A crítica do método marxiano à racionalidade burguesa e à educação tecnicista

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Pereira, Francisco Vítor Macêdo
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Moraes, André Monteiro
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Labor
Texto Completo: http://www.periodicos.ufc.br/labor/article/view/60197
Resumo: Exercising the materialist interpretation of historical development and the dialectical view of social transformations, the Marxian method remains the most adequate theoretical tool for the critical understanding of the contradictions of bourgeois social reality, although seen by many in a marginalized and / or outdated way. Marx is linked, in fact, to a revolutionary project of society and, in view of the historical complexity of this project, the criticism of the production of technical and scientific knowledge, as well as education as a biased project for social transformation, requires a delicate treatment: of analysis about the bases of social production of the current institutions and capitalist ways of life. Therefore, we propose to explain the evidence regarding the assertion and the relevance of this method: as the one that best enables the understanding of the contradictions of bourgeois social reality, in view of the explanation of their ideological commitments in the production of technical-scientific knowledge and in the vituperation of the working classes’ education.
id UFC-10_add63eb87e9a7e39bf8a652b5a3b8721
oai_identifier_str oai:periodicos.ufc:article/60197
network_acronym_str UFC-10
network_name_str Revista Labor
repository_id_str
spelling A crítica do método marxiano à racionalidade burguesa e à educação tecnicistaMétodo marxiano. Crítica à racionalidade burguesa. Crítica à educação tecnicista.Método marxianoExercising the materialist interpretation of historical development and the dialectical view of social transformations, the Marxian method remains the most adequate theoretical tool for the critical understanding of the contradictions of bourgeois social reality, although seen by many in a marginalized and / or outdated way. Marx is linked, in fact, to a revolutionary project of society and, in view of the historical complexity of this project, the criticism of the production of technical and scientific knowledge, as well as education as a biased project for social transformation, requires a delicate treatment: of analysis about the bases of social production of the current institutions and capitalist ways of life. Therefore, we propose to explain the evidence regarding the assertion and the relevance of this method: as the one that best enables the understanding of the contradictions of bourgeois social reality, in view of the explanation of their ideological commitments in the production of technical-scientific knowledge and in the vituperation of the working classes’ education.Ejerciendo la interpretación materialista del desarrollo histórico y la visión dialéctica de las transformaciones sociales, el método marxista sigue siendo la herramienta teórica más adecuada para la comprensión crítica de las contradicciones de la realidad social burguesa, aunque muchos la vean de manera marginada y / u obsoleta. Marx está vinculado, de hecho, a un proyecto revolucionario de la sociedad y, en vista de la complejidad histórica de este proyecto, la crítica a la producción del conocimiento técnico y científico, así como a la educación como un proyecto sesgado para la transformación social, requiere un tratamiento delicado: de análisis sobre las bases de producción social de las actuales instituciones y formas de vida del capitalismo. Por lo tanto, proponemos explicar la evidenciación respecto a la afirmación y a la relevancia de este método: como el que mejor permite la comprensión de las contradicciones de la realidad social burguesa, en vista de la explicación de sus compromisos ideológicos con la producción del conocimiento técnico-científico y con la vituperación de la educación de las clases trabajadoras.Exercendo a interpretação materialista do desenvolvimento histórico e a visão dialética acerca das transformações sociais, o método marxiano segue sendo a mais adequada ferramenta teórica para a compreensão crítica das contradições da realidade social burguesa, ainda que visto por muitos de forma marginalizada e/ou ultrapassada. Marx vincula-se, na verdade, a um projeto revolucionário de sociedade e, em atenção à complexidade histórica desse projeto, a crítica à produção do conhecimento técnico e científico, assim como à educação como projeto enviesado de transformação social, requer um tratamento delicado: de análise acerca das bases de produção social das atuais instituições e modos da vida capitalista. Propomo-nos, diante disso, à explicitação de evidências