Análise de observação do ensino de Libras como L1 e L2
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Tipo de documento: | Trabalho de conclusão de curso |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UFAM |
Texto Completo: | http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/6588 |
Resumo: | This work presents the Final Report of Internship in Teaching Libras as L1 and L2 in the Letters-Libras course at the Federal University of Amazonas. It was based for the teaching of Libras in L1 in the following authors QUADROS (2000), LEITE (2004), FIORIN (2013), ALBRES E SARUTA (2012), PIMENTA and LIMA (2004) and for the teaching of Libras as L2 in the authors GESSER(2010), Leite(2004), WILCOX & WILCOX(1991a 1991b) translated by LEITE(2005) and SÁ (2009) . The methodology used was classroom observation from July 25 to August 22, 2022 at Escola Instituto Filippo Smaldone and from August 28 to September 4, 2019 at Escola Estadual de Atendimento Específico Mayara Redman Abdel Aziz, also deaf teachers of Libras showed their practices and experiences during the disciplines and were reported in this work. After the analysis, the following conclusion was reached: the supervised internship is an essential activity in the construction of the professional identity, because it is at this moment that we will experience in practice the theories that we study during graduation and in the future how we will solve problems during our teaching. of L1 and L2 of Brazilian Sign Language. |
id |
UFAM-1_8a75608e14cfd20e79d2342983f1f5d9 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:localhost:prefix/6588 |
network_acronym_str |
UFAM-1 |
network_name_str |
Repositório Institucional da UFAM |
repository_id_str |
|
spelling |
Análise de observação do ensino de Libras como L1 e L2EstágioLibrasProfessorEscolaEnsino L1 e L2LINGUISTICA, LETRAS E ARTESLingua brasileira de sinaisLingua de sinaisEducação - Estudo e ensino (Estágio)Professores - FormaçãoThis work presents the Final Report of Internship in Teaching Libras as L1 and L2 in the Letters-Libras course at the Federal University of Amazonas. It was based for the teaching of Libras in L1 in the following authors QUADROS (2000), LEITE (2004), FIORIN (2013), ALBRES E SARUTA (2012), PIMENTA and LIMA (2004) and for the teaching of Libras as L2 in the authors GESSER(2010), Leite(2004), WILCOX & WILCOX(1991a 1991b) translated by LEITE(2005) and SÁ (2009) . The methodology used was classroom observation from July 25 to August 22, 2022 at Escola Instituto Filippo Smaldone and from August 28 to September 4, 2019 at Escola Estadual de Atendimento Específico Mayara Redman Abdel Aziz, also deaf teachers of Libras showed their practices and experiences during the disciplines and were reported in this work. After the analysis, the following conclusion was reached: the supervised internship is an essential activity in the construction of the professional identity, because it is at this moment that we will experience in practice the theories that we study during graduation and in the future how we will solve problems during our teaching. of L1 and L2 of Brazilian Sign Language.Este trabalho apresenta o Relatório Final de Estágio em Ensino de Libras como L1 e L2 no curso de Letras-Libras da Universidade Federal do Amazonas. Fundamentou-se para o ensino de Libras em L1 nos seguintes autores QUADROS(2000), LEITE(2004), FIORIN(2013), ALBRES E SARUTA (2012), PIMENTA e LIMA (2004) e para o ensino de Libras como L2 nos autores GESSER(2010), Leite(2004), WILCOX & WILCOX(1991a 1991b) traduzido por LEITE (2005) e SÁ (2009). No período de 25 julho a 22 de agosto de 2022 na Escola Instituto Filippo Smaldone e 28 de agosto a 4 de setembro de 2019 na Escola Estadual de Atendimento Específico Mayara Redman Abdel Aziz. Os professores surdos de Libras mostraram durante as disciplinas suas práticas e vivências e foram relatados neste trabalho. A metodologia utilizada foi observação em sala de aulas. Após as análises chegou-se a seguinte conclusão o estágio supervisionado é uma atividade indispensável na construção da identidade profissional, pois é neste momento que vamos vivenciar na prática as teoria que estudamos ao decorrer da graduação e futuramente como vamos solucionar problemas durante nossa docência em ensino de L1 e L2 da Língua de Sinais Brasileira.1NãoBrasilFLET - Faculdade de LetrasManaus (AM)Letras - Libras - Licenciatura - ManausFernandes, Gustavo Luna Maia Correiahttp://lattes.cnpq.br/9773605782110521Costa, Leonardo