SCIENCE AND EDUCATION IN THE CONSTRUCTION OF CLASS COSCIOUSNESS: THE TEACHERS’ STRIKE OF IFE – FEDERAL UNIVERSITES
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2013 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Germinal: Marxismo e Educação em Debate |
Texto Completo: | https://periodicos.ufba.br/index.php/revistagerminal/article/view/9386 |
Resumo: | This article develops the argument that the strike of teachers of IFE - Federal Universities indicates the beginning of a new period of class struggle in the country although the possibility that the outcome of teachers' strike expands the difficulties if the plan government career be approved. The historical period presented by the paper considers the oil workers strike and the reform of state government FHC in 1995 as a reference for analyzing the meaning of the strike motion that reached at the end of August this year more than one hundred days' duration. It is based on the concept that the formation of class consciousness, the organization and the struggle of the workers are directly linked to the viability of an emancipatory project that defines the direction of scientific and education in general. |
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SCIENCE AND EDUCATION IN THE CONSTRUCTION OF CLASS COSCIOUSNESS: THE TEACHERS’ STRIKE OF IFE – FEDERAL UNIVERSITESCIENCIA Y EDUCACIÓN EN CLASE SENSIBILIZACIÓN: UNA HUELGA DE PROFESORES DE IFE - FEDERALES LAS INSTITUCIONES EDUCATIVASA CIÊNCIA E A EDUCAÇÃO NA CONSTRUÇÃO DA CONSCIÊNCIA DE CLASSE: A GREVE DOS DOCENTES DA IFE – INSTITUIÇÕES FEDERAIS DE ENSINOStrikeConsciousness and class struggleScienceEducation.HuelgaLa conciencia y la lucha de clasesCienciasEducación.GreveConsciência e luta de classeCiênciaEducaçãoThis article develops the argument that the strike of teachers of IFE - Federal Universities indicates the beginning of a new period of class struggle in the country although the possibility that the outcome of teachers' strike expands the difficulties if the plan government career be approved. The historical period presented by the paper considers the oil workers strike and the reform of state government FHC in 1995 as a reference for analyzing the meaning of the strike motion that reached at the end of August this year more than one hundred days' duration. It is based on the concept that the formation of class consciousness, the organization and the struggle of the workers are directly linked to the viability of an emancipatory project that defines the direction of scientific and education in general.Este artículo desarrolla la tesis de que la huelga de profesores de IFE - Universidades Federales indica el comienzo de un nuevo período de la lucha de clases en el país. Todavía está evaluando que sus resultados incluyen la posibilidad de ampliar dificultades si se aprueba el plan carrera en el gobierno. El período histórico presentado por el documento considera que la huelga de trabajadores petroleros y la reforma del gobierno FHC estado en el año 1995 como referencia para el análisis de la importancia del movimiento actual que ha llegado al final de agosto de este año, la duración de más de cien días. Parte de la idea de que la formación de la conciencia de clase, la organización y la lucha de los trabajadores están directamente relacionados con la viabilidad de un proyecto emancipatorio que define la dirección de la científica y la educación en general.Este artigo desenvolve o argumento de que a greve dos docentes das IFE – Instituições Federais de Ensino indica o início de um novo período da luta de classes no país ainda que avalie que o seu desfecho inclua a possibilidade de ampliação de dificuldades caso seja aprovado o plano de carreira do governo. O período histórico apresentado pelo artigo considera a greve dos petroleiros e a reforma do Estado do governo FHC em 1995 como referência para a análise do significado do movimento atual que alcançou, no final do mês de agosto deste ano, mais de cem dias de duração. Parte da concepção de que a formação da consciência de classe, a organização e a luta dos trabalhadores estão diretamente vinculadas à viabilidade de um projeto emancipador que defina os rumos da produção científica e da educação em geral.Universidade Federal da Bahia2013-07-09info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelos ParesRevisão de LiteraturaReview of LiteratureRevisión de la Literaturaapplication/pdfhttps://periodicos.ufba.br/index.php/revistagerminal/article/view/938610.9771/gmed.v4i2.9386Germinal: marxismo e educação em debate; v. 4 n. 2 (2012): DESAFIOS DA HISTÓRIA DA EDUCAÇÃO NA PERSPECTIVA MARXISTA; 69-802175-5604reponame:Germinal: Marxismo e Educação em Debateinstname:Universidade Federal da Bahia (UFBA)instacron:UFBAporhttps://periodicos.ufba.br/index.php/revistagerminal/article/view/9386/6824Copyright (c) 2018 Germinal: Marxismo e Educação em Debateinfo:eu-repo/semantics/openAccessFigueiredo, Júlio Carlos2017-10-19T15:50:41Zoai:ojs.periodicos.ufba.br:article/9386Revistahttps://periodicos.ufba.br/index.php/revistagerminal/PUBhttps://periodicos.ufba.br/index.php/revistagerminal/oairevistagerminal@ufba.br2175-56042175-5604opendoar:2017-10-19T15:50:41Germinal: Marxismo e Educação em Debate - Universidade Federal da Bahia (UFBA)false |
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