CONTRIBUTIONS OF MARXIST POSTULATES TO UNDERSTAND THE EDUCATION OF HISTORY

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Carlos da Silva, João
Data de Publicação: 2013
Outros Autores: Vitorino da Silva, Mara Cristine
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Germinal: Marxismo e Educação em Debate
Texto Completo: https://periodicos.ufba.br/index.php/revistagerminal/article/view/9382
Resumo: This article discusses some Marxist postulates, in the context of current historiographical debate. Far from being a neutral science, the history of education has always been at the service of certain political goals. We seek an overview of the construction process of dialectical-materialist conception of history. We intend to score some theoretical and methodological issues based on the following questions: The Marxist postulates have something to contribute to understanding the history of education? Social class is a category overcome to study the history of education? Our analysis is grounded in reading some works of Marx, watching them elements that help in this understanding.
id UFBA-10_85319af786ddbbf0ff7a3e76584506de
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.ufba.br:article/9382
network_acronym_str UFBA-10
network_name_str Germinal: Marxismo e Educação em Debate
repository_id_str
spelling CONTRIBUTIONS OF MARXIST POSTULATES TO UNDERSTAND THE EDUCATION OF HISTORYLAS CONTRIBUCIONES DE LOS POSTULADOS MARXISTAS PARA COMPRENDER LA HISTORIA DE LA EDUCACIÓNCONTRIBUIÇÕES DOS POSTULADOS MARXISTAS PARA ENTENDER A HISTORIA DA EDUCAÇÃOMarxismEducation of HistoryHistoriography.MarxismoHistoria de la EducaciónHistoriografía.Marxismohistória da educaçãohistoriografia.This article discusses some Marxist postulates, in the context of current historiographical debate. Far from being a neutral science, the history of education has always been at the service of certain political goals. We seek an overview of the construction process of dialectical-materialist conception of history. We intend to score some theoretical and methodological issues based on the following questions: The Marxist postulates have something to contribute to understanding the history of education? Social class is a category overcome to study the history of education? Our analysis is grounded in reading some works of Marx, watching them elements that help in this understanding.En este artículo se describen algunos postulados marxistas, en el contexto del actual debate historiográfico. Lejos de ser una ciencia neutral, la historia de la educación fue siempre al servicio de ciertos objetivos políticos. Estamos en la búsqueda de unas vistas panorámicas sobre el proceso de construcción de concepción materialista-dialéctica de la historia. Lo hemos conseguido algunos teórico-metodológico preguntas basado en las siguientes preguntas: los postulados marxistas tiene algo que contribuir a entender la historia de la educación? Clase Social es una categoría superar a estudiar la historia de la educación? Nuestro análisis se basa en leer algunas obras de Marx, observando en ellas elementos que ayudan en esa comprensión.Este artigo discute alguns postulados marxistas, no contexto do debate historiográfico atual. Longe de ser uma ciência neutra, a historia da educação sempre esteve a serviço de determinados objetivos políticos. Buscamos uma visão panorâmica do processo de construção da concepção materialista-dialética da histórica. Pretendemos pontuar algumas questões teórico-metodológicas partindo dos seguintes questionamentos: Os postulados marxistas têm algo a contribuir para entender a história da educação? classe social é uma categoria superada para estudar história da educação? Nossa análise está calcada na leitura de algumas obras de Marx, observando nelas elementos que ajudam nesta compreensão.Universidade Federal da Bahia2013-07-08info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelos ParesRevisão de LiteraturaLiterature ReviewRevisión de la Literaturaapplication/pdfhttps://periodicos.ufba.br/index.php/revistagerminal/article/view/938210.9771/gmed.v4i2.9382Germinal: marxismo e educação em debate; v. 4 n. 2 (2012): DESAFIOS DA HISTÓRIA DA EDUCAÇÃO NA PERSPECTIVA MARXISTA; 14-242175-5604reponame:Germinal: Marxismo e Educação em Debateinstname:Universidade Federal da Bahia (UFBA)instacron:UFBAporhttps://periodicos.ufba.br/index.php/revistagerminal/article/view/9382/6820Copyright (c) 2018 Germinal: Marxismo e Educação em Debateinfo:eu-repo/semantics/openAccessCarlos da Silva, JoãoVitorino da Silva, Mara Cristine2017-10-19T15:50:41Zoai:ojs.periodicos.ufba.br:article/9382Revistahttps://periodicos.ufba.br/index.php/revistagerminal/PUBhttps://periodicos.ufba.br/index.php/revistagerminal/oairevistagerminal@ufba.br2175-56042175-5604opendoar:2017-10-19T15:50:41Germinal: Marxismo e Educação em Debate - Universidade Federal da Bahia (UFBA)false
dc.title.none.fl_str_mv CONTRIBUTIONS OF MARXIST POSTULATES TO UNDERSTAND THE EDUCATION OF HISTORY
LAS CONTRIBUCIONES DE LOS POSTULADOS MARXISTAS PARA COMPRENDER LA HISTORIA DE LA EDUCACIÓN
CONTRIBUIÇÕES DOS POSTULADOS MARXISTAS PARA ENTENDER A HISTORIA DA EDUCAÇÃO
title CONTRIBUTIONS OF MARXIST POSTULATES TO UNDERSTAND THE EDUCATION OF HISTORY
spellingShingle CONTRIBUTIONS OF MARXIST POSTULATES TO UNDERSTAND THE EDUCATION OF HISTORY
Carlos da Silva, João
Marxism
Education of History
Historiography.