Pessoa daCosta, Tatyana Sampaio Monteiro Pessoa daCorrêa, Rhana Letícia Thomé2023-02-06T15:23:06Z2022-09-292023-02-06T15:23:06Z2022-09-13info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesishttp://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/6588porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFAMinstname:Universidade Federal do Amazonas (UFAM)instacron:UFAM2023-02-06T15:23:58Zoai:localhost:prefix/6588Repositório InstitucionalPUBhttp://riu.ufam.edu.br/oai/requestopendoar:2023-02-06T15:23:58Repositório Institucional da UFAM - Universidade Federal do Amazonas (UFAM)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Análise de observação do ensino de Libras como L1 e L2 |
title |
Análise de observação do ensino de Libras como L1 e L2 |
spellingShingle |
Análise de observação do ensino de Libras como L1 e L2 Corrêa, Rhana Letícia Thomé Estágio Libras Professor Escola Ensino L1 e L2 LINGUISTICA, LETRAS E ARTES Lingua brasileira de sinais Lingua de sinais Educação - Estudo e ensino (Estágio) Professores - Formação |
title_short |
Análise de observação do ensino de Libras como L1 e L2 |
title_full |
Análise de observação do ensino de Libras como L1 e L2 |
title_fullStr |
Análise de observação do ensino de Libras como L1 e L2 |
title_full_unstemmed |
Análise de observação do ensino de Libras como L1 e L2 |
title_sort |
Análise de observação do ensino de Libras como L1 e L2 |
author |
Corrêa, Rhana Letícia Thomé |
author_facet |
Corrêa, Rhana Letícia Thomé |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Fernandes, Gustavo Luna Maia Correia http://lattes.cnpq.br/9773605782110521 Costa, Leonardo Pessoa da Costa, Tatyana Sampaio Monteiro Pessoa da |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Corrêa, Rhana Letícia Thomé |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Estágio Libras Professor Escola Ensino L1 e L2 LINGUISTICA, LETRAS E ARTES Lingua brasileira de sinais Lingua de sinais Educação - Estudo e ensino (Estágio) Professores - Formação |
topic |
Estágio Libras Professor Escola Ensino L1 e L2 LINGUISTICA, LETRAS E ARTES Lingua brasileira de sinais Lingua de sinais Educação - Estudo e ensino (Estágio) Professores - Formação |
description |
This work presents the Final Report of Internship in Teaching Libras as L1 and L2 in the Letters-Libras course at the Federal University of Amazonas. It was based for the teaching of Libras in L1 in the following authors QUADROS (2000), LEITE (2004), FIORIN (2013), ALBRES E SARUTA (2012), PIMENTA and LIMA (2004) and for the teaching of Libras as L2 in the authors GESSER(2010), Leite(2004), WILCOX & WILCOX(1991a 1991b) translated by LEITE(2005) and SÁ (2009) . The methodology used was classroom observation from July 25 to August 22, 2022 at Escola Instituto Filippo Smaldone and from August 28 to September 4, 2019 at Escola Estadual de Atendimento Específico Mayara Redman Abdel Aziz, also deaf teachers of Libras showed their practices and experiences during the disciplines and were reported in this work. After the analysis, the following conclusion was reached: the supervised internship is an essential activity in the construction of the professional identity, because it is at this moment that we will experience in practice the theories that we study during graduation and in the future how we will solve problems during our teaching. of L1 and L2 of Brazilian Sign Language. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-09-29 2022-09-13 2023-02-06T15:23:06Z 2023-02-06T15:23:06Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/bachelorThesis |
format |
bachelorThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/6588 |
url |
http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/6588 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Brasil FLET - Faculdade de Letras Manaus (AM) Letras - Libras - Licenciatura - Manaus |
publisher.none.fl_str_mv |
Brasil FLET - Faculdade de Letras Manaus (AM) Letras - Libras - Licenciatura - Manaus |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da UFAM instname:Universidade Federal do Amazonas (UFAM) instacron:UFAM |
instname_str |
Universidade Federal do Amazonas (UFAM) |
instacron_str |
UFAM |
institution |
UFAM |
reponame_str |
Repositório Institucional da UFAM |
collection |
Repositório Institucional da UFAM |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UFAM - Universidade Federal do Amazonas (UFAM) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1798061059468165120 |