Estudo comparado da educação profissional em países da américa do sul: os casos de Brasil, Bolívia, Colômbia e Uruguai

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Oliveira, Francisco Kelsen de
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Russo, Érica Marianne Baldino Nunes, Leite, Giselda de Souza Moraes Ferraz, Andrada, Jesaias Jorge de, Lorenzo, Vitor Prates
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Labor
Texto Completo: http://www.periodicos.ufc.br/labor/article/view/60140
Resumo: This article conceives a comparative dialogue about professional education in South American countries, especially Brazil, Bolivia, Colombia, and Uruguay. It aims at identifying convergences and divergences within models of professional education practiced by the countries that were the subject of this research. Qualitative research was used as a methodological approach to perform a compared analysis of information recorded in official documents belonging to the nations that were studied and available in bibliographic resources. The comparative enabled the comprehension that there are more similarities than differences regarding professional education that is experienced in the four countries that were analyzed, considering each nation’s social-historical-cultural specificities.
id UFC-10_f85aaa5227c79c274fb011de7f4ec119
oai_identifier_str oai:periodicos.ufc:article/60140
network_acronym_str UFC-10
network_name_str Revista Labor
repository_id_str
spelling Estudo comparado da educação profissional em países da américa do sul: os casos de Brasil, Bolívia, Colômbia e UruguaiProfessional educationCompared educationSouth America countriesEducação profissionalEducação comparadaPaíses da América do SulEducação profissional e tecnológicaThis article conceives a comparative dialogue about professional education in South American countries, especially Brazil, Bolivia, Colombia, and Uruguay. It aims at identifying convergences and divergences within models of professional education practiced by the countries that were the subject of this research. Qualitative research was used as a methodological approach to perform a compared analysis of information recorded in official documents belonging to the nations that were studied and available in bibliographic resources. The comparative enabled the comprehension that there are more similarities than differences regarding professional education that is experienced in the four countries that were analyzed, considering each nation’s social-historical-cultural specificities.Este artículo presenta un diálogo comparativo entre la educación profesional en los países sudamericanos, específicamente Brasil, Bolivia, Colombia y Uruguay, con el objetivo de identificar aproximaciones y distanciamientos en los modelos de educación profesional practicados por los países que son objeto de esta investigación. La investigación cualitativa se adoptó como un camino metodológico, se llevó a cabo un análisis comparativo de la información contenida en los documentos oficiales de las naciones estudiadas y disponible en los recursos bibliográficos. Este estudio permitió entender que hay más similitudes que diferencias en relación con la educación profesional experimentada en los cuatro países analizados, reservadas a las especificidades socio-históricas-culturales de cada nación.Neste presente artigo é concebido um diálogo comparativo entre a educação profissional em países da América do Sul, especificamente Brasil, Bolívia, Colômbia e Uruguai, objetivando identificar aproximações e distanciamentos nos modelos de educação profissional praticados pelos países objetos desta pesquisa. Adotou-se a pesquisa qualitativa como percurso metodológico, empreendeu-se uma análise comparada de informações constantes em documentos oficiais das nações estudadas e disponíveis em recursos bibliográficos. Tal estudo possibilitou o entendimento de que há mais semelhanças do que diferenças em relação à educação profissional vivenciada nos quatro países analisados, reservadas às especificidades sócio-histórico-culturais de cada nação.Programa de Pós-Graduação em Educação da UFC2020-11-04info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://www.periodicos.ufc.br/labor/article/view/6014010.29148/labor.v1i24.60140Revista Labor; v. 1 n. 24 (2020): Labor; 563-5921983-5000reponame:Revista Laborinstname:Universidade Federal do Ceará (UFC)instacron:UFCporhttp://www.periodicos.ufc.br/labor/article/view/60140/162390Copyright (c) 2020 Revista Laborinfo:eu-repo/semantics/openAccessOliveira, Francisco Kelsen deRusso, Érica Marianne Baldino NunesLeite, Giselda de Souza Moraes FerrazAndrada, Jesaias Jorge deLorenzo, Vitor Prates2020-11-08T23:23:09Zoai:periodicos.ufc:article/60140Revistahttp://www.revistalabor.ufc.br/PUBhttp://www.periodicos.ufc.br/index.php/Labor/oai||eneas_arrais@hotmail.com||revista_labor@yahoo.com.br1983-50001983-5000opendoar:2020-11-08T23:23:09Revista Labor - Universidade Federal do Ceará (UFC)false
