Os “usos de si” por bibliotecários no serviço público federal em atividade de trabalho após formação continuada em cursos de pós-graduação
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Informação em Pauta |
Texto Completo: | http://www.periodicos.ufc.br/informacaoempauta/article/view/62776 |
Resumo: | The world of work has gone through changes, and professionals are in constant need of continuing education. To improve the provision of services and value professionals, the State encourages and even formulates instruments to facilitate the management of the career of it employees.One of the instruments is the career plan for Technical-Administrative positions in Education, established by law 11.091, of 12/01/05. The goal is to investigate the "uses of self" made by librarians in their work activities after their continuing education in stricto sensu post-graduation courses. The study will be based on ergology theories. This proposal is justified by the importance of studying a professional practice that has historical ballast, is regulated and established in the world of work. It is believed that professionals use strategies to perform renormalizations, and thus understand and dribble the deformations of the environment and give meaning to their activities. And that continuing education at the master's and doctoral levels can be used as tools that will support and help these actions. These are postulates inspired by the theoretical review carried out and are important for the development of empirical research, which was proposed to be carried out with librarians who work in the federal public service. |
id |
UFC-15_f570644cf5759c703fb03ab8365d2f13 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.ufc:article/62776 |
network_acronym_str |
UFC-15 |
network_name_str |
Informação em Pauta |
repository_id_str |
|
spelling |
Os “usos de si” por bibliotecários no serviço público federal em atividade de trabalho após formação continuada em cursos de pós-graduaçãoProfissional bibliotecárioFormação continuadaAtividade de trabalhoCiência da InformaçãoCiencia da InformaçãoEducaçãoErgologiaBiblioteconomiaThe world of work has gone through changes, and professionals are in constant need of continuing education. To improve the provision of services and value professionals, the State encourages and even formulates instruments to facilitate the management of the career of it employees.One of the instruments is the career plan for Technical-Administrative positions in Education, established by law 11.091, of 12/01/05. The goal is to investigate the "uses of self" made by librarians in their work activities after their continuing education in stricto sensu post-graduation courses. The study will be based on ergology theories. This proposal is justified by the importance of studying a professional practice that has historical ballast, is regulated and established in the world of work. It is believed that professionals use strategies to perform renormalizations, and thus understand and dribble the deformations of the environment and give meaning to their activities. And that continuing education at the master's and doctoral levels can be used as tools that will support and help these actions. These are postulates inspired by the theoretical review carried out and are important for the development of empirical research, which was proposed to be carried out with librarians who work in the federal public service.O mundo do trabalho tem passado por modificações, os profissionais se veem com necessidades constantes de formação continuada. Para melhora a prestação de serviços e valorizar os profissionais, o Estado incentiva e até formula instrumentos para facilitar a gestão da carreira dos servidores.Um dos instrumentos é o plano de carreira dos Cargos Técnico-Administrativos em Educação, instituído pela lei 11.091, de 12/01/05. O objetivo é investigar os “usos de si” feitos por bibliotecários em atividade de trabalho após formação continuada em cursos de pós-graduação stricto sensu. O estudo se alicerçará em bases teóricas da ergologia. Justifica-se esta proposta pela importância de se estudar uma prática profissional que tem lastro histórico, está regulamentada e sedimentada no mundo do trabalho. Acredita-se que os profissionais utilizam estratégias para realizar renormalizações,e assim, entende e driblar as deformações do meio e dar sentido às suas atividades. E que as formações continuadas em nivel de mestrado e doutorado podem ser utilizadas como ferramentas que sustentarão e auxiliarão estas ações. Esses são postulados inspirados pela revisão teórica realizada e se mostram importantes para desenvolvimento da pesquisa empírica, que se propôs realizar junto a bibliotecários que atuam no serviço público federal.Universidade Federal do Ceará2021-05-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoAvaliado pelos paresTextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttp://www.periodicos.ufc.br/informacaoempauta/article/view/6277610.36517/2525-3468.ip.v6iespecial.2021.62776.91-107Informação em Pauta; Vol 6 No especial (2021): Informação em Pauta - Número Especial - 2021.1; 91-107Informação em Pauta; v. 6 n. especial (2021): Informação em Pauta - Número Especial - 2021.1; 91-1072525-346810.36517/2525-3468.ip.v6iespecial.2021reponame:Informação em Pautainstname:Universidade Federal do Ceará (UFC)instacron:UFCporhttp://www.periodicos.ufc.br/informacaoempauta/article/view/62776/196892Copyright (c) 2021 Fabiana Pereira dos Santoshttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSantos, Fabiana Pereira dos2022-10-31T13:55:30Zoai:periodicos.ufc:article/62776Revistahttp://www.periodicos.ufc.br/informacaoempauta/indexPUBhttp://www.periodicos.ufc.br/informacaoempauta/oaiinformacaoempauta@gmail.com||2525-34682525-3468opendoar:2022-10-31T13:55:30Informação em Pauta - Universidade Federal do Ceará (UFC)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Os “usos de si” por bibliotecários no serviço público federal em atividade de trabalho após formação continuada em cursos de pós-graduação |
