Estudo comparado da educação profissional em países da américa do sul: os casos de Brasil, Bolívia, Colômbia e Uruguai
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Outros Autores: | , , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Labor |
Texto Completo: | http://www.periodicos.ufc.br/labor/article/view/60140 |
Resumo: | This article conceives a comparative dialogue about professional education in South American countries, especially Brazil, Bolivia, Colombia, and Uruguay. It aims at identifying convergences and divergences within models of professional education practiced by the countries that were the subject of this research. Qualitative research was used as a methodological approach to perform a compared analysis of information recorded in official documents belonging to the nations that were studied and available in bibliographic resources. The comparative enabled the comprehension that there are more similarities than differences regarding professional education that is experienced in the four countries that were analyzed, considering each nation’s social-historical-cultural specificities. |
id |
UFC-10_f85aaa5227c79c274fb011de7f4ec119 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.ufc:article/60140 |
network_acronym_str |
UFC-10 |
network_name_str |
Revista Labor |
repository_id_str |
|
spelling |
Estudo comparado da educação profissional em países da américa do sul: os casos de Brasil, Bolívia, Colômbia e UruguaiProfessional educationCompared educationSouth America countriesEducação profissionalEducação comparadaPaíses da América do SulEducação profissional e tecnológicaThis article conceives a comparative dialogue about professional education in South American countries, especially Brazil, Bolivia, Colombia, and Uruguay. It aims at identifying convergences and divergences within models of professional education practiced by the countries that were the subject of this research. Qualitative research was used as a methodological approach to perform a compared analysis of information recorded in official documents belonging to the nations that were studied and available in bibliographic resources. The comparative enabled the comprehension that there are more similarities than differences regarding professional education that is experienced in the four countries that were analyzed, considering each nation’s social-historical-cultural specificities.Este artículo presenta un diálogo comparativo entre la educación profesional en los países sudamericanos, específicamente Brasil, Bolivia, Colombia y Uruguay, con el objetivo de identificar aproximaciones y distanciamientos en los modelos de educación profesional practicados por los países que son objeto de esta investigación. La investigación cualitativa se adoptó como un camino metodológico, se llevó a cabo un análisis comparativo de la información contenida en los documentos oficiales de las naciones estudiadas y disponible en los recursos bibliográficos. Este estudio permitió entender que hay más similitudes que diferencias en relación con la educación profesional experimentada en los cuatro países analizados, reservadas a las especificidades socio-históricas-culturales de cada nación.Neste presente artigo é concebido um diálogo comparativo entre a educação profissional em países da América do Sul, especificamente Brasil, Bolívia, Colômbia e Uruguai, objetivando identificar aproximações e distanciamentos nos modelos de educação profissional praticados pelos países objetos desta pesquisa. Adotou-se a pesquisa qualitativa como percurso metodológico, empreendeu-se uma análise comparada de informações constantes em documentos oficiais das nações estudadas e disponíveis em recursos bibliográficos. Tal estudo possibilitou o entendimento de que há mais semelhanças do que diferenças em relação à educação profissional vivenciada nos quatro países analisados, reservadas às especificidades sócio-histórico-culturais de cada nação.Programa de Pós-Graduação em Educação da UFC2020-11-04info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://www.periodicos.ufc.br/labor/article/view/6014010.29148/labor.v1i24.60140Revista Labor; v. 1 n. 24 (2020): Labor; 563-5921983-5000reponame:Revista Laborinstname:Universidade Federal do Ceará (UFC)instacron:UFCporhttp://www.periodicos.ufc.br/labor/article/view/60140/162390Copyright (c) 2020 Revista Laborinfo:eu-repo/semantics/openAccessOliveira, Francisco Kelsen deRusso, Érica Marianne Baldino NunesLeite, Giselda de Souza Moraes FerrazAndrada, Jesaias Jorge deLorenzo, Vitor Prates2020-11-08T23:23:09Zoai:periodicos.ufc:article/60140Revistahttp://www.revistalabor.ufc.br/PUBhttp://www.periodicos.ufc.br/index.php/Labor/oai||eneas_arrais@hotmail.com||revista_labor@yahoo.com.br1983-50001983-5000opendoar:2020-11-08T23:23:09Revista Labor - Universidade Federal do Ceará (UFC)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Estudo comparado da educação profissional em países da américa do sul: os casos de Brasil, Bolívia, Colômbia e Uruguai |
