Narrativas de professoras aposentadas: histórias de formação e docência

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Lagos, Elaine Diniz Abreu
Data de Publicação: 2021
Tipo de documento: Trabalho de conclusão de curso
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UFAM
Texto Completo: http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/5961
Resumo: This work refers to retired teachers’ narratives: academic education and teaching stories. The investigation present in this work was qualitative, having as theoretician and methodological aspects a biographical approach. Our general objective is to understand the life stories of retired teachers who practiced teaching from 1980 to 2020 in the city of Humaitá-Amazonas. The investigation process favored the narratives, through audios via WhatsApp and the writing of retired teachers. We conclude that academic education and teaching intersect each other, which means that personal and professional life are inseparable and this was evidenced through the narratives of each retired teacher. By locating epistemological research paths with the history of academic education and teaching, it was possible to understand through this work how personal and professional lives are interconnected with the school routine, colleagues and students. Along this path, there are moments of challenges and difficulties, however, there are resistances and satisfaction until to walk for retirement.
id UFAM-1_f51ae801aef0a2cd06662c7aba1d2ad0
oai_identifier_str oai:localhost:prefix/5961
network_acronym_str UFAM-1
network_name_str Repositório Institucional da UFAM
repository_id_str
spelling Narrativas de professoras aposentadas: histórias de formação e docênciaHistória de vidaLife’s HistoryFormaçãoAcademic EducationDocênciaRetired teacherProfessoras aposentadasCIÊNCIAS HUMANAS: EDUCAÇÃOProfessoras - Aposentadoria - Humaitá (AM)Professores - FormaçãoThis work refers to retired teachers’ narratives: academic education and teaching stories. The investigation present in this work was qualitative, having as theoretician and methodological aspects a biographical approach. Our general objective is to understand the life stories of retired teachers who practiced teaching from 1980 to 2020 in the city of Humaitá-Amazonas. The investigation process favored the narratives, through audios via WhatsApp and the writing of retired teachers. We conclude that academic education and teaching intersect each other, which means that personal and professional life are inseparable and this was evidenced through the narratives of each retired teacher. By locating epistemological research paths with the history of academic education and teaching, it was possible to understand through this work how personal and professional lives are interconnected with the school routine, colleagues and students. Along this path, there are moments of challenges and difficulties, however, there are resistances and satisfaction until to walk for retirement.O trabalho refere-se as Narrativas de Professoras Aposentadas: Histórias de Formação e Docência, a investigação deste trabalho foi a qualitativa, com os aspectos teóricos e metodológicos de uma abordagem biográfica que tem como objetivo geral compreender as histórias de vida de Professoras Aposentadas que exerceram à docência nas décadas de 1980 a 2020 no município de Humaitá-Amazonas. O processo de investigação privilegiou as narrativas, por meio de áudios via whatsApp e pela escrita das Professoras Aposentadas. Conclui-se que a formação e à docência entrecruzam-se, o que significa que a vida pessoal e profissional são indissociáveis e isto foi evidenciado nas narrativas de cada Professora Aposentada, e ao situar percursos epistemológicos da pesquisa com a história de formação e docência, é possível compreender por meio do estudo como a vida pessoal e profissional estão interligadas com o cotidiano da escola, dos colegas, dos estudantes; há momentos de desafios e dificuldades, contudo, há resistências satisfação até caminhar para a aposentadoria.1sala virtual: https://drive.google.com/file/d/1_y-g5JG4NT2fdzDzFljvnLkLShdYwLFF/viewNãoBrasilIEAA - Instituto de Educação, Agricultura e Ambiente (Humaitá)Humaitá (AM)Pedagogia - Licenciatura - HumaitáBatista, Eliane Regina Martins573459http://lattes.cnpq.br/6865614032821482Nogueira, Eulina Maria LeiteBarroso, Francisca Chagas da Silvahttps://orcid.org/ 0000-0002-6018-7140https://orcid.org/ 0000-0002-6018-7140Lagos, Elaine Diniz Abreu2021-08-27T04:08:04Z2021-08-302021-08-27T04:08:04Z2021-07-12info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisLAGOS, Elaine Diniz Abreu. Narrativas de professoras aposentadas : história de formação e docência / Elaine Diniz Abreu Lagos. 2021. 43 f.: il.; 31 cm.http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/5961porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFAMinstname:Universidade Federal do Amazonas (UFAM)instacron:UFAM2021-12-02T17:17:05Zoai:localhost:prefix/5961Repositório InstitucionalPUBhttp://riu.ufam.edu.br/oai/requestopendoar:2021-12-02T17:17:05Repositório Institucional da UFAM - Universidade Federal do Amazonas (UFAM)false