title |
Os “usos de si” por bibliotecários no serviço público federal em atividade de trabalho após formação continuada em cursos de pós-graduação |
spellingShingle |
Os “usos de si” por bibliotecários no serviço público federal em atividade de trabalho após formação continuada em cursos de pós-graduação Santos, Fabiana Pereira dos Profissional bibliotecário Formação continuada Atividade de trabalho Ciência da Informação Ciencia da Informação Educação Ergologia Biblioteconomia |
title_short |
Os “usos de si” por bibliotecários no serviço público federal em atividade de trabalho após formação continuada em cursos de pós-graduação |
title_full |
Os “usos de si” por bibliotecários no serviço público federal em atividade de trabalho após formação continuada em cursos de pós-graduação |
title_fullStr |
Os “usos de si” por bibliotecários no serviço público federal em atividade de trabalho após formação continuada em cursos de pós-graduação |
title_full_unstemmed |
Os “usos de si” por bibliotecários no serviço público federal em atividade de trabalho após formação continuada em cursos de pós-graduação |
title_sort |
Os “usos de si” por bibliotecários no serviço público federal em atividade de trabalho após formação continuada em cursos de pós-graduação |
author |
Santos, Fabiana Pereira dos |
author_facet |
Santos, Fabiana Pereira dos |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Santos, Fabiana Pereira dos |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Profissional bibliotecário Formação continuada Atividade de trabalho Ciência da Informação Ciencia da Informação Educação Ergologia Biblioteconomia |
topic |
Profissional bibliotecário Formação continuada Atividade de trabalho Ciência da Informação Ciencia da Informação Educação Ergologia Biblioteconomia |
description |
The world of work has gone through changes, and professionals are in constant need of continuing education. To improve the provision of services and value professionals, the State encourages and even formulates instruments to facilitate the management of the career of it employees.One of the instruments is the career plan for Technical-Administrative positions in Education, established by law 11.091, of 12/01/05. The goal is to investigate the "uses of self" made by librarians in their work activities after their continuing education in stricto sensu post-graduation courses. The study will be based on ergology theories. This proposal is justified by the importance of studying a professional practice that has historical ballast, is regulated and established in the world of work. It is believed that professionals use strategies to perform renormalizations, and thus understand and dribble the deformations of the environment and give meaning to their activities. And that continuing education at the master's and doctoral levels can be used as tools that will support and help these actions. These are postulates inspired by the theoretical review carried out and are important for the development of empirical research, which was proposed to be carried out with librarians who work in the federal public service. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-05-30 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Texto Avaliado pelos pares Texto info:eu-repo/semantics/other |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://www.periodicos.ufc.br/informacaoempauta/article/view/62776 10.36517/2525-3468.ip.v6iespecial.2021.62776.91-107 |
url |
http://www.periodicos.ufc.br/informacaoempauta/article/view/62776 |
identifier_str_mv |
10.36517/2525-3468.ip.v6iespecial.2021.62776.91-107 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
http://www.periodicos.ufc.br/informacaoempauta/article/view/62776/196892 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2021 Fabiana Pereira dos Santos https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2021 Fabiana Pereira dos Santos https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Ceará |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Ceará |
dc.source.none.fl_str_mv |
Informação em Pauta; Vol 6 No especial (2021): Informação em Pauta - Número Especial - 2021.1; 91-107 Informação em Pauta; v. 6 n. especial (2021): Informação em Pauta - Número Especial - 2021.1; 91-107 2525-3468 10.36517/2525-3468.ip.v6iespecial.2021 reponame:Informação em Pauta instname:Universidade Federal do Ceará (UFC) instacron:UFC |
instname_str |
Universidade Federal do Ceará (UFC) |
instacron_str |
UFC |
institution |
UFC |
reponame_str |
Informação em Pauta |
collection |
Informação em Pauta |
repository.name.fl_str_mv |
Informação em Pauta - Universidade Federal do Ceará (UFC) |
repository.mail.fl_str_mv |
informacaoempauta@gmail.com|| |
_version_ |
1797231543136026624 |