Letramento científico na EPT: o que nos diz o projeto pol´ítico pedagógico do IFRN
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Data de Publicação: | 2020 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Labor |
Texto Completo: | http://www.periodicos.ufc.br/labor/article/view/60097 |
Resumo: | Commonly used in academic productions, the content analysis of documents is the result of an effort by the researcher to find records, facts, speeches or other items that can contribute to his research. This paper presents an analysis of the IFRN's Pedagogical Political Project (PPP), which allows the obtainment of basic foundations of pedagogical and teaching practices for the construction of Scientific Literacy (SL) skills in students. The content analysis was based on Bardin (2011). The results obtained dialogue with authors who discuss SL, such as Santos (2007) and Norris and Phillips (2003) and the factors that must be taken into account for their construction. In addition, it is possible to verify the presence of elements in the document that guide the development of the SL. It is hoped that this work can help teachers who reflect their practice and who seek institutional documents for instruments to improve teaching practice. |
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Letramento científico na EPT: o que nos diz o projeto pol´ítico pedagógico do IFRNProjeto político pedagógicoEducação ProfissionalConhecimento CientíficoLetramento científicoEducação profissional e tecnológicaAnálise documentalCommonly used in academic productions, the content analysis of documents is the result of an effort by the researcher to find records, facts, speeches or other items that can contribute to his research. This paper presents an analysis of the IFRN's Pedagogical Political Project (PPP), which allows the obtainment of basic foundations of pedagogical and teaching practices for the construction of Scientific Literacy (SL) skills in students. The content analysis was based on Bardin (2011). The results obtained dialogue with authors who discuss SL, such as Santos (2007) and Norris and Phillips (2003) and the factors that must be taken into account for their construction. In addition, it is possible to verify the presence of elements in the document that guide the development of the SL. It is hoped that this work can help teachers who reflect their practice and who seek institutional documents for instruments to improve teaching practice.Comúnmente utilizado en producciones académicas, análisis de contenido de los documentos es el resultado del esfuerzo del investigador para encontrar registros, hechos, discursos u otros elementos que puedan contribuir a su investigación. Este artículo presenta un análisis del Proyecto Político Pedagógico (PPP) de la IFRN, que permite obtener fundamentos básicos como prácticas pedagógicas y de enseñanza para la construcción de Alfabetización científica (AC) en estudiantes. Análisis de contenido se basó en Bardin (2011). Los resultados obtuvieron diálogo con autores que discuten sobre AC, como Santos (2007) y Norris y Phillips (2003) y los factores que deben tenerse en cuenta para su construcción. Además, es posible verificar la presencia de elementos en el documento que guían el desarrollo de la AC. Se espera que este trabajo pueda ayudar a los maestros que reflejan su práctica y que buscan documentos institucionales para instrumentos que mejoren la práctica docente.Comumente utilizada nas produções acadêmicas, a análise de conteúdo em documentos é resultado de um esforço do pesquisador em encontrar recortes, fatos, falas ou outros itens que podem contribuir para sua pesquisa. Este trabalho apresenta uma análise do Projeto Político Pedagógico (PPP) do IFRN na qual se procurou fundamentos para basilar as práticas pedagógicas e docentes para construir nos estudantes habilidades inerentes ao Letramento Científico (LC). A análise do conteúdo foi embasada em Bardin (2011). Os resultados obtidos dialogam com autores que discutem o LC, como Santos (2007) e Norris e Phillips (2003) e os fatores que devem ser levados em conta para sua construção. Além disso, é possível constatar a presença de elementos no documento que orientam para o desenvolvimento do LC. Espera-se que esse trabalho possa auxiliar professores que refletem sua prática e que buscam nos documentos institucionais instrumentos para aprimorar o fazer docente.Programa de Pós-Graduação em Educação da UFC2020-10-19info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://www.periodicos.ufc.br/labor/article/view/6009710.29148/labor.v1i24.60097Revista Labor; v. 1 n. 24 (2020): Labor; 11-231983-5000reponame:Revista Laborinstname:Universidade Federal do Ceará (UFC)instacron:UFCporhttp://www.periodicos.ufc.br/labor/article/view/60097/162267Copyright (c) 2020 Revista Laborinfo:eu-repo/semantics/openAccessAlcântara Alves, LeonardoKaiser, Jackson Pereira de Sousa 2021-02-25T22:14:36Zoai:periodicos.ufc:article/60097Revistahttp://www.revistalabor.ufc.br/PUBhttp://www.periodicos.ufc.br/index.php/Labor/oai||eneas_arrais@hotmail.com||revista_labor@yahoo.com.br1983-50001983-5000opendoar:2021-02-25T22:14:36Revista Labor - Universidade Federal do Ceará (UFC)false |
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