O sentimento de professores e professoras em relação à sua profissão: um estudo nos anos iniciais da educação básica

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Silva, Maria Manoela de Oliveira da
Data de Publicação: 2023
Tipo de documento: Trabalho de conclusão de curso
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UFAM
Texto Completo: http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/7053
Resumo: The present study is a research that describes and analyzes the feelings of male and female teachers who work in basic education in the initial years in public schools in the city of Manaus in relation to the profession "Teacher". Quite idealized, the teacher's daily life is sometimes reported in a very different way from the reality of a complex, globalized and technological world, which is why the feeling of the teacher in relation to his/her profession needs to be highlighted . Given this perspective, the following questions were asked about the feelings of the teachers interviewed: how are the feelings in relation to the students, their working conditions, their initial training, their autonomy and pedagogical practice, their leisure time, their salary and how they feel in society. When analyzing how the teacher feels being this professional and what conditions are favorable and unfavorable for this professional exercise, the existing correlation between the collected responses was notorious, even in different schools in the state of Amazonas. The answers related to favorable and unfavorable feelings were quite balanced, so that favorable feelings are commonly related to students, initial training, didacticpedagogical autonomy. On the other hand, unfavorable feelings are mostly related to working conditions, workload, salary and how this professional feels in society
id UFAM-1_08a4f629e377722a19ba95a228d2761c
oai_identifier_str oai:localhost:prefix/7053
network_acronym_str UFAM-1
network_name_str Repositório Institucional da UFAM
repository_id_str
spelling O sentimento de professores e professoras em relação à sua profissão: um estudo nos anos iniciais da educação básicaProfissão professorSentimento em relação a profissãoTrabalhoCIENCIAS HUMANAS: EDUCACAOProfessores - Satisfação no trabalhoProfessores de educação infantilProfessores - Orientação profissionalThe present study is a research that describes and analyzes the feelings of male and female teachers who work in basic education in the initial years in public schools in the city of Manaus in relation to the profession "Teacher". Quite idealized, the teacher's daily life is sometimes reported in a very different way from the reality of a complex, globalized and technological world, which is why the feeling of the teacher in relation to his/her profession needs to be highlighted . Given this perspective, the following questions were asked about the feelings of the teachers interviewed: how are the feelings in relation to the students, their working conditions, their initial training, their autonomy and pedagogical practice, their leisure time, their salary and how they feel in society. When analyzing how the teacher feels being this professional and what conditions are favorable and unfavorable for this professional exercise, the existing correlation between the collected responses was notorious, even in different schools in the state of Amazonas. The answers related to favorable and unfavorable feelings were quite balanced, so that favorable feelings are commonly related to students, initial training, didacticpedagogical autonomy. On the other hand, unfavorable feelings are mostly related to working conditions, workload, salary and how this professional feels in societyO presente estudo é uma pesquisa que descreve e analisa os sentimentos dos professores e professoras que atuam na educação básica dos anos iniciais nas escolas públicas da cidade de Manaus em relação à profissão “Professor(a)”. Bastante idealizado, o cotidiano do/a professor (a) é por vezes relatado de forma muito diferente da realidade de um mundo complexo, globalizado e tecnológico, por isso o sentimento do professor (a) em relação a sua profissão precisa ser colocado em evidência. Diante desta perspectiva foram feitas as seguintes indagações sobre o sentimento dos professores entrevistado: como se encontra os sentimentos em relação aos alunos (as), às suas condições de trabalho, sua formação inicial, sua autonomia e prática pedagógica, seu tempo de lazer, seu salário e como se sentem na sociedade. Ao analisar como o/a professor (a) se sente sendo este profissional e quais condições são favoráveis e desfavoráveis para esse exercício profissional, foi notória a correlação existente entre as respostas coletadas, mesmo em diferentes escolas no estado do Amazonas. As respostas relacionadas aos sentimentos favoráveis e desfavoráveis, foram bastante equilibradas de modo que os sentimentos favoráveis comumente relacionam-se aos alunos, a formação inicial, a autonomia didático-pedagógica. Já os sentimentos desfavoráveis são encontrados em maioria relacionados as condições de trabalho, carga horária, salário e como esse profissional de sente diante da sociedade.1NãoBrasilFACED - Faculdade de EducaçãoManaus (AM)Pedagogia - Licenciatura - ManausCavalcanti, Francisca Maria Coelhohttp://lattes.cnpq.br/5069100557464879Ghedin, Evandro: http://lattes.cnpq.br/5879015398476679https://orcid.org/000307492063https://orcid.org/0000-0002-2844-6122Silva, Maria Manoela de Oliveira da2023-10-11T00:54:53Z2023-10-11T00:54:53Z2023-06-26info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisSILVA, Maria Manoela de Oliveira da. O sentimento de professores e professoras em relação à sua profissão: um estudo nos anos iniciais da educação básica. 2023. 26 f. Trabalho de Conclusão de Curso ( Licenciatura em Pedagogia) - Universidade Federal do Amazonas, Manaus, 2023.http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/7053porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFAMinstname:Universidade Federal do Amazonas (UFAM)instacron:UFAM2023-10-11T00:55:22Zoai:localhost:prefix/7053Repositório InstitucionalPUBhttp://riu.ufam.edu.br/oai/requestopendoar:2023-10-11T00:55:22Repositório Institucional da UFAM - Universidade Federal do Amazonas (UFAM)false
