Salvem a professorinha! a ideologia da desvalorização da professora das séries iniciais

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Oliveira, Elaine Cristina Santana de
Data de Publicação: 2010
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da Universidade Federal de Alagoas (UFAL)
Texto Completo: http://www.repositorio.ufal.br/handle/riufal/3562
Resumo: This research intended to identify key elements that inserted in the social formation of Alagoas contributes dialectically to the phenomenon of the ideology of social devaluation of teachers who work in the early grades of public schools. Based mainly in the conception of society presented by historical materialism - dialectical Marx and Engels we focus especially on the concept of ideology taken over by Marx and later interpretations developed by classical Marxists, particularly Gramsci and Althusser. We assume the ideological view by Gramsci, ideology which involve a range of cultural events led us to seek to analyze the social, economic and political aspects that correspond to social structure of Alagoas, identifying aspects of the social formation of Alagoas which determine the appearance and maintenance of ideologies that contribute to the production and reproduction of the hegemony of the dominant group. The social devaluation of teachers in early grades of public schools in Alagoas is coated of elements that supported the feminization of teaching and in the production of school failure support a negative depiction of the fading practice of teaching and teacher performance and compromising historically their professional identity is essentially social.
id UFAL_b6321bbef839ab4851fc26d269b1f127
oai_identifier_str oai:www.repositorio.ufal.br:riufal/3562
network_acronym_str UFAL
network_name_str Repositório Institucional da Universidade Federal de Alagoas (UFAL)
repository_id_str
spelling Salvem a professorinha! a ideologia da desvalorização da professora das séries iniciaisSave the teacher! the ideology of the depreciation of the teacher of the initials seriesIdentidadeProfessores – Ensino fundamentalIdeologiaEducação – AlagoasEscolas públicasIdentityTeachers - Primary schoolIdeology.Education – AlagoasPublic schoolsCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::SOCIOLOGIAThis research intended to identify key elements that inserted in the social formation of Alagoas contributes dialectically to the phenomenon of the ideology of social devaluation of teachers who work in the early grades of public schools. Based mainly in the conception of society presented by historical materialism - dialectical Marx and Engels we focus especially on the concept of ideology taken over by Marx and later interpretations developed by classical Marxists, particularly Gramsci and Althusser. We assume the ideological view by Gramsci, ideology which involve a range of cultural events led us to seek to analyze the social, economic and political aspects that correspond to social structure of Alagoas, identifying aspects of the social formation of Alagoas which determine the appearance and maintenance of ideologies that contribute to the production and reproduction of the hegemony of the dominant group. The social devaluation of teachers in early grades of public schools in Alagoas is coated of elements that supported the feminization of teaching and in the production of school failure support a negative depiction of the fading practice of teaching and teacher performance and compromising historically their professional identity is essentially social.FAPEAL - Fundação de Amparo à Pesquisa do Estado de AlagoasEsta pesquisa buscou identificar os principais elementos que, inseridos historicamente na formação social alagoana, contribuem dialeticamente para o fenômeno da ideologia da desvalorização social dos professores que atuam nas séries iniciais das escolas públicas. Fundamentada essencialmente na concepção de sociedade apresentada pelo materialismo histórico-dialético de Marx e Engels, nos concentramos especialmente na concepção de ideologia apontada por Marx e nas interpretações desenvolvidas posteriormente por marxistas clássicos, em especial Gramsci e Althusser. Assumimos o entendimento de ideologia defendido por Gramsci, que por associar ideologia a um conjunto de manifestações culturais nos levou a buscar analisar os aspectos sociais, econômicos e políticos que correspondem à estrutura social alagoana, identificando aspectos da formação social alagoana que condicionam o surgimento e a manutenção de ideologias que contribuem para a produção e reprodução da hegemonia do grupo dominante. A desvalorização social dos professores das séries iniciais da escola pública em Alagoas se reveste de elementos materiais que, apoiados na ideologia da feminização do magistério e na reprodução do fracasso escolar, sustentam uma representação negativa do exercício do magistério, enfraquecendo a atuação do professor e comprometendo historicamente sua identidade profissional, que é essencialmente social.Universidade Federal de AlagoasBrasilPrograma de Pós-Graduação em SociologiaUFALLima, Walter Matiashttp://lattes.cnpq.br/0941145152986197Bezerra, Ciro de Oliveirahttp://lattes.cnpq.br/8755460275894251Verçosa, Elcio de Gusmãohttp://lattes.cnpq.br/4788477290200059Oliveira, Elaine Cristina Santana de2018-11-19T13:57:40Z2018-11-162018-11-19T13:57:40Z2010-03-05info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfOLIVEIRA, Elaine Cristina Santana de. Salvem a professorinha! a ideologia da desvalorização da professora das séries iniciais. 2010. 145 f. Dissertação (Mestrado em Sociologia) – Instituto de Ciências Sociais, Programa de Pós Graduação em Sociologia, Universidade Federal de Alagoas, Maceió, 2018.http://www.repositorio.ufal.br/handle/riufal/3562porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal de Alagoas (UFAL)instname:Universidade Federal de Alagoas (UFAL)instacron:UFAL2018-11-19T13:57:40Zoai:www.repositorio.ufal.br:riufal/3562Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.ufal.br/oai/requestri@sibi.ufal.bropendoar:2018-11-19T13:57:40Repositório Institucional da Universidade Federal de Alagoas (UFAL) - Universidade Federal de Alagoas (UFAL)false
dc.title.none.fl_str_mv Salvem a professorinha! a ideologia da desvalorização da professora das séries iniciais
Save the teacher! the ideology of the depreciation of the teacher of the initials series
title Salvem a professorinha! a ideologia da desvalorização da professora das séries iniciais
spellingShingle Salvem a professorinha! a ideologia da desvalorização da professora das séries iniciais
Oliveira, Elaine Cristina Santana de
Identidade
Professores – Ensino fundamental
Ideologia
Educação – Alagoas
Escolas públicas
Identity
Teachers - Primary school
Ideology.
