Diretrizes curriculares nacionais do curso de graduação em medicina : efeitos de sentidos da noção de competências
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Data de Publicação: | 2013 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da Universidade Federal de Alagoas (UFAL) |
Texto Completo: | http://www.repositorio.ufal.br/handle/riufal/1953 |
Resumo: | Skills/abilities are at the core of the medical schools curriculum reform guided by the National Curriculum Directives for Undergraduate Medical Course. The reform discourse demands a competency-based education and is committed to the general practitioner, who promotes the human being general health formation profile. The present paper analyzed competence notion meaning effects in this document making use of theoretical and methodological framework of Discourse Analysis founded by Michel Pecheux establishing an interlocution with Eni Orlandi and Georg Luckács. Competency-based education proposes the reorganization of medical courses political pedagogical projects. It was influenced by several international agencies and is based upon the productivist pedagogical concept by means of neoprodutivism and its variants – neotechnicism, neoscholanovism, neoconstructivism. Thus, the skills constructivist matrix has spread from government office according to globalized neoconservantism in order to adjust the health workforce demands of neoliberal capitalism. Thereby, there is a need to advance in a deep reflection upon the teaching/learning process aiming at promoting the learner’s critical-emancipatory attitude. |
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Diretrizes curriculares nacionais do curso de graduação em medicina : efeitos de sentidos da noção de competênciasMedicine national curriculum guidelines: effects of the senses of the notion of competenceCompetência ProfissionalEducação de Graduação em MedicinaCurrículos - MudançaProfessional CompetenceGraduate Education in MedicineCurriculum - ChangeCNPQ::CIENCIAS DA SAUDE::MEDICINASkills/abilities are at the core of the medical schools curriculum reform guided by the National Curriculum Directives for Undergraduate Medical Course. The reform discourse demands a competency-based education and is committed to the general practitioner, who promotes the human being general health formation profile. The present paper analyzed competence notion meaning effects in this document making use of theoretical and methodological framework of Discourse Analysis founded by Michel Pecheux establishing an interlocution with Eni Orlandi and Georg Luckács. Competency-based education proposes the reorganization of medical courses political pedagogical projects. It was influenced by several international agencies and is based upon the productivist pedagogical concept by means of neoprodutivism and its variants – neotechnicism, neoscholanovism, neoconstructivism. Thus, the skills constructivist matrix has spread from government office according to globalized neoconservantism in order to adjust the health workforce demands of neoliberal capitalism. Thereby, there is a need to advance in a deep reflection upon the teaching/learning process aiming at promoting the learner’s critical-emancipatory attitude.As competências/habilidades são o eixo central da reforma curricular às escolas médicas recomendada pelas Diretrizes Curriculares Nacionais do Curso de Graduação em Medicina. O discurso da reforma exige uma formação baseada em competências e se compromete com a formação do médico com perfil generalista e promotor integral da saúde do ser humano. Analisou-se os efeitos de sentidos da noção de competências utilizando o referencial teórico-metodológico da Análise de Discurso formulada por Michel Pêcheux, realizando uma interlocução com Eni Orlandi e George Luckács. A educação baseada em competências propõe a reorganização dos projetos político-pedagógicos dos cursos de Medicina; foi influenciada por diversas agências internacionais e fundamenta-se na concepção pedagógica produtivista por meio do neoprodutivismo e das suas variantes – neotecnicismo, neoescolanovismo, neoconstrutivismo. Assim, a matriz construtivista de competências tem se espraiado a partir das instituições oficiais do governo em consonância com o neoconservadorismo globalizado visando a adequar a força de trabalho em saúde às demandas do capitalismo neoliberal. Dessa forma, há a necessidade de avançar numa profunda reflexão sobre o processo de ensino e aprendizagem visando a promover uma atitude crítico-emancipatória do discente.Universidade Federal de AlagoasBrasilPrograma de Pós-Graduação em Ensino na SaúdeUFALSoares, Francisco José Passoshttp://lattes.cnpq.br/8180329372493397Cavalcante, Maria do Socorro Aguiar de Oliveirahttp://lattes.cnpq.br/6428711681688374Aragaki, Sergio Seijihttp://lattes.cnpq.br/6170534155900279Araújo, Larisse Frassinete Lins de2017-09-22T13:52:13Z2017-09-122017-09-22T13:52:13Z2013-07-03info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfARAÚJO, Larisse Frassinete Lins de. Diretrizes curriculares nacionais do curso de graduação em medicina : efeitos de sentidos da noção de competências. 2013. 162 f. Dissertação (Mestrado em Ensino na Saúde) – Faculdade de Medicina, Programa de Pós Graduação em Ensino na Saúde, Universidade Federal de Alagoas, Maceió, 2013.http://www.repositorio.ufal.br/handle/riufal/1953porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal de Alagoas (UFAL)instname:Universidade Federal de Alagoas (UFAL)instacron:UFAL2018-11-27T21:29:31Zoai:www.repositorio.ufal.br:riufal/1953Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.ufal.br/oai/requestri@sibi.ufal.bropendoar:2018-11-27T21:29:31Repositório Institucional da Universidade Federal de Alagoas (UFAL) - Universidade Federal de Alagoas (UFAL)false |
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