a propósito da asserção e da atualidade desse método: como o que melhor possibilita a compreensão das contradições da realidade social burguesa, em face à explicitação de seus comprometimentos ideológicos na produção do conhecimento técnico-científico e na vituperação da educação das classes trabalhadoras.Programa de Pós-Graduação em Educação da UFC2020-11-04info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://www.periodicos.ufc.br/labor/article/view/6019710.29148/labor.v1i24.60197Revista Labor; v. 1 n. 24 (2020): Labor; 593-6171983-5000reponame:Revista Laborinstname:Universidade Federal do Ceará (UFC)instacron:UFCporhttp://www.periodicos.ufc.br/labor/article/view/60197/162391Copyright (c) 2020 Revista Laborhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessPereira, Francisco Vítor Macêdo Moraes, André Monteiro 2020-11-08T23:23:09Zoai:periodicos.ufc:article/60197Revistahttp://www.revistalabor.ufc.br/PUBhttp://www.periodicos.ufc.br/index.php/Labor/oai||eneas_arrais@hotmail.com||revista_labor@yahoo.com.br1983-50001983-5000opendoar:2020-11-08T23:23:09Revista Labor - Universidade Federal do Ceará (UFC)false
dc.title.none.fl_str_mv A crítica do método marxiano à racionalidade burguesa e à educação tecnicista
title A crítica do método marxiano à racionalidade burguesa e à educação tecnicista
spellingShingle A crítica do método marxiano à racionalidade burguesa e à educação tecnicista
Pereira, Francisco Vítor Macêdo
Método marxiano. Crítica à racionalidade burguesa. Crítica à educação tecnicista.
Método marxiano
title_short A crítica do método marxiano à racionalidade burguesa e à educação tecnicista
title_full A crítica do método marxiano à racionalidade burguesa e à educação tecnicista
title_fullStr A crítica do método marxiano à racionalidade burguesa e à educação tecnicista
title_full_unstemmed A crítica do método marxiano à racionalidade burguesa e à educação tecnicista
title_sort A crítica do método marxiano à racionalidade burguesa e à educação tecnicista
author Pereira, Francisco Vítor Macêdo
author_facet Pereira, Francisco Vítor Macêdo
Moraes, André Monteiro
author_role author
author2 Moraes, André Monteiro
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Pereira, Francisco Vítor Macêdo
Moraes, André Monteiro
dc.subject.por.fl_str_mv Método marxiano. Crítica à racionalidade burguesa. Crítica à educação tecnicista.
Método marxiano
topic Método marxiano. Crítica à racionalidade burguesa. Crítica à educação tecnicista.
Método marxiano
description Exercising the materialist interpretation of historical development and the dialectical view of social transformations, the Marxian method remains the most adequate theoretical tool for the critical understanding of the contradictions of bourgeois social reality, although seen by many in a marginalized and / or outdated way. Marx is linked, in fact, to a revolutionary project of society and, in view of the historical complexity of this project, the criticism of the production of technical and scientific knowledge, as well as education as a biased project for social transformation, requires a delicate treatment: of analysis about the bases of social production of the current institutions and capitalist ways of life. Therefore, we propose to explain the evidence regarding the assertion and the relevance of this method: as the one that best enables the understanding of the contradictions of bourgeois social reality, in view of the explanation of their ideological commitments in the production of technical-scientific knowledge and in the vituperation of the working classes’ education.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-11-04
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://www.periodicos.ufc.br/labor/article/view/60197
10.29148/labor.v1i24.60197
url http://www.periodicos.ufc.br/labor/article/view/60197
identifier_str_mv 10.29148/labor.v1i24.60197
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv http://www.periodicos.ufc.br/labor/article/view/60197/162391
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2020 Revista Labor
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2020 Revista Labor
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Programa de Pós-Graduação em Educação da UFC
publisher.none.fl_str_mv Programa de Pós-Graduação em Educação da UFC
dc.source.none.fl_str_mv Revista Labor; v. 1 n. 24 (2020): Labor; 593-617
1983-5000
reponame:Revista Labor
instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron:UFC
instname_str Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron_str UFC
institution UFC
reponame_str Revista Labor
collection Revista Labor
repository.name.fl_str_mv Revista Labor - Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.mail.fl_str_mv ||eneas_arrais@hotmail.com||revista_labor@yahoo.com.br
_version_ 1798325397170946048