O processo histórico do Ensino De Ciências no Brasil: concepções e perspectivas formativas no contexto do Ensino Fundamental

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Santos, Daiane Rodrigues da Costa
Data de Publicação: 2023
Tipo de documento: Trabalho de conclusão de curso
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UFAM
Texto Completo: http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/6878
Resumo: The present study seeks to investigate the Active Methodologies applied to Science Teaching, in the contexto of the initial grades of Elementary School. The debate is articulated with the following problematization: how does the learning process in Science occur in the initial grades of Elementary School and what is the contribution of Active Methodologies to favor this learning? Based on this, the presente work aimed to carry out a bibliographical survey on the Active Methodologies of Science Teaching and its implication in the initial grades of Elementary School. Therefore, to meet the following specific objectives: a) To analyze the historical trajectory of Science teaching in Brazil; b) Systematize and understand the process of Active Methodologies applied in Science in the context of the initial grades of Elementary Education. The study demonstrated in its historical analysis that political and social aspects influenced the didactic conceptions of Science Teaching. In this contexto, the teaching of Science constitutes a privileged space in which the diferente explanations about the world, the phenomena of nature and the transformation produced by man can be exposed and compared. Therefore, this knowledge needs to be socially constructed and historically accumulated, in addition to a close relationship whit social and technological issues.
id UFAM-1_865ab105e89cff207e27c4f8584b8b34
oai_identifier_str oai:localhost:prefix/6878
network_acronym_str UFAM-1
network_name_str Repositório Institucional da UFAM
repository_id_str
spelling O processo histórico do Ensino De Ciências no Brasil: concepções e perspectivas formativas no contexto do Ensino FundamentalMetodologias AtivasEnsino de CiênciasAprendizagemEnsino FundamentalCIÊNCIAS HUMANAS: PEDAGOGIACiências (Ensino fundamental)Ciência - Estudo e ensinoThe present study seeks to investigate the Active Methodologies applied to Science Teaching, in the contexto of the initial grades of Elementary School. The debate is articulated with the following problematization: how does the learning process in Science occur in the initial grades of Elementary School and what is the contribution of Active Methodologies to favor this learning? Based on this, the presente work aimed to carry out a bibliographical survey on the Active Methodologies of Science Teaching and its implication in the initial grades of Elementary School. Therefore, to meet the following specific objectives: a) To analyze the historical trajectory of Science teaching in Brazil; b) Systematize and understand the process of Active Methodologies applied in Science in the context of the initial grades of Elementary Education. The study demonstrated in its historical analysis that political and social aspects influenced the didactic conceptions of Science Teaching. In this contexto, the teaching of Science constitutes a privileged space in which the diferente explanations about the world, the phenomena of nature and the transformation produced by man can be exposed and compared. Therefore, this knowledge needs to be socially constructed and historically accumulated, in addition to a close relationship whit social and technological issues.O presente estudo busca investigar as Metodologias Ativas aplicadas ao Ensino de Ciências, no contexto das séries iniciais do Ensino Fundamental. O debate articula-se com a seguinte problematização: como ocorre o processo de aprendizagem em Ciências nas séries iniciais do Ensino Fundamental e qual a contribuição das Metodologias Ativas para favorecer essa aprendizagem? Baseado nisso, o presente trabalho objetivou fazer um levantamento bibliográfico sobre as Metodologias Ativas do Ensino de Ciências e sua implicação nas séries iniciais do Ensino Fundamental. Diante disso, para atender aos seguintes objetivos específicos: a) Analisar a trajetória histórica do ensino de ciências no Brasil; b) Sistematizar e compreender o processo das Metodologias Ativas aplicadas em Ciências no contexto das séries iniciais do Ensino Fundamental. O estudo demonstrou em sua análise histórica, que os aspectos políticos e sociais influenciavam nas concepções da didática do Ensino de Ciências. Nesse contexto, o ensino de Ciências constitui espaço privilegiado em que as diferentes explicações sobre o mundo, os fenômenos da natureza e as transformações produzidas pelo homem podem ser expostos e comparados. Portanto, este conhecimento precisa ser socialmente construído e historicamente acumulado, além de uma relação estreita com as questões sociais e tecnológicas.1NãoBrasilFACED - Faculdade de EducaçãoManaus (AM)Pedagogia - Licenciatura - ManausSilva, Thaiany Guedes dahttp://lattes.cnpq.br/1605473259537850Andrade, Alexandra Nascimento deSantos, Jonatha Daniel dosSantos, Daiane Rodrigues da Costa2023-08-23T18:01:03Z2023-08-23T18:01:03Z2023-02-24info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesishttp://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/6878porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFAMinstname:Universidade Federal do Amazonas (UFAM)instacron:UFAM2023-08-23T18:01:27Zoai:localhost:prefix/6878Repositório InstitucionalPUBhttp://riu.ufam.edu.br/oai/requestopendoar:2023-08-23T18:01:27Repositório Institucional da UFAM - Universidade Federal do Amazonas (UFAM)false