dc.title.none.fl_str_mv Estudo comparado da educação profissional em países da américa do sul: os casos de Brasil, Bolívia, Colômbia e Uruguai
title Estudo comparado da educação profissional em países da américa do sul: os casos de Brasil, Bolívia, Colômbia e Uruguai
spellingShingle Estudo comparado da educação profissional em países da américa do sul: os casos de Brasil, Bolívia, Colômbia e Uruguai
Oliveira, Francisco Kelsen de
Professional education
Compared education
South America countries
Educação profissional
Educação comparada
Países da América do Sul
Educação profissional e tecnológica
title_short Estudo comparado da educação profissional em países da américa do sul: os casos de Brasil, Bolívia, Colômbia e Uruguai
title_full Estudo comparado da educação profissional em países da américa do sul: os casos de Brasil, Bolívia, Colômbia e Uruguai
title_fullStr Estudo comparado da educação profissional em países da américa do sul: os casos de Brasil, Bolívia, Colômbia e Uruguai
title_full_unstemmed Estudo comparado da educação profissional em países da américa do sul: os casos de Brasil, Bolívia, Colômbia e Uruguai
title_sort Estudo comparado da educação profissional em países da américa do sul: os casos de Brasil, Bolívia, Colômbia e Uruguai
author Oliveira, Francisco Kelsen de
author_facet Oliveira, Francisco Kelsen de
Russo, Érica Marianne Baldino Nunes
Leite, Giselda de Souza Moraes Ferraz
Andrada, Jesaias Jorge de
Lorenzo, Vitor Prates
author_role author
author2 Russo, Érica Marianne Baldino Nunes
Leite, Giselda de Souza Moraes Ferraz
Andrada, Jesaias Jorge de
Lorenzo, Vitor Prates
author2_role author
author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Oliveira, Francisco Kelsen de
Russo, Érica Marianne Baldino Nunes
Leite, Giselda de Souza Moraes Ferraz
Andrada, Jesaias Jorge de
Lorenzo, Vitor Prates
dc.subject.por.fl_str_mv Professional education
Compared education
South America countries
Educação profissional
Educação comparada
Países da América do Sul
Educação profissional e tecnológica
topic Professional education
Compared education
South America countries
Educação profissional
Educação comparada
Países da América do Sul
Educação profissional e tecnológica
description This article conceives a comparative dialogue about professional education in South American countries, especially Brazil, Bolivia, Colombia, and Uruguay. It aims at identifying convergences and divergences within models of professional education practiced by the countries that were the subject of this research. Qualitative research was used as a methodological approach to perform a compared analysis of information recorded in official documents belonging to the nations that were studied and available in bibliographic resources. The comparative enabled the comprehension that there are more similarities than differences regarding professional education that is experienced in the four countries that were analyzed, considering each nation’s social-historical-cultural specificities.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-11-04
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://www.periodicos.ufc.br/labor/article/view/60140
10.29148/labor.v1i24.60140
url http://www.periodicos.ufc.br/labor/article/view/60140
identifier_str_mv 10.29148/labor.v1i24.60140
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv http://www.periodicos.ufc.br/labor/article/view/60140/162390
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2020 Revista Labor
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2020 Revista Labor
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Programa de Pós-Graduação em Educação da UFC
publisher.none.fl_str_mv Programa de Pós-Graduação em Educação da UFC
dc.source.none.fl_str_mv Revista Labor; v. 1 n. 24 (2020): Labor; 563-592
1983-5000
reponame:Revista Labor
instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron:UFC
instname_str Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron_str UFC
institution UFC
reponame_str Revista Labor
collection Revista Labor
repository.name.fl_str_mv Revista Labor - Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.mail.fl_str_mv ||eneas_arrais@hotmail.com||revista_labor@yahoo.com.br
_version_ 1809454506656661504