Education as a process of subjectivation: : feminist epistemologies for the production of an other subject.
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Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
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Título da fonte: | Revista Labor |
Texto Completo: | http://www.periodicos.ufc.br/labor/article/view/78740 |
Resumo: | In this article we mobilize the self-report of a student, within the scope of the specialization course Gender Relations and Sexualities: Interdisciplinary Perspectives, which takes place in a public university. The main argument developed here is that from a perspective of education as a process of subjectivation, we can make alliances with feminist epistemologies for the construction of non-sexist other subjects. Faced with the scenario that we are experiencing with so many setbacks, minimizing our spaces for discussing the knowledge that feminist epistemologies have built, finding cracks, gaps and crevices to keep this knowledge alive is an attitude of resistance so that different bodies and lives that depend on the spreading this knowledge can be liveable. |
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Education as a process of subjectivation: : feminist epistemologies for the production of an other subject.La educación como proceso de subjetivación: : epistemologías feministas para la producción de otro sujeto.Educação como processo de subjetivação:: epistemologias feministas para produção de um sujeito outro. Education.Feminist epistemologiesSubjectivation process.EducationFeminist epistemologiesSubjectivation process.Educación.Epistemologías feministasProceso de subjetivación.Educación.Epistemologías feministas.Proceso de subjetivación.Educação.Epistemologias feministas.Processo de subjetivação.EducaçãoEpistemologias feministasProcesso de subjetivaçãoIn this article we mobilize the self-report of a student, within the scope of the specialization course Gender Relations and Sexualities: Interdisciplinary Perspectives, which takes place in a public university. The main argument developed here is that from a perspective of education as a process of subjectivation, we can make alliances with feminist epistemologies for the construction of non-sexist other subjects. Faced with the scenario that we are experiencing with so many setbacks, minimizing our spaces for discussing the knowledge that feminist epistemologies have built, finding cracks, gaps and crevices to keep this knowledge alive is an attitude of resistance so that different bodies and lives that depend on the spreading this knowledge can be liveable.En este artículo movilizamos el autoinforme de una alumna, en el ámbito del curso de especialización Relaciones de Género y Sexualidades: Perspectivas Interdisciplinarias, que se desarrolla en una universidad pública. El principal argumento aquí desarrollado es que desde una perspectiva de la educación como proceso de subjetivación, podemos hacer alianzas con las epistemologías feministas para la construcción de otros sujetos no sexistas. Ante el escenario que vivimos con tantos contratiempos, minimizar nuestros espacios de discusión sobre los saberes que han construido las epistemologías feministas, encontrar grietas, vacíos y hendiduras para mantener vivos esos saberes es una actitud de resistencia para que los diferentes cuerpos y vidas que dependen en la difusión de este conocimiento puede ser vivibleNo presente artigo mobilizamos o relato de si de uma aluna, no âmbito do curso de especialização Relações de Gênero e Sexualidades: perspectivas interdisciplinares, que acontece em uma universidade pública. O argumento principal desenvolvido aqui é que a partir de uma perspectiva da educação como processo de subjetivação, podemos fazer alianças com as epistemologias feministas para construção de sujeitos outros não-sexistas. Diante do cenário que estamos vivendo de tantos retrocessos, minimização dos nossos espaços de discussão do conhecimento que as epistemologias feministas têm construído, encontrar frestas, brechas e fendas para manter vivo esse conhecimento é uma atitude de resistência para que diversos corpos e vidas que dependem do espraiamento desse conhecimento possam ser vivíveis.Programa de Pós-Graduação em Educação da UFC2022-07-02info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://www.periodicos.ufc.br/labor/article/view/7874010.29148/labor.v1i27.78740Revista Labor; v. 1 n. 27 (2022): Revista Labor; 29-441983-5000reponame:Revista Laborinstname:Universidade Federal do Ceará (UFC)instacron:UFCporhttp://www.periodicos.ufc.br/labor/article/view/78740/226307Copyright (c) 2022 Revista Laborinfo:eu-repo/semantics/openAccessOliveira, Danilo Araújo deFerrari, Anderson2022-08-29T17:55:02Zoai:periodicos.ufc:article/78740Revistahttp://www.revistalabor.ufc.br/PUBhttp://www.periodicos.ufc.br/index.php/Labor/oai||eneas_arrais@hotmail.com||revista_labor@yahoo.com.br1983-50001983-5000opendoar:2022-08-29T17:55:02Revista Labor - Universidade Federal do Ceará (UFC)false |
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