Análise de observação do ensino de Libras como L1 e L2

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Corrêa, Rhana Letícia Thomé
Data de Publicação: 2022
Tipo de documento: Trabalho de conclusão de curso
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UFAM
Texto Completo: http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/6588
Resumo: This work presents the Final Report of Internship in Teaching Libras as L1 and L2 in the Letters-Libras course at the Federal University of Amazonas. It was based for the teaching of Libras in L1 in the following authors QUADROS (2000), LEITE (2004), FIORIN (2013), ALBRES E SARUTA (2012), PIMENTA and LIMA (2004) and for the teaching of Libras as L2 in the authors GESSER(2010), Leite(2004), WILCOX & WILCOX(1991a 1991b) translated by LEITE(2005) and SÁ (2009) . The methodology used was classroom observation from July 25 to August 22, 2022 at Escola Instituto Filippo Smaldone and from August 28 to September 4, 2019 at Escola Estadual de Atendimento Específico Mayara Redman Abdel Aziz, also deaf teachers of Libras showed their practices and experiences during the disciplines and were reported in this work. After the analysis, the following conclusion was reached: the supervised internship is an essential activity in the construction of the professional identity, because it is at this moment that we will experience in practice the theories that we study during graduation and in the future how we will solve problems during our teaching. of L1 and L2 of Brazilian Sign Language.
id UFAM-1_8a75608e14cfd20e79d2342983f1f5d9
oai_identifier_str oai:localhost:prefix/6588
network_acronym_str UFAM-1
network_name_str Repositório Institucional da UFAM
repository_id_str
spelling Análise de observação do ensino de Libras como L1 e L2EstágioLibrasProfessorEscolaEnsino L1 e L2LINGUISTICA, LETRAS E ARTESLingua brasileira de sinaisLingua de sinaisEducação - Estudo e ensino (Estágio)Professores - FormaçãoThis work presents the Final Report of Internship in Teaching Libras as L1 and L2 in the Letters-Libras course at the Federal University of Amazonas. It was based for the teaching of Libras in L1 in the following authors QUADROS (2000), LEITE (2004), FIORIN (2013), ALBRES E SARUTA (2012), PIMENTA and LIMA (2004) and for the teaching of Libras as L2 in the authors GESSER(2010), Leite(2004), WILCOX & WILCOX(1991a 1991b) translated by LEITE(2005) and SÁ (2009) . The methodology used was classroom observation from July 25 to August 22, 2022 at Escola Instituto Filippo Smaldone and from August 28 to September 4, 2019 at Escola Estadual de Atendimento Específico Mayara Redman Abdel Aziz, also deaf teachers of Libras showed their practices and experiences during the disciplines and were reported in this work. After the analysis, the following conclusion was reached: the supervised internship is an essential activity in the construction of the professional identity, because it is at this moment that we will experience in practice the theories that we study during graduation and in the future how we will solve problems during our teaching. of L1 and L2 of Brazilian Sign Language.Este trabalho apresenta o Relatório Final de Estágio em Ensino de Libras como L1 e L2 no curso de Letras-Libras da Universidade Federal do Amazonas. Fundamentou-se para o ensino de Libras em L1 nos seguintes autores QUADROS(2000), LEITE(2004), FIORIN(2013), ALBRES E SARUTA (2012), PIMENTA e LIMA (2004) e para o ensino de Libras como L2 nos autores GESSER(2010), Leite(2004), WILCOX & WILCOX(1991a 1991b) traduzido por LEITE (2005) e SÁ (2009). No período de 25 julho a 22 de agosto de 2022 na Escola Instituto Filippo Smaldone e 28 de agosto a 4 de setembro de 2019 na Escola Estadual de Atendimento Específico Mayara Redman Abdel Aziz. Os professores surdos de Libras mostraram durante as disciplinas suas práticas e vivências e foram relatados neste trabalho. A metodologia utilizada foi observação em sala de aulas. Após as análises chegou-se a seguinte conclusão o estágio supervisionado é uma atividade indispensável na construção da identidade profissional, pois é neste momento que vamos vivenciar na prática as teoria que estudamos ao decorrer da graduação e futuramente como vamos solucionar problemas durante nossa docência em ensino de L1 e L2 da Língua de Sinais Brasileira.1NãoBrasilFLET - Faculdade de LetrasManaus (AM)Letras - Libras - Licenciatura - ManausFernandes, Gustavo