CONTRIBUTIONS OF MARXIST POSTULATES TO UNDERSTAND THE EDUCATION OF HISTORY
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2013 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Germinal: Marxismo e Educação em Debate |
Texto Completo: | https://periodicos.ufba.br/index.php/revistagerminal/article/view/9382 |
Resumo: | This article discusses some Marxist postulates, in the context of current historiographical debate. Far from being a neutral science, the history of education has always been at the service of certain political goals. We seek an overview of the construction process of dialectical-materialist conception of history. We intend to score some theoretical and methodological issues based on the following questions: The Marxist postulates have something to contribute to understanding the history of education? Social class is a category overcome to study the history of education? Our analysis is grounded in reading some works of Marx, watching them elements that help in this understanding. |
id |
UFBA-10_85319af786ddbbf0ff7a3e76584506de |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.periodicos.ufba.br:article/9382 |
network_acronym_str |
UFBA-10 |
network_name_str |
Germinal: Marxismo e Educação em Debate |
repository_id_str |
|
spelling |
CONTRIBUTIONS OF MARXIST POSTULATES TO UNDERSTAND THE EDUCATION OF HISTORYLAS CONTRIBUCIONES DE LOS POSTULADOS MARXISTAS PARA COMPRENDER LA HISTORIA DE LA EDUCACIÓNCONTRIBUIÇÕES DOS POSTULADOS MARXISTAS PARA ENTENDER A HISTORIA DA EDUCAÇÃOMarxismEducation of HistoryHistoriography.MarxismoHistoria de la EducaciónHistoriografía.Marxismohistória da educaçãohistoriografia.This article discusses some Marxist postulates, in the context of current historiographical debate. Far from being a neutral science, the history of education has always been at the service of certain political goals. We seek an overview of the construction process of dialectical-materialist conception of history. We intend to score some theoretical and methodological issues based on the following questions: The Marxist postulates have something to contribute to understanding the history of education? Social class is a category overcome to study the history of education? Our analysis is grounded in reading some works of Marx, watching them elements that help in this understanding.En este artículo se describen algunos postulados marxistas, en el contexto del actual debate historiográfico. Lejos de ser una ciencia neutral, la historia de la educación fue siempre al servicio de ciertos objetivos políticos. Estamos en la búsqueda de unas vistas panorámicas sobre el proceso de construcción de concepción materialista-dialéctica de la historia. Lo hemos conseguido algunos teórico-metodológico preguntas basado en las siguientes preguntas: los postulados marxistas tiene algo que contribuir a entender la historia de la educación? Clase Social es una categoría superar a estudiar la historia de la educación? Nuestro análisis se basa en leer algunas obras de Marx, observando en ellas elementos que ayudan en esa comprensión.Este artigo discute alguns postulados marxistas, no contexto do debate historiográfico atual. Longe de ser uma ciência neutra, a historia da educação sempre esteve a serviço de determinados objetivos políticos. Buscamos uma visão panorâmica do processo de construção da concepção materialista-dialética da histórica. Pretendemos pontuar algumas questões teórico-metodológicas partindo dos seguintes questionamentos: Os postulados marxistas têm algo a contribuir para entender a história da educação? classe social é uma categoria superada para estudar história da educação? Nossa análise está calcada na leitura de algumas obras de Marx, observando nelas elementos que ajudam nesta compreensão.Universidade Federal da Bahia2013-07-08info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelos ParesRevisão de LiteraturaLiterature ReviewRevisión de la Literaturaapplication/pdfhttps://periodicos.ufba.br/index.php/revistagerminal/article/view/938210.9771/gmed.v4i2.9382Germinal: marxismo e educação em debate; v. 4 n. 2 (2012): DESAFIOS DA HISTÓRIA DA EDUCAÇÃO NA PERSPECTIVA MARXISTA; 14-242175-5604reponame:Germinal: Marxismo e Educação em Debateinstname:Universidade Federal da Bahia (UFBA)instacron:UFBAporhttps://periodicos.ufba.br/index.php/revistagerminal/article/view/9382/6820Copyright (c) 2018 Germinal: Marxismo e Educação em Debateinfo:eu-repo/semantics/openAccessCarlos da Silva, JoãoVitorino da Silva, Mara Cristine2017-10-19T15:50:41Zoai:ojs.periodicos.ufba.br:article/9382Revistahttps://periodicos.ufba.br/index.php/revistagerminal/PUBhttps://periodicos.ufba.br/index.php/revistagerminal/oairevistagerminal@ufba.br2175-56042175-5604opendoar:2017-10-19T15:50:41Germinal: Marxismo e Educação em Debate - Universidade Federal da Bahia (UFBA)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
