Formação de professores e educação inclusiva: a perspectiva dos discentes do curso de licenciatura em pedagogia da UFAL / Campus do Sertão

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Silva, Silvaneide Soares
Data de Publicação: 2019
Tipo de documento: Trabalho de conclusão de curso
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da Universidade Federal de Alagoas (UFAL)
Texto Completo: http://www.repositorio.ufal.br/handle/riufal/5454
Resumo: This work is the result of a study about the importance of preparing teachers in initial training to act in special education. The interest in the subject was due to the restlessness resulting from the discussions in the disciplines of Special Education in the Pedagogy course. Thus, the methodology was based on a bibliographical research and field research, in which questionnaires were applied for data collection with the students of the 8th period of the Degree in Pedagogy of the Federal University of Alagoas (UFAL) / Campus do Sertão, presenting questions about the analysis of the curricular matrix of said course aiming at the disciplines focused on inclusive education, as well as the preparation to work with students with special educational needs in the regular classroom. For that, the contribution of researchers such as: Saviani (2009, 2005); Gatti (2013); Gatti, Barreto and André (2011); Pimenta (1996); Pietro (2005); Mazzota (1996); Mantoan (2003); Mendes (2010); Magalhães (2013), among others. And some documents such as the National Education Guidelines and Bases Law (1996), the National Policy on Special Education in the Perspective of Inclusive Education (2007), the Political Project of the Pedagogy (UFAL, 2011). Finally, we bring some contributions about the importance of rediscussing the current training curriculum of the Superior Course of Pedagogy, in order to favor the formation of new graduates, in what it consists of their work in the area of special inclusive education.
id UFAL_a2ef0894dd18100407d3fa6ad5a590ad
oai_identifier_str oai:www.repositorio.ufal.br:riufal/5454
network_acronym_str UFAL
network_name_str Repositório Institucional da Universidade Federal de Alagoas (UFAL)
repository_id_str
spelling Formação de professores e educação inclusiva: a perspectiva dos discentes do curso de licenciatura em pedagogia da UFAL / Campus do SertãoFormação docenteDiscentePedagogiaUniversidade Federal de Alagoas - UFALCampus do SertãoCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::CURRICULO::CURRICULOS ESPECIFICOS PARA NIVEIS E TIPOS DE EDUCACAOThis work is the result of a study about the importance of preparing teachers in initial training to act in special education. The interest in the subject was due to the restlessness resulting from the discussions in the disciplines of Special Education in the Pedagogy course. Thus, the methodology was based on a bibliographical research and field research, in which questionnaires were applied for data collection with the students of the 8th period of the Degree in Pedagogy of the Federal University of Alagoas (UFAL) / Campus do Sertão, presenting questions about the analysis of the curricular matrix of said course aiming at the disciplines focused on inclusive education, as well as the preparation to work with students with special educational needs in the regular classroom. For that, the contribution of researchers such as: Saviani (2009, 2005); Gatti (2013); Gatti, Barreto and André (2011); Pimenta (1996); Pietro (2005); Mazzota (1996); Mantoan (2003); Mendes (2010); Magalhães (2013), among others. And some documents such as the National Education Guidelines and Bases Law (1996), the National Policy on Special Education in the Perspective of Inclusive Education (2007), the Political Project of the Pedagogy (UFAL, 2011). Finally, we bring some contributions about the importance of rediscussing the current training curriculum of the Superior Course of Pedagogy, in order to favor the formation of new graduates, in what it consists of their work in the area of special inclusive education.Este trabalho é o resultado de um estudo sobre a importância da preparação