A inclusão de crianças com deficiência física no âmbito escolar: uma análise preliminar pela ótica de professores de sala de aula comum
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Tipo de documento: | Trabalho de conclusão de curso |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UFAM |
Texto Completo: | http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/7021 |
Resumo: | This work aims to report, from the perspective of common classroom teachers, the inclusion of children with physical disabilities in the school environment, in a municipal school in the municipality of Parintins/Amazonas, also presenting if there are difficulties of teachers in the inclusion of children. with physical disabilities and what practices were used to monitor children in the classroom, the research subjects were enrolled students and teachers who work and deal directly with children with physical disabilities in the municipal school in the 1st to 5th year of elementary school , data were collected during observation at school and semi-structured interviews with teachers and was theoretically based on authors Gartner and Lipsky (1987), Pacheco (2007), Brazil (2015), Diniz (2022), among others who address the theme of the work. With regard to the results, when we analyze the teachers' understanding, it is clear that there are still difficulties that influence the view that the problem is centered on the person with a disability and not on the school context, however, adaptations are needed at school for inclusion. actually these students. However, this study aims to give the teacher a relevant role in the process of inclusion of students with physical disabilities, given all the difficulties faced. |
id |
UFAM-1_161da3e40411aa95d8de2a1c58803e95 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:localhost:prefix/7021 |
network_acronym_str |
UFAM-1 |
network_name_str |
Repositório Institucional da UFAM |
repository_id_str |
|
spelling |
A inclusão de crianças com deficiência física no âmbito escolar: uma análise preliminar pela ótica de professores de sala de aula comumInclusãoDeficiência físicaSala de aula comumProfessoresInclusionPhysical disabilityCommon classroomTeachersCIENCIAS HUMANAS: EDUCACAOInclusão escolarEducação inclusivaCrianças com deficiência - EducaçãoThis work aims to report, from the perspective of common classroom teachers, the inclusion of children with physical disabilities in the school environment, in a municipal school in the municipality of Parintins/Amazonas, also presenting if there are difficulties of teachers in the inclusion of children. with physical disabilities and what practices were used to monitor children in the classroom, the research subjects were enrolled students and teachers who work and deal directly with children with physical disabilities in the municipal school in the 1st to 5th year of elementary school , data were collected during observation at school and semi-structured interviews with teachers and was theoretically based on authors Gartner and Lipsky (1987), Pacheco (2007), Brazil (2015), Diniz (2022), among others who address the theme of the work. With regard to the results, when we analyze the teachers' understanding, it is clear that there are still difficulties that influence the view that the problem is centered on the person with a disability and not on the school context, however, adaptations are needed at school for inclusion. actually these students. However, this study aims to give the teacher a relevant role in the process of inclusion of students with physical disabilities, given all the difficulties faced.Este trabalho tem como objetivo relatar a partir da ótica de professores de sala de aula comum a inclusão de crianças com deficiência física no âmbito escolar, em uma escola municipal do município de Parintins/Amazonas, apresentando também se há dificuldades dos professores na inclusão das crianças com deficiência física e quais as práticas usadas para o acompanhamento das crianças em sala de aula, os sujeitos da pesquisa foram alunos matriculados e professores que atuam e lidam diretamente com crianças com deficiência física na escola municipal nas séries de 1º ao 5º ano do ensino fundamental, os dados foram coletados durante a observação na escola e entrevista semiestruturada com os professores e teve como base teórica os autores Gartner e Lipsky (1987), Pacheco (2007), Brasil (2015), Diniz (2022), entre outros que abordam sobre a temática do trabalho. No tocante aos resultados, ao analisarmos o entendimento dos professores percebe-se que ainda há dificuldades que influenciam para uma visão que o problema está centrado na pessoa com deficiência e não no contexto escolar, porém, é necessário adaptações na escola para que haja uma inclusão de fato desses alunos. Contudo, esse estudo é para darmos ao professor um papel de relevância para o processo de inclusão dos alunos com deficiência física, dada todas as dificuldades enfrentadas.5SimBrasilICSEZ - Instituto de Ciências Sociais, Educação e Zootecnia (Parintins)Parintins (AM)Pedagogia - Licenciatura - ParintinsPereira, Denilson Dinizhttp://lattes.cnpq.br/3069772994964210Pinto, Mariê Augusta de SouzaDuarte, Mateus de Souzahttps://orcid.org/0000-0003-3807-8885Silva, Ruth Mariza Santos2023-10-06T15:23:08Z2023-10-06T15:23:08Z2023-02-20info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesishttp://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/7021porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFAMinstname:Universidade Federal do Amazonas (UFAM)instacron:UFAM2023-10-06T15:24:35Zoai:localhost:prefix/7021Repositório InstitucionalPUBhttp://riu.ufam.edu.br/oai/requestopendoar:2023-10-06T15:24:35Repositório Institucional da UFAM - Universidade Federal do Amazonas (UFAM)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
