A filosofia e o filosofar como instrumentos para o saber pensar com autonomia
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2014 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da Universidade Federal de Alagoas (UFAL) |
Texto Completo: | http://www.repositorio.ufal.br/handle/riufal/5645 |
Resumo: | His paper discusses the issue of the teaching of philosophy as a curriculum subject in the Brazilian high school, aiming to answer the following problem: How can a teaching of philosophy in enabling the development of the ability to think independently? To answer this question we used the methodology to bibliographic search - having as reference the main theorists John Dewey (1959 and 2010), Matthew Lipman, ( 992.1995 and 1990 ), Deleuze and Guattari (1992 and 2006) - and field research. Thus we present a discussion on the reintegration of philosophy as a compulsory subject in high school curriculum, questioning their contributions to education and identify what teaching of philosophy could develop intellectual autonomy of learners. The main contribution that philosophy has to give education is to assist in the development of intellectual autonomy of the learner. We believe that intellectual autonomy is the cognitive ability of the student can develop which makes it a critical and creative agent in the construction of their own knowledge. It is the philosophical teaching of philosophy, one that can work through the philosophy through philosophizin, which can assist students in developing their intellectual autonomy, provide for the development of thinking skills that help in the formation of critical and creative subjects. |
id |
UFAL_9dc9410b1660f74f650a92814ead48cd |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:www.repositorio.ufal.br:riufal/5645 |
network_acronym_str |
UFAL |
network_name_str |
Repositório Institucional da Universidade Federal de Alagoas (UFAL) |
repository_id_str |
4648 |
spelling |
A filosofia e o filosofar como instrumentos para o saber pensar com autonomiaPhilosophy and philosophize as tools to learn to think with autonomyFilosofiaEnsino filosóficoAutonomiaPhilosophyPhilosophical EducationAutonomyCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOHis paper discusses the issue of the teaching of philosophy as a curriculum subject in the Brazilian high school, aiming to answer the following problem: How can a teaching of philosophy in enabling the development of the ability to think independently? To answer this question we used the methodology to bibliographic search - having as reference the main theorists John Dewey (1959 and 2010), Matthew Lipman, ( 992.1995 and 1990 ), Deleuze and Guattari (1992 and 2006) - and field research. Thus we present a discussion on the reintegration of philosophy as a compulsory subject in high school curriculum, questioning their contributions to education and identify what teaching of philosophy could develop intellectual autonomy of learners. The main contribution that philosophy has to give education is to assist in the development of intellectual autonomy of the learner. We believe that intellectual autonomy is the cognitive ability of the student can develop which makes it a critical and creative agent in the construction of their own knowledge. It is the philosophical teaching of philosophy, one that can work through the philosophy through philosophizin, which can assist students in developing their intellectual autonomy, provide for the development of thinking skills that help in the formation of critical and creative subjects.Esta dissertação discute a questão do ensino da filosofia como disciplina curricular no ensino médio brasileiro, tendo como objetivo responder ao seguinte problema: Como é possível um ensino de filosofia que possibilite o desenvolvimento do saber pensar com autonomia? Para responder a esta questão utilizamos como metodologia a pesquisa bibliográfica - tendo como referenciais teóricos principais John Dewey, (1959 e 2010), Matthew Lipman, (1992,1995 e 1990);Deleuze e Guattari (1992 e 2006) - e pesquisa de campo. Assim, apresentamos a discussão sobre a reinserção da filosofia como disciplina obrigatória no currículo do ensino médio, questionando as suas contribuições à educação e identificamos qual ensino de filosofia poderia desenvolver a autonomia intelectual dos educandos. A principal contribuição que a filosofia tem a dar à educação é auxiliar no desenvolvimento da autonomia intelectual do educando. Entendemos que autonomia intelectual é a capacidade cognitiva que o discente pode desenvolver que o torna um agente crítico e criativo na construção do seu próprio conhecimento. É o ensino filosófico da filosofia, aquele que consegue trabalhar a filosofia através do filosofar, que consegue auxiliar os educandos no desenvolvimento de sua autonomia intelectual, por proporcionar o desenvolvimento de habilidades de pensamento que auxiliam na formação de sujeitos críticos e criativos.Universidade Federal de AlagoasBrasilPrograma de Pós-Graduação em EducaçãoUFALLima, Walter Matiashttp://lattes.cnpq.br/0941145152986197Matos , Junot Cornéliohttp://lattes.cnpq.br/4627841295680114Silva, Rosemeire Reis dahttp://lattes.cnpq.br/3449113858899262Ramalho, Ellen Maianne Santos Melo2019-08-01T18:33:18Z2019-08-012019-08-01T18:33:18Z2014-04-16info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfRAMALHO, Ellen Maianne Santos Melo. A filosofia e o filosofar como instrumentos para o saber pensar com autonomia. 2019. 128 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Centro de Educação, Programa de Pós Graduação em Educação, Universidade Federal de Alagoas, Maceió, 2014.http://www.repositorio.ufal.br/handle/riufal/5645porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal de Alagoas (UFAL)instname:Universidade Federal de Alagoas (UFAL)instacron:UFAL2019-08-01T18:33:18Zoai:www.repositorio.ufal.br:riufal/5645Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.ufal.br/oai/requestri@sibi.ufal.bropendoar:46482024-12-04T21:13:27.247341Repositório Institucional da Universidade Federal de Alagoas (UFAL) - Universidade Federal de Alagoas (UFAL)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
