Os “usos de si” por bibliotecários no serviço público federal em atividade de trabalho após formação continuada em cursos de pós-graduação

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Santos, Fabiana Pereira dos
Data de Publicação: 2021
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Informação em Pauta
Texto Completo: http://www.periodicos.ufc.br/informacaoempauta/article/view/62776
Resumo: The world of work has gone through changes, and professionals are in constant need of continuing education. To improve the provision of services and value professionals, the State encourages and even formulates instruments to facilitate the management of the career of it employees.One of the instruments is the career plan for Technical-Administrative positions in Education, established by law 11.091, of 12/01/05. The goal is to investigate the "uses of self" made by librarians in their work activities after their continuing education in stricto sensu post-graduation courses. The study will be based on ergology theories. This proposal is justified by the importance of studying a professional practice that has historical ballast, is regulated and established in the world of work. It is believed that professionals use strategies to perform renormalizations, and thus understand and dribble the deformations of the environment and give meaning to their activities. And that continuing education at the master's and doctoral levels can be used as tools that will support and help these actions. These are postulates inspired by the theoretical review carried out and are important for the development of empirical research, which was proposed to be carried out with librarians who work in the federal public service.
id UFC-15_f570644cf5759c703fb03ab8365d2f13
oai_identifier_str oai:periodicos.ufc:article/62776
network_acronym_str UFC-15
network_name_str Informação em Pauta
repository_id_str
spelling Os “usos de si” por bibliotecários no serviço público federal em atividade de trabalho após formação continuada em cursos de pós-graduaçãoProfissional bibliotecárioFormação continuadaAtividade de trabalhoCiência da InformaçãoCiencia da InformaçãoEducaçãoErgologiaBiblioteconomiaThe world of work has gone through changes, and professionals are in constant need of continuing education. To improve the provision of services and value professionals, the State encourages and even formulates instruments to facilitate the management of the career of it employees.One of the instruments is the career plan for Technical-Administrative positions in Education, established by law 11.091, of 12/01/05. The goal is to investigate the "uses of self" made by librarians in their work activities after their continuing education in stricto sensu post-graduation courses. The study will be based on ergology theories. This proposal is justified by the importance of studying a professional practice that has historical ballast, is regulated and established in the world of work. It is believed that professionals use strategies to perform renormalizations, and thus understand and dribble the deformations of the environment and give meaning to their activities. And that continuing education at the master's and doctoral levels can be used as tools that will support and help these actions. These are postulates inspired by the theoretical review carried out and are important for the development of empirical research, which was proposed to be carried out with librarians who work in the federal public service.O mundo do trabalho tem passado por modificações, os profissionais se veem com necessidades constantes de formação continuada. Para melhora a prestação de serviços e valorizar os profissionais, o Estado incentiva e até formula instrumentos para facilitar a gestão da carreira dos servidores.Um dos instrumentos é o plano de carreira dos Cargos Técnico-Administrativos em Educação, instituído pela lei 11.091, de 12/01/05. O objetivo é investigar os “usos de si” feitos por bibliotecários em atividade de trabalho após formação continuada em cursos de pós-graduação stricto sensu. O estudo se alicerçará em bases teóricas da ergologia. Justifica-se esta proposta pela importância de se estudar uma prática profissional que tem lastro histórico, está regulamentada e sedimentada no mundo do trabalho. Acredita-se que os profissionais utilizam estratégias para realizar  renormalizações,e assim, entende e driblar as deformações do meio e dar sentido às suas atividades. E que as formações continuadas em nivel de mestrado e doutorado podem ser utilizadas como ferramentas que sustentarão e auxiliarão estas ações. Esses são postulados inspirados pela revisão teórica realizada e se mostram importantes para desenvolvimento da pesquisa empírica, que se propôs realizar junto a bibliotecários que atuam no serviço público federal.Universidade Federal do Ceará2021-05-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoAvaliado pelos paresTextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttp://www.periodicos.ufc.br/informacaoempauta/article/view/6277610.36517/2525-3468.ip.v6iespecial.2021.62776.91-107Informação em Pauta; Vol 6 No especial (2021): Informação em Pauta - Número Especial - 2021.1; 91-107Informação em Pauta; v. 6 n. especial (2021): Informação em Pauta - Número Especial - 2021.1; 91-1072525-346810.36517/2525-3468.ip.v6iespecial.2021reponame:Informação em Pautainstname:Universidade Federal do Ceará (UFC)instacron:UFCporhttp://www.periodicos.ufc.br/informacaoempauta/article/view/62776/196892Copyright (c) 2021 Fabiana Pereira dos Santoshttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSantos, Fabiana Pereira dos2022-10-31T13:55:30Zoai:periodicos.ufc:article/62776Revistahttp://www.periodicos.ufc.br/informacaoempauta/indexPUBhttp://www.periodicos.ufc.br/informacaoempauta/oaiinformacaoempauta@gmail.com||2525-34682525-3468opendoar:2022-10-31T13:55:30Informação em Pauta - Universidade Federal do Ceará (UFC)false