CONTRIBUTIONS OF MARXIST POSTULATES TO UNDERSTAND THE EDUCATION OF HISTORY LAS CONTRIBUCIONES DE LOS POSTULADOS MARXISTAS PARA COMPRENDER LA HISTORIA DE LA EDUCACIÓN CONTRIBUIÇÕES DOS POSTULADOS MARXISTAS PARA ENTENDER A HISTORIA DA EDUCAÇÃO |
title |
CONTRIBUTIONS OF MARXIST POSTULATES TO UNDERSTAND THE EDUCATION OF HISTORY |
spellingShingle |
CONTRIBUTIONS OF MARXIST POSTULATES TO UNDERSTAND THE EDUCATION OF HISTORY Carlos da Silva, João Marxism Education of History Historiography. Marxismo Historia de la Educación Historiografía. Marxismo história da educação historiografia. |
title_short |
CONTRIBUTIONS OF MARXIST POSTULATES TO UNDERSTAND THE EDUCATION OF HISTORY |
title_full |
CONTRIBUTIONS OF MARXIST POSTULATES TO UNDERSTAND THE EDUCATION OF HISTORY |
title_fullStr |
CONTRIBUTIONS OF MARXIST POSTULATES TO UNDERSTAND THE EDUCATION OF HISTORY |
title_full_unstemmed |
CONTRIBUTIONS OF MARXIST POSTULATES TO UNDERSTAND THE EDUCATION OF HISTORY |
title_sort |
CONTRIBUTIONS OF MARXIST POSTULATES TO UNDERSTAND THE EDUCATION OF HISTORY |
author |
Carlos da Silva, João |
author_facet |
Carlos da Silva, João Vitorino da Silva, Mara Cristine |
author_role |
author |
author2 |
Vitorino da Silva, Mara Cristine |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Carlos da Silva, João Vitorino da Silva, Mara Cristine |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Marxism Education of History Historiography. Marxismo Historia de la Educación Historiografía. Marxismo história da educação historiografia. |
topic |
Marxism Education of History Historiography. Marxismo Historia de la Educación Historiografía. Marxismo história da educação historiografia. |
description |
This article discusses some Marxist postulates, in the context of current historiographical debate. Far from being a neutral science, the history of education has always been at the service of certain political goals. We seek an overview of the construction process of dialectical-materialist conception of history. We intend to score some theoretical and methodological issues based on the following questions: The Marxist postulates have something to contribute to understanding the history of education? Social class is a category overcome to study the history of education? Our analysis is grounded in reading some works of Marx, watching them elements that help in this understanding. |
publishDate |
2013 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2013-07-08 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Avaliado pelos Pares Revisão de Literatura Literature Review Revisión de la Literatura |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.ufba.br/index.php/revistagerminal/article/view/9382 10.9771/gmed.v4i2.9382 |
url |
https://periodicos.ufba.br/index.php/revistagerminal/article/view/9382 |
identifier_str_mv |
10.9771/gmed.v4i2.9382 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.ufba.br/index.php/revistagerminal/article/view/9382/6820 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2018 Germinal: Marxismo e Educação em Debate info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2018 Germinal: Marxismo e Educação em Debate |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal da Bahia |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal da Bahia |
dc.source.none.fl_str_mv |
Germinal: marxismo e educação em debate; v. 4 n. 2 (2012): DESAFIOS DA HISTÓRIA DA EDUCAÇÃO NA PERSPECTIVA MARXISTA; 14-24 2175-5604 reponame:Germinal: Marxismo e Educação em Debate instname:Universidade Federal da Bahia (UFBA) instacron:UFBA |
instname_str |
Universidade Federal da Bahia (UFBA) |
instacron_str |
UFBA |
institution |
UFBA |
reponame_str |
Germinal: Marxismo e Educação em Debate |
collection |
Germinal: Marxismo e Educação em Debate |
repository.name.fl_str_mv |
Germinal: Marxismo e Educação em Debate - Universidade Federal da Bahia (UFBA) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistagerminal@ufba.br |
_version_ |
1798313515758387200 |