BR-319: uma análise da viabilidade econômica da recuperação dos 405 quilômetros do trecho do meio
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Data de Publicação: | 2023 |
Tipo de documento: | Trabalho de conclusão de curso |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UFAM |
Texto Completo: | http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/6835 |
Resumo: | This paper presents an analysis of the economic feasibility of recovering the 405 km of the Middle Section of BR-319, a federal highway that was inaugurated in 1976, but due to government abandonment over the years, it is currently in precarious conditions of trafficability, mainly the Middle Section of the highway. Given the relevance of the economic, environmental and social aspects for the decision-making regarding this investment, this research proposes to analyze these areas by applying the Cost-Benefit Analysis methodology. After a bibliographical study of the subject, the costs considered in the research were defined, costs of the reconstruction and the maintenance of the Middle Section of the BR-319, in addition to the costs arising from environmental damage, considering a life use of 30 years for the project. Subsequently, the benefits were established, and divided into cargo and people traffic, considering the time savings in the transport of passengers and the reduction of costs in terms of transporting products from the Industrial Pole of Manaus. In the next stage of the work, the coasts and benefits, already monetized, were compared and the results were analyzed with the help of feasibility indicators, pointing to a favorable scenario for carrying out the recovery of the Middle Section of BR-319. |
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BR-319: uma análise da viabilidade econômica da recuperação dos 405 quilômetros do trecho do meioBR-319Análise de viabilidadeAnálise Custo-benefícioRodoviasENGENHARIASEstradas - Projetos e construçãoRodovias - Manutenção e reparosRodovias - FinançasThis paper presents an analysis of the economic feasibility of recovering the 405 km of the Middle Section of BR-319, a federal highway that was inaugurated in 1976, but due to government abandonment over the years, it is currently in precarious conditions of trafficability, mainly the Middle Section of the highway. Given the relevance of the economic, environmental and social aspects for the decision-making regarding this investment, this research proposes to analyze these areas by applying the Cost-Benefit Analysis methodology. After a bibliographical study of the subject, the costs considered in the research were defined, costs of the reconstruction and the maintenance of the Middle Section of the BR-319, in addition to the costs arising from environmental damage, considering a life use of 30 years for the project. Subsequently, the benefits were established, and divided into cargo and people traffic, considering the time savings in the transport of passengers and the reduction of costs in terms of transporting products from the Industrial Pole of Manaus. In the next stage of the work, the coasts and benefits, already monetized, were compared and the results were analyzed with the help of feasibility indicators, pointing to a favorable scenario for carrying out the recovery of the Middle Section of BR-319.Este trabalho apresenta uma análise da viabilidade econômica da recuperação dos 405 km do Trecho do meio da BR-319, uma rodovia federal que foi inaugurada em 1976, mas devido a um abandono por parte do governo ao longo dos anos encontra-se, atualmente, em precárias condições de trafegabilidade, principalmente o Trecho do Meio da rodovia. Dada a relevância dos aspectos econômicos, ambientais e sociais para a tomada de decisão quanto a este investimento, esta pesquisa se propõe a analisar esses âmbitos aplicando a metodologia de Análise Custo-Benefício. Após um estudo bibliográfico do tema definiu-se primeiramente os custos considerados na pesquisa, custos de reconstrução e manutenção do Trecho do Meio da BR-319, além dos custos provenientes dos danos ambientais, considerando um tempo de vida útil de 30 anos para o projeto. Posteriormente estabeleceu-se os benefícios, divididos em tráfego de carga e pessoas, considerando a economia de tempo no transporte de passageiros e a redução de custos quanto ao transporte de produtos do Polo Industrial de Manaus. Na próxima etapa do trabalho comparou-se os custos e benefícios, já monetizados, e analisou-se os resultados com o auxílio dos indicadores de viabilidade, apontando para um cenário favorável à realização da recuperação do Trecho do Meio da BR-319.2NãoBrasilFT - Faculdade de TecnologiaManaus (AM)Engenharia Civil - Bacharelado - ManausRocha, Augusto Cesar Barretohttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.doPinheiro, Ana Maria Guerra SeráficoCarmo Filho, Manoel Martins doRosario, Bruna Lage Perez de2023-07-20T15:22:17Z2023-07-20T15:22:17Z2023-02-28info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesishttp://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/6835porAn error occurred getting the license - uri.info:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFAMinstname:Universidade Federal do Amazonas (UFAM)instacron:UFAM2023-07-20T15:22:48Zoai:localhost:prefix/6835Repositório InstitucionalPUBhttp://riu.ufam.edu.br/oai/requestopendoar:2023-07-20T15:22:48Repositório Institucional da UFAM - Universidade Federal do Amazonas (UFAM)false |
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