Os problemas aritméticos e os métodos pedagógicos: pontos para um diálogo sobre a história da educação matemática no ensino primário alagoano (1924 - 1952)

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Fernandes, Elisabete Pereira
Data de Publicação: 2017
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da Universidade Federal de Alagoas (UFAL)
Texto Completo: http://www.repositorio.ufal.br/handle/riufal/2070
Resumo: This research had the aim to investigate which pedagogical method, synthetic or analytical, was indicated for arithmetic problems in the oficial documents and in the Teaching Magazine of Alagoas, having the studies of Costa (1931), Stanic and Kilpatrick (1989), Chervel (1990), Polya (1995), Mortatti (2009), Verçosa (2001), De Certeau (2014), Wagner Valente (2015), among others, as theoretical and methodological references. This is a historiographical research based on the principles of the cultural history. In this study were analyzed sources that bring us closer to the school culture of Alagoas of 1924 – 1952, which are: Teaching Programs (1924, 1930, 1937 and 1952) and articles of the Teaching Magazines (1927, 1929, 1930 e 1952). The analyzes indicate that, despite the initiatives of the intuitive pedagogy, the synthetic method headed the approach of the math in the Primary education of Alagoas until the decade of 1952. From that period a different pedagogical movement began to appear in official documents and pedagogical magazines, with a greater appreciation of the problems and indications of Alagoas experiences, based on the analytical method.
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spelling Os problemas aritméticos e os métodos pedagógicos: pontos para um diálogo sobre a história da educação matemática no ensino primário alagoano (1924 - 1952)The arithmetic problems and the pedagogical methods: points for a dialogue about the history of mathematics education in primary education Alagoano (1924 - 1952)Educação – Matemática – AlagoasHistória – Educação - MatemáticaProblemas aritmétricosArithmetic problemsMathematical education - History - AlagoasCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOThis research had the aim to investigate which pedagogical method, synthetic or analytical, was indicated for arithmetic problems in the oficial documents and in the Teaching Magazine of Alagoas, having the studies of Costa (1931), Stanic and Kilpatrick (1989), Chervel (1990), Polya (1995), Mortatti (2009), Verçosa (2001), De Certeau (2014), Wagner Valente (2015), among others, as theoretical and methodological references. This is a historiographical research based on the principles of the cultural history. In this study were analyzed sources that bring us closer to the school culture of Alagoas of 1924 – 1952, which are: Teaching Programs (1924, 1930, 1937 and 1952) and articles of the Teaching Magazines (1927, 1929, 1930 e 1952). The analyzes indicate that, despite the initiatives of the intuitive pedagogy, the synthetic method headed the approach of the math in the Primary education of Alagoas until the decade of 1952. From that period a different pedagogical movement began to appear in official documents and pedagogical magazines, with a greater appreciation of the problems and indications of Alagoas experiences, based on the analytical method.Fundação de Amparo a Pesquisa do Estado de AlagoasEsta pesquisa teve o objetivo de investigar quais métodos pedagógicos, sintético ou analítico, estavam orientados para o ensino de problemas aritméticos nos documentos oficiais e Revista de Ensino de Alagoas, tendo como referencial teórico e metodológico os estudos de Costa (1931), Stanic e Kilpatrick (1989), Chervel (1990), Polya (1995), Mortatti (2009), Verçosa (2001) De Certeau (2014), Wagner Valente (2015), entre outros. Trata-se de uma pesquisa historiográfica que toma como base os princípios da história cultural. No estudo foram analisadas fontes que nos aproximassem da cultura escolar alagoana de 1924 – 1952, sendo elas: Programas de Ensino (1924, 1930,1937 e 1952) e artigos das Revistas de Ensino (1927, 1929, 1930 e 1952). As análises indicam que, apesar das iniciativas pela pedagogia intuitiva, o método sintético norteou a abordagem da matemática no ensino primário alagoano até a década de 1952, a partir desse período um movimento pedagógico diferenciado começa a se apresentar nos documentos oficiais e Revistas pedagógicas com maior valorização dos problemas e indícios de experiências alagoanas com base no método analítico.Universidade Federal de AlagoasBrasilPrograma de Pós-Graduação em EducaçãoUFALSantos, Mercedes Bêtta Quintano de Carvalho Pereira doshttp://lattes.cnpq.br/7632501056879630Santos, Inalda Maria Doshttp://lattes.cnpq.br/3709372442003235Valente, Wagner Rodrigueshttp://lattes.cnpq.br/0648590779429965Fernandes, Elisabete Pereira2017-10-17T16:13:01Z2017-10-172017-10-17T16:13:01Z2017-08-28info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfFERNANDES, Elisabete Pereira. Os problemas aritméticos e os métodos pedagógicos: pontos para um diálogo sobre a História da Educação Matemática no Ensino Primário Alagoano (1924 - 1952). 2017. 99 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Centro de Educação, Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade Federal de Alagoas, Maceió, 2017.http://www.repositorio.ufal.br/handle/riufal/2070porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal de Alagoas (UFAL)instname:Universidade Federal de Alagoas (UFAL)instacron:UFAL2018-03-21T14:34:02Zoai:www.repositorio.ufal.br:riufal/2070Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.ufal.br/oai/requestri@sibi.ufal.bropendoar:2018-03-21T14:34:02Repositório Institucional da Universidade Federal de Alagoas (UFAL) - Universidade Federal de Alagoas (UFAL)false
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