Jacques Rancière and the subject of the rights of man
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2023 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Argumentos : Revista de Filosofia (Online) |
Texto Completo: | http://periodicos.ufc.br/argumentos/article/view/81516 |
Resumo: | In this article I discuss the proposal to define the subject of human rights in Jacques Rancière's thought. Initially, I examine Rancière's criticism that Arendt depoliticizes human rights due to her Aristotelian presuppositions. Then I explain how Rancière reconceptualizes the relation between the human and the political to understand the politics of human rights in strategic rather than existential terms. I argue that it provides a more adequate basis for understanding human rights politics than is afforded by Arendt’s conception of the political. In this way, Rancière enables us to see contests over human rights as part and parcel of social struggles that are the core of political life since they entail the enactment of equality within conditions of inequality. |
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Jacques Rancière and the subject of the rights of manJacques Rancière e o sujeito dos direitos do homemPolitics. Dissensus. Equality. Rights of Man.Política. Dissenso. Igualdade. Direitos do Homem.In this article I discuss the proposal to define the subject of human rights in Jacques Rancière's thought. Initially, I examine Rancière's criticism that Arendt depoliticizes human rights due to her Aristotelian presuppositions. Then I explain how Rancière reconceptualizes the relation between the human and the political to understand the politics of human rights in strategic rather than existential terms. I argue that it provides a more adequate basis for understanding human rights politics than is afforded by Arendt’s conception of the political. In this way, Rancière enables us to see contests over human rights as part and parcel of social struggles that are the core of political life since they entail the enactment of equality within conditions of inequality.Neste artigo discuto a proposta de definição do sujeito dos direitos do homem no pensamento de Jacques Rancière. Inicialmente, examino a crítica de Rancière de que Arendt despolitiza os direitos humanos em função de seus pressupostos aristotélicos. Depois, explico como Rancière reconceitualiza a relação entre o humano e o político para entender a política de direitos humanos em termos estratégicos e não existenciais. Argumento que fornece uma base mais adequada para a compreensão da política de direitos humanos do que a concepção de política de Arendt. Desta maneira, Rancière nos permite ver as disputas pelos direitos humanos como parte integrante das lutas sociais que são o cerne da vida política, uma vez que envolvem a promulgação da igualdade em condições de desigualdade.Universidade Federal do Ceará2023-01-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://periodicos.ufc.br/argumentos/article/view/8151610.36517/Argumentos.29.16Argumentos - Revista de Filosofia; No 29 (2023); 197-209Argumentos - Periódico de Filosofia; Núm. 29 (2023); 197-209Argumentos - Revista de Filosofia; n. 29 (2023); 197-2091984-42551984-4247reponame:Argumentos : Revista de Filosofia (Online)instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)instacron:UFCporhttp://periodicos.ufc.br/argumentos/article/view/81516/227345Copyright (c) 2022 Argumentos - Revista de Filosofiainfo:eu-repo/semantics/openAccessSahd, Luiz Felipe2023-01-01T19:10:36Zoai:periodicos.ufc:article/81516Revistahttp://www.filosofia.ufc.br/argumentosPUBhttp://periodicos.ufc.br/argumentos/oaiargumentos@ufc.br||1984-42551984-4247opendoar:2023-01-01T19:10:36Argumentos : Revista de Filosofia (Online) - Universidade Federal do Ceará (UFC)false |
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