Relação família, escola e aprendizado no período da pandemia: o que dizem as famílias?

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Silva, Rute Santos da
Data de Publicação: 2023
Tipo de documento: Trabalho de conclusão de curso
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UFAM
Texto Completo: http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/7036
Resumo: The present work is entitled “relationship family, school and learning process during the pandemic: what do families say”? The initiative for choosing the theme was from the moment I started doing internships in schools, during the COVID 19 pandemic, in the years 2020 and 2021, where classes were being taught at home. We are guided by the following question: how parents managed/or failed to help their children by reconciling their children's studies with work, and the difficulties they had during isolation. Based on this question, we are guided by the following objective: to analyze the participai-o of parents in the literacy process during the pandemic. As a basis we leaned on the studies of Leal (2005) Parolin,2008, Teberosky and Gallart (2004) and on the legislation: Federal Constitution (1988), Law of Guidelines and Bases of National Education (1996) and the Statute of the Child and Adolescent (nineteen ninety). It was based on a qualitative approach, with a descriptive approach and a case study. We used the questionnaire with parents as a tool for data construction. The results point to difficulties and limitations in the participation of parents in activities, the importance of teacher mediation and the impairment of learning during the pandemic.
id UFAM-1_b3255b5a79de17bce6da1dea8ad131a0
oai_identifier_str oai:localhost:prefix/7036
network_acronym_str UFAM-1
network_name_str Repositório Institucional da UFAM
repository_id_str
spelling Relação família, escola e aprendizado no período da pandemia: o que dizem as famílias?AlfabetizaçãoPandemiaFamíliaEscolaCIENCIAS HUMANASAlfabetização - Aspectos sociaisCOVID-19, Pandemia de, 2020-Educação de crianças - Participação dos paisThe present work is entitled “relationship family, school and learning process during the pandemic: what do families say”? The initiative for choosing the theme was from the moment I started doing internships in schools, during the COVID 19 pandemic, in the years 2020 and 2021, where classes were being taught at home. We are guided by the following question: how parents managed/or failed to help their children by reconciling their children's studies with work, and the difficulties they had during isolation. Based on this question, we are guided by the following objective: to analyze the participai-o of parents in the literacy process during the pandemic. As a basis we leaned on the studies of Leal (2005) Parolin,2008, Teberosky and Gallart (2004) and on the legislation: Federal Constitution (1988), Law of Guidelines and Bases of National Education (1996) and the Statute of the Child and Adolescent (nineteen ninety). It was based on a qualitative approach, with a descriptive approach and a case study. We used the questionnaire with parents as a tool for data construction. The results point to difficulties and limitations in the participation of parents in activities, the importance of teacher mediation and the impairment of learning during the pandemic.O presente trabalho intitula-se “Relação família, escola e aprendizado no período da pandemia: o que dizem as famílias”? A iniciativa para a escolha do tema foi a partir do momento que comecei a fazer estágio nas escolas, durante a pandemia da COVID 19, nos anos de 2020 e 2021, onde as aulas estavam sendo ministradas em casa. Nos guiamos pela seguinte questão: de que forma os familiares conciliaram os estudos da criança com o trabalho durante o isolamento, e as dificuldades que tiveram durante o isolamento. A partir dessa questão, para responder à questão de pesquisa propomos como objetivo geral: analisar a participação dos pais no processo de alfabetização durante a pandemia. Como embasamento nos debruçamos nos estudos de Leal (2005) Parolin (2008) Teberosky e Gallart (2004) e na legislação: Constituição Federal (1988), Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional (1996) e no Estatuto da Criança e Adolescente (1990). Pautou-se em uma abordagem qualitativa, com enfoque descritivo e um estudo de caso. Usamos como ferramenta para construção dos dados o questionário com perguntas semiestruturada com os pais. Os resultados apontam as dificuldades e limitações na participação das famílias nas atividades escolares dos filhos, a importância da mediação do professor e o comprometimento da aprendizagem durante a pandemia.5SimBrasilIEAA - Instituto de Educação, Agricultura e Ambiente (Humaitá)Humaitá (AM)Pedagogia - Licenciatura - HumaitáMedeiros, Adriana Francisca dehttp://lattes.cnpq.br/5650581779742116Franco, Zilda Gláucia EliasD’aroz, Marlene Schusslerhttps://orcid.org/0000-0001-9290-0417Silva, Rute Santos da2023-10-09T19:15:38Z2023-10-09T19:15:38Z2023-06-02info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesishttp://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/7036porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFAMinstname:Universidade Federal do Amazonas (UFAM)instacron:UFAM2023-10-09T19:16:57Zoai:localhost:prefix/7036Repositório InstitucionalPUBhttp://riu.ufam.edu.br/oai/requestopendoar:2023-10-09T19:16:57Repositório Institucional da UFAM - Universidade Federal do Amazonas (UFAM)false
dc.title.none.fl_str_mv Relação família, escola e aprendizado no período da pandemia: o que dizem as famílias?
