Reflections from the academic trajectory of a trans woman and the access and permanence policues of transvestites and transsexuals at the University of the State of Bahia
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Labor |
Texto Completo: | http://www.periodicos.ufc.br/labor/article/view/78692 |
Resumo: | This article aims to reflect on the academic trajectory of a transsexual teacher, while seeking to analyze the policies for the inclusion of trans and transvestites at the State University of Bahia, based on Resolution nº 1,339 / 2018 that regulates the policy of quotas at that University for transsexuals and transvestites. This is a qualitative research and uses the biographical narrative as a method, as we understand that this is a way of understanding human manners, experiences and experiences. From this study it is possible to infer that the quota policy is important, however, it is necessary to restructure the curriculum of undergraduate courses in order to problematize the issues inherent to sexual and gender diversity. We also understand that the narrative of trans people in academic studies is an instrument of empowerment and visibility. |
id |
UFC-10_fb7596c229a2a2357c9e7bbc1edf4cf1 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.ufc:article/78692 |
network_acronym_str |
UFC-10 |
network_name_str |
Revista Labor |
repository_id_str |
|
spelling |
Reflections from the academic trajectory of a trans woman and the access and permanence policues of transvestites and transsexuals at the University of the State of Bahia Reflexiones a partir de la trayectoria académica de una mujer trans y las políticas de acceso y permanencia de travestis y transexuales en la Universidad del Estado de BahiaReflexões a partir da trajetória acadêmica de uma mulher trans e as políticas de acesso e permanência de travestis e transexuais na Universidade do Estado da BahiaInclusion policies.Transsexuality.Curriculum.University educationPolíticas de inclusión.Transexualidad.Reanudar.Enseñanza superior.Políticas de inclusão.Transexualidade.Currículo.Ensino superior.TransexualidadeThis article aims to reflect on the academic trajectory of a transsexual teacher, while seeking to analyze the policies for the inclusion of trans and transvestites at the State University of Bahia, based on Resolution nº 1,339 / 2018 that regulates the policy of quotas at that University for transsexuals and transvestites. This is a qualitative research and uses the biographical narrative as a method, as we understand that this is a way of understanding human manners, experiences and experiences. From this study it is possible to infer that the quota policy is important, however, it is necessary to restructure the curriculum of undergraduate courses in order to problematize the issues inherent to sexual and gender diversity. We also understand that the narrative of trans people in academic studies is an instrument of empowerment and visibility.Este artículo tiene como objetivo reflexionar sobre la trayectoria académica de una mujer transexual, buscando analizar las políticas de inclusión de personas trans y travestis en la Universidade do Estado da Bahia, con base en la Resolución nº 1.339/2018 que reglamenta la política de cuotas en la Universidad referida para transexuales y travestis. Esta es una investigación cualitativa y su método es el relato biográfico, pues entendemos que esta es una forma de entender los modos, vivencias y vivencias humanas. De este estudio es posible inferir que la política de cuotas es importante, sin embargo, es necesario reestructurar el currículo de las carreras de grado para problematizar las cuestiones inherentes a la diversidad sexual y de género. También entendemos que la narrativa de las personas trans en los estudios académicos constituye un instrumento de empoderamiento y visibilización.O presente artigo tem por objetivo refletir acerca da trajetória acadêmica de uma mulher transexual, ao tempo em que busca analisar as políticas de inclusão de pessoas trans e travestis na Universidade do Estado da Bahia, a partir da Resolução nº 1.339/2018 que regulamenta a política de cotas na referida Universidade para transexuais e travestis. Essa é uma pesquisa de cunho qualitativo e tem como método a narrativa biográfica, por entendermos ser essa uma maneira de compreender os modos, as vivências e as experiências humanas. A partir desse estudo é possível inferir que a política de cotas é importante, contudo, faz-se necessário reestruturar o currículo dos cursos de graduação no sentido de problematizar as questões inerentes a diversidade sexual e de gênero. Compreendemos ainda, que a narrativa de pessoas trans em estudos acadêmicos se constituem enquanto instrumento de empoderamento e visibilidade.Programa de Pós-Graduação em Educação da UFC2022-07-02info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://www.periodicos.ufc.br/labor/article/view/7869210.29148/labor.v1i27.78692Revista Labor; v. 1 n. 27 (2022): Revista Labor; 89-1091983-5000reponame:Revista Laborinstname:Universidade Federal do Ceará (UFC)instacron:UFCporhttp://www.periodicos.ufc.br/labor/article/view/78692/226310Copyright (c) 2022 Revista Laborinfo:eu-repo/semantics/openAccessRios, Pedro Paulo