Uma aula sobre a geometria do maior órgão humano

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Ramos, Soraia Pereira
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Costa, Willansmar dos Santos
Tipo de documento: Trabalho de conclusão de curso
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UFAM
Texto Completo: http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/6886
Resumo: This work was based on the experiment "How much skin do you have?" available on the Multimedia Mathematical site, which aims to relate the geometry of geometric solids with the shapes of the human body. The experiment was carried out in two classes of the 2nd year of high school, 21 students from the State School "João Bosco Ramos de Lima", located in the municipality of Parintins/AM and 20 students from the Military College of the Military Police 1, located in Manaus/ AM, totaling 41 students. Through the results, it was verified the importance of students seeing themselves as active subjects in the knowledge construction process. In this process, students cease to be mere passive beings to give way to active agents in the development of their own learning, where they will be encouraged to seek solutions to the problems presented and to develop new knowledge, thus improving the quality of learning.
id UFAM-1_f566f02d686da40065dc16e4d415f386
oai_identifier_str oai:localhost:prefix/6886
network_acronym_str UFAM-1
network_name_str Repositório Institucional da UFAM
repository_id_str
spelling Uma aula sobre a geometria do maior órgão humanoGeometria espacialSólidos geométricosÁreasCorpo humanoCIENCIAS EXATAS E DA TERRA: MATEMATICAGeometria - Problemas, questões, exercíciosModelos geométricosCorpo humano na educaçãoThis work was based on the experiment "How much skin do you have?" available on the Multimedia Mathematical site, which aims to relate the geometry of geometric solids with the shapes of the human body. The experiment was carried out in two classes of the 2nd year of high school, 21 students from the State School "João Bosco Ramos de Lima", located in the municipality of Parintins/AM and 20 students from the Military College of the Military Police 1, located in Manaus/ AM, totaling 41 students. Through the results, it was verified the importance of students seeing themselves as active subjects in the knowledge construction process. In this process, students cease to be mere passive beings to give way to active agents in the development of their own learning, where they will be encouraged to seek solutions to the problems presented and to develop new knowledge, thus improving the quality of learning.Este trabalho foi baseado no experimento “Quanto você tem de pele?” disponível no site Matemática Multimídia que tem como objetivo relacionar a geometria dos sólidos geométricos com as formas do corpo humano. O experimento foi desenvolvido em duas turmas do 2º ano do ensino médio, sendo 21 alunos da Escola Estadual “João Bosco Ramos de Lima”, localizada no município de Parintins/AM e 20 alunos do Colégio Militar da Polícia Militar 1, situado em Manaus/AM, totalizando 41 alunos. Por meio dos resultados, constatou-se a importância dos alunos se veem como sujeitos ativos no processo de construção do conhecimento. Neste processo, os estudantes deixam de ser meros seres passivos para dar lugar a agentes ativos no desenvolvimento de sua própria aprendizagem, onde serão estimulados a buscar soluções para os problemas apresentados a desenvolver novos conhecimentos, melhorando assim a qualidade da aprendizagem.5SimBrasilICE - Instituto de Ciências ExatasItacoatiara (AM)Matemática - Licenciatura - ManausSantos, Maria Rosilene Barroso doshttp://lattes.cnpq.br/5772735504029374Morera, Dimas Martinezhttp://lattes.cnpq.br/9474423287192932Oliveira, Disney Douglas de Limahttp://lattes.cnpq.br/0809035825922353Ramos, Soraia PereiraCosta, Willansmar dos Santos2023-08-25T13:25:06Z2023-08-25T13:25:06Z2023-04-18info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesishttp://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/6886porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFAMinstname:Universidade Federal do Amazonas (UFAM)instacron:UFAM2023-08-25T13:25:53Zoai:localhost:prefix/6886Repositório InstitucionalPUBhttp://riu.ufam.edu.br/oai/requestopendoar:2023-08-25T13:25:53Repositório Institucional da UFAM - Universidade Federal do Amazonas (UFAM)false
dc.title.none.fl_str_mv Uma aula sobre a geometria do maior órgão humano
title Uma aula sobre a geometria do maior órgão humano
spellingShingle Uma aula sobre a geometria do maior órgão humano
Ramos, Soraia Pereira
Geometria espacial
Sólidos geométricos
Áreas
Corpo humano
CIENCIAS EXATAS E DA TERRA: MATEMATICA
Geometria - Problemas, questões, exercícios
Modelos geométricos
Corpo humano na educação
title_short Uma aula sobre a geometria do maior órgão humano
title_full Uma aula sobre a geometria do maior órgão humano
title_fullStr Uma aula sobre a geometria do maior órgão humano
title_full_unstemmed Uma aula sobre a geometria do maior órgão humano
title_sort Uma aula sobre a geometria do maior órgão humano
author Ramos, Soraia Pereira
author_facet Ramos, Soraia Pereira
Costa, Willansmar dos Santos
author_role author
author2 Costa, Willansmar dos Santos
author2_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Santos, Maria Rosilene Barroso dos
http://lattes.cnpq.br/5772735504029374
Morera, Dimas Martinez
http://lattes.cnpq.br/9474423287192932
Oliveira, Disney Douglas de Lima
http://lattes.cnpq.br/0809035825922353
dc.contributor.author.fl_str_mv Ramos, Soraia Pereira
Costa, Willansmar dos Santos
dc.subject.por.fl_str_mv Geometria espacial
Sólidos geométricos
Áreas
Corpo humano
CIENCIAS EXATAS E DA TERRA: MATEMATICA
Geometria - Problemas, questões, exercícios
Modelos geométricos
Corpo humano na educação
topic Geometria espacial
Sólidos geométricos
Áreas
Corpo humano
CIENCIAS EXATAS E DA TERRA: MATEMATICA
Geometria - Problemas, questões, exercícios
Modelos geométricos
Corpo humano na educação
description This work was based on the experiment "How much skin do you have?" available on the Multimedia Mathematical site, which aims to relate the geometry of geometric solids with the shapes of the human body. The experiment was carried out in two classes of the 2nd year of high school, 21 students from the State School "João Bosco Ramos de Lima", located in the municipality of Parintins/AM and 20 students from the Military College of the Military Police 1, located in Manaus/ AM, totaling 41 students. Through the results, it was verified the importance of students seeing themselves as active subjects in the knowledge construction process. In this process, students cease to be mere passive beings to give way to active agents in the development of their own learning, where they will be encouraged to seek solutions to the problems presented and to develop new knowledge, thus improving the quality of learning.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-08-25T13:25:06Z
2023-08-25T13:25:06Z
2023-04-18
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/bachelorThesis
format bachelorThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/6886
url http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/6886
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.publisher.none.fl_str_mv Brasil
ICE - Instituto de Ciências Exatas
Itacoatiara (AM)
Matemática - Licenciatura - Manaus
publisher.none.fl_str_mv Brasil
ICE - Instituto de Ciências Exatas
Itacoatiara (AM)
Matemática - Licenciatura - Manaus
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da UFAM
instname:Universidade Federal do Amazonas (UFAM)
instacron:UFAM
instname_str Universidade Federal do Amazonas (UFAM)
instacron_str UFAM
institution UFAM
reponame_str Repositório Institucional da UFAM
collection Repositório Institucional da UFAM
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UFAM - Universidade Federal do Amazonas (UFAM)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1813274321877991424