The Relationship Between Education and Economic Development in Brazil from 1950 to 1970

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Lins, Maria Alcina Terto
Data de Publicação: 2021
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Labor
Texto Completo: http://www.periodicos.ufc.br/labor/article/view/67957
Resumo: The Education subordination to the Brazilian’s economic development between 1950 and 1970 reveals remarkable elements of the global capitalist movement, mainly when it shows that in the central countries (denominated developed) capital’s accumulation process occurs in detriment to the Latin American countries, due to a relation based on work exploitation legitimized by the state regulation. The Brazilian industrialization and the respective complexification of work processes demanded a specialized labor force and modifications on educational organization, whose rationality, efficiency, and productivity principles had constituted a centerline on the worker's formation and/or qualification. The dynamics of capital reproduction used education as a way to suit the productive capacity on the social subjects to the maintaining of bourgeoisie status quo in favor of dominant sectors, under an insidious discourse of modernization that instead of providing the Brazilian’s economic and social development, reaffirmed its dependence/subordination to central capitalist countries.
id UFC-10_6df53020a29281794273a6501dfd68e7
oai_identifier_str oai:periodicos.ufc:article/67957
network_acronym_str UFC-10
network_name_str Revista Labor
repository_id_str
spelling The Relationship Between Education and Economic Development in Brazil from 1950 to 1970 La Relación entre Educación y Desarrollo Económico en Brasil de 1950 a 1970 A Relação entre a Educação e o Desenvolvimento Econômico no Brasil no Período de 1950 a 1970 Educação. Capitalismo. Desenvolvimento econômico. Modernização.Educação e desenvolvimento econômico.Education. Capitalism. Economic development. Modernization.Educación. Capitalismo. Desarrollo económico. Modernización.The Education subordination to the Brazilian’s economic development between 1950 and 1970 reveals remarkable elements of the global capitalist movement, mainly when it shows that in the central countries (denominated developed) capital’s accumulation process occurs in detriment to the Latin American countries, due to a relation based on work exploitation legitimized by the state regulation. The Brazilian industrialization and the respective complexification of work processes demanded a specialized labor force and modifications on educational organization, whose rationality, efficiency, and productivity principles had constituted a centerline on the worker's formation and/or qualification. The dynamics of capital reproduction used education as a way to suit the productive capacity on the social subjects to the maintaining of bourgeoisie status quo in favor of dominant sectors, under an insidious discourse of modernization that instead of providing the Brazilian’s economic and social development, reaffirmed its dependence/subordination to central capitalist countries.La subordinación de la educación al desarrollo económico brasileño entre los años 1950 y 1970 revela elementos marcantes del movimiento global capitalista, sobre todo al evidenciar que el proceso de acumulación de capital en los países centrales (denominados desarrollados) ocurre en detrimento del desarrollo de los países de América Latina mediante una relación basada en la explotación del trabajo legitimada por la regulación estatal. La industrialización brasileña y la respectiva complexión del proceso de trabajo exigieron una fuerza de trabajo especializada y modificaciones en la organización educativa, cuyos principios de racionalidad, eficiencia y productividad constituirían el eje central en la formación y/o cualificación del trabajador. La dinámica de reproducción del capital utilizó la educación como un medio para adecuar la capacidad productora de los individuos sociales al mantenimiento del status quo de la burguesía en favor de los sectores dominantes, bajo un insidioso discurso de modernización que en vez de proporcionar el desarrollo económico y social en Brasil, reafirmó la condición de dependencia/subordinación a los países de capitalismo central.A subordinação da educação ao desenvolvimento econômico brasileiro entre os anos 1950 e 1970 revela elementos marcantes do movimento global capitalista, sobretudo ao evidenciar que o processo de acumulação de capital nos países centrais (denominados desenvolvidos) ocorre em detrimento do desenvolvimento dos países da América Latina, mediante uma relação fundada na exploração do trabalho legitimado pela regulação estatal. A industrialização brasileira e a respectiva complexificação do processo de trabalho exigiram uma força de trabalho especializada e modificações na organização educacional, cujos princípios de racionalidade, eficiência e produtividade constituiriam o eixo central na formação e/ou qualificação do trabalhador. A dinâmica de reprodução do capital utilizou a educação como um meio para adequar a capacidade produtora dos indivíduos sociais à manutenção do status