Iniciação científica e a formação do bibliotecário

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Siqueira, Thiago Giordano
Data de Publicação: 2014
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UFAM
Texto Completo: http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/5429
Resumo: The research seeks to understand the role of Scientific Initiation (SI) and its contribution to the formation of the librarian trained at the Federal University of Amazonas (UFAM). Discusses research as a means of education and as a means of knowledge construction in undergraduate education. The research appears as exploratory descriptive, using qualitative and quantitative methods for data interpretation. collection occurred in the first moment with academics who participated in the activity of IC in the period 2000-2011, the second time with teachers who guided IC projects not necessarily in the same period. The results showed it is possible to say that is true of the positive impact on the lives of IC professionals who participated in the research program at the university. The research made possible as a pedagogical practice encourages talent, creative and critical to the ability and above all innovation in the way of acting or operational activities related to the occupation.
id UFAM-1_f8fde259d8447bde5ae0cd9caa38ec5f
oai_identifier_str oai:localhost:prefix/5429
network_acronym_str UFAM-1
network_name_str Repositório Institucional da UFAM
repository_id_str
spelling Iniciação científica e a formação do bibliotecárioPesquisa na UniversidadeIniciação CientíficaFormação ProfissionalCIÊNCIAS SOCIAIS APLICADAS: BIBLIOTECONOMIAThe research seeks to understand the role of Scientific Initiation (SI) and its contribution to the formation of the librarian trained at the Federal University of Amazonas (UFAM). Discusses research as a means of education and as a means of knowledge construction in undergraduate education. The research appears as exploratory descriptive, using qualitative and quantitative methods for data interpretation. collection occurred in the first moment with academics who participated in the activity of IC in the period 2000-2011, the second time with teachers who guided IC projects not necessarily in the same period. The results showed it is possible to say that is true of the positive impact on the lives of IC professionals who participated in the research program at the university. The research made possible as a pedagogical practice encourages talent, creative and critical to the ability and above all innovation in the way of acting or operational activities related to the occupation.A investigação busca compreender o papel da Iniciação Científica - IC e sua contribuição para a formação do profissional bibliotecário formado na Universidade Federal do Amazonas - UFAM. Aborda a pesquisa como forma de educação e como modo de construção de conhecimento no ensino de graduação. A pesquisa configura-se como exploratória do tipo descritiva, utilizando métodos quali-quantitativos para a interpretação dos dados. A coleta de dados ocorreu, no primeiro momento com acadêmicos que participaram de atividade de IC no período de 2000 a 2011; no segundo momento com professores que orientaram projetos de IC não necessariamente no mesmo período. Os resultados demonstraram é possível afirmar que é verdadeiro o impacto positivo da IC na vida dos profissionais que participaram do programa de pesquisa na universidade. A pesquisa como prática pedagógica possibilitada estimula os talentos, à capacidade crítica e criativa e acima de tudo à inovação no modo de agir ou de operacionalizar as atividades inerentes à profissão.BrasilJoão Pessoa2017-08-03T15:28:35Z2017-082017-08-03T15:28:35Z2014info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article1809-4775http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/5429porBiblionlineSiqueira, Thiago Giordanoinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFAMinstname:Universidade Federal do Amazonas (UFAM)instacron:UFAM2021-11-10T03:43:55Zoai:localhost:prefix/5429Repositório InstitucionalPUBhttp://riu.ufam.edu.br/oai/requestopendoar:2021-11-10T03:43:55Repositório Institucional da UFAM - Universidade Federal do Amazonas (UFAM)false
dc.title.none.fl_str_mv Iniciação científica e a formação do bibliotecário
title Iniciação científica e a formação do bibliotecário
spellingShingle Iniciação científica e a formação do bibliotecário
Siqueira, Thiago Giordano
Pesquisa na Universidade
Iniciação Científica
Formação Profissional
CIÊNCIAS SOCIAIS APLICADAS: BIBLIOTECONOMIA
title_short Iniciação científica e a formação do bibliotecário
title_full Iniciação científica e a formação do bibliotecário
title_fullStr Iniciação científica e a formação do bibliotecário
title_full_unstemmed Iniciação científica e a formação do bibliotecário
title_sort Iniciação científica e a formação do bibliotecário
author Siqueira, Thiago Giordano
author_facet Siqueira, Thiago Giordano
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Siqueira, Thiago Giordano
dc.subject.por.fl_str_mv Pesquisa na Universidade
Iniciação Científica
Formação Profissional
CIÊNCIAS SOCIAIS APLICADAS: BIBLIOTECONOMIA
topic Pesquisa na Universidade
Iniciação Científica
Formação Profissional
CIÊNCIAS SOCIAIS APLICADAS: BIBLIOTECONOMIA
description The research seeks to understand the role of Scientific Initiation (SI) and its contribution to the formation of the librarian trained at the Federal University of Amazonas (UFAM). Discusses research as a means of education and as a means of knowledge construction in undergraduate education. The research appears as exploratory descriptive, using qualitative and quantitative methods for data interpretation. collection occurred in the first moment with academics who participated in the activity of IC in the period 2000-2011, the second time with teachers who guided IC projects not necessarily in the same period. The results showed it is possible to say that is true of the positive impact on the lives of IC professionals who participated in the research program at the university. The research made possible as a pedagogical practice encourages talent, creative and critical to the ability and above all innovation in the way of acting or operational activities related to the occupation.
publishDate 2014
dc.date.none.fl_str_mv 2014
2017-08-03T15:28:35Z
2017-08
2017-08-03T15:28:35Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv 1809-4775
http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/5429
identifier_str_mv 1809-4775
url http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/5429
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv Biblionline
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.publisher.none.fl_str_mv Brasil
João Pessoa
publisher.none.fl_str_mv Brasil
João Pessoa
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da UFAM
instname:Universidade Federal do Amazonas (UFAM)
instacron:UFAM
instname_str Universidade Federal do Amazonas (UFAM)
instacron_str UFAM
institution UFAM
reponame_str Repositório Institucional da UFAM
collection Repositório Institucional da UFAM
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UFAM - Universidade Federal do Amazonas (UFAM)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1798061053783834624