Desenvolvimento de aplicativo móvel de carteirinha digital de vacinação
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2022 |
Tipo de documento: | Trabalho de conclusão de curso |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UFAM |
Texto Completo: | http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/6522 |
Resumo: | The vaccination is one of most effective public health interventions in the world, and during the pandemic time, the use of digital technologies revolutionized the dose registration system in Brazil, which can be accessed digitally. Although, this resource doesn’t apply to the other vaccines, therefore, brazilians doesn't have a record of the previous vaccination that is trustable and with an easy access, having in mind that the current one is made on paper, opening possibilities to be easily damaged and to get lost, resulting in the total loss of information. Therefore, this project has the objective of making use of the digital design, user experience and information design for a digital vaccination card app development, providing an efficient dose record, and a bigger personal data monitoring, access of quality information, encouraging people to vaccinate and give the right of health and to life. The project execution used the Double Diamond of the Design Thinking methodology, which was divided in 4 steps: Discover, Define, Develop and Deliver. During the development were made similar analysis, personas definitions, and empathy map, CSD matrix, briefing, requirements and parameters, userflow, sitemap, questionnaire and low-fidelity, mid-fidelity and high-fidelity wireframes. Finally, was elaborated an interface prototype for the application, evidencing the most important screens flows and its functions, attached to a style guide document containing the main design guidelines. |
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Desenvolvimento de aplicativo móvel de carteirinha digital de vacinaçãoMobile app development of digital vaccination cardVacinaçãoDesign de informaçãoDesign digitalExperiência do usuárioCIENCIAS SOCIAIS APLICADASVacinação - BrasilThe vaccination is one of most effective public health interventions in the world, and during the pandemic time, the use of digital technologies revolutionized the dose registration system in Brazil, which can be accessed digitally. Although, this resource doesn’t apply to the other vaccines, therefore, brazilians doesn't have a record of the previous vaccination that is trustable and with an easy access, having in mind that the current one is made on paper, opening possibilities to be easily damaged and to get lost, resulting in the total loss of information. Therefore, this project has the objective of making use of the digital design, user experience and information design for a digital vaccination card app development, providing an efficient dose record, and a bigger personal data monitoring, access of quality information, encouraging people to vaccinate and give the right of health and to life. The project execution used the Double Diamond of the Design Thinking methodology, which was divided in 4 steps: Discover, Define, Develop and Deliver. During the development were made similar analysis, personas definitions, and empathy map, CSD matrix, briefing, requirements and parameters, userflow, sitemap, questionnaire and low-fidelity, mid-fidelity and high-fidelity wireframes. Finally, was elaborated an interface prototype for the application, evidencing the most important screens flows and its functions, attached to a style guide document containing the main design guidelines.A vacinação é uma das intervenções de saúde pública mais eficazes do mundo, e na pandemia, o uso das tecnologias digitais revolucionaram o sistema de registros de doses no Brasil, que podem ser acessados digitalmente. Entretanto, este recurso não se aplica às demais vacinas, fazendo com que os brasileiros não possuam um registro do histórico de vacinação que seja confiável e de fácil acesso, desde que o mesmo ainda é realizado em papel, podendo facilmente danificar e extraviar tendo como consequência a total perda de informações. Sendo assim, este projeto tem o intuito de fazer o uso do design de digital, experiência do usuário e design da informação para o desenvolvimento de um aplicativo de carteirinha de vacinação digital, proporcionando um registro de doses eficiente, além do maior monitoramento de dados pessoais, acesso à informação de qualidade, estimulando a adesão da população às campanhas de vacinação e agregando a cada cidadão o direito do acesso à saúde e à vida. Para execução do projeto foi utilizada a ferramenta Double Diamond da metodologia do Design Thinking, que consiste em 4 etapas: Descobrir, Definir, Desenvolver e Entregar. Ao longo do desenvolvimento foram realizadas análises de similares, definição de personas, mapas de empatia, matriz CSD, briefing, requisitos e parâmetros, userflow, sitemap, questionário e wireframes de baixa, média e alta fidelidade. Por fim, foi elaborado um protótipo de interface para o aplicativo, demonstrando os fluxos das principais telas e suas funções, acompanhado de um documento de guia de estilo contendo as principais diretrizes de design.3Os enunciados por serem em letras pequenas à esquerda fazem parecer uma observação e me confundiram sobre se era para o campo acima ou abaixo, talvez enumerá-los ajudasse.NãoBrasilFT - Faculdade de TecnologiaManausDesign - Bacharelado - ManausMota, Sheila Cordeirohttps://www.escavador.com/sobre/2922953/sheila-cordeiro-motaPacheco, Almir de Souzahttps://www.escavador.com/sobre/7017074/almir-de-souza-pachecoAndrade, Allisson José Fernandes dehttps://www.escavador.com/sobre/277677264/allisson-jose-fernandes-de-andradeOwada, Fernanda Hideko do Nascimento2022-10-26T18:58:10Z2022-10-262022-10-26T18:58:10Z2022-09-21info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesishttp://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/6522porAlela School. 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Alela School. Como trabalhar o Double Diamond na Prática? Disponível em: <https://aelaschool.com/experienciadousuario/double-diamond-como-trabalhar-com-essa-metodologia-na-pratica/>. Acesso em 03/04/2022. BELTRAO, Renata; MOUTA, Alba; SILVA. Nickolas; OLIVEIRA, Jocerone; OLIVEIRA, Emerson; BELTRÃO, Ilvanete; BELTRÃO, Camila; FONTENELE, Sâmara; SILVA, Augusto. Perigo do movimento antivacina: análise epidemio-literária do movimento antivacinação no Brasil. Revista Eletrônica Acervo Saúde / Electronic Journal Collection Health | ISSN 2178- CARVALHO, A. A. A. Testes de usabilidade: exigência supérflua ou necessidade? In: CONGRESSO DA SOCIEDADE PORTUGUESA DE CIÊNCIAS DA EDUCAÇÃO, 5., 2002, Lisboa. Actas... Lisboa: Sociedade Portuguesa de Ciências da Educação, 2002. p. 235-242. COSTA, Ruyther Parente da. **Conjunto de Heurísticas de Usabilidade para Avaliação de Aplicações Móveis em Smartphones**. Orientador: Prof.a Dr.a Edna Dias Canedo. 2019. 134 f. 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