quo da burguesia em favor dos setores dominantes, sob um insidioso discurso de modernização que ao invés de proporcionar o desenvolvimento econômico e social no Brasil, reafirmou a condição de dependência/subordinação aos países de capitalismo central.Programa de Pós-Graduação em Educação da UFC2021-04-27info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://www.periodicos.ufc.br/labor/article/view/6795710.29148/labor.v1i25.67957Revista Labor; v. 1 n. 25 (2021): Revista Labor; 76-891983-5000reponame:Revista Laborinstname:Universidade Federal do Ceará (UFC)instacron:UFCporhttp://www.periodicos.ufc.br/labor/article/view/67957/196711Copyright (c) 2021 Revista Laborinfo:eu-repo/semantics/openAccessLins, Maria Alcina Terto 2021-05-03T17:49:04Zoai:periodicos.ufc:article/67957Revistahttp://www.revistalabor.ufc.br/PUBhttp://www.periodicos.ufc.br/index.php/Labor/oai||eneas_arrais@hotmail.com||revista_labor@yahoo.com.br1983-50001983-5000opendoar:2021-05-03T17:49:04Revista Labor - Universidade Federal do Ceará (UFC)false
dc.title.none.fl_str_mv The Relationship Between Education and Economic Development in Brazil from 1950 to 1970
La Relación entre Educación y Desarrollo Económico en Brasil de 1950 a 1970
A Relação entre a Educação e o Desenvolvimento Econômico no Brasil no Período de 1950 a 1970
title The Relationship Between Education and Economic Development in Brazil from 1950 to 1970
spellingShingle The Relationship Between Education and Economic Development in Brazil from 1950 to 1970
Lins, Maria Alcina Terto
Educação. Capitalismo. Desenvolvimento econômico. Modernização.
Educação e desenvolvimento econômico.
Education. Capitalism. Economic development. Modernization.
Educación. Capitalismo. Desarrollo económico. Modernización.
title_short The Relationship Between Education and Economic Development in Brazil from 1950 to 1970
title_full The Relationship Between Education and Economic Development in Brazil from 1950 to 1970
title_fullStr The Relationship Between Education and Economic Development in Brazil from 1950 to 1970
title_full_unstemmed The Relationship Between Education and Economic Development in Brazil from 1950 to 1970
title_sort The Relationship Between Education and Economic Development in Brazil from 1950 to 1970
author Lins, Maria Alcina Terto
author_facet Lins, Maria Alcina Terto
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Lins, Maria Alcina Terto
dc.subject.por.fl_str_mv Educação. Capitalismo. Desenvolvimento econômico. Modernização.
Educação e desenvolvimento econômico.
Education. Capitalism. Economic development. Modernization.
Educación. Capitalismo. Desarrollo económico. Modernización.
topic Educação. Capitalismo. Desenvolvimento econômico. Modernização.
Educação e desenvolvimento econômico.
Education. Capitalism. Economic development. Modernization.
Educación. Capitalismo. Desarrollo económico. Modernización.
description The Education subordination to the Brazilian’s economic development between 1950 and 1970 reveals remarkable elements of the global capitalist movement, mainly when it shows that in the central countries (denominated developed) capital’s accumulation process occurs in detriment to the Latin American countries, due to a relation based on work exploitation legitimized by the state regulation. The Brazilian industrialization and the respective complexification of work processes demanded a specialized labor force and modifications on educational organization, whose rationality, efficiency, and productivity principles had constituted a centerline on the worker's formation and/or qualification. The dynamics of capital reproduction used education as a way to suit the productive capacity on the social subjects to the maintaining of bourgeoisie status quo in favor of dominant sectors, under an insidious discourse of modernization that instead of providing the Brazilian’s economic and social development, reaffirmed its dependence/subordination to central capitalist countries.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-04-27
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://www.periodicos.ufc.br/labor/article/view/67957
10.29148/labor.v1i25.67957
url http://www.periodicos.ufc.br/labor/article/view/67957
identifier_str_mv 10.29148/labor.v1i25.67957
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv http://www.periodicos.ufc.br/labor/article/view/67957/196711
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 Revista Labor
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 Revista Labor
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Programa de Pós-Graduação em Educação da UFC
publisher.none.fl_str_mv Programa de Pós-Graduação em Educação da UFC
dc.source.none.fl_str_mv Revista Labor; v. 1 n. 25 (2021): Revista Labor; 76-89
1983-5000
reponame:Revista Labor
instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron:UFC
instname_str Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron_str UFC
institution UFC
reponame_str Revista Labor
collection Revista Labor
repository.name.fl_str_mv Revista Labor - Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.mail.fl_str_mv ||eneas_arrais@hotmail.com||revista_labor@yahoo.com.br
_version_ 1809454507174658048