Orientação profissional para jovens de baixa renda
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2014 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UFBA |
Texto Completo: | http://repositorio.ufba.br/ri/handle/ri/17355 |
Resumo: | Esta dissertação é resultado do desenvolvimento de um projeto de pesquisa-ação para fins de adaptação de uma metodologia de Orientação Profissional (OP) que pudesse vir a embasar políticas públicas de inclusão social de jovens de baixa renda. A metodologia de OP escolhida e adaptada para a pesquisa-ação apoia-se na abordagem sócio-histórica, que considera os fatores contextuais de exclusão social de grupos de jovens de baixa renda. A OP de abordagem sócio-histórica se insere no campo da Gestão Social como uma ferramenta de inclusão social. Sua adaptação leva em conta aspectos sócio-histórico-econômicos, visando encontrar formas mais apropriadas para trabalhar com jovens de baixa renda e capacitá-los na construção de projetos de carreiras que aumentem suas chances de inclusão social. O projeto de pesquisa-ação envolveu duas etapas; a primeira consistiu na adaptação metodológica de OP com profissionais especialistas e a segunda consistiu na aplicação da metodologia a um grupo de jovens vinculados ao Pronatec (Programa Nacional de Acesso ao Ensino Técnico e Emprego). Os resultados das duas etapas apontam os passos necessários para a adaptação da OP e para os desafios na aplicação dessa metodologia. Além disso, esse projeto oferece caminhos para a utilização da OP como uma diretriz de política pública, ampliando as chances de inserção social e profissional de jovens de baixa renda que, pelas condições determinantes de contexto, tendem a ser excluídos socialmente. This Dissertation is a result of the development of an action research project for adaptation of a methodology of Vocational Guidance (VG) that could support public policies for social inclusion of low-income youth. The VG methodology, chosen and adapted for this action research, relies on the social and historical approach, which considers the contextual factors of social exclusion of groups and low-income youth. The VG of socio-historical approach belongs to the field of Social Management as a mechanism for social inclusion. Its adaptation takes into consideration socio-historical and economic aspects, aiming to find more appropriate ways to work with low-income youth and empower them to build career projects that increase their chances of social inclusion. The action research project involved two steps. The first consisted of VG methodological adaptation developed together in conjunction with professional experts, and the second consisted of the VG application with a group of young people linked to Pronatec, the National Program for Access to Technical Education and Employment. The results in both steps indicate the required steps needed to adapt the VG procedures and the methodological challenges for its application. Furthermore, it also offers ways to use the VG as a guideline for public policy development that could increase the chance of social and professional integration of low-income youth, which by determinant conditions of context, tend to be socially excluded. |
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This Dissertation is a result of the development of an action research project for adaptation of a methodology of Vocational Guidance (VG) that could support public policies for social inclusion of low-income youth. The VG methodology, chosen and adapted for this action research, relies on the social and historical approach, which considers the contextual factors of social exclusion of groups and low-income youth. The VG of socio-historical approach belongs to the field of Social Management as a mechanism for social inclusion. Its adaptation takes into consideration socio-historical and economic aspects, aiming to find more appropriate ways to work with low-income youth and empower them to build career projects that increase their chances of social inclusion. The action research project involved two steps. The first consisted of VG methodological adaptation developed together in conjunction with professional experts, and the second consisted of the VG application with a group of young people linked to Pronatec, the National Program for Access to Technical Education and Employment. The results in both steps indicate the required steps needed to adapt the VG procedures and the methodological challenges for its application. 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