Uma aula sobre a geometria do maior órgão humano
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Trabalho de conclusão de curso |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UFAM |
Texto Completo: | http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/6886 |
Resumo: | This work was based on the experiment "How much skin do you have?" available on the Multimedia Mathematical site, which aims to relate the geometry of geometric solids with the shapes of the human body. The experiment was carried out in two classes of the 2nd year of high school, 21 students from the State School "João Bosco Ramos de Lima", located in the municipality of Parintins/AM and 20 students from the Military College of the Military Police 1, located in Manaus/ AM, totaling 41 students. Through the results, it was verified the importance of students seeing themselves as active subjects in the knowledge construction process. In this process, students cease to be mere passive beings to give way to active agents in the development of their own learning, where they will be encouraged to seek solutions to the problems presented and to develop new knowledge, thus improving the quality of learning. |
id |
UFAM-1_f566f02d686da40065dc16e4d415f386 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:localhost:prefix/6886 |
network_acronym_str |
UFAM-1 |
network_name_str |
Repositório Institucional da UFAM |
repository_id_str |
|
spelling |
Uma aula sobre a geometria do maior órgão humanoGeometria espacialSólidos geométricosÁreasCorpo humanoCIENCIAS EXATAS E DA TERRA: MATEMATICAGeometria - Problemas, questões, exercíciosModelos geométricosCorpo humano na educaçãoThis work was based on the experiment "How much skin do you have?" available on the Multimedia Mathematical site, which aims to relate the geometry of geometric solids with the shapes of the human body. The experiment was carried out in two classes of the 2nd year of high school, 21 students from the State School "João Bosco Ramos de Lima", located in the municipality of Parintins/AM and 20 students from the Military College of the Military Police 1, located in Manaus/ AM, totaling 41 students. Through the results, it was verified the importance of students seeing themselves as active subjects in the knowledge construction process. In this process, students cease to be mere passive beings to give way to active agents in the development of their own learning, where they will be encouraged to seek solutions to the problems presented and to develop new knowledge, thus improving the quality of learning.Este trabalho foi baseado no experimento “Quanto você tem de pele?” disponível no site Matemática Multimídia que tem como objetivo relacionar a geometria dos sólidos geométricos com as formas do corpo humano. O experimento foi desenvolvido em duas turmas do 2º ano do ensino médio, sendo 21 alunos da Escola Estadual “João Bosco Ramos de Lima”, localizada no município de Parintins/AM e 20 alunos do Colégio Militar da Polícia Militar 1, situado em Manaus/AM, totalizando 41 alunos. Por meio dos resultados, constatou-se a importância dos alunos se veem como sujeitos ativos no processo de construção do conhecimento. Neste processo, os estudantes deixam de ser meros seres passivos para dar lugar a agentes ativos no desenvolvimento de sua própria aprendizagem, onde serão estimulados a buscar soluções para os problemas apresentados a desenvolver novos conhecimentos, melhorando assim a qualidade da aprendizagem.5SimBrasilICE - Instituto de Ciências ExatasItacoatiara (AM)Matemática - Licenciatura - ManausSantos, Maria Rosilene Barroso doshttp://lattes.cnpq.br/5772735504029374Morera, Dimas Martinezhttp://lattes.cnpq.br/9474423287192932Oliveira, Disney Douglas de Limahttp://lattes.cnpq.br/0809035825922353Ramos, Soraia PereiraCosta, Willansmar dos Santos2023-08-25T13:25:06Z2023-08-25T13:25:06Z2023-04-18info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesishttp://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/6886porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFAMinstname:Universidade Federal do Amazonas (UFAM)instacron:UFAM2023-08-25T13:25:53Zoai:localhost:prefix/6886Repositório InstitucionalPUBhttp://riu.ufam.edu.br/oai/requestopendoar:2023-08-25T13:25:53Repositório Institucional da UFAM - Universidade Federal do Amazonas (UFAM)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Uma aula sobre a geometria do maior órgão humano |
title |
Uma aula sobre a geometria do maior órgão humano |
spellingShingle |
Uma aula sobre a geometria do maior órgão humano Ramos, Soraia Pereira Geometria espacial Sólidos geométricos Áreas Corpo humano CIENCIAS EXATAS E DA TERRA: MATEMATICA Geometria - Problemas, questões, exercícios Modelos geométricos Corpo humano na educação |
title_short |
Uma aula sobre a geometria do maior órgão humano |
title_full |
Uma aula sobre a geometria do maior órgão humano |
title_fullStr |
Uma aula sobre a geometria do maior órgão humano |
title_full_unstemmed |
Uma aula sobre a geometria do maior órgão humano |
title_sort |
Uma aula sobre a geometria do maior órgão humano |
author |
Ramos, Soraia Pereira |
author_facet |
Ramos, Soraia Pereira Costa, Willansmar dos Santos |
author_role |
author |
author2 |
Costa, Willansmar dos Santos |
author2_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Santos, Maria Rosilene Barroso dos http://lattes.cnpq.br/5772735504029374 Morera, Dimas Martinez http://lattes.cnpq.br/9474423287192932 Oliveira, Disney Douglas de Lima http://lattes.cnpq.br/0809035825922353 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Ramos, Soraia Pereira Costa, Willansmar dos Santos |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Geometria espacial Sólidos geométricos Áreas Corpo humano CIENCIAS EXATAS E DA TERRA: MATEMATICA Geometria - Problemas, questões, exercícios Modelos geométricos Corpo humano na educação |
topic |
Geometria espacial Sólidos geométricos Áreas Corpo humano CIENCIAS EXATAS E DA TERRA: MATEMATICA Geometria - Problemas, questões, exercícios Modelos geométricos Corpo humano na educação |
description |
This work was based on the experiment "How much skin do you have?" available on the Multimedia Mathematical site, which aims to relate the geometry of geometric solids with the shapes of the human body. The experiment was carried out in two classes of the 2nd year of high school, 21 students from the State School "João Bosco Ramos de Lima", located in the municipality of Parintins/AM and 20 students from the Military College of the Military Police 1, located in Manaus/ AM, totaling 41 students. Through the results, it was verified the importance of students seeing themselves as active subjects in the knowledge construction process. In this process, students cease to be mere passive beings to give way to active agents in the development of their own learning, where they will be encouraged to seek solutions to the problems presented and to develop new knowledge, thus improving the quality of learning. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-08-25T13:25:06Z 2023-08-25T13:25:06Z 2023-04-18 |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/bachelorThesis |
format |
bachelorThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/6886 |
url |
http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/6886 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Brasil ICE - Instituto de Ciências Exatas Itacoatiara (AM) Matemática - Licenciatura - Manaus |
publisher.none.fl_str_mv |
Brasil ICE - Instituto de Ciências Exatas Itacoatiara (AM) Matemática - Licenciatura - Manaus |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da UFAM instname:Universidade Federal do Amazonas (UFAM) instacron:UFAM |
instname_str |
Universidade Federal do Amazonas (UFAM) |
instacron_str |
UFAM |
institution |
UFAM |
reponame_str |
Repositório Institucional da UFAM |
collection |
Repositório Institucional da UFAM |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UFAM - Universidade Federal do Amazonas (UFAM) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1813274321877991424 |