dc.title.none.fl_str_mv Os “usos de si” por bibliotecários no serviço público federal em atividade de trabalho após formação continuada em cursos de pós-graduação
title Os “usos de si” por bibliotecários no serviço público federal em atividade de trabalho após formação continuada em cursos de pós-graduação
spellingShingle Os “usos de si” por bibliotecários no serviço público federal em atividade de trabalho após formação continuada em cursos de pós-graduação
Santos, Fabiana Pereira dos
Profissional bibliotecário
Formação continuada
Atividade de trabalho
Ciência da Informação
Ciencia da Informação
Educação
Ergologia
Biblioteconomia
title_short Os “usos de si” por bibliotecários no serviço público federal em atividade de trabalho após formação continuada em cursos de pós-graduação
title_full Os “usos de si” por bibliotecários no serviço público federal em atividade de trabalho após formação continuada em cursos de pós-graduação
title_fullStr Os “usos de si” por bibliotecários no serviço público federal em atividade de trabalho após formação continuada em cursos de pós-graduação
title_full_unstemmed Os “usos de si” por bibliotecários no serviço público federal em atividade de trabalho após formação continuada em cursos de pós-graduação
title_sort Os “usos de si” por bibliotecários no serviço público federal em atividade de trabalho após formação continuada em cursos de pós-graduação
author Santos, Fabiana Pereira dos
author_facet Santos, Fabiana Pereira dos
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Santos, Fabiana Pereira dos
dc.subject.por.fl_str_mv Profissional bibliotecário
Formação continuada
Atividade de trabalho
Ciência da Informação
Ciencia da Informação
Educação
Ergologia
Biblioteconomia
topic Profissional bibliotecário
Formação continuada
Atividade de trabalho
Ciência da Informação
Ciencia da Informação
Educação
Ergologia
Biblioteconomia
description The world of work has gone through changes, and professionals are in constant need of continuing education. To improve the provision of services and value professionals, the State encourages and even formulates instruments to facilitate the management of the career of it employees.One of the instruments is the career plan for Technical-Administrative positions in Education, established by law 11.091, of 12/01/05. The goal is to investigate the "uses of self" made by librarians in their work activities after their continuing education in stricto sensu post-graduation courses. The study will be based on ergology theories. This proposal is justified by the importance of studying a professional practice that has historical ballast, is regulated and established in the world of work. It is believed that professionals use strategies to perform renormalizations, and thus understand and dribble the deformations of the environment and give meaning to their activities. And that continuing education at the master's and doctoral levels can be used as tools that will support and help these actions. These are postulates inspired by the theoretical review carried out and are important for the development of empirical research, which was proposed to be carried out with librarians who work in the federal public service.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-05-30
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Texto
Avaliado pelos pares
Texto
info:eu-repo/semantics/other
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://www.periodicos.ufc.br/informacaoempauta/article/view/62776
10.36517/2525-3468.ip.v6iespecial.2021.62776.91-107
url http://www.periodicos.ufc.br/informacaoempauta/article/view/62776
identifier_str_mv 10.36517/2525-3468.ip.v6iespecial.2021.62776.91-107
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv http://www.periodicos.ufc.br/informacaoempauta/article/view/62776/196892
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 Fabiana Pereira dos Santos
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 Fabiana Pereira dos Santos
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Ceará
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Ceará
dc.source.none.fl_str_mv Informação em Pauta; Vol 6 No especial (2021): Informação em Pauta - Número Especial - 2021.1; 91-107
Informação em Pauta; v. 6 n. especial (2021): Informação em Pauta - Número Especial - 2021.1; 91-107
2525-3468
10.36517/2525-3468.ip.v6iespecial.2021
reponame:Informação em Pauta
instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron:UFC
instname_str Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron_str UFC
institution UFC
reponame_str Informação em Pauta
collection Informação em Pauta
repository.name.fl_str_mv Informação em Pauta - Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.mail.fl_str_mv informacaoempauta@gmail.com||
_version_ 1797231543136026624