de professores na formação inicial para atuar na educação especial. O interesse pelo tema deu-se a partir da inquietação resultante das discussões nas disciplinas de Educação Especial no curso de Pedagogia. Desse modo, a metodologia se deu por meio de uma pesquisa bibliográfica e de uma pesquisa de campo, em que foram aplicados questionários para coletas de dados junto aos estudantes do 8º período do curso de Licenciatura em Pedagogia da Universidade Federal de Alagoas (UFAL)/Campus do Sertão, apresentando questões acerca da análise da matriz curricular do referido curso visando as disciplinas voltadas à educação inclusiva, bem como a preparação para atuar junto a estudantes com necessidades educacionais especiais na sala regular. Para tanto, foram utilizados como fundamentação teórica a contribuição de pesquisadores como: Saviani (2009, 2005); Gatti (2013); Gatti, Barreto e André (2011); Pimenta (1996); Pietro (2005); Mazzota (1996); Mantoan (2003); Mendes (2010); Magalhães (2013), entre outros. E alguns documentos como: a Lei De Diretrizes e Bases da Educação Nacional (1996), a Política Nacional de Educação Especial na Perspectiva da Educação Inclusiva (2007), o Projeto Político do Curso de Pedagogia (UFAL, 2011). Por fim, trazemos algumas contribuições acerca da importância de se rediscutir o atual currículo de formação do Curso Superior de Pedagogia, a fim de favorecer a formação dos novos egressos, no que consiste à sua atuação na área da educação especial inclusiva.Universidade Federal de AlagoasBrasilCurso de PedagogiaUFALSantos, Noélia Rodrigues doshttp://lattes.cnpq.br/5674284994338873Sobral, Marcos Paulo de OliveiraBarbalho, José Ivamilson SilvaSilva, Silvaneide Soares2019-07-17T16:28:01Z2019-07-172019-07-17T16:28:01Z2019-06-18info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisapplication/pdfSILVA, Silvaneide Soares.Formação de professores e educação inclusiva; a perspectiva dos discentes do curso de licenciatura em Pedagogia da UFAL Campus do Sertão. 2019. 63 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura em Pedagogia) - Unidade Delmiro Gouveia-Campus do Sertão, Universidade Federal de Alagoas, Delmiro Gouveia, 2019.http://www.repositorio.ufal.br/handle/riufal/5454porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal de Alagoas (UFAL)instname:Universidade Federal de Alagoas (UFAL)instacron:UFAL2021-09-10T16:15:53Zoai:www.repositorio.ufal.br:riufal/5454Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.ufal.br/oai/requestri@sibi.ufal.bropendoar:2021-09-10T16:15:53Repositório Institucional da Universidade Federal de Alagoas (UFAL) - Universidade Federal de Alagoas (UFAL)false
dc.title.none.fl_str_mv Formação de professores e educação inclusiva: a perspectiva dos discentes do curso de licenciatura em pedagogia da UFAL / Campus do Sertão
title Formação de professores e educação inclusiva: a perspectiva dos discentes do curso de licenciatura em pedagogia da UFAL / Campus do Sertão
spellingShingle Formação de professores e educação inclusiva: a perspectiva dos discentes do curso de licenciatura em pedagogia da UFAL / Campus do Sertão
Silva, Silvaneide Soares
Formação docente
Discente
Pedagogia
Universidade Federal de Alagoas - UFAL
Campus do Sertão
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::CURRICULO::CURRICULOS ESPECIFICOS PARA NIVEIS E TIPOS DE EDUCACAO
title_short Formação de professores e educação inclusiva: a perspectiva dos discentes do curso de licenciatura em pedagogia da UFAL / Campus do Sertão
title_full Formação de professores e educação inclusiva: a perspectiva dos discentes do curso de licenciatura em pedagogia da UFAL / Campus do Sertão
title_fullStr Formação de professores e educação inclusiva: a perspectiva dos discentes do curso de licenciatura em pedagogia da UFAL / Campus do Sertão
title_full_unstemmed Formação de professores e educação inclusiva: a perspectiva dos discentes do curso de licenciatura em pedagogia da UFAL / Campus do Sertão
title_sort Formação de professores e educação inclusiva: a perspectiva dos discentes do curso de licenciatura em pedagogia da UFAL / Campus do Sertão
