História da ciência, ensino de astronomia e os livros didáticos

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Lira, Tatiane Hilário de
Data de Publicação: 2019
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da Universidade Federal de Alagoas (UFAL)
Texto Completo: http://www.repositorio.ufal.br/handle/riufal/5910
Resumo: The story itself is one of the great sources of knowledge, it focuses important facts for the understanding of various concepts, behaviors, and Worldviews. In this sense we can consider the history of science as an important source of knowledge and a human relationship with scientific knowledge. Despite its importance to the understanding of various phenomena and concepts present in the daily life of the student, we know that the implementation of the history of science as construction for the knowledge currently is little used within the schools, both in the content Passed on by the teacher, as in the textbooks used within the classroom which ends up causing the lack of understanding of the science itself within the school environment. This research aims to analyze the presence of the history of science in the textbooks of natural sciences of the early years of PNLD: 2016 through the specific content of Astronomy. For this, a documentary research was carried out that counted with the contributions of the official guidelines as PCN, of the collection of the didactic collections of natural sciences approved in the PNLD and of various theorists who recognize the importance of the history of science to the Construction of scientific knowledge in science Content. The results of the research were consolidated in analytical tables through categories, considering the quantitative and qualitative presence of the presence of the history of science in the contents of astronomy in the pages of the analyzed books.
id UFAL_a89cb672d0dadd7dcb494b783d7d67f8
oai_identifier_str oai:www.repositorio.ufal.br:riufal/5910
network_acronym_str UFAL
network_name_str Repositório Institucional da Universidade Federal de Alagoas (UFAL)
repository_id_str
spelling História da ciência, ensino de astronomia e os livros didáticosScience History, Astronomy Teaching and Teaching booksCiência - HistóriaAstronomia - Estudo e ensinoLivro didáticoEnsino das séries iniciaisScience - HistoryAstronomy - Study and TeachingTextbookTeaching of the initial gradesCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOThe story itself is one of the great sources of knowledge, it focuses important facts for the understanding of various concepts, behaviors, and Worldviews. In this sense we can consider the history of science as an important source of knowledge and a human relationship with scientific knowledge. Despite its importance to the understanding of various phenomena and concepts present in the daily life of the student, we know that the implementation of the history of science as construction for the knowledge currently is little used within the schools, both in the content Passed on by the teacher, as in the textbooks used within the classroom which ends up causing the lack of understanding of the science itself within the school environment. This research aims to analyze the presence of the history of science in the textbooks of natural sciences of the early years of PNLD: 2016 through the specific content of Astronomy. For this, a documentary research was carried out that counted with the contributions of the official guidelines as PCN, of the collection of the didactic collections of natural sciences approved in the PNLD and of various theorists who recognize the importance of the history of science to the Construction of scientific knowledge in science Content. The results of the research were consolidated in analytical tables through categories, considering the quantitative and qualitative presence of the presence of the history of science in the contents of astronomy in the pages of the analyzed books.A história em si é uma das grandes fontes de conhecimento, nela se concentram fatos importantes para o entendimento de vários conceitos, comportamentos, e visões de mundo. Neste sentindo podemos considerar a História da Ciência como uma fonte importante do conhecimento e uma relação do ser humano com o conhecimento científico. Apesar da sua importância para o entendimento de várias fenômenos e conceitos presentes no cotidiano do aluno, sabemos que a implementação da História da Ciência como construção para o conhecimento atualmente é pouco utilizada dentro das escolas, tanto no conteúdo repassado pelo professor, quanto nos livros didáticos utilizados dentro da sala de aula o que acaba ocasionando a não compreensão da ciência propriamente dita dentro do ambiente escolar. A presente pesquisa tem como objetivo analisar a presença da História da Ciência nos livros didáticos de ciências naturais dos anos iniciais do PNLD: 2016 com olhar voltado para o conteúdo específico Astronomia. Para tal foi realizada uma pesquisa documental que contou com as contribuições das orientações oficiais como PCN, do acervo das coleções didáticas de Ciências Naturais aprovadas no PNLD e de vários teóricos que reconhecem a importância da História da Ciência para a construção do conhecimento científico nos conteúdos de ciências. Os resultados da pesquisa foram consolidados em quadros analíticos através de categorias, considerando a presença quantitativa e qualitativa da presença da história da ciência nos conteúdos de astronomia nas páginas dos livros analisados.Universidade Federal de AlagoasBrasilPrograma de Pós-Graduação em Ensino de Ciências e MatemáticaUFALFireman, Elton Casadohttp://lattes.cnpq.br/8569068916474005Bastos Filho, Jenner Barrettohttp://lattes.cnpq.br/5357464861909269Menezes, Anderson de Alencarhttp://lattes.cnpq.br/3996757440963288Souza, Silvana Paulina dehttp://lattes.cnpq.br/4237683604411139Lira, Tatiane Hilário de2019-09-10T15:13:31Z2019-08-222019-09-10T15:13:31Z2019-03-28info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfapplication/pdfLIRA, Tatiane Hilário de. História da ciência, ensino de astronomia e os livros didáticos. 2019. 101 f. Dissertação (Mestrado em Ensino de Ciências e Matemática) – Centro de Educação, Programa de Pós Graduação em Ensino de Ciências e Matemática, Universidade Federal de Alagoas, Maceió, 2019.http://www.repositorio.ufal.br/handle/riufal/5910porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal de Alagoas (UFAL)instname:Universidade Federal de Alagoas (UFAL)instacron:UFAL2019-09-10T15:13:31Zoai:www.repositorio.ufal.br:riufal/5910Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.ufal.br/oai/requestri@sibi.ufal.bropendoar:2019-09-10T15:13:31Repositório Institucional da Universidade Federal de Alagoas (UFAL) - Universidade Federal de Alagoas (UFAL)false
