EDUCATION, HISTORY, POSSIBILITIES AND LIMITS

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Orso, Paulino José
Data de Publicação: 2013
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Germinal: Marxismo e Educação em Debate
Texto Completo: https://periodicos.ufba.br/index.php/revistagerminal/article/view/9384
Resumo: Referring to history and education, Pauline José Orso, his article entitled "Education, history, possibilities and limits", analyzes the possibilities and limits of education. For that, first, covers education throughout history and verifies the changes that she was going over the various historical periods, depending on the changes occurring in the material productive forces of society. On the other, from the meaning of Comuma of Paris of 1871, seeks to draw lessons for thinking about education. Based on this, bearing in mind the concrete society, permeated by contradictions and antagonisms, marked by social classes, looking infer the possibilities and limits of education today.
id UFBA-10_5ea01f4e6e9bb10fe1bd0d3ed5a7ff45
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.ufba.br:article/9384
network_acronym_str UFBA-10
network_name_str Germinal: Marxismo e Educação em Debate
repository_id_str
spelling EDUCATION, HISTORY, POSSIBILITIES AND LIMITSEDUCACIÓN, HISTORIA, POSIBILIDADES Y LÍMITESEDUCAÇÃO, HISTÓRIA, POSSIBILIDADES E OS LIMITESEducationHistoryParis CommunePossibility and limits.EducaciónHistoriaComuna de ParísPosibilidad y límites.EducaçãohistóriaComuna de Parispossibilidade e limitesReferring to history and education, Pauline José Orso, his article entitled "Education, history, possibilities and limits", analyzes the possibilities and limits of education. For that, first, covers education throughout history and verifies the changes that she was going over the various historical periods, depending on the changes occurring in the material productive forces of society. On the other, from the meaning of Comuma of Paris of 1871, seeks to draw lessons for thinking about education. Based on this, bearing in mind the concrete society, permeated by contradictions and antagonisms, marked by social classes, looking infer the possibilities and limits of education today.Refiriéndose a la historia y la educación, Paulino José Orso, en su artículo titulado "Educación, historia, posibilidades y límites", analiza las posibilidades y límites de la educación. Para ello, en primer lugar, cubre la educación a lo largo de la historia y comprueba los cambios que iba a través de los períodos históricos distintos, dependiendo de los cambios que se producen en las fuerzas productivas materiales de la sociedad. Por otro lado, a partir del significado de la Comuma de París de 1871, trata de extraer lecciones para pensar la educación. Sobre esta base, teniendo en cuenta la sociedad concreta, permeado por contradicciones y antagonismos, marcada por las clases sociales, busca inferir las posibilidades y límites de la educación hoy en día.Tomando como referência a história e educação, Paulino José Orso, seu artigo denominado “Educação, história, possibilidades e limites”, analisa as possibilidades e os limites da educação. Para isso, por um lado, percorre a educação ao longo da história e verifica as mudanças pelas quais foi ela passando ao longo dos diversos períodos históricos, em função das transformações ocorridas nas forças produtivas materiais da sociedade. Por outro, a partir do significado da Comuma de Paris de 1871, procura extrair as lições para pensar a educação. Com base nisso, tendo presente a sociedade concreta, permeada por antagonismos e contradições, marcada pelas classes sociais, procura depreender as possibilidades e os limites da educação na atualidade.Universidade Federal da Bahia2013-07-09info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelos ParesRevisão de LiteraturaReview of LiteratureRevisión de la Literatura.application/pdfhttps://periodicos.ufba.br/index.php/revistagerminal/article/view/938410.9771/gmed.v4i2.9384Germinal: marxismo e educação em debate; v. 4 n. 2 (2012): DESAFIOS DA HISTÓRIA DA EDUCAÇÃO NA PERSPECTIVA MARXISTA; 46-572175-5604reponame:Germinal: Marxismo e Educação em Debateinstname:Universidade Federal da Bahia (UFBA)instacron:UFBAporhttps://periodicos.ufba.br/index.php/revistagerminal/article/view/9384/6822Copyright (c) 2018 Germinal: Marxismo e Educação em Debateinfo:eu-repo/semantics/openAccessOrso, Paulino José2017-10-19T15:50:41Zoai:ojs.periodicos.ufba.br:article/9384Revistahttps://periodicos.ufba.br/index.php/revistagerminal/PUBhttps://periodicos.ufba.br/index.php/revistagerminal/oairevistagerminal@ufba.br2175-56042175-5604opendoar:2017-10-19T15:50:41Germinal: Marxismo e Educação em Debate - Universidade Federal da Bahia (UFBA)false
dc.title.none.fl_str_mv EDUCATION, HISTORY, POSSIBILITIES AND LIMITS
EDUCACIÓN, HISTORIA, POSIBILIDADES Y LÍMITES
EDUCAÇÃO, HISTÓRIA, POSSIBILIDADES E OS LIMITES
title EDUCATION, HISTORY, POSSIBILITIES AND LIMITS
spellingShingle EDUCATION, HISTORY, POSSIBILITIES AND LIMITS
Orso, Paulino José
Education
History
Paris Commune
Possibility and limits.