dc.title.none.fl_str_mv Narrativas de professoras aposentadas: histórias de formação e docência
title Narrativas de professoras aposentadas: histórias de formação e docência
spellingShingle Narrativas de professoras aposentadas: histórias de formação e docência
Lagos, Elaine Diniz Abreu
História de vida
Life’s History
Formação
Academic Education
Docência
Retired teacher
Professoras aposentadas
CIÊNCIAS HUMANAS: EDUCAÇÃO
Professoras - Aposentadoria - Humaitá (AM)
Professores - Formação
title_short Narrativas de professoras aposentadas: histórias de formação e docência
title_full Narrativas de professoras aposentadas: histórias de formação e docência
title_fullStr Narrativas de professoras aposentadas: histórias de formação e docência
title_full_unstemmed Narrativas de professoras aposentadas: histórias de formação e docência
title_sort Narrativas de professoras aposentadas: histórias de formação e docência
author Lagos, Elaine Diniz Abreu
author_facet Lagos, Elaine Diniz Abreu
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Batista, Eliane Regina Martins
573459
http://lattes.cnpq.br/6865614032821482
Nogueira, Eulina Maria Leite
Barroso, Francisca Chagas da Silva
https://orcid.org/ 0000-0002-6018-7140
https://orcid.org/ 0000-0002-6018-7140
dc.contributor.author.fl_str_mv Lagos, Elaine Diniz Abreu
dc.subject.por.fl_str_mv História de vida
Life’s History
Formação
Academic Education
Docência
Retired teacher
Professoras aposentadas
CIÊNCIAS HUMANAS: EDUCAÇÃO
Professoras - Aposentadoria - Humaitá (AM)
Professores - Formação
topic História de vida
Life’s History
Formação
Academic Education
Docência
Retired teacher
Professoras aposentadas
CIÊNCIAS HUMANAS: EDUCAÇÃO
Professoras - Aposentadoria - Humaitá (AM)
Professores - Formação
description This work refers to retired teachers’ narratives: academic education and teaching stories. The investigation present in this work was qualitative, having as theoretician and methodological aspects a biographical approach. Our general objective is to understand the life stories of retired teachers who practiced teaching from 1980 to 2020 in the city of Humaitá-Amazonas. The investigation process favored the narratives, through audios via WhatsApp and the writing of retired teachers. We conclude that academic education and teaching intersect each other, which means that personal and professional life are inseparable and this was evidenced through the narratives of each retired teacher. By locating epistemological research paths with the history of academic education and teaching, it was possible to understand through this work how personal and professional lives are interconnected with the school routine, colleagues and students. Along this path, there are moments of challenges and difficulties, however, there are resistances and satisfaction until to walk for retirement.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-08-27T04:08:04Z
2021-08-30
2021-08-27T04:08:04Z
2021-07-12
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/bachelorThesis
format bachelorThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv LAGOS, Elaine Diniz Abreu. Narrativas de professoras aposentadas : história de formação e docência / Elaine Diniz Abreu Lagos. 2021. 43 f.: il.; 31 cm.
http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/5961
identifier_str_mv LAGOS, Elaine Diniz Abreu. Narrativas de professoras aposentadas : história de formação e docência / Elaine Diniz Abreu Lagos. 2021. 43 f.: il.; 31 cm.
url http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/5961
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.publisher.none.fl_str_mv Brasil
IEAA - Instituto de Educação, Agricultura e Ambiente (Humaitá)
Humaitá (AM)
Pedagogia - Licenciatura - Humaitá
publisher.none.fl_str_mv Brasil
IEAA - Instituto de Educação, Agricultura e Ambiente (Humaitá)
Humaitá (AM)
Pedagogia - Licenciatura - Humaitá
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da UFAM
instname:Universidade Federal do Amazonas (UFAM)
instacron:UFAM
instname_str Universidade Federal do Amazonas (UFAM)
instacron_str UFAM
institution UFAM
reponame_str Repositório Institucional da UFAM
collection Repositório Institucional da UFAM
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UFAM - Universidade Federal do Amazonas (UFAM)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1813274312233189376