Narrativas de professoras aposentadas: histórias de formação e docência
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Tipo de documento: | Trabalho de conclusão de curso |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UFAM |
Texto Completo: | http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/5961 |
Resumo: | This work refers to retired teachers’ narratives: academic education and teaching stories. The investigation present in this work was qualitative, having as theoretician and methodological aspects a biographical approach. Our general objective is to understand the life stories of retired teachers who practiced teaching from 1980 to 2020 in the city of Humaitá-Amazonas. The investigation process favored the narratives, through audios via WhatsApp and the writing of retired teachers. We conclude that academic education and teaching intersect each other, which means that personal and professional life are inseparable and this was evidenced through the narratives of each retired teacher. By locating epistemological research paths with the history of academic education and teaching, it was possible to understand through this work how personal and professional lives are interconnected with the school routine, colleagues and students. Along this path, there are moments of challenges and difficulties, however, there are resistances and satisfaction until to walk for retirement. |
id |
UFAM-1_f51ae801aef0a2cd06662c7aba1d2ad0 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:localhost:prefix/5961 |
network_acronym_str |
UFAM-1 |
network_name_str |
Repositório Institucional da UFAM |
repository_id_str |
|
spelling |
Narrativas de professoras aposentadas: histórias de formação e docênciaHistória de vidaLife’s HistoryFormaçãoAcademic EducationDocênciaRetired teacherProfessoras aposentadasCIÊNCIAS HUMANAS: EDUCAÇÃOProfessoras - Aposentadoria - Humaitá (AM)Professores - FormaçãoThis work refers to retired teachers’ narratives: academic education and teaching stories. The investigation present in this work was qualitative, having as theoretician and methodological aspects a biographical approach. Our general objective is to understand the life stories of retired teachers who practiced teaching from 1980 to 2020 in the city of Humaitá-Amazonas. The investigation process favored the narratives, through audios via WhatsApp and the writing of retired teachers. We conclude that academic education and teaching intersect each other, which means that personal and professional life are inseparable and this was evidenced through the narratives of each retired teacher. By locating epistemological research paths with the history of academic education and teaching, it was possible to understand through this work how personal and professional lives are interconnected with the school routine, colleagues and students. Along this path, there are moments of challenges and difficulties, however, there are resistances and satisfaction until to walk for retirement.O trabalho refere-se as Narrativas de Professoras Aposentadas: Histórias de Formação e Docência, a investigação deste trabalho foi a qualitativa, com os aspectos teóricos e metodológicos de uma abordagem biográfica que tem como objetivo geral compreender as histórias de vida de Professoras Aposentadas que exerceram à docência nas décadas de 1980 a 2020 no município de Humaitá-Amazonas. O processo de investigação privilegiou as narrativas, por meio de áudios via whatsApp e pela escrita das Professoras Aposentadas. Conclui-se que a formação e à docência entrecruzam-se, o que significa que a vida pessoal e profissional são indissociáveis e isto foi evidenciado nas narrativas de cada Professora Aposentada, e ao situar percursos epistemológicos da pesquisa com a história de formação e docência, é possível compreender por meio do estudo como a vida pessoal e profissional estão interligadas com o cotidiano da escola, dos colegas, dos estudantes; há momentos de desafios e dificuldades, contudo, há resistências satisfação até caminhar para a aposentadoria.1sala virtual: https://drive.google.com/file/d/1_y-g5JG4NT2fdzDzFljvnLkLShdYwLFF/viewNãoBrasilIEAA - Instituto de Educação, Agricultura e Ambiente (Humaitá)Humaitá (AM)Pedagogia - Licenciatura - HumaitáBatista, Eliane Regina Martins573459http://lattes.cnpq.br/6865614032821482Nogueira, Eulina Maria LeiteBarroso, Francisca Chagas da Silvahttps://orcid.org/ 0000-0002-6018-7140https://orcid.org/ 0000-0002-6018-7140Lagos, Elaine Diniz Abreu2021-08-27T04:08:04Z2021-08-302021-08-27T04:08:04Z2021-07-12info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisLAGOS, Elaine Diniz Abreu. Narrativas de professoras aposentadas : história de formação e docência / Elaine Diniz Abreu Lagos. 2021. 43 f.: il.; 31 cm.http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/5961porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFAMinstname:Universidade Federal do Amazonas (UFAM)instacron:UFAM2021-12-02T17:17:05Zoai:localhost:prefix/5961Repositório InstitucionalPUBhttp://riu.ufam.edu.br/oai/requestopendoar:2021-12-02T17:17:05Repositório Institucional da UFAM - Universidade Federal do Amazonas (UFAM)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Narrativas de professoras aposentadas: histórias de formação e docência |
