Reflections from the academic trajectory of a trans woman and the access and permanence policues of transvestites and transsexuals at the University of the State of Bahia

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Rios, Pedro Paulo Souza
Data de Publicação: 2022
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Labor
Texto Completo: http://www.periodicos.ufc.br/labor/article/view/78692
Resumo: This article aims to reflect on the academic trajectory of a transsexual teacher, while seeking to analyze the policies for the inclusion of trans and transvestites at the State University of Bahia, based on Resolution nº 1,339 / 2018 that regulates the policy of quotas at that University for transsexuals and transvestites. This is a qualitative research and uses the biographical narrative as a method, as we understand that this is a way of understanding human manners, experiences and experiences. From this study it is possible to infer that the quota policy is important, however, it is necessary to restructure the curriculum of undergraduate courses in order to problematize the issues inherent to sexual and gender diversity. We also understand that the narrative of trans people in academic studies is an instrument of empowerment and visibility.
id UFC-10_fb7596c229a2a2357c9e7bbc1edf4cf1
oai_identifier_str oai:periodicos.ufc:article/78692
network_acronym_str UFC-10
network_name_str Revista Labor
repository_id_str
spelling Reflections from the academic trajectory of a trans woman and the access and permanence policues of transvestites and transsexuals at the University of the State of Bahia Reflexiones a partir de la trayectoria académica de una mujer trans y las políticas de acceso y permanencia de travestis y transexuales en la Universidad del Estado de BahiaReflexões a partir da trajetória acadêmica de uma mulher trans e as políticas de acesso e permanência de travestis e transexuais na Universidade do Estado da BahiaInclusion policies.Transsexuality.Curriculum.University educationPolíticas de inclusión.Transexualidad.Reanudar.Enseñanza superior.Políticas de inclusão.Transexualidade.Currículo.Ensino superior.TransexualidadeThis article aims to reflect on the academic trajectory of a transsexual teacher, while seeking to analyze the policies for the inclusion of trans and transvestites at the State University of Bahia, based on Resolution nº 1,339 / 2018 that regulates the policy of quotas at that University for transsexuals and transvestites. This is a qualitative research and uses the biographical narrative as a method, as we understand that this is a way of understanding human manners, experiences and experiences. From this study it is possible to infer that the quota policy is important, however, it is necessary to restructure the curriculum of undergraduate courses in order to problematize the issues inherent to sexual and gender diversity. We also understand that the narrative of trans people in academic studies is an instrument of empowerment and visibility.Este artículo tiene como objetivo reflexionar sobre la trayectoria académica de una mujer transexual, buscando analizar las políticas de inclusión de personas trans y travestis en la Universidade do Estado da Bahia, con base en la Resolución nº 1.339/2018 que reglamenta la política de cuotas en la Universidad referida para transexuales y travestis. Esta es una investigación cualitativa y su método es el relato biográfico, pues entendemos que esta es una forma de entender los modos, vivencias y vivencias humanas. De este estudio es posible inferir que la política de cuotas es importante, sin embargo, es necesario reestructurar el currículo de las carreras de grado para problematizar las cuestiones inherentes a la diversidad sexual y de género. También entendemos que la narrativa de las personas trans en los estudios académicos constituye un instrumento de empoderamiento y visibilización.O presente artigo tem por objetivo refletir acerca da trajetória acadêmica de uma mulher transexual, ao tempo em que busca analisar as políticas de inclusão de pessoas trans e travestis na Universidade do Estado da Bahia, a partir da Resolução nº 1.339/2018 que regulamenta a política de cotas na referida Universidade para transexuais e travestis. Essa é uma pesquisa de cunho qualitativo e tem como método a narrativa biográfica, por entendermos ser essa uma maneira de compreender os modos, as vivências e as experiências humanas. A partir desse estudo é possível inferir que a política de cotas é importante, contudo, faz-se necessário reestruturar o currículo dos cursos de graduação no sentido de problematizar as questões inerentes a diversidade sexual e de gênero. Compreendemos ainda, que a narrativa de pessoas trans em estudos acadêmicos se constituem enquanto instrumento de empoderamento e visibilidade.Programa de Pós-Graduação em Educação da UFC2022-07-02info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://www.periodicos.ufc.br/labor/article/view/7869210.29148/labor.v1i27.78692Revista Labor; v. 1 n. 27 (2022): Revista Labor; 89-1091983-5000reponame:Revista Laborinstname:Universidade Federal do Ceará (UFC)instacron:UFCporhttp://www.periodicos.ufc.br/labor/article/view/78692/226310Copyright (c) 2022 Revista Laborinfo:eu-repo/semantics/openAccessRios, Pedro Paulo Souza 2022-08-29T17:54:53Zoai:periodicos.ufc:article/78692Revistahttp://www.revistalabor.ufc.br/PUBhttp://www.periodicos.ufc.br/index.php/Labor/oai||eneas_arrais@hotmail.com||revista_labor@yahoo.com.br1983-50001983-5000opendoar:2022-08-29T17:54:53Revista Labor - Universidade Federal do Ceará (UFC)false
dc.title.none.fl_str_mv Reflections from the academic trajectory of a trans woman and the access and permanence policues of transvestites and transsexuals at the University of the State of Bahia
Reflexiones a partir de la trayectoria académica de una mujer trans y las políticas de acceso y permanencia de travestis y transexuales en la Universidad del Estado de Bahia
Reflexões a partir da trajetória acadêmica de uma mulher trans e as políticas de acesso e permanência de travestis e transexuais na Universidade do Estado da Bahia
title Reflections from the academic trajectory of a trans woman and the access and permanence policues of transvestites and transsexuals at the University of the State of Bahia
spellingShingle Reflections from the academic trajectory of a trans woman and the access and permanence policues of transvestites and transsexuals at the University of the State of Bahia
Rios, Pedro Paulo Souza
Inclusion policies.