author Silva, Silvaneide Soares
author_facet Silva, Silvaneide Soares
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Santos, Noélia Rodrigues dos
http://lattes.cnpq.br/5674284994338873
Sobral, Marcos Paulo de Oliveira
Barbalho, José Ivamilson Silva
dc.contributor.author.fl_str_mv Silva, Silvaneide Soares
dc.subject.por.fl_str_mv Formação docente
Discente
Pedagogia
Universidade Federal de Alagoas - UFAL
Campus do Sertão
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::CURRICULO::CURRICULOS ESPECIFICOS PARA NIVEIS E TIPOS DE EDUCACAO
topic Formação docente
Discente
Pedagogia
Universidade Federal de Alagoas - UFAL
Campus do Sertão
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::CURRICULO::CURRICULOS ESPECIFICOS PARA NIVEIS E TIPOS DE EDUCACAO
description This work is the result of a study about the importance of preparing teachers in initial training to act in special education. The interest in the subject was due to the restlessness resulting from the discussions in the disciplines of Special Education in the Pedagogy course. Thus, the methodology was based on a bibliographical research and field research, in which questionnaires were applied for data collection with the students of the 8th period of the Degree in Pedagogy of the Federal University of Alagoas (UFAL) / Campus do Sertão, presenting questions about the analysis of the curricular matrix of said course aiming at the disciplines focused on inclusive education, as well as the preparation to work with students with special educational needs in the regular classroom. For that, the contribution of researchers such as: Saviani (2009, 2005); Gatti (2013); Gatti, Barreto and André (2011); Pimenta (1996); Pietro (2005); Mazzota (1996); Mantoan (2003); Mendes (2010); Magalhães (2013), among others. And some documents such as the National Education Guidelines and Bases Law (1996), the National Policy on Special Education in the Perspective of Inclusive Education (2007), the Political Project of the Pedagogy (UFAL, 2011). Finally, we bring some contributions about the importance of rediscussing the current training curriculum of the Superior Course of Pedagogy, in order to favor the formation of new graduates, in what it consists of their work in the area of special inclusive education.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-07-17T16:28:01Z
2019-07-17
2019-07-17T16:28:01Z
2019-06-18
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/bachelorThesis
format bachelorThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv SILVA, Silvaneide Soares.Formação de professores e educação inclusiva; a perspectiva dos discentes do curso de licenciatura em Pedagogia da UFAL Campus do Sertão. 2019. 63 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura em Pedagogia) - Unidade Delmiro Gouveia-Campus do Sertão, Universidade Federal de Alagoas, Delmiro Gouveia, 2019.
http://www.repositorio.ufal.br/handle/riufal/5454
identifier_str_mv SILVA, Silvaneide Soares.Formação de professores e educação inclusiva; a perspectiva dos discentes do curso de licenciatura em Pedagogia da UFAL Campus do Sertão. 2019. 63 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura em Pedagogia) - Unidade Delmiro Gouveia-Campus do Sertão, Universidade Federal de Alagoas, Delmiro Gouveia, 2019.
url http://www.repositorio.ufal.br/handle/riufal/5454
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Alagoas
Brasil
Curso de Pedagogia
UFAL
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Alagoas
Brasil
Curso de Pedagogia
UFAL
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da Universidade Federal de Alagoas (UFAL)
instname:Universidade Federal de Alagoas (UFAL)
instacron:UFAL
instname_str Universidade Federal de Alagoas (UFAL)
instacron_str UFAL
institution UFAL
reponame_str Repositório Institucional da Universidade Federal de Alagoas (UFAL)
collection Repositório Institucional da Universidade Federal de Alagoas (UFAL)
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da Universidade Federal de Alagoas (UFAL) - Universidade Federal de Alagoas (UFAL)
repository.mail.fl_str_mv ri@sibi.ufal.br
_version_ 1748233733492703232