Volume da pirâmide: uma aula experimental no ensino médio em duas escolas no interior do amazonas

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Santos, Edenise da Silva
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Rodrigues, Agnaldo Brazão
Tipo de documento: Trabalho de conclusão de curso
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UFAM
Texto Completo: http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/6885
Resumo: The present work deals with an experimental class on a topic of spatial geometry: The volume of the pyramid and the Cavalieri Principle. The class was proposed to teach geometry through a dynamic methodology that awakens students' interest in mathematics. For this, an experimental class script was followed, available on the Multimedia Math website, https://m3.ime.unicamp.br/. The methodology used was qualitative and for data collection the technique of applying tests on the standard theme, made available to students from high schools in the municipalities of São Gabriel da Cachoeira and Itacoatiara in the State of Amazonas. Through the obtained data, it was observed the great deficiency in the learning of geometry.
id UFAM-1_edc56b585b73d37cdf210387d06af4c5
oai_identifier_str oai:localhost:prefix/6885
network_acronym_str UFAM-1
network_name_str Repositório Institucional da UFAM
repository_id_str
spelling Volume da pirâmide: uma aula experimental no ensino médio em duas escolas no interior do amazonasVolume da PirâmidePrincípio de CavalieriAula ExperimentalGeometria EspacialCIENCIAS EXATAS E DA TERRA: MATEMATICAAprendizagem experimental - MatemáticaThe present work deals with an experimental class on a topic of spatial geometry: The volume of the pyramid and the Cavalieri Principle. The class was proposed to teach geometry through a dynamic methodology that awakens students' interest in mathematics. For this, an experimental class script was followed, available on the Multimedia Math website, https://m3.ime.unicamp.br/. The methodology used was qualitative and for data collection the technique of applying tests on the standard theme, made available to students from high schools in the municipalities of São Gabriel da Cachoeira and Itacoatiara in the State of Amazonas. Through the obtained data, it was observed the great deficiency in the learning of geometry.O presente trabalho versa sobre uma aula experimental de um tópico de geometria espacial: O volume da pirâmide e o Principio de Cavalieri. A aula teve como proposta ensinar geometria por meio de uma metodologia dinâmica que desperte o interesse dos alunos pela matemática. Para isso, foi seguido um roteiro da aula experimental disponível no site Matemática Multimídia, https://m3.ime.unicamp.br/. A metodologia utilizada foi a qualitativa e para coleta de dados, a técnica de aplicação de questionários sobre o tema proposto, disponibilizados aos alunos das escolas do ensino médio dos municípios de São Gabriel da Cachoeira e Itacoatiara do Estado do Amazonas. Por meio dos dados obtidos, observou-se a grande deficiência dos alunos na aprendizagem de geometria.2NãoICE - Instituto de Ciências ExatasManaus (AM)CapitalSantos, Maria Rosilene Barroso doshttp://lattes.cnpq.br/5772735504029374Moreira, Dimas MartinezSantos, Maria Rosilene Barroso dos5772735504029374Santos, Edenise da SilvaRodrigues, Agnaldo Brazão2023-08-24T13:55:58Z2023-08-24T13:55:58Z2023-04-26info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesishttp://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/6885porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFAMinstname:Universidade Federal do Amazonas (UFAM)instacron:UFAM2023-08-24T13:56:48Zoai:localhost:prefix/6885Repositório InstitucionalPUBhttp://riu.ufam.edu.br/oai/requestopendoar:2023-08-24T13:56:48Repositório Institucional da UFAM - Universidade Federal do Amazonas (UFAM)false
dc.title.none.fl_str_mv Volume da pirâmide: uma aula experimental no ensino médio em duas escolas no interior do amazonas
title Volume da pirâmide: uma aula experimental no ensino médio em duas escolas no interior do amazonas
spellingShingle Volume da pirâmide: uma aula experimental no ensino médio em duas escolas no interior do amazonas
Santos, Edenise da Silva
Volume da Pirâmide
Princípio de Cavalieri
Aula Experimental
Geometria Espacial
CIENCIAS EXATAS E DA TERRA: MATEMATICA
Aprendizagem experimental - Matemática
title_short Volume da pirâmide: uma aula experimental no ensino médio em duas escolas no interior do amazonas
title_full Volume da pirâmide: uma aula experimental no ensino médio em duas escolas no interior do amazonas
title_fullStr Volume da pirâmide: uma aula experimental no ensino médio em duas escolas no interior do amazonas
title_full_unstemmed Volume da pirâmide: uma aula experimental no ensino médio em duas escolas no interior do amazonas
title_sort Volume da pirâmide: uma aula experimental no ensino médio em duas escolas no interior do amazonas
author Santos, Edenise da Silva
author_facet Santos, Edenise da Silva
Rodrigues, Agnaldo Brazão
author_role author
author2 Rodrigues, Agnaldo Brazão
author2_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Santos, Maria Rosilene Barroso dos
http://lattes.cnpq.br/5772735504029374
Moreira, Dimas Martinez
Santos, Maria Rosilene Barroso dos
5772735504029374
dc.contributor.author.fl_str_mv Santos, Edenise da Silva
Rodrigues, Agnaldo Brazão
dc.subject.por.fl_str_mv Volume da Pirâmide
Princípio de Cavalieri
Aula Experimental
Geometria Espacial
CIENCIAS EXATAS E DA TERRA: MATEMATICA
Aprendizagem experimental - Matemática
topic Volume da Pirâmide
Princípio de Cavalieri
Aula Experimental
Geometria Espacial
CIENCIAS EXATAS E DA TERRA: MATEMATICA
Aprendizagem experimental - Matemática
description The present work deals with an experimental class on a topic of spatial geometry: The volume of the pyramid and the Cavalieri Principle. The class was proposed to teach geometry through a dynamic methodology that awakens students' interest in mathematics. For this, an experimental class script was followed, available on the Multimedia Math website, https://m3.ime.unicamp.br/. The methodology used was qualitative and for data collection the technique of applying tests on the standard theme, made available to students from high schools in the municipalities of São Gabriel da Cachoeira and Itacoatiara in the State of Amazonas. Through the obtained data, it was observed the great deficiency in the learning of geometry.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-08-24T13:55:58Z
2023-08-24T13:55:58Z
2023-04-26
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/bachelorThesis
format bachelorThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/6885
url http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/6885
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.publisher.none.fl_str_mv ICE - Instituto de Ciências Exatas
Manaus (AM)
Capital
publisher.none.fl_str_mv ICE - Instituto de Ciências Exatas
Manaus (AM)
Capital
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da UFAM
instname:Universidade Federal do Amazonas (UFAM)
instacron:UFAM
instname_str Universidade Federal do Amazonas (UFAM)
instacron_str UFAM
institution UFAM
reponame_str Repositório Institucional da UFAM
collection Repositório Institucional da UFAM
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UFAM - Universidade Federal do Amazonas (UFAM)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1798061062216482816