A colaboração da educação musical para crianças com transtorno e déficit de atenção e hiperatividade (TDAH)
The collaboration of musical education for children with disorder and attention deficit and hiperactivity (ADH)
title A colaboração da educação musical para crianças com transtorno e déficit de atenção e hiperatividade (TDAH)
spellingShingle A colaboração da educação musical para crianças com transtorno e déficit de atenção e hiperatividade (TDAH)
Oliveira, Dayane Regina Silva
Educação musical
Transtorno do déficit de atenção com hiperatividade
Educação inclusiva
Music education
ADHD
Inclusion
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::ARTES::MUSICA
title_short A colaboração da educação musical para crianças com transtorno e déficit de atenção e hiperatividade (TDAH)
title_full A colaboração da educação musical para crianças com transtorno e déficit de atenção e hiperatividade (TDAH)
title_fullStr A colaboração da educação musical para crianças com transtorno e déficit de atenção e hiperatividade (TDAH)
title_full_unstemmed A colaboração da educação musical para crianças com transtorno e déficit de atenção e hiperatividade (TDAH)
title_sort A colaboração da educação musical para crianças com transtorno e déficit de atenção e hiperatividade (TDAH)
author Oliveira, Dayane Regina Silva
author_facet Oliveira, Dayane Regina Silva
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Teixeira, Ziliane Lima de Oliveira
http://lattes.cnpq.br/7147192340583707
Silva, Débora Borges da
http://lattes.cnpq.br/3263967529219673
Silva, José Guido Dantas Lessa da
http://lattes.cnpq.br/4192383877843269
dc.contributor.author.fl_str_mv Oliveira, Dayane Regina Silva
dc.subject.por.fl_str_mv Educação musical
Transtorno do déficit de atenção com hiperatividade
Educação inclusiva
Music education
ADHD
Inclusion
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::ARTES::MUSICA
topic Educação musical
Transtorno do déficit de atenção com hiperatividade
Educação inclusiva
Music education
ADHD
Inclusion
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::ARTES::MUSICA
description The research presented in this course conclusion work is linked to the line of researches Teacher Training, Processes and Practices in music education of the Contemporary Studies Group in Music Education (GECOM), in the Music Degree course at the Alagoas Federal University. It clarifies the symptoms of the disorder and attention deficit and hyperactivity and its subtypes, the main difficulties and consequences of the lack of treatment in the child's life and a mistake in the diagnosis, which must be done in a multidisciplinary way. The research was carried out through questionnaires investigating the performance of teachers in the face of hyperactive students, in addition to a bibliographic survey of research conducted in Brazil regarding musicalization and ADHD. It is hoped that this research will contribute to the information of educators in the music area, bringing suggestions for activities and clarifying that the student with ADHD is fully capable of developing themselves musically and also in other aspects of their lives, but making clear the difference between musical education and music therapy.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-09-28
2021-01-22T03:57:18Z
2021-01-21
2021-01-22T03:57:18Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/bachelorThesis
format bachelorThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv OLIVEIRA, Dayane Regina Silva. A colaboração da educação musical para crianças com transtorno e déficit de atenção e hiperatividade (TDAH). 2020. 43 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura em Música) - Instituto de Ciências Humanas, Comunicação e Artes, Universidade Federal de Alagoas, Maceió, 2021.
http://www.repositorio.ufal.br/handle/riufal/7469
identifier_str_mv OLIVEIRA, Dayane Regina Silva. A colaboração da educação musical para crianças com transtorno e déficit de atenção e hiperatividade (TDAH). 2020. 43 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura em Música) - Instituto de Ciências Humanas, Comunicação e Artes, Universidade Federal de Alagoas, Maceió, 2021.
url http://www.repositorio.ufal.br/handle/riufal/7469
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Alagoas
Brasil
Curso de Música
UFAL
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Alagoas
Brasil
Curso de Música
UFAL
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da Universidade Federal de Alagoas (UFAL)
instname:Universidade Federal de Alagoas (UFAL)
instacron:UFAL
instname_str Universidade Federal de Alagoas (UFAL)
instacron_str UFAL
institution UFAL
reponame_str Repositório Institucional da Universidade Federal de Alagoas (UFAL)
collection Repositório Institucional da Universidade Federal de Alagoas (UFAL)
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da Universidade Federal de Alagoas (UFAL) - Universidade Federal de Alagoas (UFAL)
repository.mail.fl_str_mv ri@sibi.ufal.br
_version_ 1748233745933008896