title |
Estudo comparado da educação profissional em países da américa do sul: os casos de Brasil, Bolívia, Colômbia e Uruguai |
spellingShingle |
Estudo comparado da educação profissional em países da américa do sul: os casos de Brasil, Bolívia, Colômbia e Uruguai Oliveira, Francisco Kelsen de Professional education Compared education South America countries Educação profissional Educação comparada Países da América do Sul Educação profissional e tecnológica |
title_short |
Estudo comparado da educação profissional em países da américa do sul: os casos de Brasil, Bolívia, Colômbia e Uruguai |
title_full |
Estudo comparado da educação profissional em países da américa do sul: os casos de Brasil, Bolívia, Colômbia e Uruguai |
title_fullStr |
Estudo comparado da educação profissional em países da américa do sul: os casos de Brasil, Bolívia, Colômbia e Uruguai |
title_full_unstemmed |
Estudo comparado da educação profissional em países da américa do sul: os casos de Brasil, Bolívia, Colômbia e Uruguai |
title_sort |
Estudo comparado da educação profissional em países da américa do sul: os casos de Brasil, Bolívia, Colômbia e Uruguai |
author |
Oliveira, Francisco Kelsen de |
author_facet |
Oliveira, Francisco Kelsen de Russo, Érica Marianne Baldino Nunes Leite, Giselda de Souza Moraes Ferraz Andrada, Jesaias Jorge de Lorenzo, Vitor Prates |
author_role |
author |
author2 |
Russo, Érica Marianne Baldino Nunes Leite, Giselda de Souza Moraes Ferraz Andrada, Jesaias Jorge de Lorenzo, Vitor Prates |
author2_role |
author author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Oliveira, Francisco Kelsen de Russo, Érica Marianne Baldino Nunes Leite, Giselda de Souza Moraes Ferraz Andrada, Jesaias Jorge de Lorenzo, Vitor Prates |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Professional education Compared education South America countries Educação profissional Educação comparada Países da América do Sul Educação profissional e tecnológica |
topic |
Professional education Compared education South America countries Educação profissional Educação comparada Países da América do Sul Educação profissional e tecnológica |
description |
This article conceives a comparative dialogue about professional education in South American countries, especially Brazil, Bolivia, Colombia, and Uruguay. It aims at identifying convergences and divergences within models of professional education practiced by the countries that were the subject of this research. Qualitative research was used as a methodological approach to perform a compared analysis of information recorded in official documents belonging to the nations that were studied and available in bibliographic resources. The comparative enabled the comprehension that there are more similarities than differences regarding professional education that is experienced in the four countries that were analyzed, considering each nation’s social-historical-cultural specificities. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-11-04 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://www.periodicos.ufc.br/labor/article/view/60140 10.29148/labor.v1i24.60140 |
url |
http://www.periodicos.ufc.br/labor/article/view/60140 |
identifier_str_mv |
10.29148/labor.v1i24.60140 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
http://www.periodicos.ufc.br/labor/article/view/60140/162390 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2020 Revista Labor info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2020 Revista Labor |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Programa de Pós-Graduação em Educação da UFC |
publisher.none.fl_str_mv |
Programa de Pós-Graduação em Educação da UFC |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Labor; v. 1 n. 24 (2020): Labor; 563-592 1983-5000 reponame:Revista Labor instname:Universidade Federal do Ceará (UFC) instacron:UFC |
instname_str |
Universidade Federal do Ceará (UFC) |
instacron_str |
UFC |
institution |
UFC |
reponame_str |
Revista Labor |
collection |
Revista Labor |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Labor - Universidade Federal do Ceará (UFC) |
repository.mail.fl_str_mv |
||eneas_arrais@hotmail.com||revista_labor@yahoo.com.br |
_version_ |
1809454506656661504 |