title Relação família, escola e aprendizado no período da pandemia: o que dizem as famílias?
spellingShingle Relação família, escola e aprendizado no período da pandemia: o que dizem as famílias?
Silva, Rute Santos da
Alfabetização
Pandemia
Família
Escola
CIENCIAS HUMANAS
Alfabetização - Aspectos sociais
COVID-19, Pandemia de, 2020-
Educação de crianças - Participação dos pais
title_short Relação família, escola e aprendizado no período da pandemia: o que dizem as famílias?
title_full Relação família, escola e aprendizado no período da pandemia: o que dizem as famílias?
title_fullStr Relação família, escola e aprendizado no período da pandemia: o que dizem as famílias?
title_full_unstemmed Relação família, escola e aprendizado no período da pandemia: o que dizem as famílias?
title_sort Relação família, escola e aprendizado no período da pandemia: o que dizem as famílias?
author Silva, Rute Santos da
author_facet Silva, Rute Santos da
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Medeiros, Adriana Francisca de
http://lattes.cnpq.br/5650581779742116
Franco, Zilda Gláucia Elias
D’aroz, Marlene Schussler
https://orcid.org/0000-0001-9290-0417
dc.contributor.author.fl_str_mv Silva, Rute Santos da
dc.subject.por.fl_str_mv Alfabetização
Pandemia
Família
Escola
CIENCIAS HUMANAS
Alfabetização - Aspectos sociais
COVID-19, Pandemia de, 2020-
Educação de crianças - Participação dos pais
topic Alfabetização
Pandemia
Família
Escola
CIENCIAS HUMANAS
Alfabetização - Aspectos sociais
COVID-19, Pandemia de, 2020-
Educação de crianças - Participação dos pais
description The present work is entitled “relationship family, school and learning process during the pandemic: what do families say”? The initiative for choosing the theme was from the moment I started doing internships in schools, during the COVID 19 pandemic, in the years 2020 and 2021, where classes were being taught at home. We are guided by the following question: how parents managed/or failed to help their children by reconciling their children's studies with work, and the difficulties they had during isolation. Based on this question, we are guided by the following objective: to analyze the participai-o of parents in the literacy process during the pandemic. As a basis we leaned on the studies of Leal (2005) Parolin,2008, Teberosky and Gallart (2004) and on the legislation: Federal Constitution (1988), Law of Guidelines and Bases of National Education (1996) and the Statute of the Child and Adolescent (nineteen ninety). It was based on a qualitative approach, with a descriptive approach and a case study. We used the questionnaire with parents as a tool for data construction. The results point to difficulties and limitations in the participation of parents in activities, the importance of teacher mediation and the impairment of learning during the pandemic.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-10-09T19:15:38Z
2023-10-09T19:15:38Z
2023-06-02
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/bachelorThesis
format bachelorThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/7036
url http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/7036
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.publisher.none.fl_str_mv Brasil
IEAA - Instituto de Educação, Agricultura e Ambiente (Humaitá)
Humaitá (AM)
Pedagogia - Licenciatura - Humaitá
publisher.none.fl_str_mv Brasil
IEAA - Instituto de Educação, Agricultura e Ambiente (Humaitá)
Humaitá (AM)
Pedagogia - Licenciatura - Humaitá
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da UFAM
instname:Universidade Federal do Amazonas (UFAM)
instacron:UFAM
instname_str Universidade Federal do Amazonas (UFAM)
instacron_str UFAM
institution UFAM
reponame_str Repositório Institucional da UFAM
collection Repositório Institucional da UFAM
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UFAM - Universidade Federal do Amazonas (UFAM)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1813274322802835456