A filosofia e o filosofar como instrumentos para o saber pensar com autonomia

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Ramalho, Ellen Maianne Santos Melo
Data de Publicação: 2014
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da Universidade Federal de Alagoas (UFAL)
Texto Completo: http://www.repositorio.ufal.br/handle/riufal/5645
Resumo: His paper discusses the issue of the teaching of philosophy as a curriculum subject in the Brazilian high school, aiming to answer the following problem: How can a teaching of philosophy in enabling the development of the ability to think independently? To answer this question we used the methodology to bibliographic search - having as reference the main theorists John Dewey (1959 and 2010), Matthew Lipman, ( 992.1995 and 1990 ), Deleuze and Guattari (1992 and 2006) - and field research. Thus we present a discussion on the reintegration of philosophy as a compulsory subject in high school curriculum, questioning their contributions to education and identify what teaching of philosophy could develop intellectual autonomy of learners. The main contribution that philosophy has to give education is to assist in the development of intellectual autonomy of the learner. We believe that intellectual autonomy is the cognitive ability of the student can develop which makes it a critical and creative agent in the construction of their own knowledge. It is the philosophical teaching of philosophy, one that can work through the philosophy through philosophizin, which can assist students in developing their intellectual autonomy, provide for the development of thinking skills that help in the formation of critical and creative subjects.
id UFAL_9dc9410b1660f74f650a92814ead48cd
oai_identifier_str oai:www.repositorio.ufal.br:riufal/5645
network_acronym_str UFAL
network_name_str Repositório Institucional da Universidade Federal de Alagoas (UFAL)
repository_id_str
spelling A filosofia e o filosofar como instrumentos para o saber pensar com autonomiaPhilosophy and philosophize as tools to learn to think with autonomyFilosofiaEnsino filosóficoAutonomiaPhilosophyPhilosophical EducationAutonomyCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOHis paper discusses the issue of the teaching of philosophy as a curriculum subject in the Brazilian high school, aiming to answer the following problem: How can a teaching of philosophy in enabling the development of the ability to think independently? To answer this question we used the methodology to bibliographic search - having as reference the main theorists John Dewey (1959 and 2010), Matthew Lipman, ( 992.1995 and 1990 ), Deleuze and Guattari (1992 and 2006) - and field research. Thus we present a discussion on the reintegration of philosophy as a compulsory subject in high school curriculum, questioning their contributions to education and identify what teaching of philosophy could develop intellectual autonomy of learners. The main contribution that philosophy has to give education is to assist in the development of intellectual autonomy of the learner. We believe that intellectual autonomy is the cognitive ability of the student can develop which makes it a critical and creative agent in the construction of their own knowledge. It is the philosophical teaching of philosophy, one that can work through the philosophy through philosophizin, which can assist students in developing their intellectual autonomy, provide for the development of thinking skills that help in the formation of critical and creative subjects.Esta dissertação discute a questão do ensino da filosofia como disciplina curricular no ensino médio brasileiro, tendo como objetivo responder ao seguinte problema: Como é possível um ensino de filosofia que possibilite o desenvolvimento do saber pensar com autonomia? Para responder a esta questão utilizamos como metodologia a pesquisa bibliográfica - tendo como referenciais teóricos principais John Dewey, (1959 e 2010), Matthew Lipman, (1992,1995 e 1990);Deleuze e Guattari (1992 e 2006) - e pesquisa de campo. Assim, apresentamos a discussão sobre a reinserção da filosofia como disciplina obrigatória no currículo do ensino médio, questionando as suas contribuições à educação e identificamos qual ensino de filosofia poderia desenvolver a autonomia intelectual dos educandos. A principal contribuição que a filosofia tem a dar à educação é auxiliar no desenvolvimento da autonomia intelectual do educando. Entendemos que autonomia intelectual é a capacidade cognitiva que o discente pode desenvolver que o torna um agente crítico e criativo na construção do seu próprio conhecimento. É o ensino filosófico da filosofia, aquele que consegue trabalhar a filosofia através do filosofar, que consegue auxiliar os educandos no desenvolvimento de sua autonomia intelectual, por proporcionar o desenvolvimento de habilidades de pensamento que auxiliam na formação de sujeitos críticos e criativos.Universidade Federal de AlagoasBrasilPrograma de Pós-Graduação em EducaçãoUFALLima, Walter Matiashttp://lattes.cnpq.br/0941145152986197Matos , Junot Cornéliohttp://lattes.cnpq.br/4627841295680114Silva, Rosemeire Reis dahttp://lattes.cnpq.br/3449113858899262Ramalho, Ellen Maianne Santos Melo2019-08-01T18:33:18Z2019-08-012019-08-01T18:33:18Z2014-04-16info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfRAMALHO, Ellen Maianne Santos Melo. A filosofia e o filosofar como instrumentos para o saber pensar com autonomia. 2019. 128 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Centro de Educação, Programa de Pós Graduação em Educação, Universidade Federal de Alagoas, Maceió, 2014.http://www.repositorio.ufal.br/handle/riufal/5645porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal de Alagoas (UFAL)instname:Universidade Federal de Alagoas (UFAL)instacron:UFAL2019-08-01T18:33:18Zoai:www.repositorio.ufal.br:riufal/5645Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.ufal.br/oai/requestri@sibi.ufal.bropendoar:2019-08-01T18:33:18Repositório Institucional da Universidade Federal de Alagoas (UFAL) - Universidade Federal de Alagoas (UFAL)false