dc.title.none.fl_str_mv História da ciência, ensino de astronomia e os livros didáticos
Science History, Astronomy Teaching and Teaching books
title História da ciência, ensino de astronomia e os livros didáticos
spellingShingle História da ciência, ensino de astronomia e os livros didáticos
Lira, Tatiane Hilário de
Ciência - História
Astronomia - Estudo e ensino
Livro didático
Ensino das séries iniciais
Science - History
Astronomy - Study and Teaching
Textbook
Teaching of the initial grades
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
title_short História da ciência, ensino de astronomia e os livros didáticos
title_full História da ciência, ensino de astronomia e os livros didáticos
title_fullStr História da ciência, ensino de astronomia e os livros didáticos
title_full_unstemmed História da ciência, ensino de astronomia e os livros didáticos
title_sort História da ciência, ensino de astronomia e os livros didáticos
author Lira, Tatiane Hilário de
author_facet Lira, Tatiane Hilário de
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Fireman, Elton Casado
http://lattes.cnpq.br/8569068916474005
Bastos Filho, Jenner Barretto
http://lattes.cnpq.br/5357464861909269
Menezes, Anderson de Alencar
http://lattes.cnpq.br/3996757440963288
Souza, Silvana Paulina de
http://lattes.cnpq.br/4237683604411139
dc.contributor.author.fl_str_mv Lira, Tatiane Hilário de
dc.subject.por.fl_str_mv Ciência - História
Astronomia - Estudo e ensino
Livro didático
Ensino das séries iniciais
Science - History
Astronomy - Study and Teaching
Textbook
Teaching of the initial grades
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
topic Ciência - História
Astronomia - Estudo e ensino
Livro didático
Ensino das séries iniciais
Science - History
Astronomy - Study and Teaching
Textbook
Teaching of the initial grades
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
description The story itself is one of the great sources of knowledge, it focuses important facts for the understanding of various concepts, behaviors, and Worldviews. In this sense we can consider the history of science as an important source of knowledge and a human relationship with scientific knowledge. Despite its importance to the understanding of various phenomena and concepts present in the daily life of the student, we know that the implementation of the history of science as construction for the knowledge currently is little used within the schools, both in the content Passed on by the teacher, as in the textbooks used within the classroom which ends up causing the lack of understanding of the science itself within the school environment. This research aims to analyze the presence of the history of science in the textbooks of natural sciences of the early years of PNLD: 2016 through the specific content of Astronomy. For this, a documentary research was carried out that counted with the contributions of the official guidelines as PCN, of the collection of the didactic collections of natural sciences approved in the PNLD and of various theorists who recognize the importance of the history of science to the Construction of scientific knowledge in science Content. The results of the research were consolidated in analytical tables through categories, considering the quantitative and qualitative presence of the presence of the history of science in the contents of astronomy in the pages of the analyzed books.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-09-10T15:13:31Z
2019-08-22
2019-09-10T15:13:31Z
2019-03-28
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv LIRA, Tatiane Hilário de. História da ciência, ensino de astronomia e os livros didáticos. 2019. 101 f. Dissertação (Mestrado em Ensino de Ciências e Matemática) – Centro de Educação, Programa de Pós Graduação em Ensino de Ciências e Matemática, Universidade Federal de Alagoas, Maceió, 2019.
http://www.repositorio.ufal.br/handle/riufal/5910
identifier_str_mv LIRA, Tatiane Hilário de. História da ciência, ensino de astronomia e os livros didáticos. 2019. 101 f. Dissertação (Mestrado em Ensino de Ciências e Matemática) – Centro de Educação, Programa de Pós Graduação em Ensino de Ciências e Matemática, Universidade Federal de Alagoas, Maceió, 2019.
url http://www.repositorio.ufal.br/handle/riufal/5910
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Alagoas
Brasil
Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências e Matemática
UFAL
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Alagoas
Brasil
Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências e Matemática
UFAL
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da Universidade Federal de Alagoas (UFAL)
instname:Universidade Federal de Alagoas (UFAL)
instacron:UFAL
instname_str Universidade Federal de Alagoas (UFAL)
instacron_str UFAL
institution UFAL
reponame_str Repositório Institucional da Universidade Federal de Alagoas (UFAL)
collection Repositório Institucional da Universidade Federal de Alagoas (UFAL)
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da Universidade Federal de Alagoas (UFAL) - Universidade Federal de Alagoas (UFAL)
repository.mail.fl_str_mv ri@sibi.ufal.br
_version_ 1748233734764625920