Educación
Historia
Comuna de París
Posibilidad y límites.
Educação
história
Comuna de Paris
possibilidade e limites
title_short EDUCATION, HISTORY, POSSIBILITIES AND LIMITS
title_full EDUCATION, HISTORY, POSSIBILITIES AND LIMITS
title_fullStr EDUCATION, HISTORY, POSSIBILITIES AND LIMITS
title_full_unstemmed EDUCATION, HISTORY, POSSIBILITIES AND LIMITS
title_sort EDUCATION, HISTORY, POSSIBILITIES AND LIMITS
author Orso, Paulino José
author_facet Orso, Paulino José
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Orso, Paulino José
dc.subject.por.fl_str_mv Education
History
Paris Commune
Possibility and limits.
Educación
Historia
Comuna de París
Posibilidad y límites.
Educação
história
Comuna de Paris
possibilidade e limites
topic Education
History
Paris Commune
Possibility and limits.
Educación
Historia
Comuna de París
Posibilidad y límites.
Educação
história
Comuna de Paris
possibilidade e limites
description Referring to history and education, Pauline José Orso, his article entitled "Education, history, possibilities and limits", analyzes the possibilities and limits of education. For that, first, covers education throughout history and verifies the changes that she was going over the various historical periods, depending on the changes occurring in the material productive forces of society. On the other, from the meaning of Comuma of Paris of 1871, seeks to draw lessons for thinking about education. Based on this, bearing in mind the concrete society, permeated by contradictions and antagonisms, marked by social classes, looking infer the possibilities and limits of education today.
publishDate 2013
dc.date.none.fl_str_mv 2013-07-09
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Avaliado pelos Pares
Revisão de Literatura
Review of Literature
Revisión de la Literatura.
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufba.br/index.php/revistagerminal/article/view/9384
10.9771/gmed.v4i2.9384
url https://periodicos.ufba.br/index.php/revistagerminal/article/view/9384
identifier_str_mv 10.9771/gmed.v4i2.9384
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufba.br/index.php/revistagerminal/article/view/9384/6822
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2018 Germinal: Marxismo e Educação em Debate
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2018 Germinal: Marxismo e Educação em Debate
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal da Bahia
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal da Bahia
dc.source.none.fl_str_mv Germinal: marxismo e educação em debate; v. 4 n. 2 (2012): DESAFIOS DA HISTÓRIA DA EDUCAÇÃO NA PERSPECTIVA MARXISTA; 46-57
2175-5604
reponame:Germinal: Marxismo e Educação em Debate
instname:Universidade Federal da Bahia (UFBA)
instacron:UFBA
instname_str Universidade Federal da Bahia (UFBA)
instacron_str UFBA
institution UFBA
reponame_str Germinal: Marxismo e Educação em Debate
collection Germinal: Marxismo e Educação em Debate
repository.name.fl_str_mv Germinal: Marxismo e Educação em Debate - Universidade Federal da Bahia (UFBA)
repository.mail.fl_str_mv revistagerminal@ufba.br
_version_ 1798313515763630080