title |
Narrativas de professoras aposentadas: histórias de formação e docência |
spellingShingle |
Narrativas de professoras aposentadas: histórias de formação e docência Lagos, Elaine Diniz Abreu História de vida Life’s History Formação Academic Education Docência Retired teacher Professoras aposentadas CIÊNCIAS HUMANAS: EDUCAÇÃO Professoras - Aposentadoria - Humaitá (AM) Professores - Formação |
title_short |
Narrativas de professoras aposentadas: histórias de formação e docência |
title_full |
Narrativas de professoras aposentadas: histórias de formação e docência |
title_fullStr |
Narrativas de professoras aposentadas: histórias de formação e docência |
title_full_unstemmed |
Narrativas de professoras aposentadas: histórias de formação e docência |
title_sort |
Narrativas de professoras aposentadas: histórias de formação e docência |
author |
Lagos, Elaine Diniz Abreu |
author_facet |
Lagos, Elaine Diniz Abreu |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Batista, Eliane Regina Martins 573459 http://lattes.cnpq.br/6865614032821482 Nogueira, Eulina Maria Leite Barroso, Francisca Chagas da Silva https://orcid.org/ 0000-0002-6018-7140 https://orcid.org/ 0000-0002-6018-7140 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Lagos, Elaine Diniz Abreu |
dc.subject.por.fl_str_mv |
História de vida Life’s History Formação Academic Education Docência Retired teacher Professoras aposentadas CIÊNCIAS HUMANAS: EDUCAÇÃO Professoras - Aposentadoria - Humaitá (AM) Professores - Formação |
topic |
História de vida Life’s History Formação Academic Education Docência Retired teacher Professoras aposentadas CIÊNCIAS HUMANAS: EDUCAÇÃO Professoras - Aposentadoria - Humaitá (AM) Professores - Formação |
description |
This work refers to retired teachers’ narratives: academic education and teaching stories. The investigation present in this work was qualitative, having as theoretician and methodological aspects a biographical approach. Our general objective is to understand the life stories of retired teachers who practiced teaching from 1980 to 2020 in the city of Humaitá-Amazonas. The investigation process favored the narratives, through audios via WhatsApp and the writing of retired teachers. We conclude that academic education and teaching intersect each other, which means that personal and professional life are inseparable and this was evidenced through the narratives of each retired teacher. By locating epistemological research paths with the history of academic education and teaching, it was possible to understand through this work how personal and professional lives are interconnected with the school routine, colleagues and students. Along this path, there are moments of challenges and difficulties, however, there are resistances and satisfaction until to walk for retirement. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-08-27T04:08:04Z 2021-08-30 2021-08-27T04:08:04Z 2021-07-12 |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/bachelorThesis |
format |
bachelorThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
LAGOS, Elaine Diniz Abreu. Narrativas de professoras aposentadas : história de formação e docência / Elaine Diniz Abreu Lagos. 2021. 43 f.: il.; 31 cm. http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/5961 |
identifier_str_mv |
LAGOS, Elaine Diniz Abreu. Narrativas de professoras aposentadas : história de formação e docência / Elaine Diniz Abreu Lagos. 2021. 43 f.: il.; 31 cm. |
url |
http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/5961 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Brasil IEAA - Instituto de Educação, Agricultura e Ambiente (Humaitá) Humaitá (AM) Pedagogia - Licenciatura - Humaitá |
publisher.none.fl_str_mv |
Brasil IEAA - Instituto de Educação, Agricultura e Ambiente (Humaitá) Humaitá (AM) Pedagogia - Licenciatura - Humaitá |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da UFAM instname:Universidade Federal do Amazonas (UFAM) instacron:UFAM |
instname_str |
Universidade Federal do Amazonas (UFAM) |
instacron_str |
UFAM |
institution |
UFAM |
reponame_str |
Repositório Institucional da UFAM |
collection |
Repositório Institucional da UFAM |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UFAM - Universidade Federal do Amazonas (UFAM) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1813274312233189376 |