"Práticas e prédicas em nome de Cristo...": capuchinhos na "cruzada civilizatória" em Sergipe (1874-1901)

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Cunha, Tatiane Oliveira da
Data de Publicação: 2011
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UFBA
Texto Completo: http://www.repositorio.ufba.br/ri/handle/ri/11756
Resumo: 140f.
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Os missionários levavam a população sergipana a construir importantes obras comunitárias, ajudando a suprir uma deficiência do Estado, a exemplo de estradas, pontes, tanques, cemitérios e hospitais. Transmitiam as práticas do catolicismo a uma população carente de párocos. A missão também era uma festa para a população, que além da prática sacramental aproveitava o evento religioso para encontrar parentes e amigos e formar também novas redes de sociabilidades, importantes para o comércio. No entanto, compreendemos que a apropriação da mensagem pela população não se deu exatamente da forma como queriam as autoridades civis e eclesiásticas, pois era influenciada pela sua visão do mundo. Nesta pesquisa usamos além das fontes oficiais da Ordem Capuchinha, os Relatórios dos Presidentes da Província e os relatos de memorialistas. In the second half of the 19th century Brazil faced the substitution of the slave manual job for the free one and at the some time it aimed be transformed into a civilized nation into the European standard. It is in this aspect that this research ains to get to understand the contribution of the itinerant missions of the capuchins in the cruzade for civilization in Sergipe state between 1874-1901. For that to happen, we used as a leading wire the performace of the missionary friar João Evangelista Giuliani de Monte Marciano from his memories notebook. We realized these missions let several contributions. They helped to make the authorities plans as well as the landlords real as they convoke the population to labour. The ideal of work as a salvation instrument did not get only in the sermon. The missionaries led Sergipe people to build important comunitary buildings helping the state to supply the lack of roads, bridges, reservoirs, graveyards and hospitals. They transmited the habits of the Catholicism to a shy population of parish priests the mission was also a celebration to the people that besides the sacrament practice enjoyed the religious event to neet relatives and friends and also to get new social nets which were very useful to business. However we noticed that the appropriation of the mensage by the population wasn‟t exactly the way the civilian and religious authorities wished but they were influenced by their own view of the world. In this research it was used beyond the standard sources of the capuchins order the reports by the Presidents of the Provinces and the descriptions of the memoirists.Submitted by Oliveira Santos Dilzaná (dilznana@yahoo.com.br) on 2013-06-07T13:36:43Z No. of bitstreams: 1 Dissertação - Tatiane O. 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