dc.title.none.fl_str_mv O sentimento de professores e professoras em relação à sua profissão: um estudo nos anos iniciais da educação básica
title O sentimento de professores e professoras em relação à sua profissão: um estudo nos anos iniciais da educação básica
spellingShingle O sentimento de professores e professoras em relação à sua profissão: um estudo nos anos iniciais da educação básica
Silva, Maria Manoela de Oliveira da
Profissão professor
Sentimento em relação a profissão
Trabalho
CIENCIAS HUMANAS: EDUCACAO
Professores - Satisfação no trabalho
Professores de educação infantil
Professores - Orientação profissional
title_short O sentimento de professores e professoras em relação à sua profissão: um estudo nos anos iniciais da educação básica
title_full O sentimento de professores e professoras em relação à sua profissão: um estudo nos anos iniciais da educação básica
title_fullStr O sentimento de professores e professoras em relação à sua profissão: um estudo nos anos iniciais da educação básica
title_full_unstemmed O sentimento de professores e professoras em relação à sua profissão: um estudo nos anos iniciais da educação básica
title_sort O sentimento de professores e professoras em relação à sua profissão: um estudo nos anos iniciais da educação básica
author Silva, Maria Manoela de Oliveira da
author_facet Silva, Maria Manoela de Oliveira da
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Cavalcanti, Francisca Maria Coelho
http://lattes.cnpq.br/5069100557464879
Ghedin, Evandro
: http://lattes.cnpq.br/5879015398476679
https://orcid.org/000307492063
https://orcid.org/0000-0002-2844-6122
dc.contributor.author.fl_str_mv Silva, Maria Manoela de Oliveira da
dc.subject.por.fl_str_mv Profissão professor
Sentimento em relação a profissão
Trabalho
CIENCIAS HUMANAS: EDUCACAO
Professores - Satisfação no trabalho
Professores de educação infantil
Professores - Orientação profissional
topic Profissão professor
Sentimento em relação a profissão
Trabalho
CIENCIAS HUMANAS: EDUCACAO
Professores - Satisfação no trabalho
Professores de educação infantil
Professores - Orientação profissional
description The present study is a research that describes and analyzes the feelings of male and female teachers who work in basic education in the initial years in public schools in the city of Manaus in relation to the profession "Teacher". Quite idealized, the teacher's daily life is sometimes reported in a very different way from the reality of a complex, globalized and technological world, which is why the feeling of the teacher in relation to his/her profession needs to be highlighted . Given this perspective, the following questions were asked about the feelings of the teachers interviewed: how are the feelings in relation to the students, their working conditions, their initial training, their autonomy and pedagogical practice, their leisure time, their salary and how they feel in society. When analyzing how the teacher feels being this professional and what conditions are favorable and unfavorable for this professional exercise, the existing correlation between the collected responses was notorious, even in different schools in the state of Amazonas. The answers related to favorable and unfavorable feelings were quite balanced, so that favorable feelings are commonly related to students, initial training, didacticpedagogical autonomy. On the other hand, unfavorable feelings are mostly related to working conditions, workload, salary and how this professional feels in society
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-10-11T00:54:53Z
2023-10-11T00:54:53Z
2023-06-26
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/bachelorThesis
format bachelorThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv SILVA, Maria Manoela de Oliveira da. O sentimento de professores e professoras em relação à sua profissão: um estudo nos anos iniciais da educação básica. 2023. 26 f. Trabalho de Conclusão de Curso ( Licenciatura em Pedagogia) - Universidade Federal do Amazonas, Manaus, 2023.
http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/7053
identifier_str_mv SILVA, Maria Manoela de Oliveira da. O sentimento de professores e professoras em relação à sua profissão: um estudo nos anos iniciais da educação básica. 2023. 26 f. Trabalho de Conclusão de Curso ( Licenciatura em Pedagogia) - Universidade Federal do Amazonas, Manaus, 2023.
url http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/7053
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.publisher.none.fl_str_mv Brasil
FACED - Faculdade de Educação
Manaus (AM)
Pedagogia - Licenciatura - Manaus
publisher.none.fl_str_mv Brasil
FACED - Faculdade de Educação
Manaus (AM)
Pedagogia - Licenciatura - Manaus
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da UFAM
instname:Universidade Federal do Amazonas (UFAM)
instacron:UFAM
instname_str Universidade Federal do Amazonas (UFAM)
instacron_str UFAM
institution UFAM
reponame_str Repositório Institucional da UFAM
collection Repositório Institucional da UFAM
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UFAM - Universidade Federal do Amazonas (UFAM)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1798061063287078912