dc.title.none.fl_str_mv A filosofia e o filosofar como instrumentos para o saber pensar com autonomia
Philosophy and philosophize as tools to learn to think with autonomy
title A filosofia e o filosofar como instrumentos para o saber pensar com autonomia
spellingShingle A filosofia e o filosofar como instrumentos para o saber pensar com autonomia
Ramalho, Ellen Maianne Santos Melo
Filosofia
Ensino filosófico
Autonomia
Philosophy
Philosophical Education
Autonomy
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
title_short A filosofia e o filosofar como instrumentos para o saber pensar com autonomia
title_full A filosofia e o filosofar como instrumentos para o saber pensar com autonomia
title_fullStr A filosofia e o filosofar como instrumentos para o saber pensar com autonomia
title_full_unstemmed A filosofia e o filosofar como instrumentos para o saber pensar com autonomia
title_sort A filosofia e o filosofar como instrumentos para o saber pensar com autonomia
author Ramalho, Ellen Maianne Santos Melo
author_facet Ramalho, Ellen Maianne Santos Melo
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Lima, Walter Matias
http://lattes.cnpq.br/0941145152986197
Matos , Junot Cornélio
http://lattes.cnpq.br/4627841295680114
Silva, Rosemeire Reis da
http://lattes.cnpq.br/3449113858899262
dc.contributor.author.fl_str_mv Ramalho, Ellen Maianne Santos Melo
dc.subject.por.fl_str_mv Filosofia
Ensino filosófico
Autonomia
Philosophy
Philosophical Education
Autonomy
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
topic Filosofia
Ensino filosófico
Autonomia
Philosophy
Philosophical Education
Autonomy
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
description His paper discusses the issue of the teaching of philosophy as a curriculum subject in the Brazilian high school, aiming to answer the following problem: How can a teaching of philosophy in enabling the development of the ability to think independently? To answer this question we used the methodology to bibliographic search - having as reference the main theorists John Dewey (1959 and 2010), Matthew Lipman, ( 992.1995 and 1990 ), Deleuze and Guattari (1992 and 2006) - and field research. Thus we present a discussion on the reintegration of philosophy as a compulsory subject in high school curriculum, questioning their contributions to education and identify what teaching of philosophy could develop intellectual autonomy of learners. The main contribution that philosophy has to give education is to assist in the development of intellectual autonomy of the learner. We believe that intellectual autonomy is the cognitive ability of the student can develop which makes it a critical and creative agent in the construction of their own knowledge. It is the philosophical teaching of philosophy, one that can work through the philosophy through philosophizin, which can assist students in developing their intellectual autonomy, provide for the development of thinking skills that help in the formation of critical and creative subjects.
publishDate 2014
dc.date.none.fl_str_mv 2014-04-16
2019-08-01T18:33:18Z
2019-08-01
2019-08-01T18:33:18Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv RAMALHO, Ellen Maianne Santos Melo. A filosofia e o filosofar como instrumentos para o saber pensar com autonomia. 2019. 128 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Centro de Educação, Programa de Pós Graduação em Educação, Universidade Federal de Alagoas, Maceió, 2014.
http://www.repositorio.ufal.br/handle/riufal/5645
identifier_str_mv RAMALHO, Ellen Maianne Santos Melo. A filosofia e o filosofar como instrumentos para o saber pensar com autonomia. 2019. 128 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Centro de Educação, Programa de Pós Graduação em Educação, Universidade Federal de Alagoas, Maceió, 2014.
url http://www.repositorio.ufal.br/handle/riufal/5645
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Alagoas
Brasil
Programa de Pós-Graduação em Educação
UFAL
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Alagoas
Brasil
Programa de Pós-Graduação em Educação
UFAL
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da Universidade Federal de Alagoas (UFAL)
instname:Universidade Federal de Alagoas (UFAL)
instacron:UFAL
instname_str Universidade Federal de Alagoas (UFAL)
instacron_str UFAL
institution UFAL
reponame_str Repositório Institucional da Universidade Federal de Alagoas (UFAL)
collection Repositório Institucional da Universidade Federal de Alagoas (UFAL)
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da Universidade Federal de Alagoas (UFAL) - Universidade Federal de Alagoas (UFAL)
repository.mail.fl_str_mv ri@sibi.ufal.br
_version_ 1748233735550009344