Souza 2022-08-29T17:54:53Zoai:periodicos.ufc:article/78692Revistahttp://www.revistalabor.ufc.br/PUBhttp://www.periodicos.ufc.br/index.php/Labor/oai||eneas_arrais@hotmail.com||revista_labor@yahoo.com.br1983-50001983-5000opendoar:2022-08-29T17:54:53Revista Labor - Universidade Federal do Ceará (UFC)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Reflections from the academic trajectory of a trans woman and the access and permanence policues of transvestites and transsexuals at the University of the State of Bahia Reflexiones a partir de la trayectoria académica de una mujer trans y las políticas de acceso y permanencia de travestis y transexuales en la Universidad del Estado de Bahia Reflexões a partir da trajetória acadêmica de uma mulher trans e as políticas de acesso e permanência de travestis e transexuais na Universidade do Estado da Bahia |
title |
Reflections from the academic trajectory of a trans woman and the access and permanence policues of transvestites and transsexuals at the University of the State of Bahia |
spellingShingle |
Reflections from the academic trajectory of a trans woman and the access and permanence policues of transvestites and transsexuals at the University of the State of Bahia Rios, Pedro Paulo Souza Inclusion policies. Transsexuality. Curriculum. University education Políticas de inclusión. Transexualidad. Reanudar. Enseñanza superior. Políticas de inclusão. Transexualidade. Currículo. Ensino superior. Transexualidade |
title_short |
Reflections from the academic trajectory of a trans woman and the access and permanence policues of transvestites and transsexuals at the University of the State of Bahia |
title_full |
Reflections from the academic trajectory of a trans woman and the access and permanence policues of transvestites and transsexuals at the University of the State of Bahia |
title_fullStr |
Reflections from the academic trajectory of a trans woman and the access and permanence policues of transvestites and transsexuals at the University of the State of Bahia |
title_full_unstemmed |
Reflections from the academic trajectory of a trans woman and the access and permanence policues of transvestites and transsexuals at the University of the State of Bahia |
title_sort |
Reflections from the academic trajectory of a trans woman and the access and permanence policues of transvestites and transsexuals at the University of the State of Bahia |
author |
Rios, Pedro Paulo Souza |
author_facet |
Rios, Pedro Paulo Souza |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Rios, Pedro Paulo Souza |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Inclusion policies. Transsexuality. Curriculum. University education Políticas de inclusión. Transexualidad. Reanudar. Enseñanza superior. Políticas de inclusão. Transexualidade. Currículo. Ensino superior. Transexualidade |
topic |
Inclusion policies. Transsexuality. Curriculum. University education Políticas de inclusión. Transexualidad. Reanudar. Enseñanza superior. Políticas de inclusão. Transexualidade. Currículo. Ensino superior. Transexualidade |
description |
This article aims to reflect on the academic trajectory of a transsexual teacher, while seeking to analyze the policies for the inclusion of trans and transvestites at the State University of Bahia, based on Resolution nº 1,339 / 2018 that regulates the policy of quotas at that University for transsexuals and transvestites. This is a qualitative research and uses the biographical narrative as a method, as we understand that this is a way of understanding human manners, experiences and experiences. From this study it is possible to infer that the quota policy is important, however, it is necessary to restructure the curriculum of undergraduate courses in order to problematize the issues inherent to sexual and gender diversity. We also understand that the narrative of trans people in academic studies is an instrument of empowerment and visibility. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-07-02 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://www.periodicos.ufc.br/labor/article/view/78692 10.29148/labor.v1i27.78692 |
url |
http://www.periodicos.ufc.br/labor/article/view/78692 |
identifier_str_mv |
10.29148/labor.v1i27.78692 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
http://www.periodicos.ufc.br/labor/article/view/78692/226310 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2022 Revista Labor info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2022 Revista Labor |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Programa de Pós-Graduação em Educação da UFC |
publisher.none.fl_str_mv |
Programa de Pós-Graduação em Educação da UFC |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Labor; v. 1 n. 27 (2022): Revista Labor; 89-109 1983-5000 reponame:Revista Labor instname:Universidade Federal do Ceará (UFC) instacron:UFC |
instname_str |
Universidade Federal do Ceará (UFC) |
instacron_str |
UFC |
institution |
UFC |
reponame_str |
Revista Labor |
collection |
Revista Labor |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Labor - Universidade Federal do Ceará (UFC) |
repository.mail.fl_str_mv |
||eneas_arrais@hotmail.com||revista_labor@yahoo.com.br |
_version_ |
1809454507344527360 |