A inclusão de crianças com deficiência física no âmbito escolar: uma análise preliminar pela ótica de professores de sala de aula comum

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Silva, Ruth Mariza Santos
Data de Publicação: 2023
Tipo de documento: Trabalho de conclusão de curso
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UFAM
Texto Completo: http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/7021
Resumo: This work aims to report, from the perspective of common classroom teachers, the inclusion of children with physical disabilities in the school environment, in a municipal school in the municipality of Parintins/Amazonas, also presenting if there are difficulties of teachers in the inclusion of children. with physical disabilities and what practices were used to monitor children in the classroom, the research subjects were enrolled students and teachers who work and deal directly with children with physical disabilities in the municipal school in the 1st to 5th year of elementary school , data were collected during observation at school and semi-structured interviews with teachers and was theoretically based on authors Gartner and Lipsky (1987), Pacheco (2007), Brazil (2015), Diniz (2022), among others who address the theme of the work. With regard to the results, when we analyze the teachers' understanding, it is clear that there are still difficulties that influence the view that the problem is centered on the person with a disability and not on the school context, however, adaptations are needed at school for inclusion. actually these students. However, this study aims to give the teacher a relevant role in the process of inclusion of students with physical disabilities, given all the difficulties faced.
id UFAM-1_161da3e40411aa95d8de2a1c58803e95
oai_identifier_str oai:localhost:prefix/7021
network_acronym_str UFAM-1
network_name_str Repositório Institucional da UFAM
repository_id_str
spelling A inclusão de crianças com deficiência física no âmbito escolar: uma análise preliminar pela ótica de professores de sala de aula comumInclusãoDeficiência físicaSala de aula comumProfessoresInclusionPhysical disabilityCommon classroomTeachersCIENCIAS HUMANAS: EDUCACAOInclusão escolarEducação inclusivaCrianças com deficiência - EducaçãoThis work aims to report, from the perspective of common classroom teachers, the inclusion of children with physical disabilities in the school environment, in a municipal school in the municipality of Parintins/Amazonas, also presenting if there are difficulties of teachers in the inclusion of children. with physical disabilities and what practices were used to monitor children in the classroom, the research subjects were enrolled students and teachers who work and deal directly with children with physical disabilities in the municipal school in the 1st to 5th year of elementary school , data were collected during observation at school and semi-structured interviews with teachers and was theoretically based on authors Gartner and Lipsky (1987), Pacheco (2007), Brazil (2015), Diniz (2022), among others who address the theme of the work. With regard to the results, when we analyze the teachers' understanding, it is clear that there are still difficulties that influence the view that the problem is centered on the person with a disability and not on the school context, however, adaptations are needed at school for inclusion. actually these students. However, this study aims to give the teacher a relevant role in the process of inclusion of students with physical disabilities, given all the difficulties faced.Este trabalho tem como objetivo relatar a partir da ótica de professores de sala de aula comum a inclusão de crianças com deficiência física no âmbito escolar, em uma escola municipal do município de Parintins/Amazonas, apresentando também se há dificuldades dos professores na inclusão das crianças com deficiência física e quais as práticas usadas para o acompanhamento das crianças em sala de aula, os sujeitos da pesquisa foram alunos matriculados e professores que atuam e lidam diretamente com crianças com deficiência física na escola municipal nas séries de 1º ao 5º ano do ensino fundamental, os dados foram coletados durante a observação na escola e entrevista semiestruturada com os professores e teve como base teórica os autores Gartner e Lipsky (1987), Pacheco (2007), Brasil (2015), Diniz (2022), entre outros que abordam sobre a temática do trabalho. No tocante aos resultados, ao analisarmos o entendimento dos professores percebe-se que ainda há dificuldades que influenciam para uma visão que o problema está centrado na pessoa com deficiência e não no contexto escolar, porém, é necessário adaptações na escola para que haja uma inclusão de fato desses alunos. Contudo, esse estudo é para darmos ao professor um papel de relevância para o processo de inclusão dos alunos com deficiência física, dada todas as dificuldades enfrentadas.5SimBrasilICSEZ - Instituto de Ciências Sociais, Educação e Zootecnia (Parintins)Parintins (AM)Pedagogia - Licenciatura - ParintinsPereira, Denilson Dinizhttp://lattes.cnpq.br/3069772994964210Pinto, Mariê Augusta de SouzaDuarte, Mateus de Souzahttps://orcid.org/0000-0003-3807-8885Silva, Ruth Mariza Santos2023-10-06T15:23:08Z2023-10-06T15:23:08Z2023-02-20info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesishttp://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/7021porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFAMinstname:Universidade Federal do Amazonas (UFAM)instacron:UFAM2023-10-06T15:24:35Zoai:localhost:prefix/7021Repositório InstitucionalPUBhttp://riu.ufam.edu.br/oai/requestopendoar:2023-10-06T15:24:35Repositório Institucional da UFAM - Universidade Federal do Amazonas (UFAM)false
