Toward a psychology of entrepreneurship – an action theory perspective

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Frese, Michael
Data de Publicação: 2010
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista de Psicologia (Fortaleza. Online)
Texto Completo: http://www.periodicos.ufc.br/psicologiaufc/article/view/58
Resumo: This contribution discusses a theory of entrepreneurship, its empirical base, and its implications. First, it argues that a psychological approach is necessary to understand entrepreneurship. Second, it argues that any theory of entrepreneurship should use active actions as a starting point — entrepreneurship is the epitome of an active agent in the market (rather than a reactive agent). Third, it discusses an action regulation theory to better understand the psychology of entrepreneurship. Fourth, it provides examples how this theory can help to understand entrepreneurial success. Finally, I suggest intervention programs to help entrepreneurs to be successful at growing their organizations.
id UFC-13_2b728290c822f0422037b1d2ce579bea
oai_identifier_str oai:periodicos.ufc:article/58
network_acronym_str UFC-13
network_name_str Revista de Psicologia (Fortaleza. Online)
repository_id_str
spelling Toward a psychology of entrepreneurship – an action theory perspectiveRumo a uma psicologia do empreendedorismo - uma perspectiva da teoria da açãoEntrepreneurshipAction theoryPsychology.Empreendedorismoteoria da açãopsicologia.This contribution discusses a theory of entrepreneurship, its empirical base, and its implications. First, it argues that a psychological approach is necessary to understand entrepreneurship. Second, it argues that any theory of entrepreneurship should use active actions as a starting point — entrepreneurship is the epitome of an active agent in the market (rather than a reactive agent). Third, it discusses an action regulation theory to better understand the psychology of entrepreneurship. Fourth, it provides examples how this theory can help to understand entrepreneurial success. Finally, I suggest intervention programs to help entrepreneurs to be successful at growing their organizations.Esta contribuição discute a teoria do empreendedorismo, sua base empírica e suas implicações. Primeiro, argumenta que a abordagem psicológica é necessária para a compreensão do empreendedorismo. Segundo, argumenta que qualquer teoria do empreendedorismo deveria se utilizar de ações ativas como um ponto de partida – empreendedorismo é o epítome de um agente ativo no mercado (e não um agente reativo). Terceiro, discute uma teoria de regulação da ação para uma melhor compreensão da psicologia do empreendedorismo. Quarto, traz exemplos de como essa teoria pode ajudar a entender o sucesso empresarial. Finalmente, sugiro programas de intervenção para ajudar empresários a conseguirem ser bem sucedidos, fazendo crescer suas organizações.Universidade Federal do Ceará2010-07-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://www.periodicos.ufc.br/psicologiaufc/article/view/58Journal of Psychology; v.1, n.2, 2010 (julho-dezembro); 40-76Revista de Psicologia; v.1, n.2, 2010 (julho-dezembro); 40-762179-17400102-1222reponame:Revista de Psicologia (Fortaleza. Online)instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)instacron:UFCporhttp://www.periodicos.ufc.br/psicologiaufc/article/view/58/57Frese, Michaelinfo:eu-repo/semantics/openAccess2018-04-27T18:13:17Zoai:periodicos.ufc:article/58Revistahttp://www.periodicos.ufc.br/index.php/psicologiaufcPUBhttp://www.periodicos.ufc.br/index.php/psicologiaufc/oairevpsico@ufc.br||2179-17402179-1740opendoar:2018-04-27T18:13:17Revista de Psicologia (Fortaleza. Online) - Universidade Federal do Ceará (UFC)false
dc.title.none.fl_str_mv Toward a psychology of entrepreneurship – an action theory perspective
Rumo a uma psicologia do empreendedorismo - uma perspectiva da teoria da ação
title Toward a psychology of entrepreneurship – an action theory perspective
spellingShingle Toward a psychology of entrepreneurship – an action theory perspective
Frese, Michael
Entrepreneurship
Action theory
Psychology.
Empreendedorismo
teoria da ação
psicologia.
title_short Toward a psychology of entrepreneurship – an action theory perspective
title_full Toward a psychology of entrepreneurship – an action theory perspective
title_fullStr Toward a psychology of entrepreneurship – an action theory perspective
title_full_unstemmed Toward a psychology of entrepreneurship – an action theory perspective
title_sort Toward a psychology of entrepreneurship – an action theory perspective
author Frese, Michael
author_facet Frese, Michael
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Frese, Michael
dc.subject.por.fl_str_mv Entrepreneurship
Action theory
Psychology.
Empreendedorismo
teoria da ação
psicologia.
topic Entrepreneurship
Action theory
Psychology.
Empreendedorismo
teoria da ação
psicologia.
description This contribution discusses a theory of entrepreneurship, its empirical base, and its implications. First, it argues that a psychological approach is necessary to understand entrepreneurship. Second, it argues that any theory of entrepreneurship should use active actions as a starting point — entrepreneurship is the epitome of an active agent in the market (rather than a reactive agent). Third, it discusses an action regulation theory to better understand the psychology of entrepreneurship. Fourth, it provides examples how this theory can help to understand entrepreneurial success. Finally, I suggest intervention programs to help entrepreneurs to be successful at growing their organizations.
publishDate 2010
dc.date.none.fl_str_mv 2010-07-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://www.periodicos.ufc.br/psicologiaufc/article/view/58
url http://www.periodicos.ufc.br/psicologiaufc/article/view/58
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv http://www.periodicos.ufc.br/psicologiaufc/article/view/58/57
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Ceará
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Ceará
dc.source.none.fl_str_mv Journal of Psychology; v.1, n.2, 2010 (julho-dezembro); 40-76
Revista de Psicologia; v.1, n.2, 2010 (julho-dezembro); 40-76
2179-1740
0102-1222
reponame:Revista de Psicologia (Fortaleza. Online)
instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron:UFC
instname_str Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron_str UFC
institution UFC
reponame_str Revista de Psicologia (Fortaleza. Online)
collection Revista de Psicologia (Fortaleza. Online)
repository.name.fl_str_mv Revista de Psicologia (Fortaleza. Online) - Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.mail.fl_str_mv revpsico@ufc.br||
_version_ 1797067733479718912