Marxismo
Historia de la Educación
Historiografía.
Marxismo
história da educação
historiografia.
title_short CONTRIBUTIONS OF MARXIST POSTULATES TO UNDERSTAND THE EDUCATION OF HISTORY
title_full CONTRIBUTIONS OF MARXIST POSTULATES TO UNDERSTAND THE EDUCATION OF HISTORY
title_fullStr CONTRIBUTIONS OF MARXIST POSTULATES TO UNDERSTAND THE EDUCATION OF HISTORY
title_full_unstemmed CONTRIBUTIONS OF MARXIST POSTULATES TO UNDERSTAND THE EDUCATION OF HISTORY
title_sort CONTRIBUTIONS OF MARXIST POSTULATES TO UNDERSTAND THE EDUCATION OF HISTORY
author Carlos da Silva, João
author_facet Carlos da Silva, João
Vitorino da Silva, Mara Cristine
author_role author
author2 Vitorino da Silva, Mara Cristine
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Carlos da Silva, João
Vitorino da Silva, Mara Cristine
dc.subject.por.fl_str_mv Marxism
Education of History
Historiography.
Marxismo
Historia de la Educación
Historiografía.
Marxismo
história da educação
historiografia.
topic Marxism
Education of History
Historiography.
Marxismo
Historia de la Educación
Historiografía.
Marxismo
história da educação
historiografia.
description This article discusses some Marxist postulates, in the context of current historiographical debate. Far from being a neutral science, the history of education has always been at the service of certain political goals. We seek an overview of the construction process of dialectical-materialist conception of history. We intend to score some theoretical and methodological issues based on the following questions: The Marxist postulates have something to contribute to understanding the history of education? Social class is a category overcome to study the history of education? Our analysis is grounded in reading some works of Marx, watching them elements that help in this understanding.
publishDate 2013
dc.date.none.fl_str_mv 2013-07-08
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Avaliado pelos Pares
Revisão de Literatura
Literature Review
Revisión de la Literatura
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufba.br/index.php/revistagerminal/article/view/9382
10.9771/gmed.v4i2.9382
url https://periodicos.ufba.br/index.php/revistagerminal/article/view/9382
identifier_str_mv 10.9771/gmed.v4i2.9382
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufba.br/index.php/revistagerminal/article/view/9382/6820
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2018 Germinal: Marxismo e Educação em Debate
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2018 Germinal: Marxismo e Educação em Debate
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal da Bahia
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal da Bahia
dc.source.none.fl_str_mv Germinal: marxismo e educação em debate; v. 4 n. 2 (2012): DESAFIOS DA HISTÓRIA DA EDUCAÇÃO NA PERSPECTIVA MARXISTA; 14-24
2175-5604
reponame:Germinal: Marxismo e Educação em Debate
instname:Universidade Federal da Bahia (UFBA)
instacron:UFBA
instname_str Universidade Federal da Bahia (UFBA)
instacron_str UFBA
institution UFBA
reponame_str Germinal: Marxismo e Educação em Debate
collection Germinal: Marxismo e Educação em Debate
repository.name.fl_str_mv Germinal: Marxismo e Educação em Debate - Universidade Federal da Bahia (UFBA)
repository.mail.fl_str_mv revistagerminal@ufba.br
_version_ 1798313515758387200