Transsexuality.
Curriculum.
University education
Políticas de inclusión.
Transexualidad.
Reanudar.
Enseñanza superior.
Políticas de inclusão.
Transexualidade.
Currículo.
Ensino superior.
Transexualidade
title_short Reflections from the academic trajectory of a trans woman and the access and permanence policues of transvestites and transsexuals at the University of the State of Bahia
title_full Reflections from the academic trajectory of a trans woman and the access and permanence policues of transvestites and transsexuals at the University of the State of Bahia
title_fullStr Reflections from the academic trajectory of a trans woman and the access and permanence policues of transvestites and transsexuals at the University of the State of Bahia
title_full_unstemmed Reflections from the academic trajectory of a trans woman and the access and permanence policues of transvestites and transsexuals at the University of the State of Bahia
title_sort Reflections from the academic trajectory of a trans woman and the access and permanence policues of transvestites and transsexuals at the University of the State of Bahia
author Rios, Pedro Paulo Souza
author_facet Rios, Pedro Paulo Souza
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Rios, Pedro Paulo Souza
dc.subject.por.fl_str_mv Inclusion policies.
Transsexuality.
Curriculum.
University education
Políticas de inclusión.
Transexualidad.
Reanudar.
Enseñanza superior.
Políticas de inclusão.
Transexualidade.
Currículo.
Ensino superior.
Transexualidade
topic Inclusion policies.
Transsexuality.
Curriculum.
University education
Políticas de inclusión.
Transexualidad.
Reanudar.
Enseñanza superior.
Políticas de inclusão.
Transexualidade.
Currículo.
Ensino superior.
Transexualidade
description This article aims to reflect on the academic trajectory of a transsexual teacher, while seeking to analyze the policies for the inclusion of trans and transvestites at the State University of Bahia, based on Resolution nº 1,339 / 2018 that regulates the policy of quotas at that University for transsexuals and transvestites. This is a qualitative research and uses the biographical narrative as a method, as we understand that this is a way of understanding human manners, experiences and experiences. From this study it is possible to infer that the quota policy is important, however, it is necessary to restructure the curriculum of undergraduate courses in order to problematize the issues inherent to sexual and gender diversity. We also understand that the narrative of trans people in academic studies is an instrument of empowerment and visibility.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-07-02
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://www.periodicos.ufc.br/labor/article/view/78692
10.29148/labor.v1i27.78692
url http://www.periodicos.ufc.br/labor/article/view/78692
identifier_str_mv 10.29148/labor.v1i27.78692
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv http://www.periodicos.ufc.br/labor/article/view/78692/226310
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 Revista Labor
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 Revista Labor
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Programa de Pós-Graduação em Educação da UFC
publisher.none.fl_str_mv Programa de Pós-Graduação em Educação da UFC
dc.source.none.fl_str_mv Revista Labor; v. 1 n. 27 (2022): Revista Labor; 89-109
1983-5000
reponame:Revista Labor
instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron:UFC
instname_str Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron_str UFC
institution UFC
reponame_str Revista Labor
collection Revista Labor
repository.name.fl_str_mv Revista Labor - Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.mail.fl_str_mv ||eneas_arrais@hotmail.com||revista_labor@yahoo.com.br
_version_ 1809454507344527360