“O homem que virou suco”: masculinity notions in dispute in Brazilian cinema

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Fernandes de Carvalhaes, Flávia
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Angelo Verceze, Flávia, Antonio Soethe Pereira, Leonardo
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Periódicus
Texto Completo: https://periodicos.ufba.br/index.php/revistaperiodicus/article/view/49982
Resumo: Society organizes itself amids a web of cultural, political and social components that, historically, interpellate the population and can articulate plural ways of subjectivation. Following this perspective, the present paper understands Brazilian cinema as a technology which produces hegemonics perspectives and gender dissidents. From the documentary analysis of the movie “O homem que virou suco”, produced in the country in 1980, this research problematizes, more specifically, a part of the masculinity notions that are articulated in the piece, from an intersectional perspective. The conclusion highlights the importance of Brazilian cinematography productions on the denunciation and further analysis of the structural conditions that imply inequalities and suffering of the population.      
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spelling “O homem que virou suco”: masculinity notions in dispute in Brazilian cinema “O homem que virou suco”: nociones de masculinidades en disputa en el cine brasileño"O homem que virou suco” : noções de masculinidades em disputa no cinema brasileiroSociety organizes itself amids a web of cultural, political and social components that, historically, interpellate the population and can articulate plural ways of subjectivation. Following this perspective, the present paper understands Brazilian cinema as a technology which produces hegemonics perspectives and gender dissidents. From the documentary analysis of the movie “O homem que virou suco”, produced in the country in 1980, this research problematizes, more specifically, a part of the masculinity notions that are articulated in the piece, from an intersectional perspective. The conclusion highlights the importance of Brazilian cinematography productions on the denunciation and further analysis of the structural conditions that imply inequalities and suffering of the population.      La sociedad se organiza en medio a una trama de componentes culturales, políticos y sociales que, históricamente, interpelan a la población y articulan modos plurales de subjetivación. En esa perspectiva, el presente trabajo sitúa el cine brasileño como una tecnología que produce perspectivas de género hegemónicas y disidentes. A partir del análisis documental de la película “O homem que virou suco”, producida en el país en 1980, esta investigación cualitativa problematiza, más específicamente, parte de las nociones de masculinidad que se articulan de manera interseccional en la obra. Se concluye, provisionalmente, destacando la importancia de las producciones cinematográficas brasileñas en los procesos de denuncia y análisis de las condiciones estructurales que implican desigualdades y sufrimientos entre la población.    A sociedade organiza-se em meio a uma trama de componentes culturais, políticos, sociais que, historicamente, interpelam a população e articulam modos plurais de subjetivação. Nesta perspectiva, o presente trabalho situa o cinema brasileiro enquanto tecnologia que produz perspectivas hegemônicas e dissidentes de gênero. A partir da análise documental do filme “O homem que virou suco”, produzido no país em 1980, esta pesquisa qualitativa problematiza, mais especificamente, parte das noções de masculinidade que são articuladas de modo interseccional na obra. Conclui-se, provisoriamente, destacando a importância das produções cinematográficas brasileiras nos processos de denúncia e análise de condições estruturais que implicam em desigualdades e sofrimentos entre a população.Universidade Federal da Bahia2023-08-29info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado por paresapplication/pdfhttps://periodicos.ufba.br/index.php/revistaperiodicus/article/view/4998210.9771/peri.v1i19.49982Revista Periódicus; Vol. 1 No. 19 (2023): To circulate in alliance: methodologies of collaboration and movements between worlds; 284-301Revista Periódicus; Vol. 1 Núm. 19 (2023): Circular en alianzas: metodologías de colaboración y movimientos entre mundos; 284-301Revista Periódicus; v. 1 n. 19 (2023): Circular em alianças: metodologias de colaboração e movimentos entre mundos; 284-3012358-0844reponame:Revista Periódicusinstname:Universidade Federal da Bahia (UFBA)instacron:UFBAporhttps://periodicos.ufba.br/index.php/revistaperiodicus/article/view/49982/29723Copyright (c) 2023 Flávia Fernandes Carvalhaeshttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessFernandes de Carvalhaes, FláviaAngelo Verceze, FláviaAntonio Soethe Pereira, Leonardo2023-08-29T11:18:04Zoai:ojs.periodicos.ufba.br:article/49982Revistahttps://periodicos.ufba.br/index.php/revistaperiodicusPUBhttps://periodicos.ufba.br/index.php/revistaperiodicus/oai||revistaperiodicus@ufba.br2358-08442358-0844opendoar:2023-08-29T11:18:04Revista Periódicus - Universidade Federal da Bahia (UFBA)false
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