A filosofia e o filosofar como instrumentos para o saber pensar com autonomia Philosophy and philosophize as tools to learn to think with autonomy |
title |
A filosofia e o filosofar como instrumentos para o saber pensar com autonomia |
spellingShingle |
A filosofia e o filosofar como instrumentos para o saber pensar com autonomia Ramalho, Ellen Maianne Santos Melo Filosofia Ensino filosófico Autonomia Philosophy Philosophical Education Autonomy CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
title_short |
A filosofia e o filosofar como instrumentos para o saber pensar com autonomia |
title_full |
A filosofia e o filosofar como instrumentos para o saber pensar com autonomia |
title_fullStr |
A filosofia e o filosofar como instrumentos para o saber pensar com autonomia |
title_full_unstemmed |
A filosofia e o filosofar como instrumentos para o saber pensar com autonomia |
title_sort |
A filosofia e o filosofar como instrumentos para o saber pensar com autonomia |
author |
Ramalho, Ellen Maianne Santos Melo |
author_facet |
Ramalho, Ellen Maianne Santos Melo |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Lima, Walter Matias http://lattes.cnpq.br/0941145152986197 Matos , Junot Cornélio http://lattes.cnpq.br/4627841295680114 Silva, Rosemeire Reis da http://lattes.cnpq.br/3449113858899262 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Ramalho, Ellen Maianne Santos Melo |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Filosofia Ensino filosófico Autonomia Philosophy Philosophical Education Autonomy CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
topic |
Filosofia Ensino filosófico Autonomia Philosophy Philosophical Education Autonomy CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
description |
His paper discusses the issue of the teaching of philosophy as a curriculum subject in the Brazilian high school, aiming to answer the following problem: How can a teaching of philosophy in enabling the development of the ability to think independently? To answer this question we used the methodology to bibliographic search - having as reference the main theorists John Dewey (1959 and 2010), Matthew Lipman, ( 992.1995 and 1990 ), Deleuze and Guattari (1992 and 2006) - and field research. Thus we present a discussion on the reintegration of philosophy as a compulsory subject in high school curriculum, questioning their contributions to education and identify what teaching of philosophy could develop intellectual autonomy of learners. The main contribution that philosophy has to give education is to assist in the development of intellectual autonomy of the learner. We believe that intellectual autonomy is the cognitive ability of the student can develop which makes it a critical and creative agent in the construction of their own knowledge. It is the philosophical teaching of philosophy, one that can work through the philosophy through philosophizin, which can assist students in developing their intellectual autonomy, provide for the development of thinking skills that help in the formation of critical and creative subjects. |
publishDate |
2014 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2014-04-16 2019-08-01T18:33:18Z 2019-08-01 2019-08-01T18:33:18Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
RAMALHO, Ellen Maianne Santos Melo. A filosofia e o filosofar como instrumentos para o saber pensar com autonomia. 2019. 128 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Centro de Educação, Programa de Pós Graduação em Educação, Universidade Federal de Alagoas, Maceió, 2014. http://www.repositorio.ufal.br/handle/riufal/5645 |
identifier_str_mv |
RAMALHO, Ellen Maianne Santos Melo. A filosofia e o filosofar como instrumentos para o saber pensar com autonomia. 2019. 128 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Centro de Educação, Programa de Pós Graduação em Educação, Universidade Federal de Alagoas, Maceió, 2014. |
url |
http://www.repositorio.ufal.br/handle/riufal/5645 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Alagoas Brasil Programa de Pós-Graduação em Educação UFAL |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Alagoas Brasil Programa de Pós-Graduação em Educação UFAL |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da Universidade Federal de Alagoas (UFAL) instname:Universidade Federal de Alagoas (UFAL) instacron:UFAL |
instname_str |
Universidade Federal de Alagoas (UFAL) |
instacron_str |
UFAL |
institution |
UFAL |
reponame_str |
Repositório Institucional da Universidade Federal de Alagoas (UFAL) |
collection |
Repositório Institucional da Universidade Federal de Alagoas (UFAL) |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da Universidade Federal de Alagoas (UFAL) - Universidade Federal de Alagoas (UFAL) |
repository.mail.fl_str_mv |
ri@sibi.ufal.br |
_version_ |
1826230268022751232 |