Luna Maia Correiahttp://lattes.cnpq.br/9773605782110521Costa, Leonardo Pessoa daCosta, Tatyana Sampaio Monteiro Pessoa daCorrêa, Rhana Letícia Thomé2023-02-06T15:23:06Z2022-09-292023-02-06T15:23:06Z2022-09-13info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesishttp://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/6588porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFAMinstname:Universidade Federal do Amazonas (UFAM)instacron:UFAM2023-02-06T15:23:58Zoai:localhost:prefix/6588Repositório InstitucionalPUBhttp://riu.ufam.edu.br/oai/requestopendoar:2023-02-06T15:23:58Repositório Institucional da UFAM - Universidade Federal do Amazonas (UFAM)false
dc.title.none.fl_str_mv Análise de observação do ensino de Libras como L1 e L2
title Análise de observação do ensino de Libras como L1 e L2
spellingShingle Análise de observação do ensino de Libras como L1 e L2
Corrêa, Rhana Letícia Thomé
Estágio
Libras
Professor
Escola
Ensino L1 e L2
LINGUISTICA, LETRAS E ARTES
Lingua brasileira de sinais
Lingua de sinais
Educação - Estudo e ensino (Estágio)
Professores - Formação
title_short Análise de observação do ensino de Libras como L1 e L2
title_full Análise de observação do ensino de Libras como L1 e L2
title_fullStr Análise de observação do ensino de Libras como L1 e L2
title_full_unstemmed Análise de observação do ensino de Libras como L1 e L2
title_sort Análise de observação do ensino de Libras como L1 e L2
author Corrêa, Rhana Letícia Thomé
author_facet Corrêa, Rhana Letícia Thomé
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Fernandes, Gustavo Luna Maia Correia
http://lattes.cnpq.br/9773605782110521
Costa, Leonardo Pessoa da
Costa, Tatyana Sampaio Monteiro Pessoa da
dc.contributor.author.fl_str_mv Corrêa, Rhana Letícia Thomé
dc.subject.por.fl_str_mv Estágio
Libras
Professor
Escola
Ensino L1 e L2
LINGUISTICA, LETRAS E ARTES
Lingua brasileira de sinais
Lingua de sinais
Educação - Estudo e ensino (Estágio)
Professores - Formação
topic Estágio
Libras
Professor
Escola
Ensino L1 e L2
LINGUISTICA, LETRAS E ARTES
Lingua brasileira de sinais
Lingua de sinais
Educação - Estudo e ensino (Estágio)
Professores - Formação
description This work presents the Final Report of Internship in Teaching Libras as L1 and L2 in the Letters-Libras course at the Federal University of Amazonas. It was based for the teaching of Libras in L1 in the following authors QUADROS (2000), LEITE (2004), FIORIN (2013), ALBRES E SARUTA (2012), PIMENTA and LIMA (2004) and for the teaching of Libras as L2 in the authors GESSER(2010), Leite(2004), WILCOX & WILCOX(1991a 1991b) translated by LEITE(2005) and SÁ (2009) . The methodology used was classroom observation from July 25 to August 22, 2022 at Escola Instituto Filippo Smaldone and from August 28 to September 4, 2019 at Escola Estadual de Atendimento Específico Mayara Redman Abdel Aziz, also deaf teachers of Libras showed their practices and experiences during the disciplines and were reported in this work. After the analysis, the following conclusion was reached: the supervised internship is an essential activity in the construction of the professional identity, because it is at this moment that we will experience in practice the theories that we study during graduation and in the future how we will solve problems during our teaching. of L1 and L2 of Brazilian Sign Language.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-09-29
2022-09-13
2023-02-06T15:23:06Z
2023-02-06T15:23:06Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/bachelorThesis
format bachelorThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/6588
url http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/6588
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.publisher.none.fl_str_mv Brasil
FLET - Faculdade de Letras
Manaus (AM)
Letras - Libras - Licenciatura - Manaus
publisher.none.fl_str_mv Brasil
FLET - Faculdade de Letras
Manaus (AM)
Letras - Libras - Licenciatura - Manaus
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da UFAM
instname:Universidade Federal do Amazonas (UFAM)
instacron:UFAM
instname_str Universidade Federal do Amazonas (UFAM)
instacron_str UFAM
institution UFAM
reponame_str Repositório Institucional da UFAM
collection Repositório Institucional da UFAM
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UFAM - Universidade Federal do Amazonas (UFAM)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1798061059468165120