A teoria dos ciclos de Kelly aplicada ao ensino de física: uma alternativa didática viável
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2022 |
Tipo de documento: | Trabalho de conclusão de curso |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UFAM |
Texto Completo: | http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/6256 |
Resumo: | The cognitive theory proposed by George Kelly assumes that a person achieves learning when they alter their cognitive structure to better understand their experiences. In this sense, the Kelly Experience Cycle is like the scientific method. In this study, the objective was to investigate the use of the Kelly Experience Cycle in the process of teaching and learning physics for the high school level. For this, bibliographical research was carried out to know the use of the teaching methodology based on the Kelly Experience Cycle. First, an analysis of the physics teaching panorama was performed with the aid of text mining and later the integrative literature review, with the search for studies published between 2010 and 2022 in the SciELO databases; Capes Journals; and Google Scholar. The overview analysis showed that publications on Physics Teaching are more focused on teacher training than on the development of methodologies based on experimentation. On the other hand, for the use of the Kelly Experience Cycle, the low number of productions (five) may be related to the fact that many studies approach experimentation, but do not use a cognitive theory to structure the learning process. Thus, it is concluded that it is a tendency to use experimentation in Physics Teaching and that it was feasible to structure this methodology in the five phases of the Kelly Experimentation Cycle for the planning, elaboration, and application of experimental physics activities for high school students. |
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A teoria dos ciclos de Kelly aplicada ao ensino de física: uma alternativa didática viávelCiclos da Experiência de KellyExperimentaçãoEnsino médioCIENCIAS EXATAS E DA TERRAFísica (Ensino médio)Física - Estudo e ensinoThe cognitive theory proposed by George Kelly assumes that a person achieves learning when they alter their cognitive structure to better understand their experiences. In this sense, the Kelly Experience Cycle is like the scientific method. In this study, the objective was to investigate the use of the Kelly Experience Cycle in the process of teaching and learning physics for the high school level. For this, bibliographical research was carried out to know the use of the teaching methodology based on the Kelly Experience Cycle. First, an analysis of the physics teaching panorama was performed with the aid of text mining and later the integrative literature review, with the search for studies published between 2010 and 2022 in the SciELO databases; Capes Journals; and Google Scholar. The overview analysis showed that publications on Physics Teaching are more focused on teacher training than on the development of methodologies based on experimentation. On the other hand, for the use of the Kelly Experience Cycle, the low number of productions (five) may be related to the fact that many studies approach experimentation, but do not use a cognitive theory to structure the learning process. Thus, it is concluded that it is a tendency to use experimentation in Physics Teaching and that it was feasible to structure this methodology in the five phases of the Kelly Experimentation Cycle for the planning, elaboration, and application of experimental physics activities for high school students.A teoria cognitiva proposta por George Kelly pressupõe que uma pessoa alcança o aprendizado quando ela altera sua estrutura cognitiva para compreender melhor suas experiências. Nesse sentido, o Ciclo da Experiência de Kelly é semelhante ao método científico. Com isso, o objetivo desse estudo foi de investigar o uso do Ciclo da Experiência de Kelly no processo de ensino e aprendizagem de Física para o nível médio. Para isso, foi realizado uma pesquisa bibliográfica para conhecer a utilização da metodologia de ensino baseada no Ciclo da Experiência de Kelly. Primeiramente, foi realizado uma análise do panorama do Ensino de Física com auxílio da mineração de texto e posteriormente a revisão integrativa de literatura, com a busca de estudos publicados entre 2010 e 2022 nas bases SciELO; Periódicos Capes; e Google Acadêmico. A análise do panorama demostrou que as publicações sobre o Ensino de Física estão mais voltadas para a formação de professores do para o desenvolvimento de metodologias baseadas na experimentação. Já, para a utilização do Ciclo da Experiência de Kelly, o baixo quantitativo de produções (cinco) pode estar relacionado ao fato de que muitas pesquisas abordam a experimentação, mas não utilizam de uma teoria cognitiva para estruturar o processo de aprendizagem. Com isso, conclui-se que é uma tendência a utilização da experimentação no Ensino de Física e que foi viável estruturar essa metodologia nas cinco fases do Ciclo da Experimentação de Kelly para o planejamento, elaboração e aplicação de atividades experimentais de Física para os alunos do Ensino Médio.1NãoBrasilICET - Instituto de Ciências Exatas e Tecnologia (Itacoatiara)Itacoatiara (AM)Ciências: Matemática e Física - Licenciatura - ItacoatiaraÁvila, Fernando Fulgêncio Leonhttp://lattes.cnpq.br/2776319211190616Silva, Lúcio Fábio Pereira daPaiva, Ignês Tereza Peixoto deSilva Filho, Wanderley Vitoriano daRibeiro, Socorro Oliveira2022-06-21T19:20:57Z2022-06-152022-06-21T19:20:57Z2022-04-26info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesishttp://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/6256porAn error occurred getting the license - uri.info:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFAMinstname:Universidade Federal do Amazonas (UFAM)instacron:UFAM2022-06-21T19:22:04Zoai:localhost:prefix/6256Repositório InstitucionalPUBhttp://riu.ufam.edu.br/oai/requestopendoar:2022-06-21T19:22:04Repositório Institucional da UFAM - Universidade Federal do Amazonas (UFAM)false |
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The cognitive theory proposed by George Kelly assumes that a person achieves learning when they alter their cognitive structure to better understand their experiences. In this sense, the Kelly Experience Cycle is like the scientific method. In this study, the objective was to investigate the use of the Kelly Experience Cycle in the process of teaching and learning physics for the high school level. For this, bibliographical research was carried out to know the use of the teaching methodology based on the Kelly Experience Cycle. First, an analysis of the physics teaching panorama was performed with the aid of text mining and later the integrative literature review, with the search for studies published between 2010 and 2022 in the SciELO databases; Capes Journals; and Google Scholar. The overview analysis showed that publications on Physics Teaching are more focused on teacher training than on the development of methodologies based on experimentation. On the other hand, for the use of the Kelly Experience Cycle, the low number of productions (five) may be related to the fact that many studies approach experimentation, but do not use a cognitive theory to structure the learning process. Thus, it is concluded that it is a tendency to use experimentation in Physics Teaching and that it was feasible to structure this methodology in the five phases of the Kelly Experimentation Cycle for the planning, elaboration, and application of experimental physics activities for high school students. |
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