A inclusão de crianças com deficiência física no âmbito escolar: uma análise preliminar pela ótica de professores de sala de aula comum |
title |
A inclusão de crianças com deficiência física no âmbito escolar: uma análise preliminar pela ótica de professores de sala de aula comum |
spellingShingle |
A inclusão de crianças com deficiência física no âmbito escolar: uma análise preliminar pela ótica de professores de sala de aula comum Silva, Ruth Mariza Santos Inclusão Deficiência física Sala de aula comum Professores Inclusion Physical disability Common classroom Teachers CIENCIAS HUMANAS: EDUCACAO Inclusão escolar Educação inclusiva Crianças com deficiência - Educação |
title_short |
A inclusão de crianças com deficiência física no âmbito escolar: uma análise preliminar pela ótica de professores de sala de aula comum |
title_full |
A inclusão de crianças com deficiência física no âmbito escolar: uma análise preliminar pela ótica de professores de sala de aula comum |
title_fullStr |
A inclusão de crianças com deficiência física no âmbito escolar: uma análise preliminar pela ótica de professores de sala de aula comum |
title_full_unstemmed |
A inclusão de crianças com deficiência física no âmbito escolar: uma análise preliminar pela ótica de professores de sala de aula comum |
title_sort |
A inclusão de crianças com deficiência física no âmbito escolar: uma análise preliminar pela ótica de professores de sala de aula comum |
author |
Silva, Ruth Mariza Santos |
author_facet |
Silva, Ruth Mariza Santos |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Pereira, Denilson Diniz http://lattes.cnpq.br/3069772994964210 Pinto, Mariê Augusta de Souza Duarte, Mateus de Souza https://orcid.org/0000-0003-3807-8885 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Silva, Ruth Mariza Santos |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Inclusão Deficiência física Sala de aula comum Professores Inclusion Physical disability Common classroom Teachers CIENCIAS HUMANAS: EDUCACAO Inclusão escolar Educação inclusiva Crianças com deficiência - Educação |
topic |
Inclusão Deficiência física Sala de aula comum Professores Inclusion Physical disability Common classroom Teachers CIENCIAS HUMANAS: EDUCACAO Inclusão escolar Educação inclusiva Crianças com deficiência - Educação |
description |
This work aims to report, from the perspective of common classroom teachers, the inclusion of children with physical disabilities in the school environment, in a municipal school in the municipality of Parintins/Amazonas, also presenting if there are difficulties of teachers in the inclusion of children. with physical disabilities and what practices were used to monitor children in the classroom, the research subjects were enrolled students and teachers who work and deal directly with children with physical disabilities in the municipal school in the 1st to 5th year of elementary school , data were collected during observation at school and semi-structured interviews with teachers and was theoretically based on authors Gartner and Lipsky (1987), Pacheco (2007), Brazil (2015), Diniz (2022), among others who address the theme of the work. With regard to the results, when we analyze the teachers' understanding, it is clear that there are still difficulties that influence the view that the problem is centered on the person with a disability and not on the school context, however, adaptations are needed at school for inclusion. actually these students. However, this study aims to give the teacher a relevant role in the process of inclusion of students with physical disabilities, given all the difficulties faced. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-10-06T15:23:08Z 2023-10-06T15:23:08Z 2023-02-20 |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/bachelorThesis |
format |
bachelorThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/7021 |
url |
http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/7021 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Brasil ICSEZ - Instituto de Ciências Sociais, Educação e Zootecnia (Parintins) Parintins (AM) Pedagogia - Licenciatura - Parintins |
publisher.none.fl_str_mv |
Brasil ICSEZ - Instituto de Ciências Sociais, Educação e Zootecnia (Parintins) Parintins (AM) Pedagogia - Licenciatura - Parintins |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da UFAM instname:Universidade Federal do Amazonas (UFAM) instacron:UFAM |
instname_str |
Universidade Federal do Amazonas (UFAM) |
instacron_str |
UFAM |
institution |
UFAM |
reponame_str |
Repositório Institucional da UFAM |
collection |
Repositório Institucional da UFAM |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UFAM - Universidade Federal do Amazonas (UFAM) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1813274322755649536 |