dc.title.none.fl_str_mv O processo histórico do Ensino De Ciências no Brasil: concepções e perspectivas formativas no contexto do Ensino Fundamental
title O processo histórico do Ensino De Ciências no Brasil: concepções e perspectivas formativas no contexto do Ensino Fundamental
spellingShingle O processo histórico do Ensino De Ciências no Brasil: concepções e perspectivas formativas no contexto do Ensino Fundamental
Santos, Daiane Rodrigues da Costa
Metodologias Ativas
Ensino de Ciências
Aprendizagem
Ensino Fundamental
CIÊNCIAS HUMANAS: PEDAGOGIA
Ciências (Ensino fundamental)
Ciência - Estudo e ensino
title_short O processo histórico do Ensino De Ciências no Brasil: concepções e perspectivas formativas no contexto do Ensino Fundamental
title_full O processo histórico do Ensino De Ciências no Brasil: concepções e perspectivas formativas no contexto do Ensino Fundamental
title_fullStr O processo histórico do Ensino De Ciências no Brasil: concepções e perspectivas formativas no contexto do Ensino Fundamental
title_full_unstemmed O processo histórico do Ensino De Ciências no Brasil: concepções e perspectivas formativas no contexto do Ensino Fundamental
title_sort O processo histórico do Ensino De Ciências no Brasil: concepções e perspectivas formativas no contexto do Ensino Fundamental
author Santos, Daiane Rodrigues da Costa
author_facet Santos, Daiane Rodrigues da Costa
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Silva, Thaiany Guedes da
http://lattes.cnpq.br/1605473259537850
Andrade, Alexandra Nascimento de
Santos, Jonatha Daniel dos
dc.contributor.author.fl_str_mv Santos, Daiane Rodrigues da Costa
dc.subject.por.fl_str_mv Metodologias Ativas
Ensino de Ciências
Aprendizagem
Ensino Fundamental
CIÊNCIAS HUMANAS: PEDAGOGIA
Ciências (Ensino fundamental)
Ciência - Estudo e ensino
topic Metodologias Ativas
Ensino de Ciências
Aprendizagem
Ensino Fundamental
CIÊNCIAS HUMANAS: PEDAGOGIA
Ciências (Ensino fundamental)
Ciência - Estudo e ensino
description The present study seeks to investigate the Active Methodologies applied to Science Teaching, in the contexto of the initial grades of Elementary School. The debate is articulated with the following problematization: how does the learning process in Science occur in the initial grades of Elementary School and what is the contribution of Active Methodologies to favor this learning? Based on this, the presente work aimed to carry out a bibliographical survey on the Active Methodologies of Science Teaching and its implication in the initial grades of Elementary School. Therefore, to meet the following specific objectives: a) To analyze the historical trajectory of Science teaching in Brazil; b) Systematize and understand the process of Active Methodologies applied in Science in the context of the initial grades of Elementary Education. The study demonstrated in its historical analysis that political and social aspects influenced the didactic conceptions of Science Teaching. In this contexto, the teaching of Science constitutes a privileged space in which the diferente explanations about the world, the phenomena of nature and the transformation produced by man can be exposed and compared. Therefore, this knowledge needs to be socially constructed and historically accumulated, in addition to a close relationship whit social and technological issues.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-08-23T18:01:03Z
2023-08-23T18:01:03Z
2023-02-24
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/bachelorThesis
format bachelorThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/6878
url http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/6878
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.publisher.none.fl_str_mv Brasil
FACED - Faculdade de Educação
Manaus (AM)
Pedagogia - Licenciatura - Manaus
publisher.none.fl_str_mv Brasil
FACED - Faculdade de Educação
Manaus (AM)
Pedagogia - Licenciatura - Manaus
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da UFAM
instname:Universidade Federal do Amazonas (UFAM)
instacron:UFAM
instname_str Universidade Federal do Amazonas (UFAM)
instacron_str UFAM
institution UFAM
reponame_str Repositório Institucional da UFAM
collection Repositório Institucional da UFAM
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UFAM - Universidade Federal do Amazonas (UFAM)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1798061062178734080