dc.title.none.fl_str_mv A inclusão de crianças com deficiência física no âmbito escolar: uma análise preliminar pela ótica de professores de sala de aula comum
title A inclusão de crianças com deficiência física no âmbito escolar: uma análise preliminar pela ótica de professores de sala de aula comum
spellingShingle A inclusão de crianças com deficiência física no âmbito escolar: uma análise preliminar pela ótica de professores de sala de aula comum
Silva, Ruth Mariza Santos
Inclusão
Deficiência física
Sala de aula comum
Professores
Inclusion
Physical disability
Common classroom
Teachers
CIENCIAS HUMANAS: EDUCACAO
Inclusão escolar
Educação inclusiva
Crianças com deficiência - Educação
title_short A inclusão de crianças com deficiência física no âmbito escolar: uma análise preliminar pela ótica de professores de sala de aula comum
title_full A inclusão de crianças com deficiência física no âmbito escolar: uma análise preliminar pela ótica de professores de sala de aula comum
title_fullStr A inclusão de crianças com deficiência física no âmbito escolar: uma análise preliminar pela ótica de professores de sala de aula comum
title_full_unstemmed A inclusão de crianças com deficiência física no âmbito escolar: uma análise preliminar pela ótica de professores de sala de aula comum
title_sort A inclusão de crianças com deficiência física no âmbito escolar: uma análise preliminar pela ótica de professores de sala de aula comum
author Silva, Ruth Mariza Santos
author_facet Silva, Ruth Mariza Santos
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Pereira, Denilson Diniz
http://lattes.cnpq.br/3069772994964210
Pinto, Mariê Augusta de Souza
Duarte, Mateus de Souza
https://orcid.org/0000-0003-3807-8885
dc.contributor.author.fl_str_mv Silva, Ruth Mariza Santos
dc.subject.por.fl_str_mv Inclusão
Deficiência física
Sala de aula comum
Professores
Inclusion
Physical disability
Common classroom
Teachers
CIENCIAS HUMANAS: EDUCACAO
Inclusão escolar
Educação inclusiva
Crianças com deficiência - Educação
topic Inclusão
Deficiência física
Sala de aula comum
Professores
Inclusion
Physical disability
Common classroom
Teachers
CIENCIAS HUMANAS: EDUCACAO
Inclusão escolar
Educação inclusiva
Crianças com deficiência - Educação
description This work aims to report, from the perspective of common classroom teachers, the inclusion of children with physical disabilities in the school environment, in a municipal school in the municipality of Parintins/Amazonas, also presenting if there are difficulties of teachers in the inclusion of children. with physical disabilities and what practices were used to monitor children in the classroom, the research subjects were enrolled students and teachers who work and deal directly with children with physical disabilities in the municipal school in the 1st to 5th year of elementary school , data were collected during observation at school and semi-structured interviews with teachers and was theoretically based on authors Gartner and Lipsky (1987), Pacheco (2007), Brazil (2015), Diniz (2022), among others who address the theme of the work. With regard to the results, when we analyze the teachers' understanding, it is clear that there are still difficulties that influence the view that the problem is centered on the person with a disability and not on the school context, however, adaptations are needed at school for inclusion. actually these students. However, this study aims to give the teacher a relevant role in the process of inclusion of students with physical disabilities, given all the difficulties faced.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-10-06T15:23:08Z
2023-10-06T15:23:08Z
2023-02-20
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/bachelorThesis
format bachelorThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/7021
url http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/7021
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.publisher.none.fl_str_mv Brasil
ICSEZ - Instituto de Ciências Sociais, Educação e Zootecnia (Parintins)
Parintins (AM)
Pedagogia - Licenciatura - Parintins
publisher.none.fl_str_mv Brasil
ICSEZ - Instituto de Ciências Sociais, Educação e Zootecnia (Parintins)
Parintins (AM)
Pedagogia - Licenciatura - Parintins
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da UFAM
instname:Universidade Federal do Amazonas (UFAM)
instacron:UFAM
instname_str Universidade Federal do Amazonas (UFAM)
instacron_str UFAM
institution UFAM
reponame_str Repositório Institucional da UFAM
collection Repositório Institucional da UFAM
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UFAM - Universidade Federal do Amazonas (UFAM)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1813274322755649536