Education – Alagoas
Public schools
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::SOCIOLOGIA
title_short Salvem a professorinha! a ideologia da desvalorização da professora das séries iniciais
title_full Salvem a professorinha! a ideologia da desvalorização da professora das séries iniciais
title_fullStr Salvem a professorinha! a ideologia da desvalorização da professora das séries iniciais
title_full_unstemmed Salvem a professorinha! a ideologia da desvalorização da professora das séries iniciais
title_sort Salvem a professorinha! a ideologia da desvalorização da professora das séries iniciais
author Oliveira, Elaine Cristina Santana de
author_facet Oliveira, Elaine Cristina Santana de
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Lima, Walter Matias
http://lattes.cnpq.br/0941145152986197
Bezerra, Ciro de Oliveira
http://lattes.cnpq.br/8755460275894251
Verçosa, Elcio de Gusmão
http://lattes.cnpq.br/4788477290200059
dc.contributor.author.fl_str_mv Oliveira, Elaine Cristina Santana de
dc.subject.por.fl_str_mv Identidade
Professores – Ensino fundamental
Ideologia
Educação – Alagoas
Escolas públicas
Identity
Teachers - Primary school
Ideology.
Education – Alagoas
Public schools
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::SOCIOLOGIA
topic Identidade
Professores – Ensino fundamental
Ideologia
Educação – Alagoas
Escolas públicas
Identity
Teachers - Primary school
Ideology.
Education – Alagoas
Public schools
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::SOCIOLOGIA
description This research intended to identify key elements that inserted in the social formation of Alagoas contributes dialectically to the phenomenon of the ideology of social devaluation of teachers who work in the early grades of public schools. Based mainly in the conception of society presented by historical materialism - dialectical Marx and Engels we focus especially on the concept of ideology taken over by Marx and later interpretations developed by classical Marxists, particularly Gramsci and Althusser. We assume the ideological view by Gramsci, ideology which involve a range of cultural events led us to seek to analyze the social, economic and political aspects that correspond to social structure of Alagoas, identifying aspects of the social formation of Alagoas which determine the appearance and maintenance of ideologies that contribute to the production and reproduction of the hegemony of the dominant group. The social devaluation of teachers in early grades of public schools in Alagoas is coated of elements that supported the feminization of teaching and in the production of school failure support a negative depiction of the fading practice of teaching and teacher performance and compromising historically their professional identity is essentially social.
publishDate 2010
dc.date.none.fl_str_mv 2010-03-05
2018-11-19T13:57:40Z
2018-11-16
2018-11-19T13:57:40Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv OLIVEIRA, Elaine Cristina Santana de. Salvem a professorinha! a ideologia da desvalorização da professora das séries iniciais. 2010. 145 f. Dissertação (Mestrado em Sociologia) – Instituto de Ciências Sociais, Programa de Pós Graduação em Sociologia, Universidade Federal de Alagoas, Maceió, 2018.
http://www.repositorio.ufal.br/handle/riufal/3562
identifier_str_mv OLIVEIRA, Elaine Cristina Santana de. Salvem a professorinha! a ideologia da desvalorização da professora das séries iniciais. 2010. 145 f. Dissertação (Mestrado em Sociologia) – Instituto de Ciências Sociais, Programa de Pós Graduação em Sociologia, Universidade Federal de Alagoas, Maceió, 2018.
url http://www.repositorio.ufal.br/handle/riufal/3562
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Alagoas
Brasil
Programa de Pós-Graduação em Sociologia
UFAL
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Alagoas
Brasil
Programa de Pós-Graduação em Sociologia
UFAL
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da Universidade Federal de Alagoas (UFAL)
instname:Universidade Federal de Alagoas (UFAL)
instacron:UFAL
instname_str Universidade Federal de Alagoas (UFAL)
instacron_str UFAL
institution UFAL
reponame_str Repositório Institucional da Universidade Federal de Alagoas (UFAL)
collection Repositório Institucional da Universidade Federal de Alagoas (UFAL)
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da Universidade Federal de Alagoas (UFAL) - Universidade Federal de Alagoas (UFAL)
repository.mail.fl_str_mv ri@sibi.ufal.br
_version_ 1748233749292646400